آملی لاریجانی

رئیس قوه‌قضاییه با تأکید براینکه ایران هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام نخواهد داشت، سیاست های نظام از جمله توان دفاعی و پیشبرد فناوری موشکی کشور را نیز ازجمله موضوعات غیرقابل مذاکره عنوان کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، پیشاپیش فرارسیدن میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر (عج) تبریک گفت و تصریح کرد: از خدا می خواهیم که رأفت و رحمت و دعا و خیر حضرت بقیه الله (عج) را شامل حال همه ما بگرداند و ما را از اولیا و اصحاب آن حضرت قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

«انتظار» برای شیعیان مسئله اساسی است

رئیس قوه قضاییه مفهوم انتظار در تفکر شیعه را مسئله ای رکنی و اساسی توصیف کرد و افزود: در روایات متعدد مسئله انتظار فرج به عنوان افضل عبادات شمرده شده است و در برخی روایات نیز از فرج به عنوان «فرج الله» یاد کرده اند که حتی اگر  فرج را در معنای اعم آن درنظر بگیریم، آنچه ما امروز به عنوان انتظار فرج می شناسیم مصداق حقیقی و اتم همان فرج است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به خصوصیات انتظار فرج برای شیعیان ادامه داد: انتظار فرج برای شیعه یک مسئله واقعی و امری حقیقی است. در واقع وجود و حضور امام برای شیعیان یک حقیقت نزدیک است. از بُعد عرفانی و معنوی، امام به مثابه خورشید تابانی است که ما با بستن چشمان خود از او محروم مانده ایم. چنانکه در مورد وجود حضرت حق نیز همین تعبیر در قرآن کریم آمده که «الله نورالسموات و الارض» و «یهدی الله لنوره من یشاء» و «هو الاوّل و الآخر والظاهر و الباطن» و امثال آن. حقیقتی که نور آسمانها و زمین است، از چه خیری غایب است. امام زمان (سلام الله علیه) نیز با همین ملاحظه غایب نیست و این ما هستیم که در واقع از حقیقت نورانی او غایبیم. 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امام (عج) در این عالم حضور دارند و برای رفع گرفتاری شیعیان کار و دعا می کنند، افزود: انتظار فرج برای شیعیان دارای این بعد اعتقادی است و دعا می‌کنیم که «هَب لنا رأفَتَه و رحمتَه و دعائَه و خَیرَه». 

امید، دستاورد انتظار به مفهوم واقعی آن است

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه انتظار فرج از بعد نفسی نیز یک امر اساسی به شمار می رود، افزود: این انتظار به انسان امید و حرکت می دهد چنانکه شیعیان نیز در طول تاریخ با همین امید از بزرگترین مشکلات و فشارها عبور کرده و در عین حال تمسک به ائمه را حفظ کرده اند زیرا ائمه معصومین را طریق رسیدن به حق متعال می دانند. این دستاورد، غایتی است که از انتظار به مفهوم واقعی آن برخاسته است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه انتظار فرج غیر از برخی دکان ها و بساط هایی است که عده ای بر پا می کنند، انتظار واقعی را توحید محض دانست و خاطرنشان کرد: در ابتدای زیارت آل یاسین می خوانیم که «السلام علیک یا داعی الله» یعنی اولین سلام در این زیارت، سلام بر دعوت کننده به سوی حق است. بنابراین از نگاه ما امام، طریق الی الحق است. در زیارات و ادعیه دیگر نیز شاهد همین خطاب ها، سلام ها و توصیف ها هستیم و این دقیقاً بر خلاف تعبیرات سوئی است که درباره محبت شیعیان به اهل بیت (ع) بخصوص در دوران های اخیر با ترویج وهابیون صورت گرفته و نشان می دهد که این تبلیغات کذب محض است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: انتظار فرج، انتظار رسیدن کسی است که فانی در توحید حق تعالی است و بر همین اساس شیعیان ائمه معصومین (ع)را گرامی می دارند. در انتظار فرج، معاد و نبوت نیز نهفته است و امام، طریق آنها نیز به شمار می رود. طبق آنچه در زیارت آل یاسین و برخی ادعیه دیگر می خوانیم، باب ائمه (ع) باب هدایت به همه تعالیم انبیا است. 

ویژگی های لیالی قدر برای شب نیمه شعبان نیز ذکر شده است

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به آثار و برکات روز و شب نیمه شعبان علاوه بر میلاد باسعادت امام زمان (عج) اظهار کرد: در برخی از روایات، شب نیمه شعبان از لیالی قدر عنوان شده است و همان تعابیری که درخصوص سایر لیالی قدر نظیر تقدیر حاجات، ارزاق و مقدرات مومنین آمده درخصوص شب نیمه شعبان نیز ذکر شده است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه لیله القدر اختصاص به یک شب خاص ندارد و حسب روایات چه بسا همه لیالی قدر ظهور واقعیت لیله القدر باشند، تصریح کرد: بسیاری از بزرگان اهل معرفت  معتقدند که لیله القدر دارای یک واقعیت عظیم و وحدانی است که تجلی آن در این شبهای خاص است؛ تجلی آن در زمان ها و مکان های مختلفی است و یکی از آنها شب نیمه شعبان است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به روایتی از کتاب اقبال ابن طاووس، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرماید در نیمه ماه شعبان خوابیده بودم، «فاتانی جبرئیل (ع)»، جبرئیل آمد، «فقال یا محمد (ص) اتنام فی هذه الیله؟» آیا در این شب خوابیده ای؟ امشب شب بیداری است. «فقلت یا جبرئیل ما هذه الیله؟ قال لیله النصف من شعبان» جبرئیل عرض کرد شب نیمه شعبان است. بعد جبرئیل به محضر ایشان عرض می کند که شما برخیزید و به بقیع بروید.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: سپس به پیامبر عرض می کند «ارفع رأسک» سرت را بلند کن. «فان هذه لیله یفتح فیها ابواب السماء» امشب شبی است که درهای آسمان گشوده می شود. بعید نیست که معنای سماوات و سماء در روایات و آیات قرآنی، سماء معنوی باشد که انسان از درون با آن اتصال برقرار می کند، نه آسمان مادی؛ کما اینکه در قرآن از عبارت «سماءالدنیا» استفاده شده است و می فرماید «و زَیَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ». معلوم می شود که سماوات دیگری داریم که ستارگان، تزیین آن نیستند. در این روایت هم فرمودند که ابواب السماء باز می شود و بعید نیست که مقصود، ابواب سماء باطنی باشد که از آنجا رزق الهی دائماً در حال نزول است و برای بشر گشوده می شود. «فیفتح فیها ابواب الرحمه و باب الرضوان». این فرمایش حضرت جبرئیل است به پیامبر «وَ بَابُ الْمَغْفِرَةِ وَ بَابُ الْفَضْلِ وَ بَابُ التَّوْبَةِ وَ بَابُ النِّعْمَه وَ بَابُ الْجُودِ وَ بَابُ الْإِحْسَانِ یُعْتِقُ اللَّهُ فِیهَا بِعَدَدِ شُعُورِ النَّعَمِ وَ أَصْوَافِهَا» یعنی خداوند در این شب به اندازه موهای این چهارپایان و انعام و پشم های آنها، انسانهای گرفتار را از جهنم آزاد می کند. در ادامه آمده است که «یثبت فیها الآجال، ویقسم فیها الأرزاق من السنة إلی السنة» ارزاق هم از سال به سال در اینجا تقسیم می شود تا آنجا که «یا محمد من أحیاها بتکبیر وتسبیح وتهلیل ودعاء وصلاة وقراءة وتطوع و استغفار کانت الجنة له منزلا ومقیلا» اگر کسی این شب را به تکبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و ... زنده نگه دارد، بهشت منزل و مأوای او خواهد شد «وغفر الله ما تقدم من ذنبه وما تأخر».

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: فکر نمی کنم بشارتی بیش از این برای ما لازم باشد. در اینجا می فرمایند که ملائکه هم در آسمان صف بستند. اینها هم مابین «قاعد یسبح وراکع وساجد وذاکر» تا آنجا که «و هی لیله لا یدعو فیها داع إلا استجیب له» یعنی شب نیمه شعبان، شبی است که هیچ دعاکننده ای در آن دعا نمی کند مگر دعایش مستجاب بشود «و لا سائل إلا أعطی ولا مستغفر إلا غفر له ولا تائب إلا تیب علیه، من حرم خیرها یا محمد فقد حرم». به هر حال براساس این روایات، ما امیدواریم به وعده های الهی که فرموده است «ان الله لا یَخلف المیعاد» یعنی خداوند از هیچ وعده ای تخلف نخواهد کرد. این عبارات برای ما بندگانی که در حجاب غفلت افتاده ایم، بزرگترین مایه امیدواری است و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عبادت و دعا برای برادران ایمانی خود را در این ایام عطا کند. 

شهید مطهری تعصب عقلانی نسبت به دین داشت

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بزرگداشت 12 اردیبهشت روز معلم، یاد و خاطره شهید آیت الله مرتضی مطهری را گرامی داشت و تصریح کرد: شهید مطهری الگویی واقعی برای معلمان و خصوصاً روحانیت امروز در امر تبلیغ است زیرا ایشان هم اهل فکر و فضل بود و هم تعصب عقلانی نسبت به دین داشت. اگر راه صحیح را تشخیص می داد، پای این راه می ایستاد و از آن دفاع می کرد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: آنش شهید یک انسان اهل معنا، باخدا و اهل تهجد بود. همین شب زنده داریها است که موجب می‌شود یک انسان اینهمه مبدأ خیر و برکت باشد. بر همین اساس می بینیم که امام (قدس الله نفسه الزکیه) با همه سختگیری هایی که داشتند توصیه می فرمودند که از کتاب های شهید مطهری بلااستثنا استفاده کنید. 

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: نمی توان مدعی بود که هیچ کس به اندازه شهید مطهری تحقیق و تتبع نکرده است اما امتیاز استاد مطهری نسبت به سایرین این است  که آن شهید یک انسان خودساخته، خوش فکر ، متدین و اهل علم بود که با شناخت مسائل روز می توانست نیازهای نسل جوان را تشخیص و به صورت تنقیح شده، به سئوالات و شبهات این نسل به زبان خودشان پاسخ دهد.

آیت الله آملی لاریجانی اضافه کرد: ایشان تمام عمر خود را وقف فهم و تبلیغ دین یعنی رساندن پیام دین به زبان نسل امروز کردند و برهمین اساس انتخاب روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم بسیار با مسمی و با مناسبت است زیرا مسئولیت بزرگی که بر دوش معلمان وجود دارد، تربیت و پرورش صحیح نسل جوان و ترویج ارزشهای الهی و اسلامی در میان نسل امروز است.

معلمان باید با خیال آسوده به فکر تربیت نسل امروز باشند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه معلمان در عصر حاضر با توجه به انواع هجمه ها و تبلیغات فرهنگی وظیفه‌ای عظیم و الهی بر عهده شان قرار دارد، روز معلم را به همه معلمان تبریک گفت و تأکید کرد: همه باید تلاش کنیم که قدردان زحمات معلمان باشیم و از دولت محترم هم می خواهیم که مشکلات این قشر شریف را تا حد میسور برطرف کنند تا معلمان عزیز بتوانند با خیالی آسوده به فکر تربیت صحیح نسل امروز باشند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین فرارسیدن 11اردیبهشت روز کارگر را به همه رزمندگان جبهه تولید و صنعت کشور تبریک گفت و تصریح کرد: امروز مهمترین راهکار کشور در رویارویی با چالش های اقتصادی، نگاه به درون، حمایت از سرمایه گذاری و حمایت از تولید ملی است که در این عرصه، کارگران نقش بسیار پررنگی دارند.

دولت در جهت رفع مشکلات کارگران گام بردارد

رئیس قوه قضاییه افزود: همه ما باید از کارگران شریف کشور حمایت کنیم و فراموش نکنیم که تلاش این عزیزان نقشی تعیین کننده در پیشبرد اهداف متعالی انقلاب و توسعه کشور دارد. امیدواریم کارگران نیز با تلاش هرچه بیشتر بر افتخارات و دستاوردهای کشور بیفزایند و دولت نیز با کمک قوای دیگر برای رفع مشکلات این قشر که بسیاری از آنان با حداقل های معیشتی روزگار خود را سپری می کنند، راه حل های مناسبی را اتخاذ کنند.

آمریکا اینگونه القا می کند که آینده ایران در گرو انتخاب اوست

آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جنگ روانی گسترده اخیر دولت آمریکا علیه ایران به بهانه خروج از برجام، تصریح کرد: آمریکا به گونه ای القا می کند که گویی تمام آینده  ملت و کشور بزرگ ایران وابسته به انتخاب اوست. متأسفانه برخی رسانه های داخلی نیز به این توهم آمریکا دامن می زنند درحالی که نظام، مردم و مسئولان در برابر این جنگ روانی یکصدا هستند و بر مشکلات فائق خواهند آمد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا 40 سال به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر اینگونه جنگ با ایران است، اظهار کرد: مردم ما که در طول این 40 سال در مقابل انواع تهدیدها و فشارهای آمریکا و متحدانش با رشادت هرچه تمامتر ایستادگی کرده اند امروز نیز تسلیم این جنگ روانی نمی شوند و ما با نگاه به استعدادهای داخلی و توان درونی خود و همچنین با وحدت کلمه این چالش ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

توانمندی دفاعی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست

آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی بر سر برجام هیچ مذاکره جدیدی نخواهد کرد و مسائل اساسی نظیر توانمندی دفاعی از جمله مباحث مربوط به فناوری موشکی را نیز که برای دفاع از کیان کشور است به هیچ عنوان قابل مذاکره نمی داند.

رئیس قوه قضاییه خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: شما که کشوری مثل عربستان را تسلیح می کنید تا مرتکب جنایات جنگی در یمن شود و علاوه بر برهم زدن امنیت منطقه به دنبال دوشیدن آنها هستید درحالی که یک فرد متوهم نامتعادل خبیث مثل ترامپ در رأس دولتتان حضور دارد و مدام علیه جمهوری اسلامی سخن می گوید چگونه به خود اجازه می دهید درخصوص توانمندیهای دفاعی ایران سخن از مذاکره به میان آورید؟

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ایران در طول 40 سال گذشته با وحدت مردم و مسئولان و رهبریهای داهیانه امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) هیچ خوفی بابت دشمنی ها به خود راه نداده است، اظهار کرد: این چالش ها را نیز همانند گذشته با اقتدار و صلابت پشت سر خواهیم گذاشت. دوست و دشمن به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی  امروز در منطقه حرف اول را می زند و امیدواریم که هر روز بر عزت این کشور افزوده شود.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به برگزاری نشست هفته گذشته دادستانها و روسای کل دادگستریهای سراسر کشور در مازندران، تفصیل مطالب مطرح شده در این نشست از جمله درخصوص «احیای حقوق عامه» را به جلسات دیگر موکول کرد.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و عبوردهندگان افراد غیرمجاز از مرز در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و موادی دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

منبع: روابط عمومی قوه قضاییه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نیازی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
    2 18
    افرین بر ریاست محترم قوه قضاییه کاش ریس جمهور یاد می گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس