اس400

در حالی که شکاف بین دو متحد اصلی در ناتو عمیق‌تر می شود، آنکارا می گوید که اگر واشینگتن به خاطر خریداری سلاح از روسیه، آنکارا را تحریم کند، این کشور قطعا «تلافی» خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق- در حالی که شکاف بین دو متحد اصلی در ناتو عمیق‌تر می شود، ترکیه می گوید که اگر واشینگتن به خاطر خریداری سلاح از روسیه، آنکارا را تحریم کند، این کشور قطعا «تلافی» خواهد کرد.

به گزارش راشا تودی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به CNN ترکیه گفت:

" اگر ایالات متحده بر ما تحریم اعمال کند یا گام‌هایی شبیه به این بردارد، ترکیه قطعا تلافی خواهد کرد. کاری که باید انجام بگیرد این است که امریکا بگذارد این کار(خرید سلاح از روسیه) انجام شود."

او خطاب به آمریکا گفت:

" ترکیه کشور تحت امر شما نیست و با چنین کشوری نباید از موضع بالا حرف بزنید و درباره چیزهایی که می تواند یا نمی تواند بخرد، نباید آمرانه رفتار کنید. این رویکرد با اتحاد ما جور در نمی‌آید."

توقف فروش سلاح به ترکیه به خاطر قرارداد خرید سیستم‌های ضدموشک اس-۴۰۰ با روسیه، ایده بخشی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در قالب طرح پیشنهادی «مجوز دفاع ملی آمریکا» است. این نمایندگن از وزارت دفاع خواستند که گزارشی درباره روابط واشینگتن و انکارا به کنگره بدهد و در مدت تهیه این گزارش، فروش سلاح و تجهیزات به ترکیه متوقف شود.

این پیشنهاد در صورت اجرا می تواند طرح خرید ۱۰۰ فروند جنگنده F-۳۵ و موشک‌های پاتریوت توسط ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد.

چاووش اوغلو گفت که هفته بعد به واشینگتن خواهد رفت تا با وزیر خارجه آمریکاف مایک پمپیو، دیدار کند. پومپیو اخیرا از تصمیم ترکیه برای خرید اس۴۰۰ ابراز نگرانی کرده بود.

اظهارات چاووش اوغلو بعد از آن صو.رت گرفت که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هیثر نویرت، روز پنجشنبه اعلام کرد که " واشینگتن درباره دستیابی احتمالی ترکیه به سیستم ضدهوایی اس۴۰۰ به طور جدی نگران است." نویرت افزود که کشورهای ناتو تنها باید تسلیحات و تجهیزاتی را بخرند که قابل تبادل با سایر شرکای ناتو باشد.

درباره ترکیه بخوانید:

پشت پرده انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه/ چرا اردوغان زمان ریاستش را کوتاه کرد؟

لشکرکشی اردوغان به نزدیکی استان حسکه همزمان با آغاز عملیات نیروهای کُرد علیه داعش/ نیروهای آمریکا و فرانسه وارد شمال سوریه شدند+ تصاویر و نقشه میدانی

مهم‌ترین رقیب اردوغان در انتخاب آتی که بود و چرا انصراف داد؟ +تصاویر

در ماه آپریل، معاون وزیر خارجه آمریکا، «وِس میچل»، هشدار داد که تصمیم به خرید سلاح و تجهیزات نظامی روسیه، ترکیه را در معرض تحریم‌ها احتمالی قرار می دهد. او اضافه کرد که این تصمیم، می تواند جلوی دستیابی ترکیه را به اف۳۵ بگیرد و این امر تحت قانون «مقابله با دشمنان آمریکا» یا «کاتسا» صورت خواهد گرفت که هدف اصلی آن تضعیف توان صادراتی روسیه است.

میچل همچنین گفت که اتحاد استراتژیک و سیاسی ترکیه با غرب، در چارچوب امنیت ملی آمریکاست. او به طور خاص از "نزدیکی فزاینده ترکیه با روسیه و ایران" ابراز نارضایتی کرد.

در جواب میچل، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این تهدیدات امریکا را "مصداق اخاذی" دانست که هدف ان دادن مزیت‌های ناعادلانه به شرکت‌های صنایع دفاعی آمریکا در بازار رقابتی تسلیحات است.

توافق میان ترکیه و روسیه در ماه دسامبر گذشته امضاء شد. تحویل سیستم‌های اس۴۰۰ به ترکیه، طبق برنامه قرار است از ۲۰۲۰ آغاز شود. گرچه، در پی مذاکرات با چاووش اوغلو در ماه مارچ امسال، لاوروف گفت که روسیه حاضر است زمان تحویل را تسریع کند.

سخنان روز یکشنبه چاووش اوغلو در میانه تنش‌های فزاینده میان آنکارا و واشینگتن صورت گرفت که بر سر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه با نام «شاخه زیتون» وارد فاز جدیدی شده است. شاخه زیتون عملیاتی است که علیه مسلحین کرد در عفرین از ماه ژانویه آغاز شد. جنگ لفظی بعد از آن بالا گرفت که یک فرمانده ارشد آمریکایی ائتلاف غربی ضد داعش، گفت که ترکیه در صورت حمله به شهر منبیج، با پاسخی کوبنده مواجه خواهد شد.

در جواب این فرمانده آمریکایی، رجب طیب اردوغان گفت:

" واضح است که آن‌ها که می گویند پاسخ کوبنده خواهیم داد، اگر در گذشته ضربه خورده‌اند، سیلی عثمانی را نخوردند."

روابط آنکارا و واشینگتن از اکتبر گذشته رو به تیرگی رفت، بعد از آن که نیروهای امنیتی ترکیه یک کارگر کنسولگری آمریکا را به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن، دستگیر کرد. به باور دولت ترکیه، گولن پشت پرده کودتای تابستان ۲۰۱۶ علیه اردوغان بود. آنکارا بابت عدم تحویل فتح‌الله گولن که ساکن پنسیلوانیای آمریکاست انتقادات تندی به واشنیگتن وارد کرد. در مقابل، آمریکا و متحدان هم تبلیغات زیادی را علیه آن چه سرکوب پسا-کودتا توسط دولت ترکیه می خوانند، علیه اردوغان صورت دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    72 32
    دم تركيه گرم.خوب جلوش وايساده.تحريم كن از سوريه و عراق منطقه پرتت ميكنيم بيرون
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      0 0
      البته که آمریکا رو از عراق و سوریه پرت می کنیم بیرون اما همراه نوکران جیره خوارش اسرائیل و عردوغان! قطعا جایی برای بوزگوردهای تروریست یا ی پ گ آمریکایی در سوریه نیست
    • GB ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      0 0
      بدبخت لااقل چشم کورت رو باز کن و عکس را ببین نوکر چطوری جلوی ارباب گرنش رو کج گرفته !
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    50 56
    باید از ناتو پرتش کنند بیرون. نمک خور نمکدون شکن.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    24 55
    خوب ترکیه و اردوغان می دانند که اف 35 ها هیچگاه در ترکیه نخواهد نشست همانند اف 16 های آمریکا که فقط 2 عدد در خاک ایران نشست و بقیه بخاطر نابودی شاه تحویل ایران نشد
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      58 9
      تركيه يكي از سرمايه گذارها تو اين پروژه هست و الانم نده بلاخره مجبوره بده چون اين پروژه مال چند كشوره و امريكا تنها سرمايه گذار نيست.بعدش ما اف ١٦ مون كجا بود؟؟؟تركيه خيلي زرنگتر از اين حرفاست
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    14 53
    ترکیه در سالهای گذشته مورد تحریم تسلیحاتی بوده تاکنون نتوانسته سیستم بدرد نخور پاتریوت را حتی بخرد
  • سلام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    25 39
    روسها بازی خورده اند ناتو اسرار این سلاح را مهندسی معکوس و خونثی خواهد کرد.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    25 37
    روسها بازی خورده اند اسرار اس 400 به مهندسی معکوس ناتو تبدیل خواهدشد
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    51 5
    از این نوع موضعگیری قاطعانه اردوغان خوشم میاد برخی در وزارت خارجه ی مایاد بگیرن/ ولی اینو هم ترکا بدونن هر زمان اردوغان یه قدم نرمتر میشه آمریکا گستاختر میاد جلو
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    8 53
    مرگ بر ترکیه مرگ بر پانترک احمق
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
      0 0
      مرگ بر خودت
    • یاسین DK ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      0 0
      مرگ بر توی کوه نشین و آن بارزانی با تروریستهایی که هر بار افسار به یکی میسپارند
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    7 12
    ترکیه عربستان قدرت های نظامی آینده منطقه هستن البته پس از اسراییل و پاکستان اتمی
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
      0 0
      تروریستها جایی در آینده دنیا ندارند! سعودی و رژیم نامشروع اسرائیل و ترکیه تروریست قطعا نابود خواهند شد
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      در آینده اسرائیلی وج.ود نداره که ابر قدرت باشه! سعودی هم سرنوشتی جز سرنوشت اسرائیل نداره و ترکیه تروریست بزودی از بین خواهد رفت
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
      0 0
      چه جالب ترکیه و سعودی و اسرائیل رو اسم بردی! محور شرارت و کثافت و تروریسم منطقه!!!!!!
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    46 14
    تركيه خيلي زرنگه.هم اس چهارصد رو ميگيره هم پاتريوت رو.امريكا تركيه رو تحريم بكنه تركيه پايگاه استراتژيك اينجرليك رو ميبنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس