روحانی:مدیران روزه سکوت گرفته اند

عقب‌نشینی گام‌به‌گام روحانی؛ از برجام به حصر، از حصر به تلگرام.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

بیماری محسن هاشمی...

«محسن هاشمی»، رئیس شورای شهر تهران به تازگی و در گرماگرم بحران‌های اصلاح‌طلبان شورای شهر برای انتخاب شهردار، پیرامون کناره‌گیری‌ چندباره‌اش از فهرست کاندیداهای شهرداری تهران گفته است: اجازه دهید در این مورد توضیح ندهم ولی لازم است همه بدانند اگر عضوی بخواهد از شورای شهر تهران خارج شود، نیاز به رأی اعضای شورا دارد و در جلسه هم‌اندیشی اعضای شورای شهر تهران یک رأی‌گیری مخفی و استمزاجی صورت گرفت و اعضا به این رأی دادند که بنده در شورای شهر بمانم.

وی با بیان اینکه اعضا علاقه‌مند به حضور بنده در شورا بودند نه شهرداری تهران! گفت: البته راه‌های دیگری نیز وجود دارد، مثلاً بنده بگویم مریض هستم و نمی‌توانم در شورا بنشینم، ولی می‌توانم در شهر راه بروم.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دیگر کاندید شهرداری تهران نمی‌شوید، گفت: تاکنون دو بار به بنده رجوع کردند و اگر برای بار سوم هم به من رجوع کنند، بنده برای خدمتگزاری حاضرم.[1]

گفتنیست، هاشمی در جمع خبرنگاران همچنین به طنز گفته است که برای حضور در فهرست کاندیداهای شهرداری حاضر به قبول «محلل» نیز هست.

*به نظر می‌رسد محسن هاشمی روزهای سختی را در شورای شهر و شاید در شهرداری تهران داشته باشد.

برخی سیاسیون می‌گویند او وارث بی‌مهری‌های اصلاح‌طلبان به مرحوم هاشمی نیز هست و همانطور که مرحوم هاشمی با تقلب جریان خاص از حضور در مجلس ششم محروم شد[2]؛ غضب این جریان دامن محسن هاشمی را نیز خواهد گرفت و شاید گرفته است.

اینکه چرا محسن هاشمی مدام از سوی اصلاح‌طلبان به فهرست کاندیداهای احراز پست شهرداری تهران حذف و اضافه می‌شود، سؤالی است که پاسخ شفاف آنرا بایستی سال‌ها بعد شنید!

گفتنیست، هاشمی به تازگی اینطور گفت که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی موافق شهردار شدن اوست و از این رخداد حمایت می‌کند.[3]

شهرداری تهران هم‌اکنون با سرپرست اداره می‌شود.

(محلل به معنی مردیست که با یک زن سه طلاقه ازدواج می‌کند و او را طلاق می‌دهد تا زن بتواند با همسر اولش مجددا ازدواج کند)

***

عقب‌نشینی گام‌به‌گام روحانی؛ از برجام به حصر، از حصر به تلگرام

رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در یک پست اینستاگرامی با اشاره تلویحی به عزم عمومی نظام برای مسدود سازی پیام‌رسان خارجی در جهت حفاظت از امنیت مردم نوشت:

«رفع انحصار و کمک به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند توأمان در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند.

دولت دوازدهم از فضای مجازی وامکان دسترسی و برقراری ارتباط مردم، حراست خواهد کرد.»[4]

رسانه‌ها از این پیام رئیس جمهور با عنوان «پست اینستاگرامی روحانی در خصوص فیلتر تلگرام» یاد کرده‌اند. اشاره‌ای که البته از سوی نهاد دولت نیز تکذیب نشده است.

*این اظهارات آقای روحانی در حالی است که او در سال گذشته نیز وعده داده بود که دست وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

اما این وعده ناصحیح شکست و دولت مجبور شد به‌سبب ایفای نقش تلگرام در اغتشاشات دیماه 96 آنرا فیلتر کند.

اکنون نیز با توجه به عزم عمومی نظام برای حفظ امنیت اطلاعات مردم و مسدود کردن سیطره پیام‌رسان خارجی تلگرام که البته هیچ انقیادی از قوانین موضوعه کشورمان هم ندارد، به نظر می‌رسد، وعده جدید آقای روحانی نیز محقق نشود.

اینکه رئیس جمهور محترم گفته است مردم حق انتخاب دارند حرف صحیحی است اما هرگز رافع وظایف حاکمیت و عقل حکومتی نیست.

در واقع حاکمیت و مجموعه نظام موظف هستند مصلحت و امنیت و آزادی عقلانی مردم را در هر بعد و سطحی محقق کنند و مقولاتی مثل اصرار سیاسی یا مخالفت با تدبیر نظام به دلیل چیزی به اسم حمایت از مردم در این مسیر اثرگذار نخواهند بود.

در اشاره به پست اینستاگرامی رئیس‌جمهور همچنین بایستی خاطرنشان کرد که عزم جدی یک رئیس‌جمهور نیازی به مقدمه‌چینی ندارد و به سخن دیگر آنکه نامه‌هایش با علنی شدن قدرت بیشتری پیدا می‌کند کس دیگریست نه آقای روحانی.

برخی محافل تحلیلی معتقدند دولت پس از انکسار برجام و عدم تحقق وعده‌های بزرگی مثل «رفع حصر»، به خاکریز تقلا برای ممانعت از انسداد تلگرام عقب‌نشینی کرده است اما این مسئله نیز از آنجا که با خرد جمهور و بایسته‌های حکومتی تطابق ندارد، سبب‌ساز موفقیت دولت نخواهد شد و آقای رئیس‌جمهور مجبور هستند که به خاکریز دیگری کوچ کنند.

این در حالیست که به نظر می‌رسد همراهی بیشتر دولت محترم با مجموعه نظام و خرد حکومتی، موفقیت‌های بزرگی را ایجاد و از اشتباهات بزرگ جلوگیری می‌کند.

کما اینکه اگر در مسئله برجام، به خرد حکومتی توجه بیشتری شده بود، شاهد خسارت‌های دولت و مسائلی مثل عقب‌نشینی آقای روحانی نبودیم.

***

گعده ناطق نوری و «مینو خالقی» پیرامون بازنگری در قانون اساسی!

«فیاض زاهد»، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، از دیدار خود و جمعی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب با حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در روز پنجشنبه گذشته خبر داده است.

بر اساس گفته‌های او مینو خالقی، محمدجواد حق‌شناس، یاشار سلطانی، غلامعلی رجایی و فؤاد صادقی از جمله سایر حاضرین در این جلسه بوده‌اند.

این فعال اصلاح‌طلب همچنین درباره اظهارات ناطق نوری در این جلسه گفته است: قانون اساسی و ضرورت توجه به ظرفیت‌های آن و همچنین بازنگری آن از جمله محورهایی بود که آقای ناطق نوری به آن اشاره کردند و نگران هستند که برخی از مسئولیت‌ها حوزه‌هایش در قانون اساسی به روشنی تفکیک نشده و تکالیف مشخص نیست که این مسئله موجب سردرگمی در پیگیری مطالبات شده است.

زاهد در ادامه با بیان اینکه آقای ناطق نوری در این دیدار از ملاقات خود با حسن روحانی به همراه سیدمحمد خاتمی و اسحاق جهانگیری خبر داد، بیان کرد:

آقای ناطق نوری گفتند در این دیدار دغدغه‌هایی که به ایشان ارجاع شده است را به آقای روحانی گفته‌اند و همچنین نگرانی خود را نسبت به تیم اقتصادی دولت و همچنین وعده‌هایی که دولت باید محقق کند و افزایش کارآمدی دولت در حوزه‌های مدیریتی و اجرایی را به رئیس جمهور یادآور شود.[5]

*اینکه آقای ناطق نوری دغدغه خود پیرامون بازنگری در قانون اساسی را با اشخاصی مثل خانم مینو خالقی و یاشار سلطانی یا فؤاد صادقی که جملگی سابقه حواشی سیاسی، رد صلاحیت و دستگیری و بازداشت دارند را مطرح کرده‌اند، جای سؤال دارد.

در واقع توجیه این مسئله به هیچ‌وجه روشن نیست. البته اگر توجیهی وجود داشته باشد...

به نظر می‌رسد نزدیک شدن بیش از اندازه آقای ناطق به اصلاح‌طلبان به معنی عبرت نگرفتن از کارنامه سیاسی و البته از رفتارهای این جریان خاص با مرحوم هاشمی است.

***

1_ http://fna.ir/blyqiw

2_ https://www.isna.ir/news/91101006039/

3_ http://www.asriran.com/fa/print/605186

4_ http://www.rouydad24.ir/fa/news/119798

5_ https://tnews.ir/news/7247109618188.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    35 7
    پیوندتان مبارک.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      4 2
      خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    47 5
    خدا آخر عاقبت همه را ختم بخیر گرداند . خوشا بحال شهدا که ثابت قدم ماندند و رفتند .
  • اقبال مهدوی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    21 5
    مشرق چرا اشتباه تفسیر میکنی دنیاطلبی و مادیات و پست و مقام اگر متقی نباشی پستت میکند و از عزت به ذلت میرساندت و ... اما ناطق دیگر ناطق انقلاب نیست ناطق عافیت طلبی و دنیا طلبی است. سکوت در برابر فتنه گران بخاطر اینکه احمدی نژاد ملعون بخوبی اسم او را کنار مرحوم مغروق در تبلیغات انتخاباتی ذکر نمود کینه ای شتری مثل علی ل در اعماق وجودش است که او را در برابر ولایت ترسیم میکند. ناطق که کلی ادعا دارد و مناصب مختلفی را اشغال کرده بود حال نمیفهمد که دوم خردادیها چگونه او را به لجن کشیدندحالا با آنامحشور شده و از طرفی حصر یا رفع حصر در دستان دولت استولی او این را نمیفهمد البته خودش را اینگونه نشان میدهد. عدم ولایت پذیر واقعا عیان است
    • پدرام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      4 3
      از همه اینا خبر داری داداش؟ اطلاعاتت زیاده ها
  • مهران IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    22 10
    ای کاش در قانون اساسی بازنگری شود . بعد از آقا هرکه رئیس جمهور شده دنبال حزب و جناح و سیاسی بازی بوده تا کار و تلاش واقعی پس چه بهتر که با بازنگری قانون اساسی پست ریاست جمهوری یا حذف و یا انتخاب رئیس جمهور به دست شخص آقا باشه که مشکلات عمده کشور حل بشه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    28 5
    خواص بی بصیرت. از خون شهدا خجالت بکشید.
  • سید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    24 13
    آتش و بلا ز سوی دادار/ به ز اصلاح طلبان مردم آزار
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    19 23
    واقعا شما مشرقی ها مردم رو چی فرض کردین !؟
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      12 3
      لابد فکر اینو نکرده که آدمهای هالو مثل تو وجود دارند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    25 7
    متاسفم برای ناطق که از سال 1376 دوم خرداد به بعد، به بدخواهانش پیوست..................
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    27 5
    محسن نباید شهردار بشود چون بخاطر اصلاحات زندان نرفته و از فتنه هم دفاع نکرده است.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    13 1
    روحانی ما رو گرفته!
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    16 1
    ناطق خیلی صریح بیاد از فتنه حمایت کنه تا راحت بشه. نیازی به کار زیرزمینی نیستش.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    10 3
    ناطق فقط نون را به نرخ روز می خوره .
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    12 1
    امسال ،سال خانه تکانی امثال ناطق وحاشیه سازان و شرکاومدیران ومسولان اشرافی خواهدبودانشاالله.
  • مهدی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    1 0
    خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند انشالله
  • مجید IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    1 0
    یعنی با این تیتر میگی هاشمی شهردار نمیشه
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 0
    شهردار میخایم چکار؟
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 0
    فواد صادقی هم دوره من در دانشگاه امیر کبیر بود وی یکی از چماق داران دانشگاه بود که جلسات مناظره ها را برهم میزد جالب اینکه به شدت راست بود و طرفدار سر سخت روزنامه رسالت حالا رنگ عوض کرده
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    1 0
    ناطق بادسنج خوبی دارد ...
  • رضا IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    1 1
    ناطق چند سوال رو مردانه و شجاعانه صادقانه جواب بده.1- نظرت درباره فتنه 88 و عوامل خائن ان چیه؟ 2- نقش اکبر فسنجانی در فتنه88 چه بود؟ 3- ان وقتی که در قیامت رودر روی شهدا قرار بگیری در باره دفاع از انقلاب چه خواهی گفت؟ چقدر منافع باجناغها و اقوام هوای نفس را بر شرافت و انسانیت ترجیح داده ای؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس