کد خبر 850641
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۷
هادی محمدی نمایه

نتانیاهو که در محیط داخلی با مشکلات مالی و پرونده‌های فساد و چگونگی مدیریت کلان در ائتلاف حکومتی روبه‌رو است، تنها عامل نجات خود را در سیاست خارجی در دو محور قرار داده است.

به گزارش مشرق،‌ هادی محمدی تحلیلگر مسایل بین‌الملل در روزنامه جوان نوشت:

نتانیاهو که در محیط داخلی با مشکلات مالی و پرونده‌های فساد و چگونگی مدیریت کلان در ائتلاف حکومتی روبه‌رو است، تنها عامل نجات خود را در سیاست خارجی در دو محور قرار داده است. لجام زدن بر رویکردهای ترامپ در قبال ایران و سوار شدن بر ظرفیت‌های وهابی- سعودی و امارات با عنوان برجسته کردن تهدید ایرانی در مقابل حمایت از امنیت این کشورها که از طریق لابی صهیونیستی در امریکا و غرب و با سرکیسه کردن عربستان و امارات و فروش تسلیحات به دست می‌آید.


صهیونیست‌ها با تجربه‌ای که در سال‌ 2006 در لبنان به دست آوردند و با بررسی‌های کمیته وینوگراد به این درک رسیدند که نباید تنها و مستقیم با مقاومت و جبهه منطقه‌ای آن وارد درگیری شوند. تنها راه برای صهیونیست‌ها پنهان شدن در پشت سر دیگران است و با تحریک غرب و یا مجموعه‌ای از دیکتاتوری‌های فاسد عربی و وادار کردن آنها به چالش و تنش با ایران، می‌توانند در امان بمانند و یا برخی از اهداف خود را محقق کنند. پروژه جنگ نیابتی وهابی و تروریستی یکی از این جلوه‌هاست ولی اکنون این نقاب کنار رفته و حامیان غربی و عربی تروریسم، محتاط‌تر شده‌اند.


امریکایی‌ها و اروپایی‌ها حاضر نیستند وارد ریسک‌های پرخطر شوند و عربستان در همان نقشی که ترامپ به عنوان «گاو شیرده» تعیین کرده، فقط هزینه‌های جنگی را می‌پردازد. امریکایی‌ها حتی در تجاوز موشکی دو هفته قبل و بنا به ملاحظات و هشدارهای موجود، برای واردکردن یک ضربه جدی به بشار اسد هم هزار محاسبه کردند و تجاوز را از حد یک نمایش فراتر نبردند. این در حالی بود که صهیونیست‌ها علاقه‌مند بودند سطح درگیری، گسترده شده و به جز بشار اسد، ایران و مقاومت را نیز در برگیرد ولی امریکایی‌ها می‌دانستند که نباید بهانه‌ای را برای مشکلات گسترده در منطقه به طرف‌های خود در سوریه بدهند. امروز نتانیاهو و لیبرمن با تمام تلاش و لفاظی سعی می‌کنند واکنش ایران به شهادت رزمندگانش در تی 4 به نحوی باشد که باز هم بتوانند امریکا را وارد درگیری و مطلوبیت خود کنند.

ترامپ نیز هزینه – فایده هر اقدام خود را در نظر دارد و با وجود دیوانه‌نمایی،حسابگری تجاری را در اولویت اقدامات خود قرار داده است و می‌داند که باید مجموعه منافع و مؤلفه‌های سیاست غرب آسیایی را به نحوی دنبال کند که به جای سعودی و رژیم صهیونیستی هزینه ندهد. پاشنه‌ آشیل نتانیاهو و رژیم صهیونیستی این است که نتواند در ماجراجویی‌های خود، از حمایت غرب برخوردار شود و حسابگری امریکا و اروپا، وی را در انزوا قرار دهد. پاسخ به صهیونیست‌های قاتل از این هوشمندی برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس