کد خبر 854686
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
علی اکبر ولایتی

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت:۳ هفته آینده آزمونی برای اروپاست تا نشان دهد به تعهداتش پایبند است یا از آمریکا تبعیت می‌کند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان در جمع خبرنگاران درباره خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: آمریکایی‌ها با خروج از برجام نه تنها نشان دادند که همچون گذشته هر وقت فرصت کنند قوانین و مقررات بین‌المللی و تعهداتشان را به راحتی نقض می‌کنند و به هیچ وجه هم نمی‌توان به قول آن‌ها اعتماد کرد.

بیشتر بخوانید:

علت خروج آمریکا از برجام از دید فارن پالیسی

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به بعد موضوع غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به اثبات رسیده اما ممکن است گذشت زمان و اصل فراموشی این ذهنیت را تضعیف کند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری تصریح کرد: این خروج آمریکا از برجام بی‌احترامی نسبت به سایر اعضای ۱+۵ است چرا که همه می‌دانیم کشورهای دیگر مثل روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلیس به آمریکا توصیه کردند که از این قرارداد بین‌المللی خارج نشود اما با توجه به عصیان بین‌المللی‌ای که رئیس جمهور آمریکا کرده او فکر می‌کند همه جهان قلمرو آمریکاست.

وی اضافه کرد: این نوع ذهیت متعلق به قرن ۱۹ است یعنی زمانی که برخی کشورهای استعمارگر فکر می‌کردند دنیا قلمرو آنان است.

ولایتی تاکید کرد: آمریکایی‌ها فکر نکنند که می‌توانند در کشورهای دیگر استعمارگرانه رفتار کنند؛ برخی کشورها متأسفانه ضعف نفس در حکومت‌هایشان وجود دارد و از زورگویی آمریکا تبعیت می‌کنند اما جمهوری اسلامی وضعیت متفاوتی دارد و از استقلال خود تمام و کمال دفاع می‌کند و به هیچ وجه در مقابل زورگویی آمریکا تسلیم نمی‌شود چنانچه گذشته ۴۰ ساله انقلاب هم این را نشان می‌دهد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ضرر اصلی را آمریکایی‌ها با خروج از برجام کرده اند، ادامه داد: تاکنون از روسیه و چین نقض عهدی ندیده‌ایم بلکه همواره به تعهداتشان پایبند بوده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا می‌توان به اروپایی‌ها اعتماد کرد، افزود: اروپایی‌ها درمورد برجام قول داده‌اند اما همانگونه دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد، دو سه هفته آینده آزمونی برای اروپا است که نشان دهند به تعهداتشان پایبندند و یا می‌خواهند از امریکا تبعیت کنند؛ این موضوع پیش از آنکه برای جمهوری اسلامی زیان‌بخش باشد برای حیثیت سیاسی اروپا زیان‌بخش است.

ولایتی بیان کرد: نقض عهدهای آمریکا حد و مرزی ندارد، روزی از کنوانسیون محیط زیست خارج می‌شوند و روز بعدی از قرارداد بین‌المللی دیگری؛ جمهوری اسلامی توان این را دارد که در مقابل تهدیدات آمریکا بایستد و حضور منطقه‌ای خود را هر روز قوی‌تر کند چرا که ما با کشورهای منطقه همچون عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن هماهنگیم و با یکدیگر از حیثیت و حرمت منطقه‌ای حمایت می‌کنیم.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: حضور جمهوری اسلامی در منطقه به درخواست دولت‌های قانونی این کشورهاست و آمریکا و اذنابش نمی‌توانند در حوزه دفاعی چیزی را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

وی در ادامه روابط دو کشور ایران و ترکمنستان را رو به گسترش و استراتژیک خواند  و افزود: حجم مبادلات میان دو کشور ۶ میلیارد دلار در سال است و ظرفیت دو کشور برای توسعه روابط بیش از این‌هاست.

ولایتی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان در اوایل فروردین سال جاری بیان کرد: در این سفر گفت‌وگوهای خوبی میان دو نفر صورت گرفت و عزم بر این است که اختلاف نظرهای کوچک تاکتیکی را حل کنند به نظرم روابط دو کشور در نقطه عطف خود قرار دارد.

در ادامه رشید مردوف اظهار کرد: این سفر به دستور رئیس جمهور ترکمنستان انجام شد؛ بنده ریاست هیئت بزرگی را متشکل از وزرا و نمایندگان مجلس بر عهده دارم.

وی با اشاره به اینکه در این سفر در مورد گسترش همکاری‌ها و تعاملات دو جانبه بحث و گفت‌وگو کردیم و همچنین در این دیدار به مسائل میان دو کشور نگاه اجمالی انداختیم و دورنمای روابط دو کشور را ترسیم کردیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    1 0
    اروپای رفوزه.. باید بره تو کوزه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس