اخبارویژه

«برجام به شکلی نوشته شده که حتی طرف ایرانی نمی‌تواند از آمریکا به خاطر نقض عهد شکایت کند»!

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

چرا برجام را طوری تنظیم کردید که حتی نتوانید شکایت کنید؟!


«برجام به شکلی نوشته شده که حتی طرف ایرانی نمی‌تواند از آمریکا به خاطر نقض عهد شکایت کند»!


به گزارش رجانیوز، در ایام بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی، یکی از اصلی‌ترین نقدهای منتقدین دلسوز این بود که طبق مکانیزم حل اختلاف توافق هسته‌ای- بند 36 و 37- اگر آمریکا یا هر کشور دیگری به تعهداتش عمل نکند، ایران حتی نمی‌تواند نسبت به این مسئله شکایت کند چون نهایتاً تحریم‌ها علیه خود ایران برمی‌گردد اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای این مسئله را رد می‌کرد و در تریبون‌های مختلف با اعتماد به نفس کامل به تمجید از مکانیزم حل اختلاف موجود در برجام می‌پرداخت.


به عنوان یک نمونه از دفاع تیم مذاکره کننده از این مکانیزم، می‌توان به اظهارات عباس عراقچی اشاره کرد که بهمن ماه سال گذشته در برنامه جهان‌آرا چشم در چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی حاضر شد و گفت: «در بند 36 اگر ادعا کنیم طرف مقابل نقض تعهدات کرده، مکانیسمی وجود دارد که کمیسیون مشترک را در سطح معاونین و در قدم بعدی در سطح وزرا فعال می‌کنیم و اگر قانع نشدیم دوباره برنامه‌مان را فعال می‌کنیم. به همین آسانی! در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجری خودمان هستیم!»


اما گذشت زمان نشان داد که صحبت‌های معاون وزیر خارجه کمترین شباهتی به واقعیت ندارد و تکرار افسانه‌های قدیمی است، چرا که آمریکا نه تنها برجام را نقض و تحریم‌ها را بیشتر کرد بلکه در نهایت به راحتی آب خوردن هم از آن خارج شد! اما در مقابل دولت دوازدهم حتی جرأت شکایت از آمریکا را نداشت و اعلام کرد که برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهد!


با این تفاسیر واقعاً جای سؤال دارد که در طول تاریخ از زمان حضرت آدم تا امروز، کدام دولتی چنین توافقی را امضا کرده که حتی امکان شکایت از نقض عهد طرف مقابل را هم نداشته باشد؟


یادآور می‌شود طبق ماده 36 برجام و به عنوان ساز و کار حل و فصل اختلافات، کمیسیون ویژه و سپس نشست وزیران خارجه با حضور 8 عضو (ایران، چین، روسیه، وزیران خارجه 3 کشور، نماینده اتحادیه اروپا و آمریکا) برگزار می‌شود که در آن اکثریت با آمریکا و اروپاست!! این ماده همچنین اجازه داده شاکی، ماجرا را به سازمان و شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد که در آنجا نیز چند کشور اروپایی و آمریکایی دارای حق وتو هستند. در همین حال، طرف غربی می‌تواند با بهانه کردن شکایت ایران و ادعای عدم پایبندی ایران، از برجام خارج شود!


توافقی را تصویب کردید که حتی نمی‌توان از نقض آن شکایت کرد!


علی مطهری به جای توضیح درباره بی‌چفت و بست بودن برجام که زیر سر امثال وی است، می‌گوید «نمی‌شود در کشور دیوار بکشیم».


در حالی که انتظار می‌رود امثال مطهری درباره زیر دست و پا افتادن برجام به خاطر سهل‌انگاری در تصویب شتابزده آن، اظهار شرمساری و عذرخواهی کنند، وی در مصاحبه با روزنامه اعتماد، از الحاق به کنوانسیون پالرمو (مکمل FATF در سخت‌گیری بر ایران به بهانه پولشویی و تروریسم) حمایت کرد و گفت: قطعا تصویب این لوایح کمک بزرگی به تسهیل روابط بانکی ما در عرصه مبادلات اقتصادی بین‌المللی خواهد داشت. نکته مهمتر دیگر اینکه در صورت عدم تصویب این لوایح تا پایان خردادماه امسال، گروه اقدام مالی یا همان «FATF» رای به عدم تعلیق خواهد داد و ما همچنان در لیست سیاه این گروه خواهیم بود و در نتیجه مبادلات بانکی ما با مشکلاتی اساسی روبه‌رو خواهد شد. در حالی که قطعا هیچ ضرورتی ندارد که ما کشور را درگیر چنین مشکلاتی کنیم.


وی درباره هشدارها و نگرانی‌ها در این زمینه می‌گوید: فکر می‌کنم این نگرانی‌ها بجا نیست. این طور که این آقایان می‌گویند ما باید ارتباط‌مان را با دنیا قطع کنیم و دور کشورمان دیوار بکشیم. در حالی که قطعا این کارها امکان‌پذیر نیست. آن چه مسلم است، هر کنوانسیونی منافع و مضاری مشخص دارد و همه دولت‌ها برای الحاق یا عدم الحاق به آن کنوانسیون ابعاد مختلف موضوع را می‌سنجند و در صورتی که در مجموع پیوستن به آن کنوانسیون را به نفع خود بداند، به آن می‌پیوندند. اینکه بخواهیم با این نگاه ساده همه مسائل را بررسی کنیم و حکم کلی صادر کنیم، درست نیست.


یادآور می‌شود علی مطهری همان کسی است که در قبال اعتراض‌ها به تصویب 20 دقیقه‌ای برجام با ساده‌سازی تعهدات 15 ساله و یکطرفه کشور مدعی شد «20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود»!!


سهل‌انگاری و شتابزدگی آمیخته با غرور و بی‌سوادی موجب شد با وجود نقض عهد آشکار آمریکا، طرف ایرانی نتواند حتی از طرف نقض‌کننده پیمان شکایت کند، چرا که دراین‌باره مکانیزم اعتراض و شکایت به نحوی چیده شده که در صورت شکایت ایران نیز، این آمریکا و 3 کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا (مجموعا 5 رأی از 8 رأی) هستند که به خاطر اکثریت داشتن، حرف‌شان بر کرسی می‌نشیند و از آن طرف، حرف شکایت، و مکانیسم ماشه به نفع آمریکا عمل می‌کند!!


مطهری درباره FATF نیز توضیح نداده که چرا با وجود دو سال همکاری گسترده دولت و ارائه انبوه اطلاعات مالی و بانکی محرمانه کشور به دشمنان، ایران از فهرست سیاه خارج نشده است؟! یا چرا با وجود اجرای تعهدات سنگین ایران در برجام در کمتر از 2 ماه، اغلب تحریم‌های مالی و بانکی وعده داده شده در برجام اجرایی نشد و با این وجود صدایی به اعتراض از او و هم قطارانش در نیامد؟!


و بالاخره اینکه؛ رندهای کلاهبرداری که واسطه‌های غرب با همین جمله فریبکارانه که «نباید دور خود دیوار کشید»، بر سر امثال مطهری در مجلس و دولت کلاه‌ گذاشتند و نه تنها بخشی از برنامه هسته‌ای ایران را از بین بردند، بلکه به تصریح آقای ظریف، کاری کردند که حتی نتوان یک حساب بانکی در انگلیس باز کرد یا به تعبیر آقای روحانی، درآمدهای ارزی همچنان با چمدان به کشور بیاید. حتی فروش هواپیما عنوان به جام نیز عملی نشد.


هاشمی نه مهاتیر محمد بود نه عالیجناب سرخپوشی که ادعا می‌کردند


نشریات مدعی اصلاح‌طلبی به بهانه بازگشت مهاتیر محمد به قدرت در مالزی، او را با مرحوم هاشمی رفسنجانی مقایسه کردند.


روزنامه سازندگی به قلم محمد قوچانی، مطلبی با عنوان «بازگشت سردار سازندگی» را منتشر کرد و نوشت «بازگشت مهاتیر محمد به ریاست دولت مالزی، یادآور تلاش اکبر هاشمی رفسنجانی برای بازآفرینی، نظام سیاسی ایران است.


نوشته قوچانی در حالی است که وی پیش از این در کتاب‌هایی، عنوان مافیایی «پدرخوانده» را به هاشمی داده بود و در دوره موسوم به اصلاحات با قطار شبه روشنفکرانی که هاشمی را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای وانمود می‌کردند، همراهی کرده بود.


روزنامه آفتاب یزد نیز در تیتر «شباهت‌های محمد و  هاشمی؛ ماهاتیر محمد 92 دوباره عرصه قدرت در مالزی بازگشت، به مقایسه هاشمی و مهاتیر محمد پرداخت.


این روزنامه همچنین مانند روزنامه آرمان، مقاله‌ای تحت عنوان «ماهاتیر باز می‌گردد و هاشمی نیست تا ببیند؛ حیرت یا حسرت؟» را منتشر کرده است.


این مقایسه ریاکارانه و غیرواقعی در حالی است که اولاً اصلاح‌طلبان همچنان که گفته شد هاشمی را عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای می‌خواندند و از او چهره دیکتاتور ضد توسعه می‌ساختند اما بعدها به طور تاکتیکی و فریبکارانه از هاشمی حمایت کردند.


ثانیاً برخلاف آقای هاشمی که اشتباهات راهبردی بسیار بزرگی داشت، مهاتیر محمد از یک بار اعتماد به آمریکا عبرت گرفته بود و مانند هاشمی مدعی نشد که برای توسعه باید از قدرت نظامی دست بکشیم.


مهاتیر محمد پیش از این چند بار با اشاره به تحولات آسیای شرقی و بحران اقتصادی ‌یی که جورج سوروس سرمایه‌دار صهیونیست آمریکا به این منطقه تحمیل کرد، گفته بود: ما یک شبه به خاطر خوش‌بینی به آمریکا گدا شدیم.
در عین حال در اظهارات هاشمی در این اواخر سخنان ضد منافع ملی دیده می‌شود که هرگز از زمان امثال مهاتیر محمد صادر نشده است. هاشمی فروردین 95 در توئیتی مدعی شد «روزگار فردا، روزگار گفتمان است نه موشک» (ادعایی که توسط آمریکایی‌ها نقض شد) او همچنین چند ماه بعد (مرداد 95 در همایش مدیران آموزش و پرورش مدعی شده بود: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معاملان باید وارد این فضا شوند؛ مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.»(!!)

خراسان

مدیران دولتی مراقب تورهای خارجی ناشناس باشند


بر اساس گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی، اعلام شده به تازگی برخی شرکت ها و موسسات تحت عنوان انجمن، نهاد یا کانون های فعال، با معرفی خود به عنوان مجریان برگزاری تورهای تخصصی، اقدام به درخواست وقت ملاقات از مسئولان و مقامات برخی سازمان ها و نهادها یا تنظیم بازدید برای هیئت های خارجی می کنند که با عنایت به شناسایی نشدن دقیق برخی از این تشکل ها، مدیران مربوط باید قبل از پذیرش هرگونه درخواست، مراتب را به امور بین الملل و حراست اطلاع دهند.


ترفند جدید دولت برای مقابله با کپی تحقیقات خارجی


طبق اطلاعیه جدید یکی از نهادهای دولتی مسئول در امور علمی و فناوری، با اشاره به ضرورت اطلاع مدیران مرتبط با امور علمی از کیفیت تحقیقات بین المللی ارائه شده به آن ها، متذکر شده امکان دسترسی تعدادی از دستگاه ها به سیستم تشخیص سرقت علمی و مشابه یابی متون مقالات غیر فارسی، فراهم شده تا امکان بررسی آورده های علمی پژوهشگران و محققان بخش های مختلف امکان پذیر باشد؛ لذا در صورتی که امکان ارائه پژوهش های کپی برای تحقیقات فرد یا گروهی محتمل بود، مسئولان مربوط با بهره گیری از این سامانه، از درصد تشابه متون تحقیقات آگاهی یافته و تصمیم های  مقتضی را بر اساس این برآورد، اتخاذ کنند.

ایران


رئیس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا: تنها ماندیم

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش امریکا در انتقاد از خروج کاخ سفید از برجام گفت: این مسأله باعث شده که ایالات متحده «تنها» بماند. به گزارش ایرنا، این فرمانده سابق ارتش امریکا در دولت باراک اوباما با اشاره به خروج واشنگتن از برجام در توئیتر خود نوشت: از متحدان‌مان دور شده و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدیم. این در حالی است که از منظر راهبردی ما باید در [حل] مشکلات پیچیده همکاری می‌کردیم.

وی در مورد تبعات این تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای خروج از برجام گفت که این اقدام موجب شده تا امریکا اینک شرکای کمتری داشته باشد. دمپسی افزود: شرکای کمتر یعنی گزینه‌های کمتر. ما اکنون در یک مسیر پرخطرتر تنها شده و گزینه‌های کمتری داریم. 

نصیحت پوتین به نتانیاهو

روزنامه البناء چاپ لبنان در مطلبی با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو و دیدار با رئیس جمهوری این کشور نوشت: این بار نتانیاهو برای فهم موضع روسیه در مورد حملات اخیر اسرائیل به پایگاه‌های سوریه وارد مسکو شده و با مخالفت رئیس جمهوری روسیه با تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران روبه‌رو شد که آن را بازی با آتش دانسته و به دنبال تلاش برای آرام کردن اوضاع است؛ چرا که در صورت اوج گرفتن مقابله‌ها، روسیه در تحمل نتایج آن، شریک نخواهد شد.

به گزارش انتخاب، برخی پایگاه‌های خبری اسرائیل در این باره نوشته‌اند: نتانیاهو در این سفر تلاش کرد پوتین را واسطه کند تا به تعهدی از جانب ایران دست یابد مبنی بر اینکه به حمله به تی‌فور پاسخ نمی‌دهد. اما نخست وزیر اسرائیل در این باره پاسخ مثبتی نشنیده است و پوتین نصیحت‌های پیشین خود در مورد خروج از بازی با آتش در سوریه را خطاب به نتانیاهو تکرار کرده و از او خواست از جغرافیای سوریه به نفع دولت این کشور عقب‌نشینی کند.

اتهام تکراری ائتلاف عربی علیه ایران

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان بار دیگر مدعی حمایت ایران از انصارالله یمن شد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد: شبه نظامیان حوثی (انصارالله) روز جمعه رأس ساعت 18:30 به منظور هدف قرار دادن مناطق مسکونی موشکی بالستیک به سوی شهر جازان شلیک کردند که پدافند هوایی عربستان آن را منهدم کرد.

وی مدعی شد: این اقدام خصمانه از سوی شبه نظامیان حوثی (انصارالله یمن) که مورد حمایت ایران هستند، نشان دهنده تداوم حمایت ایران از آنها و نقض آشکار قطعنامه 2216 و 2231 شورای امنیت به منظور تهدید امنیت عربستان و امنیت منطقه‌ و بین‌الملل است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره تأکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران یمن است.

آرمان

تبدیل اصل 90 به دیوان مغایرقانون اساسی

دادستان دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه تنها 3 نهاد عنوان دیوان را دارند، گفت: دیوان شدن کمیسیون اصل 90 مجلس ، مغایر با قانون اساسی است. فیاض شجاعی با بیان اینکه جایگاه دیوان محاسبات به درستی تبیین نشده است، افزود: انتظار می رود در مناسبت‌های مختلف از جمله برگزاری همایش ها، جایگاه، ماموریت و عملکرد دیوان توسط مدیران کل استانی ارائه شود.

وی با بیان اینکه دیوان چشم مجلس است، اظهارکرد: جایگاه دیوان را فراتر و بالاتر از چشم مجلس می دانم، دیوان چشم حاکمیت و مردم است. دادستان دیوان محاسبات کشور با اشاره به ماموریتی که قانون اساسی برای دیوان محاسبات در نظر گرفته است، گفت: در اصول 54 و 55، وظایف دیوان محاسبات تشریح شده است و همان‌طور که از اسم دیوان برمی آید، نهاد نظارتی محسوب می شود.

تداوم همکاری سوخو با ایران

سرویس خبری کمپانی سوخوی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هواپیمایی سوخو همکاری‌هایش را با ایران تحت توافق اولیه امضا شده در همایش هوایی اوراسیا در آوریل ۲۰۱۸ ادامه خواهد داد. بر اساس این توافق طرفین قرار است جزئیات احتمالی ارسال ورژن‌های به روز شده هواپیمای اس اس جی ۱۰۰آر را مورد بررسی قرار دهند.

«الکساندر روبتزوف» رئیس شرکت هواپیمایی سوخوی روسیه گفته این مدل از هواپیما قرار است بدون قطعات آمریکایی ساخته شود به این ترتیب هیچ مانعی از سوی تحریم‌های بالقوه آمریکا متوجه آنها نیست. این کمپانی روسی اخیرا قراردادی برای ارسال ۴۰فروند هواپیمای سوخو اس اس جی ۱۰۰آر با دو خط هوایی ایرانی تا سال ۲۰۲۲ امضا کرده است. با توجه به افزایش نگرانی‌ها بابت خروج آمریکا از برجام که عملا قراردادهای فروش بوئینگ وایرباس که ارزشی بالغ بر ۴۰میلیارد دلار داشت را متوقف کرده است، این شرکت سازنده هواپیمای روسی فرصت تاریخی به دست آورده تا بازار خارجی جدیدی برای آخرین مدل‌های هواپیمای خود پیدا کند.

واکنش به بازداشت برخی از معلمان

عضو کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به بازداشت برخی از معلمان گفت:«ما معتقدیم حق اعتراض برای تمامی اقشار جامعه باید محترم شمرده شود. این از معیارهای اصلاح‌طلبی و اصول حکمرانی خوب است. جریانی که خود همواره برای اعتراض‌کردن به شیوه اداره‌کردن کشور در گذشته هزینه داده باید برای به رسمیت‌شناختن حق اعتراض پیشقدم باشد.»

فاطمه سعیدی با بیان این‌که معلمان شاغل و بازنشسته نیز همواره نسبت به تبعیض‌های ناروا معترض بوده‌اند که در بسیاری از موارد حق با آنها بوده، افزود: «آیا رواست که معلمان شاهد افزایش حقوق دیگر کارمندان دولت باشند در حالی‌ که معیشت‌شان با مخاطرات جدی روبه‌رو است؟»سعیدی با بیان این‌که متاسفانه از سوی نهادهای مسئول انتظامی و امنیتی سعه صدر کافی وجود ندارد، گفت: «من حتما از وزیر اطلاعات درباره نحوه برخورد با معترضین پیگیری خواهم کرد. باید معلوم شود چه گروهی مسئول برخورد خشن با معلمان هستند. اگر لباس شخصی هستند باید هویت آنها معلوم شود و اگر نیروهای رسمیِ مسئول تأمین امنیت چنین کاری کرده‌اند باید مسئولیت کار خود را بپذیرند.»

مذهبیون به فکر تسویه‌حساب نباشند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که برجام نباید فرصتی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی با دولت شود، گفت: ٤٠‌سال دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست. آمریکایی‌ها قبل از انقلاب منابع هنگفتی از ایران را به یغما می‌بردند و کشور به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی در دست آنها مچاله شده بود. حتی ارتش بلد نبود، یک فشنگ بسازد و از خود چیزی نداشت.

آیت‎ا...سیدهاشم بطحایی‌گلپایگانی افزود: شایسته نیست کسانی که ادعای مذهبی‌بودن دارند، زحمات شهدا، ایثارگران و سابقون انقلاب را نادیده بگیرند و در وضعیتی که آمریکا از برجام خارج شد، بخواهند این اتفاق را مستمسکی برای تسویه‌حساب با دولت قرار دهند. آنها با چه کسی می‌خواهند تسویه‌حساب کنند با خدا، پیامبر و امام زمان؟ پس به کسب رضایت خدا فکر کنند. در مجموع بخش مذهبی جامعه نباید حتی فکر تسویه حساب سیاسی از مغزش هم بگذرد؛ چون چوبش را می‌خورد و غیرمذهبیون نیز براساس آزادگی و مردانگی باید به امنیت و استقلال کشور فکر کنند.

انتقال 15 زندانی ایرانی در آذربایجان به کشور

مسئول امور کنسولی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان گفت: 15 زندانی محبوس در زندان‌های جمهوری آذربایجان در مرز زمینی شهرستان آستارا به مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شدند.

ناصر میرجمالی در جریان انتقال تعدادی از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های جمهوری آذربایجان اظهار کرد: این بیست‌وپنجمین مرحله از انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است. وی با اشاره به اینکه به هموطنانی که به جمهوری آذربایجان مسافرت می‌کنند توصیه می‌شود اقامت خود را در در این کشور در فاصله سه تا 10 روز به صورت قانونی ثبت کنند، افزود: به‌همراه داشتن موادمخدر و قرص‌های روان‌گردان به هر دلیل و با هر مقدار در جمهوری آذربایجان جرم محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احدی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    4 190
    اگر خوشبینانه نگوئیم در تهیه متن برجام خیانت شده کاستی های آن را باید بحساب بیسوادی و عدم تسلط تیم مذاکره کننده به سواد تنظیم قراردادهای بین المللی گذاشت زیرا بند بند و عبارت عبارت آن معنا و مفهوم خاص خود را دارد با چاکرم و نوکرم قرارداد امضا نمیکنند
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    4 129
    بحث تسویه حساب مذهبیون نیست. بحث انتقام خون هایی است که بخاطر برجام بر زمین ریخته خواهد شد و شده است..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس