کد خبر 856498
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
رضا سراج

در تشکیل دولت ائتلافی آینده عراق، سه ائتلاف سائرون، النصر و الفتح نقش محوری دارند.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسایل سیاسی در کانال تلگرام خود نوشت:

نتایج انتخابات عراق، شرایط تشکیل دولت آینده در این کشور را تا حدودی پیچده نموده است. سناریوهای محتمل‌ و ممکن برای تشکیل دولت آینده عراق کدام است؟

بیشتر بخوانید

نگاهی به روند قانونی تشکیل دولت در عراق

در تشکیل دولت ائتلافی آینده عراق، سه ائتلاف سائرون، النصر و الفتح نقش محوری دارند. از این‌ رو با در نظر گرفتن سناریوهای محتمل، سه سناریویِ ممکن برای بدست آوردن اکثریت (165 کرسی) در پارلمان عراق قابل تصور است.

  1. «سناریوی اول» : ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی با 52 کرسی به ائتلاف با جریان صدر با 54 کرسی و فراکسیون‌های کوچکتر متمایل شود.
  2. «سناریوی دوم» : فراکسیون الفتح به ریاست هادی عامری با 49 کرسی با فراکسیون‌های قانون وابسته به نوری مالکی با 25 کرسی و الحکمه به ریاست عمار حکیم با 22 کرسی و فراکسیون‌های کوچکتر ائتلاف نمایند.
  3. «سناریوی سوم» : فراکسیون النصر متمایل به ائتلاف با فراکسیون‌های الفتح، قانون و الکحمه گردد.

رفتارهای زیگزاگی مقتدی صدر، از او تصویری نامطمئن در فضای سیاسی عراق ساخته است و با توجه به سیاست‌های ضد ایرانی این جریان و بازی کردن وی در زمین عربستان، تحقق سناریوی اول باعث اختلاف و دوقطبی در عراق شده و این کشور را به سمت بی‌ثباتی سیاسی سوق می‌دهد.

عملی شدن سناریوی دوم امکانپذیر است اما فضای سیاسی عراق را پُرتنش و دوقطبی می‌کند. اجرای سناریوی سوم از امکان بیشتری برخوردار است. مهم‌ترین پیشران این سناریو، پذیرش مجدد نخست وزیری حیدر العبادی از سوی فراکسیون‌های الفتح، قانون و الحکمه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • میثم US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    4 0
    سناریوی دوم عراق را دو قطبی نمیکند بلکه خیلی به نفع مردم این کشور است. دلیلی هم برای نظر خود ارائه نداده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس