اخبارویژه

برخلاف فضای سیاسی و رسانه‌ای منتهی به توافق برجام، امروز از وعده‌های آب نبات مانند اقتصادی خبری نیست و غرب در اثر نتایج برجام، با زبان تهدید سخن می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

تمدید محدود برجام بازی تازه آمریکا برای فشار به ایران

آمریکا و غرب در یک تقسیم کار موذیانه نخ‌نما که نمونه آن در مذاکرات برجام به اجرا درآمد، درباره تشدید فشار تبلیغاتی بر ایران برای پذیرش مذاکرات فرا برجامی کنار آمده‌اند.

سخنگوی دولت انگلیس گفت تلاش می‌کنیم برجام حفظ شود. همزمان یک نماینده نزدیک به ترامپ در کنگره گفت: ترامپ احتمالاً 12 می (22 اردیبهشت) از برجام خارج نمی‌شود بلکه توافق به مدت کوتاهی تمدید می‌شود تا بر سر توافق جدید مذاکره کنیم».

مقامات فرانسوی، انگلیسی و آلمانی اخیراً با نزدیک شدن به آمریکا، خواستار حفظ برجام در کنار گشودن باب مذاکرات جدید در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران شده‌اند. این موضع به این معناست که اروپایی‌ها به جای اعتراض به نقض‌های پیاپی برجام توسط آمریکا که مورد اعتراض ایران است، سعی دارند دل آمریکا را به دست آورند. در مقابل با عنایت به تجربه مطلقاً منفی برجام در زمینه واگذاری امتیازات نقد و یکجا، و دریافت وعده‌های نسیه که عملاً دروغ از آب درآمد، جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که مطلقاً مذاکرات جدید تحت عنوان تکمیل یا توسعه برجام را نمی‌پذیرد.

روز گذشته فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اروپا و آمریکا بر سر بخشی از پیش‌نویس «مکمل برجام» به توافق رسیده‌اند. منابع آگاه می‌گویند مقام‌های آمریکا و اروپا با تنبیه ایران در صورت ساخت موشک‌های قاره‌پیما به عنوان بخشی از پیش‌نویس «توافق مکمل» برجام توافق کرده‌اند.

این روزنامه انگلیسی نوشته «دونالد ترامپ»، حمایت کشورهای اروپایی را برای تحریم ایران در صورت تلاش برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما جلب کرده است.

اما یک مقام ارشد دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفته دولت ترامپ به دنبال آن است تا از طریق یک طرح جداگانه و تکمیلی محدودیت‌های بیشتری علیه طیف گسترده‌تری از موشک‌های بالستیک ایران در نظر گرفته شود.

مقام آمریکایی گفت دولت ترامپ می‌خواهد ایران برد زرادخانه موشک بالستیک خود را به 300 کیلومتر یا پایین‌تر از آن محدود کند.(!)

در همین حال رویتر در گزارشی که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد نوشت: مقام‌های اروپایی در تلاشند برای حفظ برجام و ماندن ترامپ در آن، پیشنهاداتی را به رئیس‌جمهور آمریکا بدهند. فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید در خصوص اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران هستند.

این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران و نفوذ این کشور در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بین‌المللی از سایت‌های ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوال‌پذیر برجام را برای ترامپ تشریح کنند.

یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکایی‌ها و عدم اقدام علیه توافق هسته‌ای هستیم. شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»

با مرور همه گزارش‌ها و تحلیل‌ها در رسانه‌های غرب صحت این تحلیل که ترامپ، مزایای برجام را از دست نمی‌دهد، بیشتر آشکار می‌شود. در واقع او با گرفتن ژست دیوانه‌های زنجیر پاره کرده، سعی می‌کند محاسبات ایران را به هم بزند تا از طریق واسطه اروپایی (پلیس خوب! داستان) بتواند امتیازهای جدیدی بگیرد و پاسخگوی بدعهدی‌های برجام آمریکا هم نباشد.

به نظر می‌رسد 3 کشور اروپایی نیز به بازی مجدد در نقش پلیس خوب - که در جریان مذاکرات برجام برعهده داشتند- رضایت داده‌اند؛ هر چند که این رویکرد، موجب بی‌اعتمادی مطلق ملت و دولت ایران می‌شود.

تخلف تحصیلی حسین فریدون محرز است

عضو کمیته پیگیری پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور اعلام کرد که تخلف تحصیلی وی محرز شده و مستندات آن به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه شده است.

سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات  مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به روند بررسی پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور در کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: روند بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور در کمیته 3نفره‌ای در کمیسیون آموزش مجلس پایان یافته است.

وی با بیان اینکه براساس مستندات و مدارک موجود، تخلف در روند تحصیلی «حسین فریدون» محرز شده است، افزود: در بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون»، اختلافی وجود دارد مبنی بر اینکه درباره این پرونده چشم‌پوشی شود، بنابراین، طبق تصمیم اعضای کمیته، گزارش در اختیار آقای زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قرار گرفته است.

ابطحی تصریح کرد: به دلیل اختلافی که بین اعضای کمیته بررسی پرونده تحصیلی «حسین فریدون» وجود دارد، تمامی مدارک و مستندات در اختیار رئیس کمیسیون آموزش قرار گرفته و مقرر شده آقای زاهدی جمع‌بندی نهایی این موضوع را در قالب گزارشی ارائه دهد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس خاطرنشان کرد: گزارش رئیس کمیسیون آموزش تا پایان اردیبهشت یا اوایل خرداد در زمینه پرونده تحصیلی حسین فریدون به پایان می‌رسد. یادآور می‌شود کمیته سه نفره مجلس، متشکل از سیدجواد ابطحی، محمد قمی و کارن خانلری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نحوه پذیرش «حسین فریدون» برادر رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی را مورد پیگیری قرار دادند.
 

مشاور فرهنگی درباره همه‌چیز نظر می‌دهد جز فرهنگ

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در همه حوزه‌های نامربوط نظر می‌دهد الا حوزه فرهنگی!

در این زمینه سایت تابناک  با تاکید بر اینکه مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در حوزه فرهنگی نقش سمبلیک دارد، نوشت: حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در حالی طی پنج سال اخیر مستمراً به انتشار مطالب کوتاه کنایه‌آمیز مشغول بوده و بعضی از این مواضع عمدتاً دو پهلو در حالی جنجال‌آفرین شده که اغلب این مواضع هیچ ارتباطی با قلمرو تعیین شده برای او نداشته است. این رویکرد،  پرسشی را پیش کشیده مبنی بر اینکه آیا نقش مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در حوزه فرهنگ صرفاً یک نقش سمبلیک است و اگر جز این بوده، کدام اتفاق در حوزه فرهنگ ماحصل مشاوره او بوده است؟

حسام‌الدین آشنا حتی در دوره‌ای که مسئولیت‌های امنیتی در اختیار داشته، بر حوزه فرهنگی ناظر بوده و حسن روحانی نیز او را نه در جایگاه مشاور امنیتی، بلکه در موقعیت مشاور فرهنگی منصوب کرد؛ موضعی که آشنا در پنج سال حفظ کرده است. در عین حال، عمده انعکاس بیرونی فعالیت آشنا، مجموعه نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بوده که همواره چندپهلو بوده و شماری از آنها چنان به رمز نوشته شده بوده که به جز مخاطبانش، برای اغلب مردم حاوی مفاهیم شفافی نباشد.

ابزارهای خرد در قبضه استدلال چنین می‌نمایاند که مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور می‌بایست بیش از هر نقطه‌ای در حوزه فرهنگ فعال باشد. بر این مبنا، زمانی که رئیس‌جمهور در محفل فرهنگی نظیر افتتاحیه نمایشگاه کتاب حضور نمی‌یابد، منطق حکم می‌کند معاون اول رئیس‌جمهور حضور یابد اما چه رئیس‌جمهور حضور یابد و چه همچون این دوره در افتتاحیه حاضر نشود، انتظار می‌رود مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در صحنه حاضر باشد. این نقشی است که برای مشاور قابل تصور است و تصور می‌شود شخصی که رئیس‌جمهور در حوزه‌ای به عنوان مشاور انتخاب کرد و جزو رقبای رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، در این عرصه دست کم حضور فیزیکی داشته باشد. با این حال چنین اتفاقی در بسیاری از اوقات رخ نمی‌دهد.

البته شاید آشنا در بخش‌هایی از حوزه فرهنگ نیز نقش موثری داشته که از نظرها دور مانده است. در این صورت بهتر است مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور مشخص نماید در این پنج سال برای اهالی فرهنگ چه مشاوره‌های موثری را به رئیس‌جمهور داده و کدام اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگی، متاثر از مشاوره و تصمیم‌سازی آشنا بوده است؟

برجام نتیجه نداد تهدید را جای آب نبات گذاشتند

«برخلاف فضای سیاسی و رسانه‌ای منتهی به توافق برجام، امروز از وعده‌های آب نبات مانند اقتصادی خبری نیست و غرب در اثر نتایج برجام، با زبان تهدید سخن می‌گوید.»

روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: بازی پسابرجامی ترامپ که با نوعی تقسیم کار سیاسی با اروپا همراه است، وارد مرحله جدیدی شده است و به نظر می‌رسد سناریویی برای تحمیل تعهدات بیشتر بر ایران با ابزار فشار و تهدید در کار است. البته در پرونده قطور تجربه چندین دهه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با غرب چیزی که بیش از همه نمایان است، تلاش طرف غربی برای مهار و تغییر رفتار ایران از طریق مذاکره بوده است.
نکته جالب ماجرا این است که غربی‌ها در گام‌های پیشین در مقابل این انعطاف‌پذیری، امتیازاتی از جنس اقتصادی و تجاری را روی میز نهاده بودند. برجام نیز روزی قرار بود رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در روابط تجاری خارجی را به ارمغان آورد. اکنون دیگر معلوم شده که چنین انتظاری بیهوده است. برجام تاکنون تقریباً بی‌خاصیت از حیث اقتصادی و البته هزینه‌بر از حیث توانمندی هسته‌ای بوده است. اما اینک دیگر غرب قول و وعده‌ای نمی‌دهد و تنها با ابزار تهدید و ارعاب مایل به امتیازگیری بیشتر است.

طرف مقابل، حفظ برجام را مشروط به محدودسازی ایران در موضوع نفوذ و قدرت منطقه‌ای توانمندی موشکی و بازدارندگی دفاعی ایران و... می‌نماید. البته منطقی نیست که منتظر مابه‌ازای اقتصادی در برابر این قربانیان آتی برجام باشیم، چرا که برجام در بهارش ثمری نداشت، چه رسد به موسم خزانش. اینک طرف غربی تعارف را به کنار وانهاده و دیگر برای تحمیل برجام‌های آتی، حتی وعده و وعید هم نمی‌دهد.
قربانی کردن امنیت ملی کشور و مردم پیش وعده‌های توخالی غرب به هیچ روی منطقی نیست. مذاکره کردن بر سر مؤلفه‌های بازدارندگی دفاعی، همچون توانمندی موشکی و سلاح‌های راهبردی بدان معناست که به دست خود وارد فرایند خلع سلاحی شویم که نه تنها هیچ مبنای متعارف بین‌المللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی نیز است. حتی اگر مذاکره بر سر موشک‌ها به نتیجه هم نرسد، ورود به آن به هیچ عنوان به صلاح نیست.

ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است، امری که سال‌های سال غربیان برای آن تلاش کرده و ناموفق بوده‌اند. توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران از نوع متعارف بوده که خلاف هیچ معاهده بین‌المللی نیست و نباید زیربار بدعت گفت‌وگو یا حتی «گپ زدن» درباره آن رفت.
حوزه دیگر چالش غرب با اقتدار ملی ایران، در حوزه قدرت منطقه‌ای و نفوذ ایران در عرصه غرب آسیا است. غربی‌ها امروز نمی‌توانند ایران را به عنوان بازیگر مهم و تعیین کننده منطقه‌ای نادیده بگیرند و ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و نیز راهبردها و تاکتیک‌های خود در محیط منطقه با کسی مذاکره کنیم.
در بازی مهندسی شده سردمداران کاخ سفید احتمالاً از پایان کار برجام 1 سخن به میان خواهد آمد تا آنان که دلشان برای غرب و توافق غنج می‌زند، به دلهره بیفتند و برای حفظ همین کاغذ پاره بی‌فرجام، ندای مذاکرات بیشتر را سر دهند. اینجاست که سناریوی «اختلال محاسباتی» و به اشتباه انداختن مسئولان ایرانی پیش خواهد آمد.
لازمه حفظ منافع ملی و فریب نخوردن در این بازی پیچیده، حفظ هوشیاری کامل و پیش‌بینی سناریوی دشمن است که نخبگان جامعه و نهادهای ذی‌ربط باید در این خصوص حساس‌تر از گذشته باشند.

زمزمه اسم عارف فقط برای شهردار نشدن محسن هاشمی بود

صادق زیباکلام می‌گوید عارف مناسب شهردار شدن نیست.

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اصلاح‌طلبان یک مجموعه یک دست نیستند. من فکر نمی‌کنم که عبدالله نوری نظرش با شکوری‌راد یکی باشد. یا رمضانزاده با شکوری‌راد هم‌نظر باشد. ایضا چهره‌ها و شخصیت‌های دیگر اصلاح‌طلب. من مقصودم این است که این انتخاب شخصی شکوری‌راد است و لزوما نظر مصطفی تاج‌زاده، سعید حجاریان و خیلی از دیگر اصلاح‌طلبان نیست. اتفاقا با عملکردی که آقای عارف در این مدت دو سال و اندی در مجلس داشتند که کم نیستند اصلاح‌طلبانی که با شهردار شدن او موافق نباشد و فکر می‌کنند که شکوری‌راد خواسته جلوی شهردار شدن هاشمی را بگیرند که عارف را بعنوان گزینه شهرداری مطرح می‌کند. وگرنه خود شکوری‌راد هم دلش از عملکرد عارف در مجلس خون است.

او ادامه داد: قطعا عارف اگر شهردار بشوند کارنامه خیلی موفق‌تری از آنچه که در مجلس از ایشان دیدیم ارائه نخواهند داد و به راحتی دربرابر جریان تندرو و مراکز قدرت عقب‌نشینی می‌کند. وقتی که دادستان به نجفی چپ نگاه کرد، او لااقل یک مختصر مقاومتی نشان داد اما اگر دادستان چپ به عارف نگاه کند، عارف تا یزد فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد. ما این‌ها را می‌دانیم.

زیباکلام افزود: بنابراین من قبول ندارم که عارف گزینه بهتری است. اما درست است که یک میثاقی انجام شده بود که اعضای شورا از آن خارج نشوند اما این میثاق‌نامه وحی منزل نیست. بزرگان اصلاح‌طلب می‌توانند دور همدیگر جمع شوند و بگویند که ما یک مسئله به نام میثاق داشتیم و یک مسئله جدیدی هم که نیاز به شهردار است را الان داریم. بنابراین فکر کنیم که اولویت با کدام است. این را می‌شود خیلی ساده انجام داد. همان‌هایی که میثاق را نوشتند همان‌ها بیایند و به مردم توضیح دهند که ما مجبور شدیم آن پیمانی را که با شما بستیم بشکنیم. خب می‌توانند نظرسنجی هم انجام دهند. بگویند که آیا شما موافق حضور هاشمی در شهرداری تهران هستید یا نه؟

تصمیمات ارزی دولت بدون بانک مرکزی اتخاذ می‌شود

«بدنه کارشناسی بانک مرکزی با تصمیمات ارزی دولت همراه نیست.»

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کارآسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیم‌گیری می‌کند.

ندری در مورد نرخ 4200 تومانی دلار نیز تصریح کرد: در صورتی نرخ 4200 تومانی دلار می‌توانست اجرایی شود که بانک مرکزی توانایی آن را داشت تا تمام نیازهای ارزی کشور را پاسخ دهد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: اعلام نرخ 4200 تومانی دلار با یک نوع سهمیه‌بندی برای نیازهای ارزی همراه بود تا افرادی که براساس میزان نیازشان به ارز احتیاج دارند در قالب سهمیه‌ها کسری این نیاز را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه از ابتدا مشخص بود که حفظ نرخ 4200 تومان کار آسانی نخواهد بود، گفت: انتقاد اصلی در مورد عدم رعایت نرخ 4200 تومانی متوجه دولت است که خود را جدای از بدنه بانک مرکزی دانسته و تصمیم‌گیری می‌کند.

ندری خاطرنشان کرد: بدنه کارشناسی بانک مرکزی نیز با این برنامه دولت چندان موافق نیست و امیدوار نیستند که این برنامه بتواند نتیجه بخش باشد.

وی ادامه داد: انتقاداتی که به آقای سیف می‌شود وارد است اما اینکه چه کسی می‌تواند سکان‌دار بانک مرکزی باشد هنوز مشخص نیست البته بسیاری از موارد هم در اختیار بانک مرکزی نیست.

خراسان

یک مسئول: به گردشگران چینی زیاد چلوکباب ندهید

در حالی که طی روزهای اخیر، سفارت چین در ایران سخت گیری های جدیدی را برای ورود اتباع ایرانی به این کشور اعمال کرده، یک مقام مسئول با ارسال بخشنامه ای به تعدادی از سازمان های دولتی و نهادهای فعال گردشگری در بخش خصوصی، از آن ها خواسته با توجه به ضرورت افزایش میزان رضایت مندی گردشگران چینی از سفر به ایران، مواردی چون ارائه اینترنت پرسرعت و بروشورهایی به زبان چینی مورد توجه قرار گرفته و از تکرار صرف غذاهایی مانند چلوکباب برای آن ها خودداری شود.

ذره بین ستاد اقتصاد مقاومتی روی اقدامات دانش بنیان مدیران

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی، از آن ها خواسته شده با توجه به تصویب پروژه هایی در ذیل برنامه ملی توسعه و نفوذ فناوری در بخش های مهم زیرساختی کشور با محوریت ارتقای بهره وری عوامل تولید، پیاده سازی نظام نوین، انتقال فناوری و تقویت شرکت های دانش بنیان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مدیران مربوط توجه داشته باشند در سال 1397 باید با اقداماتی چون تشکیل کارگروه مشترک با شرکت های دانش بنیان، موانع و مشکلات این حوزه را برطرف کنند و توسعه بازار محصولات فناورانه را در دستور کار قرار دهند و نتایج این موضوع در گزارش های ادواری، تقدیم دولت شود.

ایران

ترامپ از جان کری چه آموخت!

رئیس ‌جمهوری امریکا در یک سخنرانی بار دیگر از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد. دونالد ترامپ در این سخنرانی با اشاره به آنچه به گفته وی هشدارهای برخی  کارشناسان درباره اجتناب از صحبت کردن درباره کره شمالی بوده، گفت: «برای سالیان متوالی ما این مشکل را داشتیم و آنها می‌گفتند صحبت نکنید. ممکن است او (رهبر کره شمالی) را عصبانی کنید. حرف نزنید. اگر بیانیه وحشتناکی درباره ایالات متحده صادر شود، شما چیزی نگویید.» ترامپ افزود: «همین اتفاق درباره ایران افتاده است. ما آن توافق وحشتناک را امضا کرده‌ایم و آنها در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند و مرگ بر امریکا می‌گویند.» ترامپ در ادامه گفت: «من گفتم وقتی آنها راهپیمایی می‌کنند و مرگ بر امریکا می‌گویند، کی با آنها توافق امضا می‌کند؟» ترامپ در ادامه به انتقاد از «جان کری»، وزیر خارجه سابق امریکا پرداخت و گفت: «او بهترین مذاکره‌کننده‌ای که ما دیده‌ایم، نیست. هیچ‌وقت از مذاکرات کنار نکشید، مگر در آن مسابقه دوچرخه‌سواری که زمین خورد و پایش شکست. فقط همان موقع بود! گفتم لااقل نگو پایت شکسته؛ داخل مذاکرات بمان و بگو که نمی‌خواهی مذاکره کنی. این طوری شاید توافق بهتری بکنی.» رئیس‌ جمهوری امریکا در ادامه گفت: «و من از این ماجرا یاد گرفتم که آدم در سن 73 سالگی در مسابقه دوچرخه‌سواری شرکت نمی‌کند.»

ادعای دیدار کری با ظریف در نیویورک

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین امریکا که یکی از طراحان اصلی تیم امریکایی مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌آید، در دو ماه گذشته دو بار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. این خبر را روزنامه بوستون گلوب چاپ امریکا منتشر کرده و نوشته جان کری در راستای تلاش برای حفظ برجام با وزیر امور خارجه ایران که ماه گذشته برای شرکت در یک نشست در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد، دیدار و درباره راه‌های حفظ برجام رایزنی کرد. دونالد ترامپ تهدید کرده که در صورت اضافه نشدن موارد تازه به توافق برجام در موعد بعدی رفع تحریم‌های ایران که آخر این هفته است، از این کار خودداری خواهد کرد.

تحلیل بلومبرگ از پیامدهای فروپاشی احتمالی برجام

بلومبرگ در گزارشی به قلم دیوید وینر، به پیامدهای گسترده خروج احتمالی امریکا از برجام پرداخته و از جمله به افزایش قیمت نفت و به هم خوردن موازنه قدرت در منطقه و تأثیرات سوء این خروج بر مذاکرات با کره شمالی اشاره کرده است. به گزارش انتخاب، در بخشی از این گزارش آمده است: فروپاشی توافق هسته‌ای می‌تواند ضربه بزرگی به رئیس جمهوری حسن روحانی و اصلاح‌طلبانی باشد که از راه حل سیاسی دیپلماتیک برای بن‌بست هسته‌ای حمایت می‌کردند. برجام یک دستاورد آشکار کمیاب برای روحانی بود؛ کسی که در سال گذشته به کمک آن در انتخابات پیروز شد. فروپاشی برجام زمینه قدرت‌یابی رادیکال‌ها که بارها بر غیر قابل اعتماد بودن امریکا در مذاکره تأکید می‌کردند را فراهم می‌کند.

رمضان زاده: ظریف را تنها نگذاریم

سخنگوی دولت اصلاحات به تحرکات علیه وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان داد. به‌گزارش ایران آنلاین، عبدالله رمضان‌زاده در توئیتر خود نوشت: «در این شرایط حمایت از ظریف را وظیفه خود می‌دانم. نباید او را تنها گذاشت.» گفتنی است در روزهای اخیر علاوه بر روزنامه کیهان که حملات تندی را علیه وزیر خارجه ترتیب داده، برخی دانشجویان هم هفته گذشته در دانشگاه امیر کبیر به خودرو ظریف حمله کردند.

آرمان

حضور محسنی اژه‌ای در فراکسیون امید

اعضای فراکسیون امید مجلس امروز میزبان معاون اول قوه قضائیه خواهند بود. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس با اعلام این خبر گفت: آقای محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید حضور پیدا می‌کند و نمایندگان در این جلسه به تبادل نظر با ایشان خواهند پرداخت.

صالحی و ظریف امروز در مجلس

وزرای خارجه و فرهنگ هفته جاری برای پاسخگویی به سوالات شش نماینده به صحن علنی مجلس می روند. وزیر خارجه برای پاسخگویی به سوالات کیخواه، دهمرده، شهریاری و داداشی و وزیر ارشاد برای پاسخگویی به سوالات پژمانفر و قاضی پور به مجلس می روند. همچنین مجلس بررسی تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در ۱۰ سال اخیر و همچنین گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در دستور کار دارند.

کنایه جلیلی به دولت

سعیدجلیلی در صفحه توئیتر خود نوشت: مسئولان پاسخ دهند چرا از ظرفیت فضای مجازی برای اشتغال‌زایی استفاده نمی‌کنند. متن وی به شرح زیر است: فضای مجازی عرصه ای برای ایجاد شغل است، کشوری مثل هند از فضای مجازی نزدیک به 80 میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفت ایران درآمد دارد! مسئولان پاسخ دهند چرا از ظرفیت فضای مجازی برای اشتغال‌زایی استفاده نمی‌کنند. اذهان مردم را با مباحث فرعی مثل فیلتر شدن یا نشدن، از مساله اصلی گمراه نکنید.

ادعای سفرای عربستان و آمریکا

سفیران ریاض و واشنگتن در یمن بار دیگر مدعی دخالت ایران در امور یمن شدند. محمدسعید آل جابر مدعی شد که از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا فشار بیشتری بر ایران بیاورند و فعالیت‌های ایران و شبه نظامیان وابسته به آن در منطقه را متوقف کنند. آل جابر گفت: عربستان به منظور بازگرداندن ثبات و امنیت در یمن هیچ تلاش دریغ نمی‌کند و ما با یمن روابط تاریخی داریم و این روابط تحت تاثیر رفتارهای شبه نظامیان تروریستی و غیرقانونی که از سوی ایران ارشاد می‌شوند، قرار نمی‌گیرد. وی افزود: در سمینار یمن که در وین برگزار شد، در مورد موضع سیاسی، انسانی، اقتصادی و نظامی در یمن و همچنین موضع ایران و شبه نظامیان حوثی (انصارا...) تبادل نظر کردیم. از سوی دیگر، میتو تولر، سفیر آمریکا در یمن از آن‌چه که حمایت ایران از انصارا... خواند، انتقاد کرد.

فعالیت ۹ هزار مربی عقیدتی و سیاسی در سپاه

مسئول معاونت عقیدتی سیاسی سپاه با بیان این‌که «بررسی آسیب‌ها و تهدیدات فراروی انقلاب» را از جمله اولویت‌های اجرایی در آموزش‌های عقیدتی سپاه است، اظهارکرد: الگوی زندگی عناصر اصلی نظام باید تدوین شود. حجت‌الاسلام ادیانیا اشاره به برگزاری همایش‌های استانی بزرگداشت روز عقیدتی در کشور، گفت: امسال ۷۵ نفر از فرماندهان استانی، مدیران عقیدتی، مسئولان نمایندگی ولی فقیه در سپاه‌های استان‌های کشور و بسیجیان فعال در حوزه عقیدتی به عنوان افراد برتر عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران تجلیل می‌شوند. وی با بیان این‌که در حال حاضر جمعاً ۹ هزار مربی عقیدتی و سیاسی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بنا داریم هر سال ۵۰ نفر مربی عقیدتی توسط سپاه آموزش داده شوند. وی با اشاره به اهمیت توجه به بحث اخلاق، تأکید کرد: نقش اخلاق و کارهای اخلاقی در سپاه پررنگ است.

اشتباه ترامپ درباره ایران و کره شمالی

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با بررسی سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و کره شمالی نوشت: دونالد ترامپ تصور می‌کند که استراتژی‌اش برای پیونگ یانگ درقبال تهران نیز جواب می‌دهد اما وی درباره هر دو اشتباه می‌کند. امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته با یک ماموریت مهم وارد دفتر ریاست جمهوری آمریکا شد: دونالد ترامپ را متقاعد کند که از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشود، اما به نظر می‌آید که وی در این مسیر شکست خورده است. مکرون سپس به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور ترامپ دیدگاه قدیمی خود را مبنی بر این‌که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بدترین توافق ممکن، یک کابوس و یک فاجعه است را تکرار کرد. به گفته مکرون ترامپ نشان داد که وی احتمالا به وعده تبلیغاتی خود برای پاره کردن توافق هسته‌ای عمل خواهد کرد. چیز دیگری که مکرون درباره ترامپ گفت حتی از این هم بدتر است. وی توضیح داد: تجربه ترامپ با کره شمالی این است که هر زمان شما بسیار سخت‌گیر باشید، طرف دیگر را مجبور به تغییر می‌کنید و می‌توانید به یک توافق خوب یا توافق بهتر دست یابید. این یک استراتژی برای افزایش تنش است. در این برهه حساس در سیاست آمریکا این نشان می‌دهد که ترامپ تحت یک نظریه به شدت غلط درباره کره شمالی و ایران عمل می‌کند.

نشست انجمن جامعه‌شناسی ایران با موضوع فمینیسم

آرمان: سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت از ساعت 14 تا 16، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، میزبان نشست گروه جامعه‌شناسی نظری انجمن جامعه‌شناسی ایران خواهد بود. دکتر بی‌تا مدنی، جامعه‌شناس حوزه زنان، خانواده و جنسیت، در این نشست به «کاربست اصل راه‌ها و اهداف مشترک در پویایی‌شناسی فمینیسم» می‌پردازد. اصل راه‌ها و اهداف یکی از اصول فرامکتبی جامعه‌شناسی به عنوان یک رشته علمی مستقل است که مبنای تحلیل و تبیین گروه‌های اجتماعی به مثابه راه‌ها و اهداف مشترک است. هیچ گروه اجتماعی طی تاریخ بشری به ضرب و زور یا به طور فرمایشی شکل نگرفته و از دل هرج و مرج به وجود نمی‌آید بلکه برای تحقق اهدافی مشترک و بر مبنای نیازی مشترک، گام در راه‌های مشترک می‌گذارد. خیزش فمینیسم در جهان غرب نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. موج اول فمینیسم در غرب، از دل تلاطمی برخاست که از رفت و برگشت بین جنبش و نظریه (پاره‌های ذهنی و عینی) در بستر نظم اجتماعی حاکم بر قرن هجدهم میلادی پدید آمد. بررسی تاریخی این جنبش، به شناخت اشتراکات درکنار فهم تفاوت‌های مطالبه‌گری مدنی بین جامعه آن‌جایی و آن‌زمانی، با جامعه این‌جایی و اکنونی، راهگشای اندیشه نظری درهم فراخوانی با کنش اجتماعی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 2
    این یه بازیه که چینیها درست کردن الان چین دومین اقتصاد دنیا است برای اینکه به اقتصاد اول دنیا تبدیل شود کمتر از ده سال زمان نیاز دارد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    3 1
    برجام بهتره لغو بشه چرا که سودی هم اگر داشته نگذاشته اند که دست مردم برسه و خرج اولویتهای خودشون کرده اند
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    13 0
    آقا جون گلابیها نرسیده هنوز ؟ چند قرن دیگه باید منتظر بمونیم ؟ تا اینجاش که فقط ترامپ و اروپاییها تا تونستن کثافت کردن هیکل برجام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس