هشدار روحانی به کاخ سفید11

اگرچه روحانی وعده داد بود بازار مشاغل ایرانی را از چنگ رقبای منطقه‌ای خارج کند ولی بر خلاف شعارش، ایران اکثر بازارهای عراق را از دست داد و عربستان و ترکیه جایگزینش شدند.

سرویس سیاست مشرق - یکی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶، بازپس گرفتن بازارها و شغل‌های ایرانی از رقبای منطقه‌ای بود.

روحانی در توصیف این شعار گفت:‌

«ما با این اجرای دقیق برنامه ‌برونگرایی و تعامل بیشتر با دنیا میخواهیم شغل‌های از دست رفته خود را پس بگیریم، بازار گردشگری ما به وسیلۀ  ترکیه  بازار گاز ما تا سال گذشته به وسیله  قطر، صنعت هوایی ما و اینکه قطب هواپیمایی باشیم به وسیله  امارات، همچنین، مسیرهای بازرگانی و تجاری ما به وسیله  امارات ، سرمایه‌گذاری صنعتی به وسیله  ترکیه ، بازار نفت ما به وسیله  عراق و عربستان محدود شد. اینها سبب شد طی۸  سال  شغل‌های جوانانمان را به کشورهای دیگر بدهیم و با ماجراجویی در سیاست خارجی سرمایه ها را از کشور فراری دهیم و سبب توسعه همسایگان شویم. با اجرای این برنامه و با استفاده از ظرفیت برجام ما میخواهیم شغل‌هایی را که از دست داده و تقدیم کشورهای همسایه  کردهایم پس بگیریم، میخواهیم سرمایه‌های رفته را به کشور بازگردانیم.»

شکست تجاری از ترکیه

اکنون با گذشت یک سال از وعده انتخاباتی حسن روحانی، وضعیت مبادلات تجاری ایران با رقبای منطقه‌ای کاملا متفاوت از شعار بازپس گرفتن بازارها و شغل‌های ایرانی بوده است.

قطعا مهمترین رقیب منطقه‌ای ایران، ترکیه است. در دولت یازدهم قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه منعقد شد که با وجود هشدار موکد فعالان اقتصادی درباره مضر بودن این قرارداد، دولت بر اجرای آن اصرار کرد.

نهایتا اکنون اوضاع تجاری دو کشور کاملا به سود ترک‌ها شده است به طوری که اتاق بازرگانی ایران رسما از منفی بودن این قرارداد خبر داده است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: پارلمان بخش خصوصی تبعات منفی قرارداد تعرفه ترجیحی ایران با ترکیه را تا دو هفته آینده منتشر می‌کند. انعقاد قراردادهای تجاری دوجانبه و چندجانبه میان کشورها می‌تواند حضور مثبت و مؤثر کشورها را در عرصه تجارت جهانی تضمین کند، اما قرارداد تعرفه ترجیحی که میان ایران و ترکیه منعقد شد، دارای چنین مشخصه‌ای نیست.

وی افزود: با توجه به عدم رعایت منافع اقتصادی ایران در تدوین قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه و عدم استفاده از نظرات کارشناسان و فعالان اقتصادی شاهد آثار بسیار منفی این قرارداد بر روی اقتصاد کشور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: قرارداد تعرفه ترجیحی که میان ایران و ترکیه منعقد شده است، موجب شده تا تراز تجاری میان دو کشور به نفع ترکیه مثبت شود.

شافعی با بیان اینکه اتاق ایران تبعات ۱۰ ماهه اخیر اجرای قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه را بررسی کرده است، ادامه داد: نتیجه این بررسی‌ها تا دو هفته آینده منتشر می‌شود تا تبعات اجرای چنین قراردادی بر روی اقتصاد ایران مشخص شود.

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: اجرای قرارداد تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی میان کشورهای همسایه راهکاری برای مقابله با قاچاق است، اما چگونگی تدوین و انعقاد و اجرای این قراردادها مهم است. متأسفانه قرار داد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه دارای چنین ویژگی نیست.

شافعی افزود: قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه به نفع ایران از لحاظ تجاری نیز نبوده است، تا جایی که در بازه زمانی ارزیابی اجرای این قرارداد ارزش صادرات کالا از ترکیه به ایران ۲ میلیارد دلار و ارزش صادرات کالا از ایران به ترکیه به ۴۰ میلیون دلار هم نرسیده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به پایین بودن اثرپذیری اقلام مورد نیاز ایران در قرارداد تعرفه ترجیحی که با ترکیه منعقد کرده است، گفت: در این قرارداد ۱۱۴ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی شده است که برای ترکیه ۳ قلم اثرپذیری متوسط و ۱۱۱ قلم کالا اثرپذیری خوب داشته، در حالی که اثرپذیری ۴ قلم کالا برای ایران خوب و سایر اقلام ضعیف بوده است.

وی با تأکید بر آثار منفی انعقاد قرارداد تجارت تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اظهار کرد: صنعت نساجی و خودروسازی ایران از این قرارداد دچار زیان‌های جدی شده‌اند.

از دست دادن بازار عراق

بازار عراق نیز مهمترین بازار صادرات کالای ایران در منطقه محسوب می‌شد که در یک سال اخیر به علت دیپلماسی ضعیف دولت، تجار ایرانی این بازار را از دست داده اند.

تا چند سال قبل، بازار عراق مهمترین مقصد صادرات خودرو، سیمان و مواد غذایی ایران محسوب می‌شد که در یک سال اخیر همه آنها از دست رفته‌اند و ترکیه و عربستان جایگزین ایران شده‌اند.

در یک سال گذشته در هر محصولی که صادرات ایران به عراق دچار مشکل می‌شد و تجار و صادرکنندگان این موضوع را به اطلاع ارگان‌های دولتی می‌رسانند و خواستار رفع این مشکلات می‌شدند، مسئولان دولتی پاسخ می‌دادند که این مشکل فقط مربوط به تجار ایرانی نیست.

با این حال با گذر زمان مشخص شد ایرانی‌ها به تدریج بازار عراق را از دست داده‌اند و عربستان و ترکیه جایگزین آنها شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • حی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    58 5
    تخصص ایشان در واگذاری است . از واگذاری اخلاق بگیرید تا برجام که دادن امنیت کشور به غربی هاست تا .....
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    52 7
    این فرد برای این کار ساخته نشده تمام کسانی که به ایشان رای دادند از روی ندانم کاری و نا اگاهی بوده و غیر مستقیم در خیانت و خراب کردن مملکت شریک هستند
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    46 43
    مشکل اینجاست که عرب ها دشمن ایرانن ولی یسیرا میخوان بگن دوست ما هستن وقتی دشمن هستن مواقع نیاز به ما روی میارن سرمایه ملت ما رو بچاپن بعدش که مشکل برطرف شد میرن سراغ همخوناشون اینظوریه کع عربستان بازار عراق میگیره
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    20 2
    ما فقط جاده صاف کنبم
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    28 2
    دولت جسمانی همه چیزو بشیاطین تقدیم کرد نه فقط بازار عراقو=کلید-مک
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    18 10
    یه بار چین سوژه بود.یه بار تلگرام.یه بار برجام.حالا رسید به ترکیه...بعد ترکیه کجاست...هاهاااااااا..خخخخخخخ...حححححح
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    32 3
    خاک بر سر مدیران نالایق حق ملت این نیست که این انتخاب ناششایست را بپذیرن
  • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    13 1
    حتما با تدبیر.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    25 2
    چند ماه پیش امریکا یه تشر زد گفت بازار عراق دست ایرانه بعضی از بزدلهایی که خداازشون نگذره سریع عقب نشینی کردن فقط کافی امریکا یه تشر بزنه اونا خودشون خیس میکنن
    • علی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      13 0
      جدا؟ مشرق بررسی کن واقعا این اتفاقات چه ارتباطی با تشر زدن های آمریکا دارد؟! اگر دارد اطلاع رسانی کنید چون معلوم می شود این کار داخلی ها تعمدی بوده و در صدد ضربه به کشور هستند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    24 1
    مرده شوربشوره این دولت اصلاح طلب وبی عرضه را
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    10 16
    یک کم انصاف داشته باشید . عراق و بطور کلی منطقه خاورمیانه سالهاست که از حوزه اختیارات دولت خارج شده و دیگران در باره امور آن تصمیم گیری می کنند
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      13 5
      کمتر یاوه بگو. سپاه مگر به عراق سیمان صادر می کند؟ بگویید تولید داخل را از کمر شکستیم و حالا دنبال انداختن تقصیرها به گردن دیگران هستیم.
  • مهدی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    15 7
    اگر ریسی ریس جمهور بود الان همه چیز عالی وگل وبلبل بود
    • یه بنده خدا SG ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      10 15
      اخ گل گفتی اگه ریسی جای روحانی بود الان ما داشتیم تو بهشت برین زندگی میکردیم! کل مردم دنیا هم الان داشتن به خوشبخت زنذگی کردن ما ایرانیا حسودی میکردن.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      12 8
      خفه شو منافق
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      16 4
      اگر هر کسی غیر ار روحانی رئیس جمهور شده بود وضع مردم بهتر از این بود
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      17 2
      روحانی اساسا در قد و قواره رئیس جمهوری ایران نبود انتخاب وی اشتباه تاریخی بود که خسارات آن تا صد سال دیگه جبران نمیشه
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      14 1
      ... نفر از بستگان و فامیل های روحانی و ... در پست های مختلف دولتی هستند. این فامیل بازی منشا نا کار آمدی و فساد دولتی است
    • ایمان IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      12 1
      لطف کنید خفه شید و مسئولیت انتخابتون قبول کنید
    • DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      0 0
      خدا را شکر که روحانی باز رای آورد تا با کل اصلاح طلبان و کارگریزان و...همه همپالگیهاشون برای همیشه از صحنه سیاست کشور محو شوند.
  • رامین IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    16 2
    افراد بیسواد کابینه روحانی ، کشور را به ورشکستگی کشاندند
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    7 13
    اقتصاد ازاد يعني اين بايد رقابت كني و كلات رابفروشي عربها دشمن ما هستند ديكه چه حرف است یعنی ما توقع داريم مردم عراق به هر قيمتی شده کالای ما را بخرند ما کالای خودمون را نمی خریم توقع داريم مردم عراق بخرن حالا كه مردم عراق نمي خرند مي شن دشمن ما انوقت ما كه كالاي خودمون را نمي خريم دشمن كي هستيم
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      11 0
      اتفاقا عراقیها تمایل زیادی به خرید کالاهای ایرانی داشتند منتهی کیفیت کالاهای ایرانی آبرویی برای ما نگذاشته است.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    20 3
    مردمی که گول بی بی سی و ماهواره را خوردند و به روحانی رای دادند بیان جواب بدن . موقعی که عقل را کنار می گذارند و بر اساس احساسات رای می دهند اخرش این می شود
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    8 1
    اصلاح طلب ها فقط بلدند حرف های قشنگ بزنند و از ازادی حجاب و این جور چیزها صحبت کنند ولی در کارهای اقتصادی و اجرایی هیچی بلد نیستند . اون از شهردار تهران که با یک برف تهران قفل شد و این هم از اقتصاد دانان دولت روحانی و ورشکستی کارخانه ها و...
  • عباس IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    8 2
    صدام رو آمریکا نابود کرد انتظار نداشته باشید اجازه بده ایران سودی ازش ببره و مطمئن باشید با وجود میلیاردها دلار هزینه ای که در سوریه از سمت ایران شده در نهایت ترکیه و روسیه استفاده اش را خواهند برد.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    8 1
    اصلاح طلبان بدرد کارهای اجرایی و سازندگی نمی خورند این ها بیشتر شومن هستند فکرشون فقط جلب رضایت امریکاست . روحانی بهتره استعفا بده و بره دنبال کارش
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    5 1
    ولی خداییش بخواییم بگیم مردم خودمون اجناس ترک میخرن چون کیفیتش بالاس توقع دارین عراق بیاد اجناس ایرانی بخره؟ کیفیت؟قیمت؟بسته بندی؟
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    4 3
    من مرز باشماق مریوان کار میکنم یه مدتی که ایران مرزهاشو بست تقریبا ترکیه بازار اقلیم کردستانو گرفت کالاهای ترکیه ای با کیفت بهتر همه جا استان سلیمانیه بر شده تقریبا ماهم بیکار شدیم
  • AU ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    11 1
    این شاهکار سیاسیون ماست! سربازان ما خط مقدم جنگ با تروریسم بودن و حالا نفع اقتصادی را بقیه می برند. ای لعنت بر شما که در همه ابعاد موجب پایمال شدن خوب شهداء شدید.
  • حمید IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    18 1
    دولت روحانی ، کم سواد ترین دولت تاریخ ایران است
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    آقای "تکرار" پاسخگوی این افتضاحات تاریخی باشد
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    کاش دوره ریاست جمهوری ۲ ساله بود.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    دولت مردان ما به غیر از مرثیه سرایی در مورد کربلا چیزی واقعا نیمدانند باید به اینا درس اقتصاد داده بشه ترکیه از ایران دوهزار و پانصد ساله زده جلو
  • م IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    اگر کالایی باکیفیت وارزان باشد نیاز به شعار واجبار نیست بلکه مشتری دنبالش میدود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس