دریاچه ارومیه

در حالی که روحانی در اردیبهشت ماه سال جاری عنوان کرد وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است، آخرین گزارش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز از وخیم‌تر شدن اوضاع این دریاچه خبر می‌دهد.

سرویس سیاست مشرق - ۱۷ اردیبهشت امسال حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در سالن ۶ هزارنفری الغدیر ارومیه گفت: چهار سال پیش، قول احیای دریاچه ارومیه را در بین مردم این شهر دادم و طبق این قول، اولین موضوع طرح‌شده در هیئت دولت نیز دریاچه ارومیه بود.

وی اضافه کرد: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه از خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بسیار ناراحت بودند ولی امروز همه مردم از تثبیت وضعیت این دریاچه شادمان هستند.

وی اظهار کرد: در هشت سال پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید، آب دریاچه ارومیه سه متر و ۱۰ سانتیمتر کاهش‌یافته بود و اگر اقدامات دولت یازدهم برای احیای این دریاچه نبود، امروز یک کویر خشک در این منطقه از کشور وجود داشت.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواستند چشم زیبای آبی را از این بدن حذف کنند ولی امروز شاهد آن هستیم که امواج دریاچه، حیات خود را فریاد می‌زند. [۱]

به گفته وی احیای دریاچه ارومیه، نشان‌دهنده عمل دولت به وعده‌های خود است و ما هر وعده‌ای بدهیم به آن عمل می‌کنیم.

اما برخلاف سخنان روحانی، اکنون‌که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ به سر می‌بریم، بر اساس گزارش‌های رسمی دولتی‌ها دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است.

درباره وعده‌های روحانی بیشتر بخوانید:

وعده روحانی مبنی بر جهانی شدن صنعت خودرو، هیچ بود+ سند

روحانی: مسکن مهر تا انتهای ۹۶ تمام می‌شود/ معاون آخوندی: اظهارات روحانی درباره اتمام مسکن مهر تا پایان ۹۶ تبلیغاتی بود

روحانی گفت: صادرات به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد/ آمار گمرک: رشد منفی داشته‌ایم

وعده روحانی مبنی بر جهانی شدن صنعت خودرو، هیچ بود+ سند

هفته گذشته بر اساس خبری که ایرنا منتشر کرد، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از کاهش ۱۰ سانتیمتری تراز سطح آب این دریاچه نسبت به سال گذشته و کاهش سه متر و نیمی این تراز، نسبت به تراز اکولوژیک سطح آب آن، خبر داد.

سید مرتضی موسوی افزود: تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفندماه به ۱۲۷۰.۵۲ متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ سانتیمتر و در مقایسه با تراز اکولوژیک سطح آب دریاچه (۱۲۷۴.۱ متر) سه متر و ۵۸ سانتیمتر کاهش پیداکرده است.

وی افزود: کاهش بی‌سابقه بارش‌های کشور همراه با افزایش مصارف به‌ویژه در بخش کشاورزی سبب شده است تا دریاچه ارومیه نیز متأثر از این وضعیت، روند نزولی را در کاهش تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه دنبال کند.

موسوی افزود: بررسی ارقام موجود در این بخش، حاکی از آن است که تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا ششم اسفند، به ۱۲۷۰.۵۲ متر برسد.

وی تصریح کرد: وسعت دریاچه در این بازه زمانی، به ۲۰۰۱ کیلومترمربع رسیده که در مقایسه با سال گذشته وسعت دریاچه ۱۲۶ کیلومترمربع و در قیاس با سطح متناظر با تراز اکولوژیک ۲۳۳۲ کیلومترمربع افت کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم‌پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه، حجم کنونی آب این دریاچه را، ۱.۴۷ میلیارد مترمکعب دانست و افزود: این رقم در مقایسه با مدت‌زمان سال قبل، ۲۳۶ میلیون مترمکعب و در مقایسه با حجم متناظر با تراز اکولوژیک ۱۲.۲۶ میلیارد مترمکعب کاهش پیداکرده است. [۲]

آخرین گزارش‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز از وخیم‌تر شدن اوضاع این دریاچه خبر می‌دهد.

سطح آب دریاچه ارومیه از خرداد امسال به‌شدت نزولی شده است.


[۱] - http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۵۲۰۳۷۹

[۲] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۶۱۲۰۷۰۰۰۸۹۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    47 1
    بیچاره اون بدبختهایی که حرف اینو باور کردند و بهش رأی دادند
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      8 0
      چون که ما ایرانی ها عادت داریم از یک سوراخ صد بار گزیده بشیم
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    23 1
    علی برکت الله
  • DE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    9 23
    اینا چه ربطی داره به روحانی؟ بارندگی کشور کاهش شدید داره معلومه دریاچه آبش کم میشه. بلایای طبیعی به روحانی چه ربطی داره؟ شما دعای بارون بخون بارون بیاد دریاچه باز پر آب بشه.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
      15 1
      باسلام ببخشید خود روحانی گفته ما آب دریاچه را احیا کردیم !!!!! ربطش اینکه حالا میگن آب دریاچه دوباره کم شده بالا خره احیا شده یا کم شده این سوالی که آقای روحانی شما باید جواب بده !!!!؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
      14 0
      قرار بود با برجام مشکل آب خوردن هم حل بشه
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
      6 0
      روحانی حتی آب خوردن رو هم به برجام ربط داد.خب پس باید کل کشور رو غرق آب میکرد.نه اینکه همه چی رو گردن خشکسالی بندازه
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    10 10
    اینقدر فهمش براتون سخته که میزان و حجم بارش تعیین کننده ترین عامل برای دریاچه ارومیه است ؟ فردا دولت بخواد چاه های غیرمجاز پر کنه شما حمایت میکنید یا کشاورزان متخلف را مظلوم جلوه میدید ؟
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    21 1
    متاسفانه رییس جمهور به جای برخورد جدی با مسایل دنبال بازی با کلمات هستش
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    20 0
    بزرگی سراسر به گفتار نیست دو صد گفته چون نیم کردار نیست
  • فرهاد IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    6 1
    اقای روحانی با آرای مردم به ریاست جمهوری رسید. اما این دلیل میشود که سخنانشان ،برجامشان ،کم آبی دریاچه ،قراردادهای بین المللی و.... که انجام میدهدوهمه این اموربه دلیل غیرکارشناسی بود اثرمنفی زیادی به آینده ایران میگذارد.ایا ان عده ازمسئولان وکارشناسان ونمایندگان مجلس وناظران به عملکرددولت راکه دلسوزایران وایرانی هستند را میتواندمجاب نماید حال که ایشان با رای مردم به این مقام رسیده است بگذارندبه کارش ادامه دهدتادوره اش تمام شود.شاید اقای روحانی دردولت نیازبه کارشناسان حرفه ای داشته باشندایابهترنیست ازاحزاب دیگرداوطلبانه به ایشان اعلام همکاری نمایند.درست اگردریاچه ارومیه خشک شودبه نام ناتوانی دولت اقای روحانی گذاشته میشوداما ازهمه دردناکتر ان است که ما ایرانیان دیگر دریاچه ارومیه نداریم
  • اروميه GB ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    3 1
    اينكه بارشها بعنوان مهمترين عامل براي احيا و حفظ اين درياچه مهم است، شكي نداريم. اگر صرفا باران را عامل بگيريم و عوامل انساني و سياستهاي حفاظتي را ناديده بگيريم به اين نتيجه ميرسيم كه فرمايشات رييس جمهور و شعارهاي سركار خانم دكتر ابتكار عوام فريبي است. تنها چيزي كه باقي ميماند اينكه مسايل مهمتري مانند يوز إيراني بزرگواران را مشغول كرده باشد كه در اين چند روز گذشته أهميت آن را دريافتيم و كشور تلفات(دكتر سيد امامي) هم داد!!! براي احياي درياچه اروميه پيشنهاد ميكنم كه سركار خانم ابتكار مجددا به رياست سازمان محيط زيست منصوب و از برادران سپاه هم درخواست ميكنم كه در كنار اين درياچه يك سايت موسمي احداث نمايند تا درياچه اروميه مانند يوز إيراني مورد توجه جهان!!!!! قرار گيرد.!!!
  • احمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    6 0
    کردار بیار و گرد گفتار نگرد چون کرده شود کار بگویند که کرد
  • احمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    7 1
    منظور از تثبیت دریاچه ارومیه همان خشک شدن دریاچه بود
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    1 0
    تعدادسدهای موجود در مسیر رودهایی که به دریاچه ارومیه می ریزد نشان می دهد که این دریاچه هرگز و توسط هیچ دولتی نمی تواند از حالت خشکی خارج شود. دریاچه ارومیه برای همیشه تاریخ خشک خواهد ماند.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    4 1
    اگر روحانی صادقانه به مردم گفته بود که علت واقعی خشک شدن دریاچه ارومیه مربوط به تحولات تکتونیکی و زمین ساختی منطقه است و راهی برای نجات این دریاچه وجود ندارد قطعا مردم ارومیه رای نمی آورد. چون مردم دوست دارند دروغ های شیرین بشنوند نه حقایق تلخ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس