کد خبر 850615
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
image.png

با پایان فعالیت CDNهای تلگرام در ایران زمینه حضور کاربران ایرانی در فضای امن پیام‌رسان‌های داخلی بیش از پیش فراهم شده است.

به گزارش مشرق، سال گذشته بود که پاول دورف، بنیانگذار تلگرام با انتشار یک بیانیه رسمی از استقرار CDN یا شبکه‌های تحویل محتوا در ایران و برخی کشورهای خاورمیانه خبر داد. CDN‌ها می‌توانند سرعت دریافت اطلاعات توسط کاربران را به میزان چشمگیری افزایش بدهند. وی در عین حال تأکید کرده بود نقاط ذخیره‌سازی CDN در مناطقی در نظر گرفته شده‌اند که تلگرام ترافیک زیادی دارد، ولی ما به دلایل مختلف تمایلی به قرارگیری سرورهای تلگرام در آن مناطق نداریم، اما حالا بدعهدی‌ها و عمل نکردن به قول و قرار انتقال سرورها به ایران موجب شد تا امتیاز ویژه‌ای که دولت برای افزایش سرعت و کیفیت تلگرام در اختیار این شبکه گذاشته بود با مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی لغو شود.

توافق دولت ایران برای مجوز ‌CDN به تلگرام در واقع امتیاز ویژه‌ای برای این شبکه اجتماعی به شمار می‌رود و این اثبات می‌کند «تلگرام» براساس همین توافق به شبکه اجتماعی اول ایران تبدیل شده و انتخاب طبیعی مردم نبوده است. همین حالا هم با عزم دولت برای شکستن انحصار تلگرام تنها طی چند روز 12میلیون نفر از مردم کشورمان به پیام‌رسان‌های داخلی روی آورده‌اند و آنطور که دبیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید ۲۷‌درصد بازدیدها و ۱۷درصد تولید مطالب در تلگرام کاهش یافته است. حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم در صفحه اجتماعی خود درباره قطع همکاری دولت با تلگرام اینگونه توضیح داده است: مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌المللی کشور» راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود حالا که مؤسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است، دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید

آخرین وضعیت فیلتر تلگرام از زبان وزیر

ابطال مجوز استقرار CDN تلگرام در ایران

براساس مصوبه تازه شورای عالی فضای مجازی، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال ۱۳۹۵ در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است.


طبق روال‌های قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌الملل کشور» راهیابی خواهد شد، ضمن آنکه اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام‌رسان را در پی داشته باشد. سیدمحمد حسین‌پور، مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی درباره چرایی مصوبه ابطال مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام(CDN) در ایران اینگونه توضیح می‌دهد: بنابر مصوبه سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های عظیم مرتبط با فعالیت شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی در داخل کشور، مقرر شد پیام‌رسان تلگرام نسبت به نصب سرورهای ذخیره‌سازی خود در داخل کشور اقدام کند.

به گفته وی به‌رغم تأمین فضای مناسب و صدور مجوز ورود سرورهای آن به داخل کشور، راه‌اندازی مرکز مذکور فقط به صورت CDN (شبکه توزیع محتوا) صورت پذیرفت. حسین‌پور تأکید می‌کند: بنابراین با توجه به عدم همکاری تلگرام در چارچوب مصوبه مذکور، ادامه فعالیت CDN تلگرام در ایران غیرمجاز شناخته شد.

بیشتر بخوانید

آخرین آمار کاربران فضای مجازی در ایران

اقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی

اقبال مردم به پیام‌رسان‌های داخلی نمادی از حمایت آنها از کالای ایرانی هم هست.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر حفظ حریم خصوصی و حقوق شهروندی مردم در پیام‌رسان‌های داخلی تأکید می‌کند: تمامی پیام‌رسان‌های خارجی می‌توانند موردحمله همه شهروندان خارجی و ایرانی قرار بگیرند؛ بنابراین پیام‌رسان‌های خارجی در خطر تعرض دنیا هستند و درصورتی‌که این اتفاق بیفتد هیچ نظامی وجود ندارد که بتوانیم حریم خصوصی شهروندانمان را حفظ کنیم و هویت حمله‌کننده را تشخیص دهیم، اما در پیام‌رسان‌های داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد، قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.


فیروزآبادی کاهش ۲۷ درصدی بازدیدها و ۱۷درصدی تولید مطالب در این مدت را در تلگرام نشان‌دهنده اتحاد ملت می‌داند و می‌افزاید: ما با جدیت این طرح را پیگیری خواهیم کرد و در مرحله بعد تمامی کسب و کارهای فعال در تلگرام نسبت به کوچ اقدام خواهند کرد.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    15 3
    اگر با تبلیغ می توانید پس چرا هر راهی که به نظرتان می رسد را انجام می دهید .فیلترش کنید تمام شود دیگر . معطل چه هستید ؟
  • سعید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    12 7
    انتخاب طبیعی مردم نبوده است!! آره حتما همینطوره که شما میگید!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس