سرویس اقتصاد مشرق - در دیدار اخیر رهبرمعظم انقلاب با کارکنان وزارت اطلاعات، ایشان مجددا نسبت به ورود نفوذیها به دستگاههای کشور هشدار دادند. تکرار این مسئله نشان از این دارد که مسئله نفوذ سرویسهای امنیتی خارجی در میان مسئولان کشور و تغییر محاسبات و برنامههای آنها جدی تر شده و طی ماههای اخیر پروندههای بسیاری از افراد که در لباس دوست، اهداف دشمن را پیش میبردند رسانهای شد.
به عبارت دیگر، در دوران کنونی، چهره مواجهات ضدامنیتی تغییر کرده است و اگر در گذشته دشمنان سعی داشتند با تحرکات فیزیکی، اغتشاش، حذف و ترور افراد، خواستههای خود را عملیاتی کنند در حال حاضر با نزدیک کردن مهرههای خود به مسئولان و تصمیمسازان، و با تغییر نگرش آنها به مسایل مهم کشور و همچنین ارائه اطلاعات نادرست از شرایط موجود، مسئولان را مجاب میکنند کاری را انجام دهند که دشمن میخواهد. در واقع با تحت تاثیر قرار دادن یک مسئول، او را به سمتی هدایت میکنند که بدون هزینه، دقیقا نقشههای دشمن را پیاده کند.
با در نظر گرفتن وجود چنین شرایطی پیرامون برخی مدیران و مسئولان کشور، به راحتی میتوان به علت نابسامانیها و ضعفها در برخی حوزهها پی برد.
نمونههایی از نفوذ در میان مسئولان
برای نمونه با در نظر گرفتن وجود شخصی همچون عبدالرسول دری اصفهانی که در تیم اقتصادی مذاکرات هستهای مسئولیت داشت اما مشغول جاسوسی برای طرف مقابل بود، میتوان به این مسئله پی برد که چرا توافق هستهای نتوانست در رفع تحریمها و دسترسی آزاد ایران به منابع مالی خارجی خود موثر باشد و در واقع دستاورد آن تقریبا هیچ شود.
گزارش مشرق درباره جاسوس هستهای:
حضور تاسف انگیز جاسوس در دستگاه دیپلماسی
یا در نمونه دیگر که پرونده بسیار پیچیده تر بود در مسئله حساس و مهم محیط زیست که در چند ماه اخیر بحث های فراوانی داشت، کاووس سیدامامی استاد دانشگاه امامصادق (علیهالسلام) توانسته بود اعتماد مسئولان را جلب و با ارائه اطلاعات غلط در خصوص وضعیت محیط زیستی کشور، روندی را به پیش ببرد که نتیجه آن افزایش روند کم آبی و خشکسالی بود.
طبق برخی اطلاعات او نفر اصلی بود که با شیرین سازی آب دریاها برای مصارف مخالفت کرده بود. البته در پرونده او موارد مخرب دیگری نظیر انتقال اسناد مربوط به فعالیتهای نظامی ایران به خارج از کشور و... هم دیده میشد.
بیشتر بخوانید
آشنایی با پیشینهی «کاووس سیدامامی» +تصاویر
نقش کاوه مدنی در پروژه نفوذ
اما روند افشای پروندههای افراد دخیل در ماجرای نفوذ به همین موارد ختم نمیشود و در یکی از تازهترین این پروندهها، چند وقت اخیر نام کاوه مدنی معاون سابق سازمان محیط زیست بسیار در رسانهها مطرح شد. فردی که در ظاهر کاملا مورد اعتماد مسئولان نظام بود اما نقش مهمی هم در تغییر نگرش مدیران کشور به مسایل محیط زیستی داشت.
بیشتر بخوانید
کاوه مدنی از ایران فرار کرد یا فراریاش دادند؟+ سند
مدنی به عنوان سرپل نفوذ شبکهای از جاسوسان- عناصری نظیر کاووس سید امامی- به دستگاههای اداری برای جمعآوری اطلاعات نظامی، ایجاد انحراف در ریلگذاریهای مربوط به آب و هوا، ترویج کوچ از روستا، نابودی منابع آبی شناخته شده است.
به عنوان نمونه میتوان به تاثیر او در مجاب کردن مسئولان محیط زیست به پذیرش و پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس اشاره کرد. توافقنامهای که گرچه ظاهری جذاب و گولزننده دارد اما در باطن میتواند اثرات مخربی بر اقتصاد ایران وارد آورد و حتی زمینه ساز تحریمهای جدید نیز در آینده باشد.
بیشتر بخوانید
تحریمهای سنگینتر از تحریمهای هستهای در راه است؟
اما در این میان نقش و تاثیر مدنی در خوب جلوه دادن این توافق محل تامل است. نقش وی در این زمینه تا حدی بود که او به عنوان نماینده ایران در نشست توافق پاریس در آبانماه سال 96 شرکت کرد و در آنجا از تعهدات ایران صحبت کرده بود. برای درک بهتر تاثیر او در این توافق باید به زمینه سازیهای قبلی اشاره کرد.
توجیه الحاق به برخی کنوانسیونهای ضد امنیت ملی نظیر توافق پاریس توسط مدنی را میتوان از میزگردی که در خصوص مسایل محیط زیستی ایران برگزار شده بود اشاره کرد.
پذیرش معاهده پاریس و اجرای آن بدین معناست که کشورهای درحال توسعه، به عنوان تولیدکنندگان گازهای گلخانهای!!، استفاده از سوخت های فسیلی که موتور حرکت دهنده اقتصادی کشورهاست را از چرخه اقتصادی خود حذف کنند.
بیشتر بخوانید
دستهای پشت پرده در تصویب توافقنامه فرانسه
اما در حالیکه معاهده پاریس توسط آمریکا هم اجرا نمی شود، عدهای میخواهند در ایران با این بهانه جلوی توسعه زیرساخت های اقتصادی را بگیرند. در واقع توافق پاریس پیشزمینه محدودیتهای جدید برای صادرات و تولید نفت و گاز در ایران است که میتواند به سرعت اقتصاد کشور و زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهد.
وعده لغو تحریم در ازای پیوستن به توافق پاریس
مدنی با بیان اینکه در این توافقنامه ایران گزارشی زیرکانه و واقعبینانه تر از دفعات قبلی ارائه کرد گفت: حتی از صحبتهایی که در برنامه توسعه خودمان داشتیم خیلی واقع گرایانه تر بود، حال نمی دانم چرا ما روی توافقنامه پاریس این قدر حساس شدیم. تعهد داوطلبانه ایران زیرکانه بود به این علت که ایران دائما از قربانی بودنش در حوزه تغییراقلیم گفته بود و اعلام کرده بود اگر تحریمها برداشته شود 8 درصد دیگر انتشار گازهای گلخانهای خود را کاهش میدهد این در حالی است که ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانهای است.
حتی دسامبر سال گذشته آقای الگور در برنامه 24 ساعت با واقعیت درباره ایران گفتند " ایرانی که همیشه در فضای بینالملل به عنوان یک کشور منزوی شناخته میشد در پاریس همه را غافلگیر کرد" این رفتار مثبت ما برای ما مزایا دارد ولی انگار ما نمیخواهیم از این مزایا استفاده کنیم. برای مثال ما میزبان کنفرانس گرد و غبار بودیم و میتوانستیم یک حرکت بزرگ انجام دهیم اما شروع کردیم به مقصر پیدا کردن، در جهان رفتار خصمانه بدون پاسخ نمیماند.
بیشتر بخوانید
تبعات پیوستن به توافق پاریس برای رشد اقتصادی ایران
همانطور که از این سخنان مشخص است مدنی از حساسیت های درستی که نسبت به پیوستن به توافق پاریس وجود دارد هم نگران است و ایران را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای معرفی می کند تا به این طریق و با وعده برداشتن تحریمها -همانهایی که قرار بود پیشتر در برجام برداشته شود و نشد- در صورت کاهش حجم گازهای گلخانهای کشور، مسئولان را مجاب کند به این توافق تن بدهند.
همچنین مدنی در جای دیگری نیز میگوید: «مذاکرات پاریس میتواند به ما امید و درسهای ارزشمندی بدهد. حس مشترک در کنار تهدیدها میتواند ملتها را متحد کند. حتی در زمانی که تندروها، تروریستها و ترامپها برای تفکیک دنیا ساخت در تلاش اند.»
انحلال دانشگاه محیط زیست
از دیگر اقدامات مخربی که مدنی در دوران حضور در سازمان محیط زیست به جای گذاشت نیز میتوان به زمینهسازی برای انحلال دانشکده محیط زیست اشاره کرد. این دانشکده که قدیمیترین مرکز آموزش محیط زیست خاورمیانه نیز هست از آبانماه سال گذشته و با اعلام مدنی که گفته بود قرار است دانشگاه تغییر کاربری داده شود دچار انحلال تدریجی شد که اعتراضات چندین باره دانشجویان را نیز به دنبال داشت.
مروری بر روند تصمیمات و اقدامات مدنی در محیط زیست و حداقل همین مقدار که قابلیت رسانهای شدن دارد نشان از این دارد که هیچ بعید نیست یکی از ماموریتهای او از بین بردن دانش محیط زیست در کشور بوده و در این مسیر عمل میکرد. البته در این میان نقدهای زیادی نیز نسبت به عملکرد و مواضع رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز وارد است که در گزارشهای بعد به آنها اشاره میکنیم.
لزوم توجه بیشتر نهادهای امنیتی
از مسایل مهمی که رهبرانقلاب در دیدار مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات به آن اشاره کردند لزوم دقت ویژهتر بر مسئله بررسی صلاحیتهای مدیران قبل از مسئولیت بود. ایشان در این دیدار فرمودند: فردی که می خواهد در نظام جمهوری اسلامی، امانتدار کشور و مردم باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچکترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاهها نیز موظف به عمل براساس نظر وزارت اطلاعات هستند.
عمل به این دستور برای متولیان امنیتی برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی نظیر مواردی که یاد شد، بسیار موثر است.