اخبارویژه

کسانی که مدنی را به عنوان یک مدیر دوتابعیتی انتخاب و انتصاب کردند، اینک که وی تجربه خاوری را در دولت دوازدهم دوباره تکرار کرده، آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان


نفوذی دو تابعیتی چگونه برای معاونت تائید شد؟!


«کسانی که مدنی را به عنوان یک مدیر دوتابعیتی انتخاب و انتصاب کردند، اینک که وی تجربه خاوری را در دولت دوازدهم دوباره تکرار کرده، آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟»
به گزارش مشرق، «کاوه مدنی» یکی از مدیران دوتابعیتی سازمان محیط‌زیست کشور بود که نه از لحاظ فرهنگی و نه از لحاظ امنیتی صلاحیت حضور در چنین پستی را نداشت و به شکل عجیبی از کشور فرار کرد.


وی استاد کالج سلطنتی انگلیس و کارشناس BBC بود در نامه استعفایش دعوت از سوی دولتمردان روحانی را علت حضور خود در پست معاونت سازمان محیط‌زیست ایران عنوان کرده بود پس از لو رفتن شبکه جاسوسان محیط‌زیستی و خودکشی کاووس سیدامامی از سرشبکه‌های این باند و در حالی که دارای تابعیتی دوگانه بود، از کشور فرار کرد.


خروج مدنی از کشور را نباید تنها یک خروج عادی دانست زیرا وی به عنوان معاون محیط‌زیست کشور بسیاری از اطلاعات محیط‌زیست کشور خصوصا در زمینه کم‌آبی که با آن بسیار سر و کار داشت را با خود به کشوری که تابعیت آن را داشت، برد. البته اصلاح‌طلبان در این حوزه برای رد گم کردن و انحراف افکار عمومی مدنی را «نخبه» نامیده و فرار وی از کشور را «فرار مغزها» نامیدند و برای رفتنش مرثیه‌سرایی کردند.


مدنی با تابعیت دوگانه در حالی در سازمان محیط‌زیست کشور فعالیت می‌کرد که پیش از این وزیر اطلاعات درباره موضوع مدیران دوتابعیتی که بسیار جنجال‌ساز شده بود،  گفته بود: «مدیران دوتابعیتی در بین مدیران دولتی نمی‌شناسیم».


حال سؤال اساسی اینجاست که با چه معیاری فردی مانند مدنی در سازمانی حیاتی مانند سازمان محیط‌زیست کشور با سمت بالای مدیریتی استخدام و به فعالیت می‌پردازد و چه کسی پاسخگوی نفوذ او و همچنین اطلاعاتی است که وی به خارج از کشور برده است، کدام نهاد، استعلام مدنی را انجام داده است؟


تجربه تلخ حضور مدیران دوتابعیتی مانند خاوری پیش‌تر هشداری جدی در این زمینه بود اما دولتی که خود منتقد مدیرانی چون خاوری بود حالا با حضور افرادی چون مدنی در بدنه مدیریتی‌اش نشان داد نه تنها از این تجربه درس نگرفته بلکه خود در آن گرفتار آمده است.



دروغ شنود خاتمی ولاپوشانی وطن‌فروشی


روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی هماهنگ و براساس یک دروغ خودساخته و پردامنه مدعی شدند رسوایی شنود علیه خاتمی رخ داده است.


این روزنامه‌ها در تیترهایی مانند «رسوایی تکرار شنود» «شنود اصلاحات»، «اصلاح‌طلبان از شنود استقبال می‌کنند»، و «شنود غیرقانونی، استراق سمع است»، سعی کردند به شایعه خودساخته آب و تاب بدهند و این در حالی است که حمیدرضا ترقی- کسی که از قول وی مدعی شنود شده‌اند- تصریح کرد چنین ادعایی دروغ است و او نگفته که خاتمی شنود می‌شود.


نشریات زنجیره‌ای از قول ترقی که صرفاً عضو حزب مؤتلفه است نوشته بودند «رئیس دولت اصلاحات تصور نکند اگر در جلسات خصوصی حرفی می‌زند، کسی حرف‌های او را نمی‌فهمد یا نمی‌شنود! موضع‌گیری‌هایش همه به گوش نظام می‌رسد».


این جمله حتی اگر از سوی ترقی گفته شده باشد، نه سندیت رسمی و قانونی دارد و نه مفهوم شنود است. چنان که خاتمی بارها در همین جلسات خصوصی اذعان و اعتراف کرده که ادعای تقلب در انتخابات سال 88 واقعیت ندارد؛ و همین اظهارات به شکل علنی از سوی افراد مختلف منتشر شد. در همین حال باید عنایت داشت که در میان اصلاح‌طلبان نیز افراد متدین و وطندوست حضور دارند که بین نظام و انقلاب و خائنان به آن، اولی رأی انتخاب کنند و بنابراین زمزمه برخی خیانت‌ها را به مراجع مسئول منتقل کنند.


و بالاخره باید تصریح کرد که به اعتبار خیانت خاتمی به نظام و انقلاب در فتنه 88 و همراهی با ضد انقلاب در پروژه آشوب نیابتی و همچنین ارتباط با عناصر براندازی چون جرج سوروس، حتی اگر برای او شنود و مراقب هم گذاشته می‌شد، اقدامی قانونی و عقلانی بود؛ چرا که هیچ کشوری از خائنان و وطن‌فروشان غافل نمی‌شود؛ اما در شانتاژ اخیر، اصلاً حمیدرضا ترقی بحثی از شنود به میان نیاورده و منافقین مدعی اصلاح‌طلبی، براساس دروغ خود ساخته جنجال می‌کنند.


یادآور می‌شود آشوبگران گستاخ شده به واسطه تحرکات سران فتنه، علناً شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» می‌دادند.



غفلت روحانی از جنگ دشمن به تدبیر و امید لطمه می‌زند


مردم، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی، باید غفلت روحانی از جنگ دشمن را جبران کنند.


روزنامه رسالت در سرمقاله خود نوشت: آمریکایی‌ها در جنگ مرزی با جمهوری اسلامی ایران کم آورده‌اند. آنها در زمین و آسمان و دریا حرفی برای گفتن در یک نبرد مردانه با ایران ندارند. دشمن کیلومترها دور از مرزهای ایران نیز زمین‌گیر شده است. حضور غرب و به ویژه آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و یمن فقط هزینه داشته، درآمدی راهبردی بر آن مترتب نبوده است.


دشمن در بیرون از مرزهای ایران زمین‌گیر شده، در فکر فرار از منطقه است، حتی راهبرد «بزن دررو» نمی‌تواند آنها را در این فرار یاری دهد. ادعای گنبد آهنین، دروغ از آب درآمده و افسانه جنگ ستارگان سر از واقعیت درنیاورد.
آنچه امروز باید روی آن تمرکز داشت، جنگ اقتصادی است. امروز راهبردهای جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری آمریکا متمرکز است. در آنجا سخن از «جنگ افزارهای مالی» برای «سقوط ریال» ایران است. در آنجا سخن از «بمباران اقتصادی» با ابزارهای مالی و اقتصادی است که آمریکایی‌ها در اختیار دارند.


آمریکایی‌ها با به روزرسانی تحریم‌ها، هر روز دنبال تحکیم و توسعه زیرساخت‌های تحریم هستند. آنها تجارت ایران با دنیا را هدف قرار داده و می‌خواهند آن را به صفر برسانند.


وزارت خزانه‌داری آمریکا متکفل فشار اقتصادی به ایران شده است. به سیا و وزارت خارجه می‌گوید؛ بروید با این فشار کاسبی کرده و روی ذهن نخبگان و مسئولین ایرانی کار کنید و القاء نمایید مقاومت بی‌فایده است.
نقش دوتابعیتی‌ها در سیستم اجرایی کشور، به ویژه در حوزه اقتصاد، یک نقش مکمل است که دشمن را در رسیدن به این اهداف راهبردی مدد می‌رساند.


تمام اندیشکده‌های آمریکا روی جنگ بدون مرز به ویژه در حوزه اقتصادی متمرکز شده‌اند. اغلب اتاق‌های جنگ آنها در وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل می‌شود. دولت باید «جنگ ارزی» را که به منظور کاهش ارزش ریال عملیاتی می‌شود، جدی بگیرد.


مردم نیک می‌دانند با مصرف کالای ایرانی و بایکوت کالاهای خارجی سهم عمده‌ای را در این نبرد می‌توانند ایفا کنند، اما مایلند بدانند دولت به ویژه رئیس‌جمهور در این معرکه کجاست و چه می‌کند؟


بخشی از سخنان رئیس جمهور در روز 29 فروردین، روز ارتش و نیز در روز شنبه گذشته در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت نشان می‌دهد وی درک درستی از این دو نبرد حیاتی ندارد. او در جنگ مرزی مشغول بی‌مهری به پاسداران حریم امنیت کشور است و در جنگ ارزی، کیلومترها دور از صحنه‌های اصلی نبرد مشغول کارهایی است که ربطی به وظایف صف و ستاد این نبرد ندارد. عدم درک وی از چنین اوضاعی قطعاً روی کارنامه دولت، هم از باب «تدبیر» و هم از باب ایجاد «امید» اثر می‌گذارد.


ناقص‌العقل خواندن دستگاه نظارتی، مسخره کردن گزینش‌ها در حالی که شاهد حضور مدیران دوتابعیتی و پیدا شدن جاسوس در تیم برجام هستیم، پیدا شدن سر و کله جاسوس انگلیسی در معاونت معاون رئیس جمهور در سازمان محیط زیست و نیز فرار یک مدیر اختلاسگر نفتی، ادامه حمایت تلویحی از یک پیام‌رسان خارجی، ادعای دو میلیون شغل در فضای مجازی و... نشانه‌های این عدم درک و غفلت از وظایف خود در سوگند ریاست جمهوری است. مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های نظارتی و قضایی با هوشمندی باید این غفلت را جبران کنند، تا همان طور که در جنگ ارضی توفیق به دست آوردیم، در جنگ اقتصادی و ارزی هم شاهد پیروزی باشیم.
 

دلیگانی: بانک مرکزی از سوءمدیریت رنج می‌برد


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از پرداخت پاداش میلیاردی در بانک مرکزی خبر داد.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با «الف»؛ با اشاره به مدیریت ناکارآمد بانک مرکزی به خصوص در مورد موسسات غیرمجاز و حقوق سپرده‌گذاران و موضوع افزایش نرخ ارز؛ گفت: آقای رئیس‌جمهور در 29 بهمن سال گذشته بیان کردند که امسال کسری بودجه نخواهیم داشت و یا اینکه آقای نوبخت در سال جاری عنوان کرد که دولت منابع را تامین می‌کند؛ اما بیشترین درآمد و سود از افزایش قیمت دلار نصیب خود دولت شده و می‌شود، به نحوی که دولت در سال گذشته 11 هزار میلیارد تومان درآمد ریالی از محل مابه‌التفاوت گران شدن دلار درآمد کسب کرد و درآمد خوبی از محل افزایش قیمت دلار گیر دولت خواهد آمد.


وی با اشاره به بی‌انضباطی مالی در دولت؛ ادامه داد: در برخی از دستگاه‌های دولت نشان می‌دهد قبح خلاف قانون عمل کردن ریخته شده است؛ به طوری که در گزارشی که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان شد چندین مورد وجود داشت که به عنوان  نمونه وزارت نفت در یک مورد یک میلیارد و 110 میلیون دلار را به حساب خزانه واریز و مبلغ قابل توجهی از درآمدهای نفتی که باید به صندوق توسعه واریز می‌کرد؛ انجام نداده است.


وی اظهار کرد: آقای سیف در اواخر سال گذشته معاون خود را بازنشسته کرد و به این معاون 700 میلیون تومان  پاداش پایان خدمت و 500 میلیون هم به عناوین دیگر مانند طلب مرخصی‌ها و... پرداخت کرد.


معاون آقای سیف بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان پاداش گرفته است؛ اما آقای سیف بلافاصله مجددا او را به سرکار برمی‌گرداند؛ بدون اینکه این مبالغ (پاداش میلیاردی) برگشت داده شود و این معاون دوباره در همان سمت مشغول به کار شد.


وی افزود: به نظر می‌رسد اینجا (بانک مرکزی) انصاف رعایت نشده است. اگر آقای سیف این معاون را نیاز داشت؛ چرا او را بازنشسته کرد و اگر نیاز نداشت چرا بعد از یک هفته که پاداش میلیاردی به ایشان داد، او را مجدد در همان سمت مشغول به کار کرد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در موضوع موسسات مالی و اعتباری دیدیم که کم‌کاری بانک مرکزی باعث شد نگرانی‌هایی برای 20 میلیون نفر افراد از زیرمجموعه از خانواده سپرده‌گذاران ایجاد شود که بیش از 10 هزار میلیارد تومان ضرر به بیت‌المال زده شد.


2 سال تصمیم‌گریزی و تاخیر دولت بازار ارز را متلاطم کرد


تصمیم‌گریزی و دو سال تاخیر دولت برای ساماندهی بازار ارز، خسارت‌های بزرگی را متوجه کشور کرد. روزنامه خراسان از روزنامه‌های حامی دولت، ضمن انتشار تحلیل فوق خاطرنشان کرد: کاهش ارزش پول ملی، در کنار معایب و تبعاتی که برای اقتصاد دارد، منافعی نیز ایجاد می‌کند. اما ادعا این است که بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی دو ساله دولت در این باره، شرایطی را رقم زده است که معایب و تبعات حداکثر و منافع حداقل شده است؛ یعنی موضوعی که با مدیریت می‌توانست کمکی جدی به رشد اقتصادی و به خصوص تحریک تقاضای خارجی (طبق توصیه دو سال قبل مشاوران اقتصادی دولت) در روزهای رکود طرف تقاضای اقتصاد بکند، در اثر تصمیم‌گریزی و تکدرخاطر بی‌پایه نسبت به تصمیمات کارشناسی، به یک بازی باخت باخت برای اقتصاد کشور تبدیل شده است.


صحبت درباره نقطه بهینه نرخ ارز یا به بیان دیگر، نقطه غلبه آثار مثبت کاهش ارزش پول ملی بر آثار منفی آن، در نبود تصمیمات مکمل، پشتیبان و هدایت‌گر سیاست‌گذار پولی، مالی و صنعتی(دولت و بانک مرکزی) عبث است. به بیان دیگر، اگر دولت ضمن یک سیاست‌گذاری روشن و پایدار، سیگنال‌های صریح و قابل اتکایی به فعالان بخش خصوصی ندهد، اقتصاد کشور، حداقل منافع را از تغییرات ارزش پول ملی خواهد برد و عملا بدون چنین تصمیمی، نقطه بهینه‌ای وجود ندارد! برای روشن شدن موضوع، کافی است سیاست‌های کشوری چون چین را مرور کنید که آگاهانه، جهت پیشبرد صادرات، ارزش پول خود را پایین نگه می‌دارد یا ترکیه که با سیاست‌گذاری شفاف در حوزه گردشگری، از هر بار کاهش ارزش پول ملی، به نفع این صنعت و همچنین چند صنعت صادراتی دیگر استفاده می‌کند. در این شرایط، نه تنها کاهش ارزش پول ملی یک تهدید و آسیب نیست بلکه یک ابزار و حتی یک تهدید برای رقبا و دشمنان خواهد بود.


کاهش ارزش پول ملی با توجه به تفاوت همیشگی نرخ تورم داخلی و خارجی، اجتناب‌ناپذیر است. البته درباره نسبت، روند و جزئیات این تعدیل نمی‌توان تجویزی عمومی ارائه کرد. اما انکار این واقعیت و تصمیم‌گریزی دولت در سال‌های گذشته، باعث شده است امروز در عین تحمیل تبعات منفی تلاطمات ارزی بر کشور، امیدی به بهره‌برداری حداکثری از منافع آن نباشد. تکدر خاطر بی‌مورد و گریز از تصمیم و اجماع در دولت، کشور را به شرایط فروردین 97 رساند؛ جایی که سیاست‌گذار، بعد از تحمیل تلاطمات و فشارهای اقتصادی و روانی به جامعه، مجبور به تصمیم شد؛ تصمیمی که اگر زودتر گرفته می‌شد، تبعات را کمتر می‌کرد و منافعی هم برای کشور به‌بار می‌آورد.
مثلا فرض کنید که فعالان اقتصادی، می‌دانستند که نرخ ارز، در مجموع، بر اساس تفاوت تورم داخلی و خارجی(یا ضریبی از آن) تعدیل خواهد شد. در این صورت قطعا برنامه‌ریزی برای تولید صادراتی و همچنین تولید برای رقابت با واردات و قاچاق، به صورت بالقوه ممکن بود. اما اکنون، نه تنها هیچ مبنایی برای پیش‌بینی، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری وجود ندارد، بلکه تلاطمات بسیار، ریسک‌ تولید را افزایش و سفته‌بازی و گسیل سرمایه به دارایی‌های غیرمولد اما امن را ترویج داده است.



آزاد ارمکی؛ عملکرد اصلاح‌طلبان مردم را ناامید کرده است


یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب می‌گوید اصولگرایان، پیروز انتخابات بعدی خواهند بود.


تقی آزاد ارمکی در گفت‌وگو با شفقنا اظهار داشت: اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در ایران یک پدیده ماندگار تاریخی است. ولی اصولگرایی ماندگارتر است به خاطر اینکه به عموم جامعه و نهادهای سنتی ایران وصل است، اصلاح‌طلبی از محیط‌های سنتی مانند مسجد و زیارتگاه‌ها فاصله دارد؛ اصولگرایی چون احساس ماندگاری می‌کند، بحران‌ها و گرفتاری‌هایش هم بیشتر است، ولی اصلاح‌طلبی چون بیرون از این جرگه است باید مدام به دنبال مخاطب برود و مخاطب جدید کسب کند.


وی می‌افزاید: بیشتر تصور این است که جمعیت کثیر خارج از این دو جرگه باید میل به اصلاح‌طلبان داشته باشند تا اصولگرایان ولی شرایط اقتصادی- اجتماعی به گونه‌ای رقم می‌خورد که نیروی بیرون افتاده از این دو فضا، یعنی جوانان یا سنتی‌ها و مردمی که در این دو عرصه نیستند می‌باید میل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، ولی گاهی میل به اصولگرایان پیدا می‌کنند به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان خوب عمل نمی‌کنند یا دچار بحران می‌شوند. کماکان که در جریان انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دولت نهم این اتفاق افتاد و جمعی از مردم از هاشمی رفسنجانی و مصطفی معین عبور کردند، به تعبیری از نماینده اصلاح‌طلبان و اعتدالیون عبور کردند و به نماینده اصولگراها رأی دادند.
وی افزود: ضرورت ورود به یک اصولگرایی و اصلاح‌طلبی جدید وجود دارد، جامعه طلب می‌کند، ولی بعضاً اصلاح‌طلبان و اصولگرایان پیر اجازه چنین پوست‌اندازی را نمی‌دهند.


آینده ایران این است که ما یک صورت‌بندی جدیدی خصوصاً در 3 تا 4 سال آتی خواهیم داشت. نزدیک انتخابات در پیش یعنی 1400 تقریباً با یک پوست‌اندازی از اصولگراها بیشتر و اصلاح‌طلبان کمتر رو به رو خواهیم بود به همین دلیل آینده سیاسی ایران می‌تواند به دست اصولگراها بیفتد چون اصولگراها امکان پوست‌اندازی بیشتری پیدا کردند تا اصلاح‌طلبان. برخی اصلاح‌طلبان به قدرت رسیده فکر می‌کنند که نباید اجازه پوست‌اندازی دهند، ولی از میان اصولگرایی ضعیف یک نیروی جدیدی از آنها دارد بیرون می‌آید. من فکر می‌کنم که در آینده شاید میل به اصولگرایی در عرصه انتخابات بیشتر شود.


با وضعیت فعلی باید از حضور یک دولت اصلاح‌طلب بعدی ناامید بود! حتی اگر نیروی جدیدی از اصلاح‌طلبان به صحنه بیاید، با وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم از اینکه دولت آینده نیز اصلاح‌طلب باشد، باید ناامید بود؛ چون جامعه معتقد است با اینکه اختیارات به دست تو بود اما نتوانستی از عهده بسیاری از مشکلات بربیایید.

خراسان

سختگیری جدید چین برای ورود اتباع ایرانی


در حالی که تاکنون اتباع ایرانی برای سفر به کشور چین، نیازمند ارائه نامه تمکن مالی به زبان انگلیسی و با حداقل مانده 12 میلیون تومان بودند، بر اساس اطلاع سفارت این کشور در تهران به آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی اعلام شده حسب تصمیم جدید، از تاریخ 3 می 2018 (13 اردیبهشت امسال)، این مبلغ حدود سه برابر شده و به 40 میلیون تومان مانده حساب، افزایش می یابد و در عین حال، ارائه بیمه نامه مسافرتی نیز برای شهروندان ایرانی الزامی خواهد بود.


الزام مدیران به تهیه فهرست کارمندان تعلیقی و مفقودی


بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول اجرایی به تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، اعلام شده با توجه به آغاز مرحله دوم ورود اطلاعات تشکیلات و ساختار دستگاه های اجرایی در سامانه ملی طراحی شده به این منظور، مدیران مربوط باید علاوه بر ورود اسامی و پست سازمانی همه افراد شاغل در زیرمجموعه خود اعم از رسمی یا پیمانی، به ارسال فهرست کارمندان در حال مرخصی (اعم از استعلاجی، بدون حقوق یا تحصیلی)، در حال ماموریت خارج از کشور، تعلیقی و حتی ترک خدمت و دارای غیبت در پست سازمانی واحد مبدأ اقدام کنند.     

ایران

رئیس سازمان زندان‌ها: بقایی مشکلی ندارد

رئیس سازمان زندان‌ها آخرین وضعیت حمید بقایی را تشریح کرد. به گزارش ایسنا اصغر جهانگیر در حاشیه برنامه قدردانی از دانش‌آموزان و دانشجویان کوشا  و فرزندان مددجویان گفت: هر فردی که داخل زندان می‌شود فرقی ندارد متهم یا مجرم یا محکوم، حفاظت از جان او وظیفه انسانی ماست که این وظیفه را انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: کسانی که مقررات زندان را رعایت نکنند و بخواهند چیزی نخورند، این اعتصاب غذا ممنوع است و با در پیش گرفتن روش‌هایی با کمک روانشناسان، تلاش داریم تا این افراد جان خود را به خطر نیندازند. به‌دلیل نخوردن غذا وضعیت جسمانی بقایی دچار مشکل شد و وی برای مراقبت‌های بیشتر و به‌دلیل نگاه انسانی سازمان زندان‌ها، به بیمارستان اعزام شد. وی ادامه داد: طبق گزارشی که به ما دادند ایشان مشکلی ندارند.


توضیح محل بازداشت مرتضوی

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره مباحثی مبنی بر اینکه «مرتضوی باید در ندامتگاه بزرگ نگهداری می‌شد نه اوین»گفت: وی در اوین است و تشخیص اینکه زندانی کجا نگهداری شود با سازمان زندان‌هاست.
مصطفی محبی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سازمان زندان‌ها طرح طبقه‌بندی دارد که هر زندانی کجا نگهداری شود و در نهایت تشخیص با ماست. وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا رفتار محمدرضا رحیمی در زندان بر آزادی او تأثیر داشت نیز گفت: بله وی اخلاقش خوب بود.


تفسیر ترامپ از شعار  مرگ بر امریکا

«دونالد ترامپ» در مصاحبه با برنامه «فاکس اند فرندز» مدعی شد که دولت وی، ایران را تحت کنترل خود درآورده است، در حالی که اوباما نتوانسته بود این کار را انجام دهد. به گزارش تابناک، وی ادعا کرد: آنها (ایرانی‌ها) عادت داشتند که فریاد «مرگ بر امریکا» سر دهند. آنها الان این  شعار را سر نمی‌دهند. آنها علیه او (اوباما) این فریاد را سر می‌دادند، اما نه علیه من.

 
قطر:  امریکا و ایران مذاکره مستقیم انجام دهند

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر خواستار گفت‌وگوی مستقیم امریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با ایران شد. به گزارش ایرنا، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه «فرانس 24» گفت که خواستار توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم. وی همچنین با اشاره ضمنی به تلاش‌های اخیر عربستان برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای، گفت که قطر با مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه مخالف است.
 

بازداشت یک زن امریکایی به اتهام مشارکت در انتقال قطعات هواپیما به ایران

دادستان‌های فدرال امریکا یک زن اهل ایالت «نیوجرسی» را به عضویت در یک باند بین‌المللی برای انتقال بیش از ۲ میلیارد دلار قطعات هواپیما از ایالات متحده به ایران متهم کرده‌اند. به گزارش فارس به نوشته آسوشیتدپرس، «جویس الیاباکوس» با وثیقه ۱۰۰ هزار دلاری و به شرط بازداشت خانگی آزاد شده است.

آرمان

شناسایی 31 تن از سران مفسدان اقتصادی

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: ۳۱ تن از سران مفسد اقتصادی کشور شناسایی شده‌اند و فهرستی از اسامی آنها در اختیار سران قوا قرار گرفته است. اسامی این افراد در اختیار روسای قوا قرار گرفته است و امید می‌رود با این افراد برخورد شود. قوه قضائیه به صورت علنی با مفسدان اقتصادی برخورد کند، همچنین مجلس گلوگاه و روزنه‌های تخلفات اقتصادی را ببندد.

رحیمی خوش‌اخلاق بود و آزاد شد

مصطفی محبی، مدیر مرکز زندان‌های استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا رفتار محمدرضا رحیمی در زندان بر آزادی او تاثیر داشت، گفت: بله وی اخلاقش خوب بود.

معاون اول دولت محمود احمدی‌نژاد و از متهمان پرونده اختلاس از بیمه ایران بود، به اتهام اخذ رشوه و تحصیل مال از طریق نامشروع و با رای شعبه 11 دیوان عالی کشور به پنج سال و 91 روز حبس و پرداخت دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده بود. خبر آزادی محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم که 28 اسفند سال 96 با پذیرش آزادی مشروط از زندان آزاد شده بود، دوم اردیبهشت ماه امسال منتشر شد.

بررسی پیام رسان‌ داخلی در مجلس خبرگان

جلسه کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. در این جلسه با حضور یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، آخرین تحولات در حوزه پیام رسان‌های داخلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. جلسه آینده این کمیسیون 20اردیبهشت تشکیل می‌شود.

بر این اساس، به‌رغم پافشاری برخی از نهادها و مسئولان ذیربط ، دولت تاکنون پافشاری کرده و اجازه فلیترینگ تلگرام را نداده است. اما با این وجود، همچنان تلاش ها برای فیلترینگ تلگرام از سوی برخی از نهادها ادامه دارد.

واکنش سردار رحیمی به ماجرای گشت ارشاد

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه غرب تهران در منطقه کن با تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در مقاطع مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی ایران گفت: دشمن همواره تلاش کرده است که با استفاده از همه امکانات و ابزار خود با انقلاب ما که ثمره مجاهدت‌های ملت بزرگ ایران است مقابله کند و در این راستا از جنگی هشت ساله گرفته تا استفاده از ایادی دست نشانده خود در منطقه و شیطنت‌ها و آشوب‌های داخلی و... دریغ نمی‌ورزد.

او با اینکه پلیس در حادثه دراویش با سعه صدر و تدبیر یک بار دیگر هم نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد، افزود: در حادثه دراویش به وضوح رد پای دیده می‌شد. رحیمی با تاکید بر اینکه پلیس مسئول برقراری نظم و امنیت در جامعه و برخورد با افراد قانون‌شکن است، خاطرنشان کرد: بزرگترین افتخار ما خدمتگزاری به مردم است و هیچ شأنی را بالاتر از این برای خود قایل نیستیم.

دیدار با وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن با وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس دیدار کرد به همین دلیل ضمن اشاره به این دیدار در اینستاگرام خود نوشت: امروز در ملاقات با خانم امیلی تورنبری وزیر امورخارجه سایه در انگلیس موضوعات متنوع روابط خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در سنت سیاسی انگلیس علاوه بر وزیر امورخارجه دولتی که بر مسند قدرت می‌باشد، دولت مخالف که در حال حاضر از حزب کارگر میباشد، دارای کابینه کامل از جمله وزیر امورخارجه می‌باشد که وزیر خارجه در سایه نام دارد. ایشان در حال حاضر نماینده مجلس از حوزه انتخابیه «ایزلینگتون جنوبی»، یکی از منطقه‌های اطراف شهر لندن میباشد که اتفاقا در همسایگی و مجاورت منطقه «ایزلینگتون شمالی»است که حوزه ی انتخابیه آقای جرمی کوربین رهبر حزب کارگر می‌باشد.

تحقیقات از شرکت هواوی درباره نقض تحریم‌های ایران

وزارت دادگستری آمریکا در حال انجام تحقیقات از شرکت هواوی است تا ببیند این شرکت چینی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است یا نه. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیقات درباره احتمال نقض تحریم‌های صادرات آمریکا علیه ایران از سوی شرکت چینی هواوی است.

پس از آنکه دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته ممنوعیت فروش فناورهای آمریکایی به شرکت «زد. تی. ایی» به دلیل نقض قوانین صادراتی آمریکا را صادر کرد، شرکت هواوی از سوی وزارت دادگستری آمریکا مورد تحقیق قرار گرفته است. این اولین باری نیست که شرکت هواوی به دلیل احتمال نقض قوانین صادرات و تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها تحت بازرسی و تحقیق قرار می‌گیرد.

کنایه‌های قالیباف به دولت روحانی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مشکلات ما از زمانی آغاز شد که مردم از اداره کشور حذف شود و مسئولیت‌ها بر اساس شایستگی به افراد داده شود نه زد و بندها. امروز چرخیدن چرخ اقتصاد کشور تلاش و فداکاری است.

وی در ادامه با بیان این که مردم از انقلاب و اسلام ناراضی نیستند بیان کرد: مردم در واقع به نوع مدیریتی و نا کار آمدی مدیران در سطوح مختلف معترض‌اند که نیاز است برطرف شود.قالیباف افزود: از ابتدا تاکنون درآمد کشور رشد چهار برابری داشته است ولی رشد اقتصادی کاهش پیدا کرده است. وی تصریح کرد: مشکل ما پول، بحران آب و ریزگردها نیست، بلکه بزرگ‌ترین مشکل ما که کشور ما رابه این عرصه رسانده است بحران مدیریتی و عدم پاسخگویی نسبت به تعهدات و وظیفه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DK ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    15 94
    مشرق خیلی کثافتی ...همه دروغ
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
      66 3
      مجبور نیستی بیا توی این سایت.برو پیش اربابت بی جیره و مواجب خود کم بین
  • ناشناش IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    11 58
    این خبر ها رو اعلام میکنید که چی بشه اگه وجود داری بگید چکار کردین اینا برا مردم نون و آب نمیشه وقتی مردم خوشحال میشن که با اینجور آدما برخورد بشه
  • ایرانی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    48 3
    به جای اینکه بعد اتفاقها همدیگر را متهم کنیم موقع انتصاب یکم بررسی وضعیت شخص بیشتر شود وکنترل افراد درپستهای حساس را جدی بگیریم
  • روح الله IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    15 68
    خاک بر سرت مشرق کثافت آشغال وعقده ای
  • ايراني IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    115 2
    کسانی که مدنی را به عنوان یک مدیر دوتابعیتی انتخاب و انتصاب کردند، اینک که وی تجربه خاوری را در دولت دوازدهم دوباره تکرار کرده، آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟»آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟»آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟»آیا نباید پاسخگوی نفوذ اطلاعاتی و خروج اطلاعات حیاتی از کشور باشند؟»
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    63 2
    یعنی چی هی میگین کثافت کثافت .اعصاب بسیار ضعیف هست.به دکتر مراجعه کنین
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    118 6
    فکر کردم که فروشنده اشتباه کرده و200تومان بابت خرید شیر اضافه گرفته بعد متوجه شدم که کار حسن تورم است این دولت واقعا بی کفایت است در پیشبر د کشور
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    29 4
    اونموقعبه هرکسی رای میدید وجشن میگیرید ,چرا الآن ناراحتید!,هم کارشناسند,هم تدبیردارند وهم امید میدن به شما
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    5 45
    کاوه مدنی، ادعای دوتابعیتی بودن خوشو رد کرده. برادر مشرق، اگه سندی از دوتابعیتی بودن دارید ارائه کنید.
  • غفاری IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    4 77
    با سلام.شما که خودتون کار مثبت کردن بلد نیستین.هر کس میاد یه کار مثبت بکنه یه انگ جاسوسی بهش میزنید.میکشید ش یا فراریش میدین.اینده ایرانم میشه مثل یمن‌
  • هاشم IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    73 2
    ترامپ راست میگه . فقط زمان او باما میگتیم مرگ بر امریکا . اما با این گندی که ترامپ زده و خول و چل بازی در آورده و دنیا را به هم ریخته ، ما هم بعنوان ملت ایران از ته دل فریاد میزنیم : هزاران مرگ بر امریکای جنایتکار .
  • دکتر ابوالحسن فریدون IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    66 3
    عمق سفاهت اونجاست که جاسوس را تطهیر کنیم و به کسی که جاسوس و معرفی می کنه توهین ‌ مشرق ممنونیم
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    10 0
    مشرق عزیز من از سران آمریکا متنفرم .ولی یک چیزی هست که نبایدهمه مشکلات کشور را به پای امریکا بنویسیم . بگویم چون آمریکا تحریم کرده پس اقتصاد ما از رونق افتاده .اگر این چنین است چرا در کشور افراد مرفه ان چنان خودروهای لوکس سوار میشوندکه مردم کشور سازنده خودرو نمی توانند سوار بشوند. ودر مجالس جشن وپارتیهایشان آن چنان حیف میل میکنند . که غذایی پس ماندهایشان صدها نفررا سیر میکند وبه آشغالدانی میریزند. آنچنان حقوق میگیرند. که یک ماه حقوقشان به اندازه سه سال حقوق بازنشسته معمولی کشور است.فرزندانشان با هزینه هنگفت در کشورهای که شما دشمن میدانید تحصیل میکنند ویا خوش میگذرانند. خوب این اشخاص چه کسانی هستند؟ چه کسانی باید با مفسدان اقتصادی مبارزه کنند وجلو آنها رابگیرند تا فرار نکنند؟ تکرار مکررات بدون بر خورد با مفسدان اقتصادی .گاها از طریق مسئولین وسایتها . وافراد دلسوز عنوان میشود جزء دلسردی مردم چه نفعی دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس