سردار هادیانفر

سردار هادیانفر گفت: رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، شکل‌گیری گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری باعث نگرانی شده است.

به گزارش مشرق، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس فتا در ششمین نشست گروه کاری جرایم سایبری رؤسای بخش‌های سایبری کشورهای اروپایی و آسیایی ضمن خیرمقدم به پلیس‌های سایبری کشورهای اوراسیا، اظهار داشت: به جرأت می‌توانم بگویم یکی از مهمترین رویدادهای بین‌المللی سازمان اینترپل در حوزه امنیت فضای سایبر این نشست است چرا که تصمیم‌گیران اصلی حوزه مقابله با جرایم سایبری در آن حضور دارند و این یک فرصت عالی و مغتنم برای پلیس همه کشورهای آسیایی اروپایی است. 

وی به تعداد کاربران فضای سایبر در جهان که بیش از 4 میلیارد و 200 میلیون نفر هستند پرداخت و گفت: زندگی بشر بدون اینترنت دچار مشکل و حتی اختلال می‌شود بنابراین تأمین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهاست و برای این امر مهم است که همه دولت‌ها در حال تکاپو و سرمایه‌گذاری هستند. 

بیشتر بخوانید:

روایت رئیس پلیس فتا از کمک «دیرهنگام» تلگرام در حمله داعش به مجلس

وی گفت: سازمان‌های معتبر جهان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2020 جرایم و حملات سایبری و سرقت اطلاعات ضرری معادل 2 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی وارد کنند.

سردار هادیانفر به مزایای تکنولوژی و فناوری پرداخت و گفت: تکنولوژی و فناوری همزمان که فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کنند می‌توانند تهدیدات و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را نیز به دنبال داشته باشند.

این مقام ارشد پلیس فتا به تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان که باعث نگرانی شده پرداخت و گفت: رشد شتابان فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به مقوله امنیت، شکل‌گیری گروه‌های سازمان‌یافته و افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در فضای سایبری باعث نگرانی شده است.

سردار هادیانفر تصریح کرد: فعالیت مجرمان، نیروهای سازمان یافته و تروریست‌ها همچون داعش، النصره، القاعده و دهها گروه تروریستی که در کشورها فعالیت ‌می‌کنند در دارک‌وب، وب‌عمیق و در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های اجتماعی همانند تلگرام، توئیتر، فیس‌بوک و واتسآپ در کنار ابزارهایی مانند پنهان‌سازی هویت، پول‌های مجازی و شبکه‌ها و سرویس‌های رد شده سبب گردیده تا بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: امروز با تلاش جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب‌الله، داعش به پایان خود در میدان نبرد رسیده است ولی تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای سایبری تبلیغ و ترویج می‌شود.

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: آنها از تلگرام و توئیتر به منظور ترویج، تبلیغات، جعل‌، آموزش و به کارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان استفاده می‌کنند و گروه‌های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه‌سازی سایبری برای یادگیری پنهان هستند.

این مقام ارشد پلیس فتا اظهار داشت: داعش با چند صد کانال و 11 زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند و متأسفانه ابزارهای سفارشی‌سازی شده در پیام‌رسان موبایلی که تحت عنوان امنیت کاربران طراحی می‌شود بستر امنی برای مجرمان و تروریست‌ها در دنیا ایجاد کرده است.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: از سوی دیگر فعالیت مجرمان و گروه‌های سازمان یافته با انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... در دارک نت، حمله به سیستم‌های پرداخت الکترونیک، نفوذ به شبکه‌های بانکی، حمله هکرها برای سرقت اطلاعات شخصی کاربران، توسعه بی رویه پیام رسان‌های موبایلی، گسترش اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی و ... از جمله جرائمی است که بر هیچ کشوری پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه در سال 2017 حملات سایبری گسترده مانند باج افزارها خسارات زیادی را به بسیاری از کشورها وارد کرد، گفت: دامنه این حملات به حدی بود که در برخی از کشورها خدمات عمومی آنلاین مختل شد و تنها در یک مورد باج افزار واناکرای و پتیا به تنهایی در کمترین زمان بیش از 100 کشور جهان را درگیر خود کرد و توانست پازل تهدیدات را در دنیا کامل کند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه علی رغم تلاش‌ها و تمام اقدامات انجام شده از سوی پلیس کشورها هنوز برای پیش بینی و پیشگیری و مقابله موثر با جرایم نوظهور، نیازمند سطح بالایی از همکاری‌های سریع و به دور است تشریفات و بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری میان پلیس‌های جهان هستیم، گفت: البته باید از سازمان اینترپل برای ایجاد مرکز سایبری تقدیر و تشکر کرد.

رئیس پلیس فتا در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه نسبت به پیشرفت‌های انجام شده ضریب توسعه و دسترسی پلیس و قانونگذاری در حوزه فناوری اطلاعات کند است، گفت: همین موضوع ما را دچار چالش‌های مختلفی کرده است.

رئیس پلیس فتای ناجا با انتقاد از کمبود همکاری‌های بین‌المللی درباره پیشگیری از جرایم اظهار کرد: این موارد سبب توسعه فعالیت مجرمان و محیط های ناامن و محیط های ضد صلح و آرامش جهانی می‌شود.

هادیانفر توسعه فناوری‌هایی مبنی بر بلاک چین را خطری بزرگ توصیف کرد و گفت: این فضا سبب رشد تروریسم، اخاذی، خرابکاری، نفوذ و سرقت اطلاعات، کلاهبرداری‌های مالی، حملات سایبری و ... می‌شود و از جمله مواردی است که چالش‌های پیش روی پلیس را افزایش داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی طراحان نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی اقداماتی را انجام داده‌اند که سبب افزایش نگرانی ما در این زمینه به عنوان حافظان منافع، منابع و سرمایه‌های دیجیتالی مردم در این زمینه شده است.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه ردیابی جرایم و اقدامات غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر بلاک چین دارای یک سری پیچیدگی و دشواری‌های فراتر از تصور است، گفت: باید قبل از راه اندازی این نوع از شبکه‌های اجتماعی با اجماع جهانی نسبت به ایجاد یک رگولاتوری که در آن منافع ملت‌ها، دولت‌ها و فعالان حوزه IT دیده شود از پدید آمدن چنین شبکه‌هایی جلوگیری شود یا اینکه با تعریف استانداردهایی نسبت به برخی نگرانی‌های ما در مورد ردیابی و مقابله با جرایم مبتنی بر بلاک چین رفع شود و از توسعه بیش از پیش محیط‌هایی که موجب رشد تروریسم می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

سردار هادیانفر از نبود نظام حقوقی واحد جهانی برای مقابله با این پدیده‌ها در حاکمیت اینترنت در دنیا انتقاد کرد و گفت: این موارد امنیت مردم را به مخاطره انداخته و تامین کننده امنیت مجرمان است.

رئیس پلیس فتا در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری نامناسب ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی بین‌المللی برای پی جویی جرایم سایبری در کشورها به غیر از آمریکا، گفت: متاسفانه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بین‌المللی اینترنت تحت تاثیر مسائل سیاسی تصمیم گیری کرده و به صورت گزینشی با کشورها همکاری می‌کند. در حالیکه باید سرویس دهنده‌های بزرگ و شرکت‌هایی همچون گوگل،‌ مایکروسافت و ... با توجه به شرایط خاص جرایم سایبری و مسئله تامین امنیت در سیاست‌های مدیریتی خود تحول ایجاد کند و کشورها را مستقیما در امر حاکمیت اینترنت مشارکت دهد یا اینکه این مسئله تحت مدیریت سازمان ملل قرار بگیرد تا همه اعضا بر اساس عدالت در حل مسائل خود در فضای سایبری توانمند شوند.

سردار هادیانفر با اشاره به اهداف برگزاری این نشست در تهران خاطرنشان کرد: اشتراک اطلاعات و بهترین روش‌های پی‌جویی جرایم سایبری کشف شده، کشف ادله دیجیتال فارنزیک و تکنیک‌های پی جویی در منطقه، تبادل اطلاعات در خصوص موارد مربوط به حاکمیت اینترنت، افزایش همکاری میان کشورهای حوزه اینترپل در زمینه جرایم سایبری و ... از جمله اهداف این نشست است.

رئیس پلیس فتا اظهار میدواری کرد: برگزاری این نشست بتواند همبستگی و همکاری میان کشورهای مختلف در مقابله با جرایم سایبری را افزایش دهد و راهکارهای مناسب برای برخورد با این جرایم احصا شود. همچنین باید با نگاه به آینده آمادگی و هماهنگی لازم به منظور مقابله با تهدیدات، چالش‌ها و جرایم پیچیده ایجاد شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
    1 0
    نگو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس