مسجد

از شبانگاه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ که دیوار و سقف مسجد بزرگ قنات آباد فرو ریخت ، این مسجد تا به امروز در گیر و دار کاغذ بازی های اداری و کمبود بودجه در وضعیتی تاسف بار به سر می برد.

به گزارش مشرق، چیزی تا رسیدن به ماه مبارک رمضان نمانده است و به زودی خیل عظیمی از روزه داران مساجد را به عنوان پایگاه اصلی مذهبی در این ایام برای عبادت انتخاب خواهند کرد. در سر تا سر شهر تهران مساجد کوچک و بزرگ زیادی با قدمت های متفاوت وجود دارد. یکی از این مساجد که در جنوب شهر تهران واقع شده و از جمله با سابقه ترین مساجد در امور مذهبی، مبارزات سیاسی در ایام طاغوت و اعزام نیرو در زمان جنگ تحمیلی بوده است مسجد جامع قنات آباد در خیابان مولوی غربی است که متاسفانه سال ۱۳۸۸ دچار یک حادثه شده است و از آن زمان تا به امروز عملیات بازسازی آن به دلایل مالی با کندی بسیاری رو به رو شده و هنوز هم آماده پذیرایی از نمازگذاران نیست. در عصر یک روز بارانی ماه اردیبهشت خبرنگار مشرق با آقای اصغر اکبری موید از اعضای هیئت امنای مسجد به گفتگو نشست تا به در جریان حوادث رخ داده قرار بگیرد.

نگاهی به سوابق مسجد بزرگ قنات آباد

این مسجد از جمله بزرگترین مساجد جنوب تهران بوده و حدود بیش از ۵۰ شهید دفاع مقدس از این مسجد به به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند. در بحث فعالیت های قرآنی و تربیت اساتید بزرگی همچون مرحوم حاج بیوک محمدی، استاد عباس امام جمعه و یا آقایان سبزعلی و سعیدان از قاریان معروف کشور از این مسجد کار خود را اغاز کرده اند.

از حادثه در بهمن ۸۸ تا نماز در منزل شهدای مداح

متاسفانه در شبانگاه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ و بر اثر گود برداری غیر اصولی یکی از کسبه همسایه مساجد سقف مسجد بزرگ قنات آباد فرو می ریزد. صاحب کسب مورد نظر که در حال ساخت و ساز در کنار مسجد بوده است بارها وعده ساخت مجدد و مرمت مسجد را می دهد و اما به مدت ۵ سال به بهانه های مختلف از کار سرباز می زند. در نهایت هیئت امنای مسجد از این شخص (نام شخص و جزییات پرونده نزد مشرق محفوظ است) شکایت کرده و کار به دستگاه قضایی کشیده می شود که البته متاسفانه هنوز پرونده آن گونه که جناب اکبری برای ما گفتند به مرحله اجرای حکم برای شخص متخلف نرسیده است و وی به بهانه های مختلف صدور حکم نهایی را به تعویق می اندازد. به نظر می رسد جریمه ای در حدود ۱ میلیارد تومان برای این شخص در نظر گرفته شده است.

البته نماز جماعت در این محله تعطیل نشده و از همان شب بعد از حادثه به طبقه پایین خانه شهدای مداح در نزدیکی همین مسجد منتقل می شود. در عین حال بر اساس مشاهدات خبرنگار مشرق فضای مورد نظر بسیار کوچک بوده و جوابگوی جمعیت محل مورد نظر نیست.

طبقه پایین منزل شهدای مداح که به نمازخانه تبدیل شده است

تلاش ها برای بازسازی مسجد آغاز می شود

بعد از مدتی و با توجه به بی توجهی شخص مقصر در حادثه برای امر بازسازی مسجد، تلاش های هیئت امنا و اهالی محل برای آغاز بازسازی مسجد شروع می شود. در این میان نامه نگاری و تماس های مختلفی با ارگان های بسیاری در کشور از سازمان امور مساجد تا شورای شهر و شهرداری تهران می شود. از صدا و سیما به محل حادثه آمده و اقدام به ضبط برنامه از وضعیت مسجد می کنند. در نهایت تنها دو نهاد به این مسجد کمک می کنند.

ورودی ساختمان فعلی مسجد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات خاک برداری اولیه را به صورت رایگان برای مسجد انجام داده و مبلغ ۷۰ میلیون تومان را نیز برای شناژ بندی ساختمان جدید مسجد در اختیار عوامل کار قرار می دهد. شهرداری تهران نیز مبلغی بین ۴۵۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان را به امر بازسازی این مسجد اختصاص می دهد.

سازه جدید مسجد به صورت جدید و مدرن طراحی شده و اسکلت اولیه آن نیز بنا شده است و تا الان با کمک های مردمی بالغ بر ۲ میلیارد تومان توسط خیرین تامین شده است. مهندسین طراح نیز بدون دریافت پول کار طراحی سازه و نقشه کشی مسجد را انجام دادند. ردیف بودجه ای در این چند ساله، هر سال برای این مسجد توسط شورای شهر تصویب شده است ولی به دلایل نامشخص تامین بودجه انجام نشده است.

سازه اصلی ساختمان مسجد که بر پا شده است

بودجه مصوب شهرداری برای این مسجد حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و این مسجد بارها توسط شهرداران وقت منطقه ۱۲ همیشه بازدید شده است اما هنوز از رسیدن بودجه خبری نیست. اگر این بودجه تا حدود ۲ میلیارد تومان تامین شود مسجد به صورت اولیه آماده پذیرش نمازگزاران می شود.

اطعام روزه داران نیازمند به مشکل خورده است

بر اساس صحبت های آقای اکبری موید تا قبل از بروز حادثه برای مسجد در هر شب ماه مبارک رمضان چیزی در حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر از روزه داران که عمدتا هم از اقشار فقیر جامعه و ساکن این محله هستند در این مسجد افطار می کردند که این ظرفیت در حال حاضر در منزل شهدای مداح متاسفانه به دلیل کمبود فضا با وجود بانی برای این امر خیر به حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

در ادامه صحبت جناب اکبری موید گفتند که برای تکمیل نهایی مسجد با توجه به زیربنای بزرگ سازه و برنامه های جنبی از جمله کلاس هایی که برای سازه جدید مسجد بزرگ قنات آباد در نظر گرفته شده است شاید به مبلغی در حدود ۷ الی ۸ میلیارد تومان نیاز باشد که امید است در صورت فعال شدن اولیه مسجد به تدریج توسط مردم و خیرین تامین شود. در هر حال شماره حساب مربوط به این مسجد ۰۲۱۶۱۱۲۸۶۵۰۰۷  نزد بانک ملی به اسم امام جماعت مسجد و دو نفر از هیئت امنا از جمله آقای اکبری موید وجود داشته و مردم و خیرین عزیز می توانند کمک های نقدی خود را برای بازسازی این مسجد به این حساب واریز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    13 3
    شماره کارت بدهید که پرداخت آسانتر شود
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    8 6
    اسم دریافت کننده پول چیست؟
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    15 4
    دردناک تر نسلی است که دین گریز شده اند
    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      0 3
      آخیش ! کجا فرار کردن اونوقت ؟
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      0 0
      همه انسان ها نفس اماره دارند و این نفس قوی ترین نفس در میان مراتب هفت گانه نفس می باشد. اما آیا همه نسل جوان دین گریز شده اند؟ قطعا می گویم خیر. شما به مراسم اعتکاف نگاه کنید. اینها همان نسل جوان هستند. 4 هفته آینده مراسم روز جهانی قدس است. جمعیت را نگاه کنید اکثریت آنها از قشر جوان هستند. که در گرما برای این راهپیمایی می آیند. پس چندتا جوانک معلوم الحال را به عنوان یک نسل در نظر نگیرید و تبلیغ نکنید!
    • پویا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
      1 0
      علت وجود ساختمانهای بی روح و بدون اصول است که تبدیل به مساجد شده اند
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    0 0
    در شهر ما (آذرشهر) مردم خودشان مساجد را نوسازی و بازسازی می کنند در طهران وضعیت اینقدر خراب است که مسجد از سال 88 ویران شده و مردم همچنین نظاره گر هستند وای بر مردم تهران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس