ظریف نمایه

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا به طور مداوم برجام را نقض کرده است، تاکید کرد برای توافق هسته‌ای یک راه وجود دارد و آنهم پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است.

به گزارش مشرق، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) مجددا تاکید کرد برای توافق هسته‌ای تنها یک راه وجود دارد و آن پایبندی کامل آمریکا به تعهداتش است نه امتیازدهی.

ظریف با انتشار یک ویدئو گفت که برجام، یک معاهده نبود که به امضا یا تایید شدن از هر طرفی، نیاز داشته باشد، بلکه بعد از تایید شدن در شورای امنیت سازمان ملل، برای همه الزام‌آور شد.

بیشتر بخوانید:

هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به لغو برجام

مردم آمریکا درباره برچام چه نظری دارند؟

وزیر انرژی سابق آمریکا: خروج از برجام «فجیع» خواهد بود

وی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۱ دفعه، تاکید کرد که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده، افزود: «اما آمریکا به طور مداوم توافق را نقض کرد. مخصوصا با مانع‌تراشی در برابر کسانی که می‌خواستند با ایران تجارت کنند».

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه برخی دولت‌های اروپایی اخیرا برای راضی نگه‌داشتن «دوناد ترامپ» ‌رئیس‌جمهور آمریکا، امتیازهای بیشتری را از طرف ایران به او وعده داده‌اند، تاکید کرد: «این امتیازدهی‌ها، یک توافق جدید است که شامل مسائلی است که همه ما تصمیم گرفتیم از مذاکرات ما مستثنی شود، که شامل ظرفیت‌های دفاعی ایران و  نفوذ منطقه‌ای آن بود».

ظریف با بیان اینکه در هر دو موضوع، ایران باید شاکی و ناراضی باشد نه غرب، افزود: «ما قرن‌هاست که به کسی حمله نکرده‌ایم اما مورد تهاجم قرار گرفته‌ایم. اخیرترین آن توسط صدام حسین بود که از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای حمایت می‌شد. غرب فعالانه مانع آن شد که ما حتی ابزارهای ابتدایی دفاعی خریداری کنیم».

وی با اشاره به اینکه صدام، هم غیرنظامیان و هم سربازان ایرانی را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد، گفت: «علی‌رغم آن تجربه فجیع، ما هنوز کسری از بودجه کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده را در بخش دفاعی هزینه می‌کنیم و موشک‌های ما بُرد کوتاه‌تری نسبت به موشک‌های سعودی دارند».

ظریف ضمن بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و داعش را حمایت می‌کردند، توضیح داد: «ما در شکست این افراطی‌ها نقش محوری داشتیم».

وی خطاب به اروپایی‌ها و آمریکا تاکید کرد: «بگذارید یک بار برای همیشه این مسئله را برای شما روشن کنم. ما نه امنیت خود را به خارج واگذار می‌کنیم و نه بر سر توافقی که با حسن‌نیت اجرا کرده‌ایم، مذاکره مجدد کرده یا چیزی بر آن می‌افزاییم.»

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نزدیک شدن موعد تصمیم آمریکا برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و عمل به تعهداتش ذیل برجام، گفت: «ایران در برابر تلاش‌های بی‌ثمر قلدرمآبانه با قدرت می‌ایستد. اما اگر آمریکا به نقض توافق ادامه دهد یا از آن خارج شود، ما نیز از حق خود برای واکنش نشان دادن استفاده می‌کنیم».

ظریف با بیان اینکه به روش خود به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان خواهیم داد، تصریح کرد: «سر و صدا کردن یا تهدید، برای آمریکا توافق جدیدی به ارمغان نمی‌آورد. مخصوصا زمانی که آنها به توافقی که هم‌اکنون به دست آمده احترام نمی‌گذارند».

وی با کارتونی خواندن ادعاهای آمریکا علیه ایران، افزود: «و تکرار مکررات دو دهه گذشته که توسط آژانس اتمی رسیدگی شده است، برای لغو توافق، کسی را فریب نمی‌دهد».

وزیر خارجه ایران در پایان به آمریکا هشدار داد یا به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد یا اینکه تمام مسئولیت عواقب عمل نکردن به تعهدات، فقط و فقط بر عهده واشنگتن است.

دانلود

این در حالی است که کمتر از دو هفته به موعد (۲۲ اردیبهشت) تمدید تعلیق تحریم‌های ایران (ذیل برجام) توسط آمریکا باقی مانده اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور تهدید کرده که اگر «معایب توافق هسته‌ای ایران» برطرف نشود، تحریم‌ها را باز می‌گرداند.

رفع سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی ایران، محدود شدن برنامه موشکی ایران و دسترسی نامحدود و بی‌قید و شرط به اماکن نظامی ایران و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران درخواست‌هایی است که ترامپ مطرح کرده و گفته در صورتی که این خواسته‌ها محقق نشود، در موعد بعدی تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران یعنی ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توافق هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیست و تغییر مفاد این توافق، از جمله در زمینه سقف زمانی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سید IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    129 8
    حالا هی التماس کن که آنها از برجام خارج نشوند و حتی به صورت ظاهری و بی خاصیت هم که شده است در آن بمانند که شما مثلاً بتوانی بگویی سیاست خارجی ات موفق بوده است! مردم را چی فرض کرده ای؟؟!
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
      44 6
      احسنت
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
      0 2
      آقای ظریف از سیاست خارجه فقط زبان خارجه را می داند ایران نباید از مذاکره بترسد ایران می تواند از سیاست مذاکره در مورد برجام با شرایط ذیل استقبال نماید 1-برکام را با متمم اصلاح نماید مشروط براینکه تا موافقت بر سر متمم کل برجام اجرائی شود 2- ایران برد موشکهای خود را تا 2000کیلومتر محدود نماید و اگر برد کمتری می خواهند باید اسرائیل و عربستان هم شامل این محدودیت ها بشوند ایران در دنیای امروز نباید از مذاکره نهراسد بلکه از توافق بد بترسد متاسفانه بعلت اینکه دانش آموزان نخبه وارد رشته های تجربی و ریاضی می شوند وزارت خارجه باید در دپیلماسی از افراد با هوش ونخبه استفاده نمایند
  • سید IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    80 17
    آن روزی که رهبری معظم علیرغم علم و میل شان دست شما دولتمردان بی سیاست و هالو و پخمه را باز گذاشتند تا به خودتان ثابت شود که این مذاکرات بی ثمر است و برای اتمام حجت هم به شما و مردمی که انتخابتان کرده بودند فرمودند من به نتیجه این مذاکرات خوشبین نیستم اما شما با امضای یک کاغذ پاره از طرف غربیها جشن گرفتید و مدالها و جوایز را تقسیم کردید، به یاد دارید!!؟؟؟؟ بچشید طعم لجاجت را!
  • محمد IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    70 14
    کشکتو بساب عمو چهار سال نظام رو با برجام برجام کردن خلع سلاح کردید حالا برا ما انگلیس بلغور میکنی برو خودتی
  • AU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    56 7
    رو که نیست ...
  • سید IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    57 9
    امضای برجام از طرف ایران ................... بود! آ ــ لجاجت ب ــ جهالت ج ــ بلاهت د ــ هر سه مورد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
      0 20
      درایت واجب ولازم اینگونه عوام نباش سیاست هزارپشت داره
    • علی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      1 0
      هرسه مورد بعلاوه وابستگی فکری به بینش های غربی عدم توجه به ایات متعدد الهی در قران کریم درخصوص عدم اعتماد به کفار ومنافقین عدم ولایتمداری و عدم توجه به هشدارهای متعدد رهبری دنیا طلبی و قدرت طلبی عدم توجه به نیروی انسانی مجرب و متخصص و توانمندی های داخلی انتخاب کارگزاران نظام از میان مردودین و امتحان منفی پس دادگان های این 40 سال وادادگی در مقابل تشرهای پفکی سران پفکی نر غربی ها و صدها دلیل دیگر
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    48 3
    پاسخ (د)
  • کارشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    34 6
    برجام به چه دردی خورد که ازش حمایت کنیم . شما بهتر است داخل ایران یک برجام ترتیب بدین تا اختلافاتتون سر اداره مملکت حل بشه شاید این ملت هم روز خوش دیدند.
    • US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
      4 1
      آخه این خرزو خان خیلی نامرده نمی یاد با این ها توافق کنه تا دیگه مسئولین مجبور نشوند نقش اپوزسیون صحبت نکنند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
    57 3
    امریکا از برجام خارج نمیشه فقط تحریمها را اضافه میکنه برجام به نفع اسرائیل است.
  • DE ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی پسر ظریف ساقدوش داماد کری شود و وقتی هنری کسینجر سفارش ظریف را برای دکترای ابکی میکند و وقتی ظریف به وسیله نایاک پیشنهاد تحریم های فلج کننده را میدهد که دولت احمدی نژاد به زمین بخورد و وقتی در مذاکرات محرمانه بدنبال برچیدن ولایت فقیه شدند .، حا ل بگویید جاسوسی و خیانت باید حتما شاخ دم داشته باشد ،
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    11 1
    كاش با دلسوزان مشورت كرده بوديد تا اين طور سرمون كلاه نره وي طرفه برجامو اجرا نكنيم كاش سيمان نريخته بوديم تا سريع به وضعيت قبل بر ميگشتيم
  • عیوضی IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    21 1
    حالا بعد از 2 سال به حرف رهبر مملکت رسیدین ؟؟ کاش زودتر توافقی بهتر می بستین حالا هم با سرعت برگردین و دلاورانه کار رو شروع کنید هر چند بسیار عقب افتادیم . باید علاوه بر 20 به 90 بر سیم موشک قاره پیما ماهواره زن و انشا.. با اذن از مقام معظم رهبری جهت مقابله به مثل بمب هیدروژنی تولید کنیم
  • آینده نگار IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    0 11
    چرا هی به ظریف حمله میکنید ، ظریف هم مهره نظام است ، درسی گرفتیم ، این راه را هم رفتیم. مهم اتحاد است ، اتحاد ، اتحاد ، اتحاد آقای ظریف از شما متشکرم هرچند تلاش شما و استراتژی مذاکره به نتیجه نرسید.
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
      0 0
      عزيز من اينكه نميشود هركس هر كاري كنه و منتقدان ودلسوزان مملكتو به جهنم حواله كنه بعد بگيم تلاششو كرده نتيجه نداده لطفا عاقل باشيد
    • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
      0 0
      تاریخ در آینده راجع به ظریف قضاوت خواهدکرد، همانگونه که در باره میرزاآقاخان نوری که جانشین امیرکبیر شد قضاوت کرد!
  • t NZ ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    9 1
    شما از وزیر امور خارجه ظریف سوال کنید چرا قبول کرد در مورد موشک حرف بزنند الان هم حرف از موشک عربستان صحبت می کند مگر امور دفاعی را باز میخواهید در موردش امتیاز بدهید با تاسف از خود فروختها
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    11 1
    خوبه خدا تو قرآن نتیجه مذاکرات اینچنینی رو گفته و ما باز سرمون کلاه میره. واقعا ایول داری
  • US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    9 1
    امریکا به فکر توسعه برجام هست لکن هرگز از برجام خارج نخواهد شد شما فرصت را غنیمت شمرده کمی به خود زحمت دهید به بعوض تولید دغدغه برای مردم با اتکال به خداوند متعال واعتماد به سرمایه های داخلی امور کشور را رتق و فنق نمایید.
  • بنده ی خدا.قم IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    0 0
    آقای دیپلمات ....انقلاب اسلامی با نام امام خمینی درعالم شناخته می شود فراموش نکنید... تصویر امام ورهبری دردفتر کارشما کجاست؟
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    0 0
    آخه یکی نیس به این دوات محترم بگه که ! کی گفته برجام رو دوباره به شور بزاریم! بابا! اونا میگن برجام سرجاش ! ولی باز یه مذاکره دیگه کنیم! شما هی میگید نه در مورد برجام مذاکره نمی کنیم!!! واقعا از مرحله پرتین یا می خواین سر مردم رو دوباره کلاه بزارین! مثلا مشورت!!! شما با اروپا در مورد یمن چه معنا داره جز مذاکره و برجام 2!؟ مثلا میخواین بگین انگلیس کمتر سلاح به عربستان بفروشه یا آمریکا خودش مردمو یمن رو بکشه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس