کد خبر 851950
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
طوفان شن و خاک در یزد

میانگین بلندمدت بارندگی کشور از ابتدای سال زراعی تا روز هفتم اردیبهشت‌ماه‌ ۲۰۱ میلی‌متر بوده است، بنابراین تا این تاریخ بارش سال جاری ۳۸.۲ درصد کمتر از سال بلندمدت است.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی سامانه بارشی که وارد کشور شده است،‌ روز آینده تقویت می‌شود و گستره بارش‌ها در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، دامنه‌های زاگرس، مرکز، بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب‌شرق کشور، یزد و کرمان خواهد بود.

‌این سامانه بارشی سبب افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در مناطق مذکور خواهد شد.

فردا شدت بارش‌ها در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی،‌ کردستان، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، غرب یزد و ارتفاعات مرکزی البرز خواهد بود.

روز جمعه سامانه بارشی در کشور فعال است و در شمال‌ غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های البرز مرکزی، بخش‌هایی از مرکز، یزد و ارتفاعات کرمان سبب رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت خواهد شد.

ویژگی سامانه های فصل بهار، وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعدوبرق است که به سبب بارش شدید موقت در بازه زمانی کوتاه، منجر به روان‌آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد و از جمله در رودخانه های فصلی و دره های کوهستانی پرشیب و همچنین وقوع رعدوبرق به‌ویژه در ارتفاعات و احتمال بارش تگرگ می‌شود بنابراین توصیه می‌شود تا تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی به‌عمل آید.

روزهای پنج‌شنبه و جمعه در شمال‌شرق و نوار شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود؛ روز جمعه مناطق مناطق شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است.

آسمان تهران فردا نیمه‌ابری همراه با وزش باد در برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود و روز جمعه آسمان تهران نیمه‌ابری در برخی ساعات افزایش ابر، رگبار باران، گاهی با وزش باد خواهد بود؛‌ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 25 و 16 درجه خواهد بود.

روز آینده اهواز و بوشهر با بیشینه دمای 36 درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان و همدان، اردبیل و ارومیه با کمینه دمای 6 درجه بالای صفر و شهرکرد با کمینه دمای 5 درجه بالای صفر خنک‌ترین مراکز استان خواهند بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز 7 اردیبهشت ماه سال جاری 124.2 میلی‌متر ثبت شد، میزان بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 188.6 میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری 34.1 درصد کمتر از سال گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور 201 میلی‌متر بوده است که بارش سال جاری 38.2 درصد کمتر از سال بلندمدت است، بیشترین میزان بارش در هفته سی و یکم سال زراعی متعلق به بانه در استان کردستان به میزان 48.7 میلی‌متر بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس