کد خبر 852438
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
تلگرام

در حالی که روحانی از مخالفت خود با فیلتر تلگرام صحبت و شاهد مثال آن را مخالفت دولت با فیلتر تماس صوتی تلگرام اعلام کرده که وزیر وقت ارتباطات با تصمیم مسدود کردن تماس صوتی تلگرام موافق بوده است.

به گزارش مشرق، در حالی که حکم قاضی برای فیلتر شدن تلگرام 10 اردیبهشت ماه اعلام و اجرا شد دیشب رئیس‌جمهوری در پست اینستاگرامی اعلام کرد فیلتر تلگرام به دستور دولت نبود و مورد تایید دولت نیست.

پیش از این و یک روز پس از حکم فیلتر تلگرام نیز دولت در اطلاعیه‌ای رسمی تلویحا مخالفت خود را با این اقدام ابراز و از اینکه در این باره در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری نشده انتقاد کرده بود.

بیشتر بخوانید:

واکنش اینستاگرامی روحانی به فیلتر شدن تلگرام

این مخالفت‌ها در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی نوشته بود: گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره درخصوص تلگرام به روسیه سفر کرده اند. او گفته بود که پیچیدگی فنی و نرم افزاری تلگرام برخی تصمیمات را با تاخیر روبرو کرده است.

علاوه بر تناقض اعزام هیات دولتی به روسیه برای بررسی فیلترینگ و ژست مخالفت در ایران، حسن روحانی در پست انتقادی دیشب خود به تجربه فیلتر کردن تماس صوتی تلگرام در گذشته اشاره کرده و گفته: پیش از این نیز نمونه این اتفاق در ایام انتخابات درباره تماس صوتی تلگرام رخ داد.

رئیس‌جمهور در حالی فیلتر شدن تماس صوتی تلگرام را شاهد مثال گفته خود کرده که بررسی شواهد و اظهارنظرهای گذشته نشان می دهد محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم و نماینده کابینه در حوزه ICT در زمان مسدود شدن این سرویس، با تصمیم مسدودسازی مخالف نبود.

واعظی در اظهارنظر صریحی که به سرعت جنجالی هم شد در پاسخ به این سوال که تماس صوتی تلگرام بالاخره کی وصل خواهد شد؟ گفت: اگر می‌خواهید اپراتورهای تلفن همراه ورشکست شوند تماس صوتی تلگرام را وصل کنید.

ازآنجا که این اظهارنظر واعظی با واکنش مخاطبان روبرو شد وی سپس توضیحاتی را ارائه کرد اما این توضیحات نافی اظهارات اولیه نبود. همچنان که نمونه‌های متعددی از این موارد دیده می‌شود که اخبار یا اظهاراتی از مسئولان منتشر می‌شود و پس از واکنش مردم آن را اصلاح می‌کنند اما درنهایت صحت گفته اولیه اثبات می‌شود.

نمونه اخیر این موضوع اظهارنظر واعظی در ایام نوسان نرخ ارز بود که واعظی گفت برخی مردم عادت کرده اند همه تعطیلات به سفر خارجی می‌روند و سپس ناچار به ارائه توضیحات درباره اظهار نظر خود شد؛ اما اخیرا ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات مشابهی از اینکه میزان سفر خارجی ایرانی‌ها زیاد است انتقاد کرده است.

در مثال دیگری در حوزه ICT اگرچه نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برهه حساسی از موافقت تلگرام برای انتقال سرور به ایران خبر داد و به سرعت سخن خود را تکذیب کرد؛ اما چند روز بعد موسس تلگرام رسما انتقال سرورهای توزیع شده این پیام رسان به ایران را تایید کرد و اثبات گفته اولیه جهانگرد نشان داد در اغلب موارد اظهارات این چنینی ریشه در گفت‌وگوهای قبلی و اخبار اعلام نشده دارد. 

بنابراین در حالی که رئیس‌جمهور رسما از مخالفت دولت با فیلتر تماس صوتی تلگرام در گذشته صحبت کرده اما نظر نماینده دولت در آن زمان چیز دیگری بود که در رسانه‌ها نیز به طور گسترده منعکس شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    2 4
    خواندن روزنامه رو پیام رسان داخلی اجرا شود
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      0 0
      پیام رسان داخلی ماهانه یارانه هم بده نمیتونه جای تلگرامو بگیره.اشکال جای دیگس
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    26 0
    تلگرام به درک من الله الان سکه شده دو میلیون و هشتاد هزار تومن طلا شده صد و نود سه هزار تومن تلگرام به قبر من بره جلو این فشار اقتصادی رو بگیرید
  • پیام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    22 3
    همه رئیس جمهور دارن مام داریم!
  • علی GB ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    9 5
    دمت گرم مشرق مگه تو یه مقاله بنویسی ،لایک.
  • احدی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    16 5
    جالبه حرفای صبحش رو بعداز ظهر تکذیب میکنه حرفای بعداز ظهرشم شب خودشم نمیدونه چند چنده
  • صفر علی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    دولت بدون کارنامه باید مردم رو به خودشون مشغول کنه تا به فکر دلار ۶۲۰۰ نیوفتند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 0
    مشرق آنچه در عیان گفته می شود را مثل همیشه انکار می کنند
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    0 0
    کلاً دچار دو شخصیتی شده پرزیدنت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس