کد خبر 851722
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
اصلاح طلبان

عضو حزب موتلفه گفت: هر زمان قدرت در شوراها به دست اصلاح طلبان افتاد متاسفانه موجب خوابیدن مطالبات وعدم رسیدگی به خواسته های مردمی وامور شهری شده اند.

به گزارش مشرق، حمید رضا ترقی کارشناس سیاسی با بیان اینکه تشکیل شورای اسلامی به دلیل مشارکت دادن مردم در امور اجتماعی بود خاطر نشان شد: هدف از تشکیل شوراهای اسلامی سپردن امور اجتماعی مردم به آنها بود تا مشارکت اجتماعی آحاد جامعه در امور شهروندی افزایش پیدا کند وتصمیماتی که در راستای افزایش بهبود وضعیت شهری وزندگی اجتماعی اتخاذ می شود براساس خواست واراده مردم در چارچوب نظام اسلامی محقق شود. تاکید برپسوند اسلامی برای شوراها به دلیل اهمیت جایگاه شوراها واستقلال آنها همانند مجلس شورای اسلامی در امر قانونگذاری وسیاست گذاری در امور شهر ی واجتماعی شهر وروستا با نگاه اسلامی بود تا نمایندگانی که از سوی مردم  انتخاب می شوند بخشی از نیروهای کارآمد باشد نظام جمهوری اسلامی باشند که در راستای جامعه سازی ونظام سازی اسلامی خدماتی را به جامعه ارائه دهند. از این رو می توان گفت تشکیل شوراهای اسلامی شهر وروستا با هدف مقدسی آغاز شد بنحوی که  زمینه مشارکت بیش از دویست هزار نفر از آحاد جامعه ومنتخبین مردم را درشوراهای اسلامی شهر وروستا فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

درباره «کمیته ایکس» شورای شهر چه می‌دانید؟

وی با اشاره به اینکه جنس شورای اسلامی شهر سیاسی نیست خاطر نشان شد: حضور بیش از دویست هزار نماینده در شورای اسلامی شهر و روستا بیانگر بلوغ سیاسی و اجتماعی جامعه اسلامی است. یقینا آنچه در شورا دنبال می شود پرداختن به مسائل سیاسی نیست چرا که اصلا جنس شورای اسلامی شهر و روستا سیاسی نیست بلکه عمدتا حول مطالب اجتماعی، فرهنگی واقتصادی است و مستقیما با زندگی، تفریح، آسایش مردم ورفاه و حقوق شهروندی در ارتباط است به این دلیل مردم به سرعت شاهد  آثار و تبعات تصمیمات شورا را در مسائل زندگی خویش هستند. از جمله این آثار می توان به مواردی چون پرداخت عوارض شهری درحوزه حمل ونقل, در حوزه ساخت مسکن و ساخت وساز, مسائل فرهنگی محلات، بهبود وضعیت خیابان کشی ها و سایر مسائل شهری که به صورت مستقیم به زندگی و رفاه شهری وابسته است اشاره کرد.

دکتر ترقی گرایش سیاسی در شورای شهر را عامل عدم توجه به مسائل شهری خوانده در این  باره اظهار داشت: بی شک مردم مسائل شورا را در زندگی خود به شدت احساس ولمس می کنند. در طی چند دوره ای که از شروع به کار و انتخابات شورای اسلامی شهر می گذرد بخصوص در کلانشهرهایی مثل تهران شاهد بودیم هر زمان شوراها به سمت گرایشات سیاسی سوق پیدا کرده و با نگاه سیاسی با آن برخورد کرده اند شوراها از کارآیی لازم برای حل مشکلات مردم برخوردار نشدند و بیشتر درگیری ها و نزاع های سیاسی در آن مشهود بوده تا اهتمام به حل مشکلات مردم و بهبود مدیریت شهری یا روستایی، هر چند که روستاها نوعا با برخوردهای سیاسی فاصله دارند اما شهرها خصوصا شهرهای بزرگ آلوده به جناح بندی های سیاسی وگرایش های سیاسی شده و این مساله منجر به ایجاد تبعات منفی در امور زندگی شهری مردم شده است.

 وی با تاکید بر سیاسی کاری و تجربه ای که اصلاح طلبان در شورای شهر از خود به یادگار گذاشته اند درخصوص انتخاب های غیر سیاسی مردم تصریح نمود:  براساس تجربیاتی که در دوره های گذشته به دست آمده به این مهم رسیدیم که متاسفانه هر زمان قدرت در شوراها به دست  اصلاح طلبان افتاد متاسفانه موجب خوابیدن مطالبات وعدم رسیدگی به خواسته های مردمی وامور شهری شده اند. عموما با روی کار آمدن اصلاح طلبان درگیری های سیاسی و نگاه سیاسی به مسائل در این جناح آنقدر فراوان بوده که عملا آنها را از پرداختن به اصلی ترین مسائل مردمی در امور اداره مطلوب شهر باز داشته و در غفلت از آن به مسائل سیاسی مورد نظر احزاب خود پرداخته اند. امروز در کلانشهری چون تهران که یقینا باید الگو، سرمشق و نمونه ای  رشد یافته و فعال در امور توسعه و رفاه شهری و مدیریت شهری برای سایر شهرها باشد شهر خالی از وجود شهردار است بنحوی که در کمتر از یک سال شاهد روی کار آمدن یک شهردار ناکارآمد, یک سرپرست ومنتظر انتصاب شهردار بعدی هستیم! متاسفانه  اعضای شورای شهر اسلامی تهران با نگاه سیاسی با شوراها ومسائل شهری برخورد کردند و معیارهای شایستگی وتوانمندی های اجتماعی افراد را مورد نظر قرار ندادند. با مشاهده رفتار و سکنات نمایندگان شورای پنجم در می یابیم که اندیشه آنها با نیاز واقعی شهر تهران فاصله زیادی دارد که تداوم این رفتار و اندیشه منجر به تحمیل خسارت فراوانی بر مردم شهر شده است. هر چند امیدواریم این موضوع تجربه ای برای مردم باشد تا آنها در دوره های آتی افرادی را راهی  شورای شهر تهران کنند که به دور از گرایشات سیاسی تنها با گرایشات اجتماعی، فرهنگی واقتصادی به حل مشکلات مردم بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس