کد خبر 852874
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
افتتاح کارخانه فولاد خلیج فارس توسط روحانی

در حالی وزیر صنعت از افتتاح ۲ پروژه آب‌بر فولادی در استان خراسان رضوی خبر می‌دهد که این استان به شدت از بحران کم‌آبی و خشکسالی رنج می‌برد.

به گزارش مشرق، همزمان با سفر رئیس جمهور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خراسان رضوی از 6 طرح بزرگ صنعتی و معدنی در این استان بهره‌برداری شد. 

به گفته وزیر صنعت، طرح‌های افتتاح شده بیشتر در حوزه صنایع معدنی بوده، طوری که در سبزوار و نیشابور دو پروژه فولادی افتتاح شد.

بنابراین از 6 طرح بزرگ صنعتی، دو پروژه صنعتی بسیار آب‌بر که یکی  مجتمع فولاد سبزوار در نیشابور و  دیگری طرح پارس فولاد سبزوار در جوین بود، به بهره‌برداری رسید. 

 مجتمع فولاد سبزوار با ظرفیت اسمی تولید 2 میلیون و 500 هزار تن تولید گندله در نیشابور با سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال 300 نفر را فراهم می‌کند، همچنین طرح پارس فولاد سبزوار با سرمایه گذاری 5 هزار و 20 میلیارد ریال زمینه اشتغال‌زایی 521 نفر نیز در جوین را فراهم کند. 

افتتاح این دو پروژه فولادی آب‌بر در حالی است که منطقه خراسان رضوی با بحران کم آبی و خشکسالی روبرو است، طوری که 91 درصد از مساحت استان خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی است و از 37 دشت آب در این استان 34 دشت در وضعیت ممنوعه قرار دارد. 

بیشتر بخوانید:

عدم ورود دولت به مسئله بازنشستگان ذوب آهن

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت فولاد کشور که در سال 94 منتشر شده است، در مورد 8 طرح فولادی استانی آمده است «طرح‌های فولاد سبزوار، قائنات، نی‌ریز و بافت‌ طرح‌هایی هستند که در مناطق کویری واقع شده‌اند. از این میان طرح فولاد سبزوار در دشت ممنوعه بحرانی به لحاظ آب قرار دارد و قرار است آب آن از 5 حلقه چاه تامین شود. 

این در حالی است که سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه و اطراف آن طی سال‌های گذشته به شدت پایین آمده و امکان برداشت سالانه 4 میلیون مترمکعب آب از 5 حلقه از چاه‌های موجود در این منطقه وجود ندارد، حتی در صورت برداشت آب از چاه‌های منطقه صنعت فولاد باعث تعطیلی کشاورزی منطقه خواهد شد. 

از طرفی صنعت فولاد در این منطقه تنها باعث اشتغال مستقیم 800 نفر می‌شود و از طرفی باعث بیکاری صدها یا هزاران کشاورز و در نتیجه مهاجرت به شهرها و مشکلات ناشی از مهاجرت خواهد شد. این موضوع در مورد سه طرح دیگر نیز صادق است. 


پراکندگی تولید فولاد در آمریکا

به گزارش فارس، در حالی که طرح‌های فولاد کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در مجاورت آب‌های آزاد و دریاها قرار دارند، طرح‌های فولادی کشور به همت و تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت در مناطقی واقع می‌شود که اتفاقا با  بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و راه‌اندازی این طرح‌ها نه تنها در آینده منجر به از بین رفتن منابع آبی آن‌ها می‌شود بلکه فعالیت کشاورزی و دامداری مردم را هم به مخاطره می‌اندازد. 

کشاورزی و دامداری شغل بیشتر خانواده‌های ساکن در منطقه جوین یعنی منطقه احداث کارخانه فولاد سبزوار است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس