کد خبر 852517
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰
قلیان

مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

به گزارش مشرق، اسماعیل فیروزی -کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: متأسفانه اعتیاد به قلیان که امروزه در بین نوجوانان و جوانان شیوع پیدا کرده، بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است.

فیروزی افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

قلیان‌های میوه‌ای یا سرطان‌های کشنده!؟

وی بیان داشت: باید دانست که آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند. تنباکوهای تحت عنوان میوه‌ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آن‌ها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می‌کند و علاوه بر این، بو و مزه بهتر آن‌ها باعث گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آن‌ها می‌شود.

کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود: به علت شرایط نامناسب نگهداری، زمینه برای رشد انواع میکروب‌ها به خصوص سم آفلاتوکسین که بسیار سمی و کشنده است مهیا است. به خاطر دم‌های عمیقی که فرد می‌زند، بیشتر مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌شوند و آسیب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌کند.

به گزارش ایفدانا-فیروزی به عوارض دیگر قلیان اشاره کرد و گفت: سرطان ریه، سرطان لب و دهان و حنجره، سرطان مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم و زخم‌های گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند. مواجهه با مونوکسید کربن قلیان در طی حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

این کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل خاطرنشان کرد: علاوه بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس‌هایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. مهمتر اینکه دود حاصل از یکبار قلیان کشیدن برابر با حدود ۱۰۰ نخ سیگار است. مونوکسید کربن یک گاز سمی است و در انتقال و مصرف اکسیژن تداخل می‌کند و دود سیگار حاوی ۲ تا ۶ درصد از این ماده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 0
    با سلام و خسته نباشید و ارزوی موفقیت و سر بلندی برای تیم پزشکی و راهکارهایی که برای سلامتی برای استفاد ه کنندگان مواد سمی قلیون و سیگار چند نکته برای یاداوریگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس