کد خبر 423594
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶

مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش شب گذشته با اجرای «رضا رفیع» و سخنرانی «رحیم پورازغدی» برگزار شد.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش شب گذشته با سخنرانی استاد رحیم پورازغدی، با حضور «ناجی بناجی» هنرمند کاریکاتوریست مراکشی، جواد جباری مدیر بنیاد فرهنگی روایت، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر این مسابقه، محمد حسین نیرومند، محمد حسین حیدری جانشین انجمن عکاسان دفاع مقدس، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت، ادهمی معاون موسسه هنری رسانه ای اوج و جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

اجرای این مراسم بر عهده شاعر طنزپرداز «رضا رفیع» بود؛ صحبت‌های او گاهی برای همدردی با مردم مظلوم جدی می‌شد و گاهی کارهای گروهک تروریستی داعش را با ظنر بیان می‌کرد. 

وی در بین اجرای این مراسم به طنزهایی از داعشی‌ها پرداخت: «دعای پدر و مادر داعشی در مراسم عروسی؛ به پای هم منفجر شوید». «داعشی می‌رود بانک وام بگیرد، ضامن نداشت و منفجر می‌شود».

* بازدید 3 میلیونی از آثار برگزیده مسابقه داعش

سید مسعود شجاعی‌طباطبایی در ادامه این مراسم، با اشاره به روند برگزاری مسابقه گفت: با توجه به اقدامات گروهک تروریستی داعش در منطقه، بهمن‌ماه سال 93 برای به تصویر کشیدن ماهیت این گروهک، اقدام به برگزاری مسابقه کاریکاتور داعش در عرصه بین‌المللی کردیم. این رویداد توسط سازمان فرهنگی هنری اوج و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و حوزه هنری و همکاری سایت ایران کارتون و هنر مقاومت برگزار شد.

وی ادامه داد: آثار برگزیده این مسابقه در 23 اردیبهشت روی سایت هنر مقاومت بارگذاری شد؛ که تا امروز 3 میلیون بازدید از آثار صورت گرفته است.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش یادآور شد:  1072 اثر از هنرمندان 43 کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد. 202 نفر از شرکت کنندگان مسابقه ایرانی هستند و سپس برزیل با 25 هنرمند، چین با 25 هنرمند و ترکیه و صربستان هم با 15 هنرمند بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشتند.

اختتامیه جشنواره طنز همراه با پیشنهادات پورازغدی

* کاریکاتور در خط مقدم نبرد انسانی

استاد رحیم پورازغدی در ادامه این مراسم اظهار داشت: کاریکاتور، امروز در خط مقدم نبرد انسانی حضور پیدا کرده است و زمانی که یک لبخند و اشک باهم ترکیب می‌شوند محصول احساس مسئولیت و دردمندی هنرمند و اعتراض به یک مصیبت است، مصیبتی که آن قدر سیاه است که باید ایستاد و به آن خندید و این خنده پیام صد گریه را دارد.

وی ادامه داد: پیام این کارها شکوفه لبخندی است که بعدها بر لب بشریت خواهد نشست و پروژه‌ای که امروز در سوریه، عراق، بحرین و یمن می‌بینیم به زودی علیه طراحان آن اتفاق خواهد افتاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: آنچه که در مناطق مختلف جهان در جریان است را وقتی نگاه می‌کنیم، خنده همراه اشک را در پی دارد و اینکه 43 هنرمند مسلمان و غیر مسلمان در سراسر دنیا برای دفاع از مظلومیت و به تصویر تروریسم اقدام می‌کنند و حتی برخی از آنها با اسم مستعار اعتراض خود را اعلام می‌کنند، پیام دارد که هنرمندان می‌خواهند حقیقت را نشان دهند.

* جبهه‌ای از هنرمندان اهل منطق تشکیل شود

وی ضمن تأکید بر تشکیل صنفی از هنرمندان اهل منطق و معنا برای نشان دادن حقیقت، گفت: در این شرایط تشکیل جبهه‌ای برای دفاع از دین رهایی‌بخش اسلام و اسلام آگاهی‌بخش، اخلاق و جهاد و شهادت در مقابل اسلام قلابی فقط برای توطئه‌ای علیه اسلام طراحی شده، لازم است.

پورازغدی یادآور شد: مسخره کردن در یک جاهایی غیراخلاقی است اما مسخره کردنی که در چارچوب دفاع از انسان قرار بگیرد و شعارهای تناقض‌آمیز و تروریسم و امپریالیسم و استکبار را به تصویر بکشد، به نوعی آگاهی دادن است. در رابطه با داعش هم باید اقدام وحشیانه کسانی را که با پرچم مذهب می‌خواهند ملت‌ها را خسته کنند، از طریق مسخره کردن این حرکت نشان داده شود.

وی با اشاره به اهداف استکبار و دشمنان اسلام گفت: برپایی حکومت سکولار، نابودی زیرساخت‌های اسلامی، تلاش برای تجزیه کشورهای اسلامی، به جان هم انداختن نیروهای عظیم انقلابی و شعار بازسازی تمدن اسلامی از جمله تیرهای چند شعبه‌ای است که دشمن به سمت اسلام گرفته است.

* داعش، عملیات شهادت‌طلبانه را به مسخره گرفته است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از آثار فعالیت گروهک تروریستی داعش این است که اینها عملیات استشهادی را مسخره کرده‌اند. درحالی که اسرائیل با همین عملیات شهادت‌طلبانه شکست خورد و با این اقدام داعش دیگر امروز سخت می‌توانیم از عملیات جهادی و شهادت‌طلبانه دفاع کنیم.

وی با تقسیم‌بندی هنرمندان به 2 گروه متعهد گفت: تمام هنرمندان متعهد هستند. بعضی متعهد به فضیلت و عدالت و بعضی هم متعهد به لذت شخصی و پول که هنرمندان گروه دوم مزدور هستند.

اختتامیه جشنواره طنز همراه با پیشنهادات پورازغدی

* طنزهایی برای استکبار

پورازغدی در ادامه با اشاره به طنزهایی از ادعای استکبار در مناطق مختلف جهان، یادآور شد: آمریکا و غرب بعد از انقلاب اسلامی ایران چند دهه شعار مبارزه با تروریسم را سر دادند. با کودتا و ترور وارد شدند. آیا الان جهان بعد از 30-20 سال گذشته امن‌تر شده است؟! آنها با چه وعده‌هایی آمدند و نتیجه چه شد؟!

عضو جبهه انقلاب فرهنگی گفت: استکبار با شعار دموکراسی وارد عمل شد؛ اما با اولین نمونه‌های دموکراسی در منطقه مبارزه کردند. ما در عراق، سوریه و ایران شاهد انتخابات هستیم که انتخابات نشان از دموکراسی در یک کشور است. درحالی که در کشورهای قطر و عربستان دموکراسی کجا بود و بیشتر خانواده در رأس کشورشان است. چگونه است که عربستان و امثال آنها در اعتراض به عدم دموکراسی در کشورهای عراق،‌ سوریه و یمن اقداماتی انجام می‌دهند؟!

وی افزود: ما دموکراسی را در انقلاب اسلامی ایران دیدیم؛ امام خمینی(ره) حتی در شرایط سخت جنگ ایران و عراق نگران جان مردم عراق بودند بعد از بمباران شهرهای ایران، فرماندهان به دیدار امام رفتند و از ایشان خواستند تا اجازه دهند شهرهای عراق را بمباران کنند که امام در این رابطه شرط‌هایی گذاشتند و این بود که قبل از بمباران مناطق، مردم عراق در جریان قرار بگیرند، فقط به طرف پادگان‌ها شلیک شود. چنین دستوری توسط کدام یک از رهبران جهان صورت گرفته است؟!

وی با اشاره به طنز دیگری که علیه اسلام است، تصریح کرد: برخی از جنبش‌های علمی که علمی هم ندارد، پیش‌بینی کردند که دوران جنبش‌های مذهبی تمام شده و در قرن 21 جهان سکولاریزه می‌شود و مذهب کاملاً شخصی و نسبی خواهد شد. این در حالی است که جهان در 500 سال گذشته، این گونه بنیادگرایی مذهبی نبوده است.

پورازغدی افزود: در بین تکفیری‌های داعش گاهی بچه‌های اروپایی و آمریکایی دیده می‌شود که در آمریکا و اروپا متولد شده و درس خوانده‌اند و در کنار آنها یک کودک 7 ساله فرانسوی به صورت بسیار خشونت‌آمیز دست به سر بریدن مردم می‌زند. اینها تربیت‌شدگان مغرب‌زمین هستند و چطور این بچه‌ها را تربیت کرده‌اند که این قدر کینه دارند؟!

وی ادامه داد: برای نشان دادن جبهه آزادی‌بخش اسلام باید دانشگاه‌های هنر و فرهنگ با این نگاه نهادینه شوند و اگر ظرف 10 سال آینده 5 هزار هنرمند در هر رشته برای جبهه اسلام آزادی‌بخش تربیت نکنیم، شکست می‌خوریم.

عضو جبهه انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به نظرم طنز و کاریکاتور در مسیر دفاع از انسانیت به دو صورت اسلامی و غیراسلامی تبدیل می‌شوند و معیار آن چیزی است که مسخره می‌‌شود. برخی هم به اغراق در کاریکاتور ایراد گرفتند که این کار دروغ است؛ اما دروغ نیست، این هنر می‌خواهد وقایع را راستگوتر نشان دهد.

اختتامیه جشنواره طنز همراه با پیشنهادات پورازغدی

بر اساس این گزارش، در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان مسابقه و تقدیر از خبرنگاران و اهالی رسانه تقدیر شد. ضمن اینکه نمایشگاهی از آثار برگزیده کاریکاتوریست‌های دنیا در حاشیه این مراسم برپا بود.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    پورازغدی چیه؟! "رحیم پور" یا "ازغدی" یا "رحیم پور ازغدی"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس