ساختار نظام آموزش در حالي از سال تحصيلي آينده به 6، 3 و 3 تغيير مي‌كند و كلاس ششم ابتدايي به دوره ابتدايي اضافه مي‌شود كه برخي معتقدند اين تغيير ساختار ريشه در بيش از 40 سال قبل دارد.

به گزارش مشرق، جام جم نوشت: يك روز پس از رونمايي از سند تحول بنيادين آموزش وپرورش، با حضور رئيس‌جمهور و مسوولان وزارت آموزش و پرورش، كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي ديروز اجراي اين طرح را شتابزده اعلام كرد ونسبت به اجراي بدون كار كارشناسي آن در مدارس هشدار داد. اين در حالي است كه حميدرضا حاج‌بابايي و شوراي عالي آموزش و پرورش اعلام كرده‌اند ساختار جديد نظام تعليم و تربيت از سال تحصيلي آينده به اجرا درمي‌آيد.
دبيركل شوراي عالي آموزش وپرورش در همين راستا ديروز، اين سند تحول را سند همه جانبه‌اي خواند كه تمامي مولفه‌هاي آموزش و پرورش را در برمي‌گيرد و ذيل سند چشم‌انداز 20 ساله كشور تدوين و تنظيم شده است.
وي افزود: به‌رغم اين‌كه اين سند رونمايي شد، برخي از برنامه‌هاي آن نيازمند فراهم شدن زيرساخت‌هاست اگرچه برخي از زير ساخت‌هاي اجرايي آن از دو سال پيش آغاز شده ازجمله تغيير كتب درسي كه از سال تحصيلي 89 كليد خورده و تا تغيير كامل كتب نظام آموزشي استمرار خواهد داشت، بنابراين با استراتژي مناسبي كه آموزش و پرورش در اين راستا در پيش گرفته به مرور زمان بخش‌هايي از اين سند اجرايي مي‌شود.
مهدي نويد ادهم تصريح كرد: تغيير ساختار نظام آموزشي به 6، 3، 3 يكي از بنيادي‌ترين بخش‌هاي اين تحول است كه از سال تحصيلي آينده آغاز مي‌شود و ششم ابتدايي براي نخستين بار وارد نظام آموزشي مي‌شود.
 
بازگشت به پيش از سال 46
ساختار نظام آموزش در حالي از سال تحصيلي آينده به 6، 3 و 3 تغيير مي‌كند و كلاس ششم ابتدايي به دوره ابتدايي اضافه مي‌شود كه برخي معتقدند اين تغيير ساختار ريشه در بيش از 40 سال قبل دارد و به روزهايي كه دوره 12 ساله آموزش عمومي، 6 سال ابتدايي و 6 سال متوسطه داشت، برمي‌گردد؛ ولي از سال 1346 اين نظام به 5 سال ابتدايي و 3 سال ابتدايي و 4 سال متوسطه تغيير شكل داد.
از حدود سال 70 نيز چهار ساله دوره متوسطه به سه سال كاهش و يك‌سال پيش دانشگاهي به آن اضافه شد كه اين روزها با گذشت 20 سال شنيده مي‌شود پيش دانشگاهي اشتباهي تاريخي در نظام متوسطه بوده كه هيچ گاه به كارايي مورد نظر طراحان دوره نرسيده است.
از سال تحصيلي 91-92 هم ششم ابتدايي به نظام آموزش باز مي‌گردد تا كلكسيون تحولات ساختار مدارس تكميل شود؛ اما از آنجا كه برخي مسوولان نظام آموزش معتقدند همواره در برابر هر تغييري مقاومت وجود دارد، برخي منتقدان اين روزها از نبود ظرفيت براي 6 ساله شدن دوره ابتدايي نگرانند.
 
تغيير ساختار، خلاف وعده وزير
يكي از منتقدان اين طرح علي عباسپور تهراني، رئيس كميسيون آموزش مجلس است كه يك روز پس از رونمايي از سند ملي آموزش به محتواي آن واكنش نشان داد و تغيير ساختار مدارس به 6، 3 و 3 را خلاف وعده وزير و شتابزده خواند. عباسپور با شركت در يك نشست مطبوعاتي در مجلس به خبرنگاران گفت: در سند تحول آموزش و پرورش كه به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده به هيچ وجه نظام 6، 3، 3 به تصويب نرسيده است، آنچه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده كليات اين طرح است كه بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است، ظرف 2 ماه راهكارها و آيين‌نامه اجرايي تغيير نظام آموزش و پرورش را تهيه كرده و به شوراي انقلاب فرهنگي ارائه دهد.
عباسپور با تاكيد بر اين‌كه عجله وزارت آموزش و پرورش براي اجراي نظام 6، 3 و 3 به هيچ وجه براي ما قابل توجيه نيست، افزود: تدوين كتب پايه ششم ابتدايي هنوز به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش نرسيده است، چطور وزارت آموزش و پرورش مي‌خواهد از ابتداي مهرماه سال آينده فضاي لازم و كتب آموزشي را براي اين پايه جديد فراهم كند.
وي افزود: تعجيل‌هاي وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عميق كارشناسي اين وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشيم.
به گفته رئيس كميسيون آموزش مجلس، تاكيد وزير آموزش و پرورش بر اجراي نظام 6، 3 و 3 بدون تصويب جزئيات آن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي حركتي عجولانه، خودسرانه و بدون مطالعه بوده و مورد تاييد ما نيست و به ضرر نظام آموزشي كشور خواهد بود.
عباسپور تصريح كرد: براي اجراي اين سيستم جديد بايد سيستمي طراحي شود كه از اول دبستان تا پايان مقطع دبيرستان را اصلاح كند تا پيوستگي لازم را داشته باشد، زيرا در صورتي كه تنها دوره ششم ابتدايي را به ساختار نظام آموزش و پرورش اضافه كنيم اصلاح نظام صورت نخواهد گرفت.
 
‌سندي فقط مبتني بر مباحث فلسفي
علاوه بر رئيس كميسيون آموزش نورالله حيدري، عضو ديگر اين كميسيون نيز ديروز در گفت‌وگو با فارس، توضيح داد كه گزارش ارائه شده از سوي آموزش وپرورش به مجلس، به صورت كلي و عمدتا درباره مباني فلسفي سند بود و چندان مورد پسند كميسيون قرار نگرفت، به همين دليل قرار شد در يك يا دو جلسه آينده كميسيون گزارش كاملي را از برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي سند به كميسيون آموزش و تحقيقات ارائه كنند.
اما گويا به‌رغم اين ابهامات وزارت آموزش وپرورش همچنان بر اجراي تغيير ساختار مصر است به طوري كه از تدوين كتاب‌هاي «مهارت و زندگي» و «كار و فناوري» براي كلاس ششمي‌ها خبر مي‌دهد. حميدرضا حاجي‌بابايي در دفاع از سند تحول گفت: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به دنبال اين هستيم كه معلم و دانش‌آموز پژوهنده باشند؛ در سند تحول بنيادين به فراواني ساعت و حجم كتب نمي‌انديشيم بلكه به تفكر مي‌انديشيم. به جاي اين‌كه دانش‌آموزي 100 فرمول حفظ كند بهتر است 100 فرمول را تمرين كند.
وي با بيان اين‌كه در دو سال گذشته تعداد دانش‌آموزان هنرستاني 6 درصد افزايش پيدا كرده است، افزود: استخدام 12 هزار مهندس در آموزش و پرورش باعث شده است 6 درصد از هنرستان‌ها خصوصا در شهر تهران افزايش پيدا كند و با توجه به اين‌كه 41 درصد دانش‌آموزان دبيرستاني در هنرستان مشغول به تحصيل هستند، تلاش ما بر اين است كه اين ميزان را به 50 درصد برسانيم. دانش‌آموزان ديگر مقاطع نيز بايد مهارت كسب كنند، چرا كه اين امر يكي از موارد سند تحول بنيادين است.
حاجي‌بابايي با اشاره به اين‌كه از سال آينده مقطع ابتدايي 6 ساله خواهد شد، تصريح كرد: كتب «مهارت و زندگي» و «كار و فناوري» براي پايه ششم ابتدايي لحاظ خواهد شد، چرا كه اعتقاد ما براين است دانش‌آموز در نخستين سال ورودش به مدرسه بايد با پژوهش سر و كار داشته باشد.
اما مخالفان همچنان نگرانند، آنها معتقدند مدارس ابتدايي ظرفيت و امكانات كافي براي كلاس ششم را ندارد. برخي مديران مدارس تنها چند ماه مانده به شروع سال جديد از كمبود امكانات رفاهي براي دانش‌آموزان فعلي خود سخن مي‌گويند كه در صورت افزايش يك پايه آنها انتظار دارند ميزان سرانه واعتبارات رفاهي و عمراني مدارس افزايش يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس