احسان محمد حسنی

احسان محمدحسنی، مدیر بنیاد روایت در این مراسم و در سخنانی کوتاه با بیان اینکه خوشحالیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از این نشان ویژه رونمایی می‌کنیم، از همگی خواست برای حل شدن یک معضل دعا کنند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - آیین رونمایی از نشان گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی روز گذشته در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم عزت‌الله مطهری (عزت‌شاهی) مبارز انقلابی، سیدمهدی طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی، احسان محمدحسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، مسعود نجابتی مدیر گروه هنرهای تجسمی روایت فتح و سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری حضور داشتند.

نشانی برای آثار هنری پیرامون جشن انقلاب
در این مراسم، مسعود نجابتی، طراح این نشان و مدیر گروه هنرهای تجسمی روایت فتح با اشاره به اینکه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، اظهار داشت: ما در مجموعه روایت فتح تصمیم گرفتیم تصمیمات پیرامون حوزه هنرهای تجسمی حول این موضوع شکل بگیرد و به همین منظور پنجمین جشنواره دوسالانه مقاومت را نیز به همین موضوع اختصاص داده‌ایم و بنا شد نشانی از چهلمین سالگرد انقلاب طراحی کنیم تا در همه آثار تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد. وی همچنین از افتتاح سالن کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی این بنیاد خبر داد.
 

شرط‌های عزت‌شاهی برای ساخت سریال داستان زندگی‌اش
در ادامه برنامه، عزت‌الله مطهری، از مبارزان قبل از انقلاب که پیش‌ از این به‌واسطه انتشار کتاب خاطراتش در میان مخاطبان شناخته شده بود، با گلایه از بازنمایی انقلاب در صداوسیما، از رسانه‌ها خواست بازنمای واقعیت باشند و در 40 سالگی انقلاب اسلامی با روایتی صادقانه و منصفانه از تاریخ و انقلاب، این میراث را در دستان نسل جدید حفظ کنند.

وی با روایت خاطره‌ای از تولید سریال عزت‌شاهی گفت: بارها شبکه‌های مختلف تلویزیونی از من خواستند با موافقت بنده، سریال مرتبط با خاطراتم را تولید کنند. من هم در جواب‌شان عرض کردم: من هیچ خواسته مادی و معنوی برای تولید این سریال‌ها نمی‌خواهم و حتی می‌توانید به اسم فرد دیگری این سریال را تولید و پخش کنید اما اگر بناست به نام بنده و خاطراتم منتشر شود، چند خواسته دارم.

نخست اینکه واقعیت‌ها بازنمایی شود. من شخصا در طول مدت فعالیت‌های مبارزاتی‌ام راضی به حضور خانم‌ها در مبارزه‌های مسلحانه و خانه‌های تیمی نبودم؛ چه به لحاظ فسادی که مترتب می‌شد و چه از نظر شکنجه‌هایی که ساواک علیه خانم‌ها صورت می‌داد. به همین دلیل، من در طول مبارزات ارتباط چندانی با خانم‌ها نداشتم و عقیده دارم برای بیان واقعیت، این مسائل دستاویز بهانه‌های هنری- ماجراهای عشق و عاشقی- نشود.

وی شرط دوم خود را پیام‌دار بودن سریال عنوان کرد و اظهار داشت: من معتقد بودم که باید سریال یک پیام داشته باشد و مثل فیلم‌های تاریخی کنونی نباشد که برای سرگرمی تولید می‌کنند و از اعتبار تاریخی خارج است. در بسیاری از این فیلم‌ها آدم بیشتر به ساواک می‌خندد تا بتواند فهم درستی از آنها به‌دست بیاورد. ساواکی‌ها تا حد زیادی احمق جلوه داده می‌شوند و بهانه سرگرمی موجب شده است تاریخ به درستی روایت نشود.

عزت‌الله مطهری شرط سوم خود را خواندن فیلمنامه عنوان کرد و بیان داشت: من از آنها خواستم که فیلمنامه را قبل از تولید مطالعه کنم و چون صلاحیت هنری لازم را در خودم نمی‌دیدم، معتقد بودم که جناب آقای سرهنگی این کار را انجام دهند. وی با بیان اینکه پس از خواندن 8-7 قسمت از فیلمنامه تعجب کرده است، اظهار داشت: من دیدم در فیلمنامه از تنها چیزی که حرف زده نمی‌شود، انقلاب است. در بخشی از فیلم من در پارک با دخترها ارتباط داشتم، همراه آنها کتاب می‌خواندم و به دختری علاقه‌مند شده بودم که با تیر خوردنش من نیز غش می‌کنم. یا در جایی دیگر به خاطر غذای زندانی‌ها با پلیس زندان درگیر شده‌ام  و همچنین دختر بازجوی من به من علاقه‌مند شده است و...

وی با بیان اینکه با تولید چنین اثری که دروغین بوده و خلاف واقعیت است مخالفت کرده، گفت: مدیر شبکه گفته بود اصلا به چه کسی ربط دارد که ما می‌خواهیم سریال درست کنیم. من نیز در جواب گفته بودم که من هم‌اکنون زنده‌ام و اگر بخواهید چنین اثری را درباره من تولید کنید بی‌شک شکایت می‌کنم و در رسانه‌ها اعلام خواهم کرد که این اثر ربطی به بنده ندارد. آنها با این بهانه  که میلیون‌ها تومان خرج پیش‌تولید این کار شده است اصرار داشتند این اثر تولید شود و دلیل این تغییرات را خارج کردن خاطرات من از زمختی و خشکی عنوان می‌کردند، حال آنکه من حتی نمی‌خواستم کتاب خاطراتم را بنویسم تا اینکه دیدم برخی به دروغ از خود قهرمان‌هایی ساخته بودند که پرونده‌ها و تاریخ خلاف آن را بیان می‌کرد. بعد از واکنش‌های بنده نیز برخی کتاب‌های پر از غلو خود را از بازار جمع کرده و نسخه جدیدی را نگاشتند.
 

دعای محمدحسنی برای بزرگ‌ترین بحران فعلی کشور
احسان محمدحسنی، مدیر بنیاد روایت در این مراسم و در سخنانی کوتاه با بیان اینکه خوشحالیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از این نشان ویژه رونمایی می‌کنیم، از همگی خواست برای حل شدن مشکلات اقتصادی دعا کنند. وی اظهار داشت: امیدوارم خدا کمک کند و مشکلات اقتصادی مردم هرچه زودتر برطرف شود. بحران‌های اقتصادی که بخشی از آن به دلیل ناکارآمدی‌ها، بخشی به دلیل دشمنی‌ها و بخشی دیگر به دلیل مسائل تلنبارشده از گذشته است، بیش از همه فشارش را بر گرده مردم و مستضعفین وارد می‌کند. امیدوارم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به برداشته شدن مشکلات اقتصادی تبدیل شود و با همت، غیرت و تجدیدنظر در برابر برخی سیاست‌های اشتباه، بزرگ‌ترین بحران جمهوری اسلامی برطرف شود و موجب ایستادگی در برابر دشمنانی شود که کمر به زمین زدن جمهوری اسلامی ایران بسته‌اند.
 

64 کشور در پایان یک داعش
یکی دیگر از برنامه‌هایی که در کنار رونمایی از نشان گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، نشست رسانه‌ای مسابقه «پایان یک داعش» بود. در این نشست سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر این مسابقه با اشاره به جزئیات اختتامیه آن اظهار داشت: این مسابقه بلافاصله پس از مژده سردار سلیمانی مبنی بر پیچیده شدن تومار داعش کلید خورد و در 3 بخش پوستر، کارتون و کاریکاتور فراخوان داد. موضوع بخش پوستر، پایان یک داعش بود و بخش کارتون با توجه به آزادی حلب و موصل، علاوه بر «پایان یک داعش» موضوعات «حلب آزاد شد» و «موصل آزاد شد» را هم شامل شد. شجاعی‌طباطبایی درباره بخش کاریکاتور نیز اظهار داشت: 4 شخصیت مرتبط با داعش در این بخش تعیین شده‌اند؛ «بنیامین نتانیاهو» به دلیل اینکه داعش هرگز یک تیر به اسرائیل شلیک نکرد و حتی برخی مجروحانش توسط صهیونیست‌ها درمان شدند، «دونالد ترامپ» به دلیل اینکه داعش ماهیتی آمریکایی داشت، «محمد بن‌سلمان» که تعیین‌کننده بازی‌های سیاسی در رژیم آل‌سعود است و به دلیل اظهارات سخیفش درباره ایران لازم بود در بخش کاریکاتور یک گوشمالی به وی داده شود. همچنین چهره دیگری هم در بخش کاریکاتور اضافه شده که «آن‌سان سوچی» رهبر دولت میانمار است که نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار در زمان او صورت می‌گیرد. دبیر مسابقه «پایان یک داعش» خاطرنشان کرد: مهلت شرکت در مسابقه تا دهم اسفندماه ۱۳۹۶ بود و هنرمندانی از ۶۴ کشور در این رویداد شرکت کردند. وی افزود: آمارها نشان می‌دهد هنرمندان دنیا نسبت به این موضوع حساس بودند و ۸۷۰ شرکت‌کننده، ۲۱۲۰ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند. این آثار شامل ۱۰۷۸ کارتون، ۴۱۵ کاریکاتور چهره و ۶۳۵ پوستر بود. ایران با ۳۲۹ شرکت‌کننده، چین با ۲۱۲ شرکت‌کننده و ترکیه با ۴۵ شرکت‌کننده بیشترین سهم را در این رویداد دارند. به گفته شجاعی‌طباطبایی، وی در کنار محمدحسین نیرومند و محمدرضا دوست‌محمدی از ایران، «سیلوانو ملو» از برزیل و «الکساندر فالدین» از روسیه داوری آثار را بر عهده داشتند که درنهایت ۲۵۱ اثر به نمایشگاه راه یافته است. دبیر مسابقه «پایان یک داعش» اظهار داشت: نفرات برگزیده ششم اردیبهشت مشخص شدند که در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند. این مراسم روز ۱۴ مه (مشهور به «یوم النکبه» سالروز به رسمیت‌شناختن رژیم صهیونیستی) برابر با ۲۴ اردیبهشت برگزار می‌شود. نمایشگاه آثار برگزیده نیز در حوزه هنری برپا خواهد شد و ۱۲ خرداد هم روز اختتامیه این رویداد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس