ارابه فرود هما

نگاهی به تحریم های نظامی کشورمان، نشان از وضعیتی بسیار سخت تر و بعضا حساس تر در این بخش دارد چراکه از روز اول بعد از پیروزی انقلاب، پشتیبانی فنی ناوگان هواپیمایی و بالگردی این حوزه قطع شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، روز شنبه این هفته، مراسمی رسمی توسط مسئولان شرکت ایران ایر برای رونمایی از "ساخت نخستین آزمایشگر ارابه فرود برای هواپیمای مسافربری A320 " برگزار شد تا این شرکت دولتی از متخصصان و دست اندرکاران ساخت این سامانه قدردانی و آنرا رسما افتتاح کند؛ مراسمی که نشان می داد بخش دولتی کشور تا چه حد علاقمند به رونمایی و افتتاحیه است و در مقایسه با نیروهای مسلح، کارهای نمایشی را دوست می دارد.

 همانطور که روابط عمومی ایران ایر نیز اعلام کرده، پیش از این نیز تعمیرات ارابه فرود هواپیمای مورد نظر در ایران انجام می شد اما برای انجام آزمایش های بعد از این تعمیر اساسی، قطعه مورد نظر باید به خارج از کشور اعزام می شد تا تست های کیفی آن انجام شود.

بخشی از تصاویر منتشره در خصوص برنامه ویژه ایران ایر

این رخداد اگرچه به عنوان گامی در راستای خودکفایی کشور و بی نیازی به طرف خارجی، قابل تقدیر و ارزشمند است اما مقایسه آن با خدماتی که در بخش های فنی نیروهای مسلح برای سرپا نگاه داشتن تجهیزات پرنده و جنگنده های ایرانی انجام شده، نشان می دهد این رخداد، قابل رقابت و قیاس با آنها نیست و آنهایی که یک روز عکس یادگاری با هواپیمای ایرباسی که صرفا به قصد توقفی چند ساعته و بازاریابی در ایران فرود آمده بود را ارزشمند می دانند، با کوچکترین اقدامی نیز مراسم جشن برپا می کنند و لوح تقدیر و تندیس اهدا.

**نیروهای مسلح؛ 40 سال مجاهدت های بی ادعا

اما نگاهی به تحریم های بخش هوانوردی نظامی کشور مان، نشان از وضعیتی بسیار سخت تر و بعضا حساس تر در این بخش دارد. تقریبا از روز اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پشتیبانی فنی ناوگان هواپیمایی و بالگردی کشور ما قطع شده و ما با همین وضعیت و در همان ابتدای راه 8 سال جنگ سخت را نیز پشت سر گذاشتیم.

نگاهی گذرا به آنچه در رسانه ها منتشر می شود را می توان برای نمونه مورد استفاده قرار داد. انواع و اقسام هواپیماها و بالگردهای رزمی و ترابری نظامی هر ساله در کشور ما تعمیر شده و بعد از انجام تعمیرات اساسی و سنگین دوباره به خط پروازی باز می گردند. در موارد بسیار زیادی مربوط به زمان جنگ که حتی برخی از آنها در سالهای پس از جنگ رخ داد جنگنده ها و بالگردهای آسیب دیده بر اساس آتش دشمن توسط یگان های فنی نیروهای مسلح تعمیر و بازسازی کلی شده و به خدمت بازگردانده شده اند.

**دشواری های کار در نیروهای مسلح در مقایسه با بخش غیر نظامی

بررسی ناوگان پروازی نظامی و غیر نظامی کشور می تواند نکات بسیار مهمی در این بخش را به ما بیاموزد. در بخش غیر نظامی، ما با یک ناوگان عمدتا غربی رو به رو هستیم که بیشتر آنها یا ساخت شرکت ایرباس یا شرکت بوئینگ بوده و راه های بدست آوردن قطعات یدکی و همان طور که توسط ریاست فعلی هما به آن اشاره شد "امکان ارسال و چک قطعات در خارج از کشور برای این شرکت فراهم بوده است" و حتی در دوران سخت تحریم ها نیز به علت گستردگی قطعات در سراسر دنیا، امکان خرید و تهیه آن از بازارهای متعددی وجود داشته است.

جنگنده سوخو 24 نهاجا

اما در نیروهای مسلح، برای مثال در نیروی هوایی ارتش با چندین نوع هواپیمای جنگی ساخت کشورهای مختلف با فلسفه های طراحی و قطعات و مهندسی کاملا متفاوت رو به رو هستیم. از میراژ فرانسوی گرفته تا اف 14 آمریکایی و میگ 29 روسی الی اف 7 چینی در این نیرو حضور دارد. در بخش بالگردی نیز با ترکیبی شرقی غربی رو به رو هستیم که از کبری و 214 ساخت آمریکا تا ام آی 17 روسی در آن موجود است. حتی برخی از هواپیماهای ترابری سنگین ارتش با قدمت دهها ساله مثل B747 هم در این سالها با وجود فشار بیشتر اما همچنان در خط پروازی باقی ماندند و به خدمت مشغول هستند و خدمات فراوانی را نیز در سالهای اخیر به کشورمان ارائه کرده اند که در آینده، بیشتر امکان سخن گفتن از آن وجود دارد.

برای نمونه هواپیمای میراژ اف 1 فرانسوی که به صورت پناهنده وارد ایران شد و اصولا کارشناسان ایرانی هیچ گونه آشنایی از لحاظ فنی با این پرنده نداشتند اما در حال حاضر شاهد هستیم که این هواپیما همچنان در حال پرواز در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

خط تعمیرات و اورهال میگ 29 نهاجا

روش استاندارد و قانونی تهیه قطعات برای این پرنده ها که 40 سال است عمدا بسته شده و خصوصا در سالهای دفاع مقدس بخش های زیادی از آن به قیمت های گزاف از بازار سیاه تهیه می شد. در سالهای پس از جنگ تحمیلی، متخصصان در بخش های هوایی کشور نه تنها بحث تعمیر اساسی این پرنده ها را در دستور کار قرار دادند بلکه بحث نوسازی و ارتقاء هواپیماهای مورد نظر نیز در دستور کار قرار گرفت. در این سالها انواع و اقسام سامانه های راداری، اپتیکی و تسلیحاتی جدید بر روی این وسایل پرنده نصب شده و به یگان های عملیاتی تحویل داده شده است.

بالگرد سی کینگ هوادریای ارتش در مراحل بازسازی کامل

در کنار همه این بحث، مسئله ساخت هواپیما و بالگرد بومی، توسعه شبیه سازهای پروازی و بسیاری دیگر از اقدامات در نیروهای مسلح انجام شده است که هیچ کدام از آنها یا شاید اصولا رسانه ای نشده یا در سایه توجه به سایر اخبار با بی توجهی از آنها عبور شده است. همچنین بحث طراحی و ساخت شبیه سازها خود یکی از نکات بسیار مهمی است که نیروهای مسلح چندین سال است در آن به خودکفایی رسیده ولی بخش غیر نظامی آنچنان که باید و شاید در آن فعال نبوده و بیشتر به استفاده از منابع و امکانات موجود خارجی در آن بخش تکیه کرده است.

این نکته نیز قابل بیان است که طبق اعلام  امیر خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش، از سال گذشته تاکنون حدود 60 فروند بالگرد در انواع مختلف تهاجمی و ترابری سبک، و شناسایی و ترابری سنگین را بازآماد کرده و به رده عملیاتی برگردانده است.

حرکت در سمت خودکفایی و قطع نیاز به خارج از کشور مشخصا در تمام بخش ها امری پسندیده است ولی مشخصا در بخش هوانوردی و در مقایسه بین بخش نظامی و غیر نظامی شاهد تفاوت بسیار آشکاری هستیم که مشخصا نشان از مدیریت بهتر و صحیح تر در بخش نظامی دارد. درست است که سامانه تست ارابه فرود، بخش حساسی برای اطمینان از پرواز یک هواپیمای مسافربری با بیش از 100 مسافر محسوب می شود اما قطعا بخش دولتی با در اختیار داشتن بودجه و دسترسی های مناسب، قابل قیاس با نیروهای مسلح که انواع سختی ها، تهدیدها و مضیقه ها را تحمل می کنند و دم نمی زنند، نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    نیروهای نظامی تنها کسانی هستند که کشور رو حفظ کردند ، مقایسه کنید موشک ها ی پیشرفته و تانک و اسلحه هایی که در اوج تحریم و سختی در صنایع دفاعی ساخته شد با صنعت خودروسازی که توسط عده ای لیبراله خودفروخته و وطن فروش ، اشغال تولیدشده شون رو به مردم میندازند......نیروهای نظامی باید به خودروسازی ورود کنند. دیگه بسه پراید و پژو اشغال.
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      14 85
      نیرو های نظامی ما تا تونستن کپی کردن اونم چنگی به دل نمیزنه ولی از هیچی خیلی بهتره
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      67 9
      خودروسازهای ما تیبا و پراید رو افتخار میدونن ولی نیروهای نظامی ما پهپاد و موشک قیام و قدر و شهاب وجنگنده صاعقه و قاهر و ....میسازن و پز نمیدن!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    اگر صنعت ماشین و هواپیما را هم مثل موشکی دست بچه های سپاه می سپردیم الان در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم.
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      6 36
      یعنی میشدیم اینهو غرب ؟ پس دیگه دعوا سر چیه اگه قراره همون سبک زندگی رو دنبال کنیم ؟!
    • IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      41 4
      برادر من بچه های سپاه نه ، بچه های ایران
    • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      37 2
      بودجه شان را قطع نکنند خدا را باید شکر کرد.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      6 34
      موشک های ساخت ایران تا به حال با موشک های برخی کشورهای مقایسه نشده اند همچنین از نظر اقتصادی نیز معلوم نیست با این شرایط تحریمی هر موشک برای کشور چقدر آب می خورد؟ البته این موضوع که در شرایط تحریم خودمان به هر حال تولید کرده ایم خودش شاهکاری است لذا لطفا موضوع موشک را با خودرو قاطی نکنید درهمین شرایط فعلی هم مقایسه بفرمائید قیمت و کیفیت مثلا خودور تویوتا را با ایران خودرو و سایپا؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      22 1
      خطاب به دوست عزیز 10:32، خدمت شما عرض کنم که بله البته باید در نظر گرفت که اگر هزینه های موشکی ایران بالا بود در بودجه نظامی نمود پیدا میکرد در حالی که بودجه ایران از اکثر کشورهای مطرح منطقه و دنیا پایین تر هست، برای مثال عربستان سعودی 6برابر ما بودجه نظامی داره، چیزی حدود 60میلیارد دلار در حالی که بودجه ما در حدود 12 میلیارد دلار هست. داخلی سازی هزینه هارو پایین میاره و البته هوشمندی. درباره مقایسه هم خود کارشناسان غربی و گاهاً اسرائیلی اعتراف دارند به قدرت و دقت موشک ها و نمونه ش در حمله موشکی دیرالزور دیده شده یا ساخت سریع ترین اژدر دنیا (حوت)؛ درباره خودروسازی هم بله در نگاه اول به نظر میاد که نشه، اما من به شما یقین میدم اگر صنعت خودروسازی بیافته دست نیروهای جوان و انقلابی و مردمی، مطمئن باشید امثال تویوتا هم جلوش نمیتونن دوام بیارن، اونها هم انسان هستن و ما هم انسان، ما انگیزه بیشتری داریم و قطعاً میتونیم بهتر از اونها تولید کنیم. همونطور که در کمال ناباوری به صنعت موشکی، فضایی، هسته ای، نانو، لیزر، سلول های بنیادی و خیلی موارد دیگه رسیدیم که یک نفر در سال 1357 به خواب شبش هم چنین چیزهایی رو نمیدید.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    152 9
    اصلا بخاطر همینه که مدیران غربزده و لیبرال دولتی، اینقدر از فرماندهان انقلابی نیروهای مسلح کینه به دل دارن، چون اون بیعرضه ها سالهاست ادعا میکنن پیشرفت بدون کمک غرب امکان پذیر نیست اما این دلاورمردان ثابت کردن که با توکل به خدا میشه جلوی شرق و غرب ایستادگی کرد.
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      3 9
      غرب فحشه ؟
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      2 5
      البته که ادب مرد به ز دولت اوست
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      22 0
      باور کن در چند خط لپ کلام رو گفتی.... در ضمن یادمون نره که همونا فکر می کنند با قربانی کردن دستاوردهای نیروهای انقلاب به پای کدخدا می تونند دلش رو به دست بیارن تا مگر گوشه چشمی به اونا بکنه
  • علیرضا IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    18 36
    خیلی پستی مشرق که بدون اینکه جزییات رو بدونی چرندیات می نویسی اولا این‌تستر فقط برای ۳۲۰ نیست و قابلیت تست تا وزن ارابه ارباس ۳۸۰ رو هم داره و اینکه حداقل جلوی خروج یک میلیون دلار ارز رو از این مملکت گرفته ضمنا اگر همین زحمات متخصصین هما نبود شما و همفکران شما باید برای زیارت و سیاحت با الاغ تشریف می بردین کشورهای همسایه!!!!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      20 4
      داداش چیزی نگفته که یه مقایسه است شما چرا اینقدر ناراحتی وخیلی بی ادب
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    10 6
    جنگنده سوخو 24 کم سن و سال ترین و نسبتا کارامد ترین جنگنده ایرانه
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    13 0
    درود بر تمام متخصصان صنعت هوایی کشور بویژه نیروهای مسلح
  • NL ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 8
    بزرگترين مشكل ما در نيروهاي مسلح و صنعت هوانوردي ما معضل موازي كاري هستش كه اگر اين معضل حل بشه ضمن تجميع توانمنديها و انتقال دانش به يكديگر ميتوان صرفه جوئي بسياري در هزينه ها كرد مثال بارز عرض بنده رو نمايي از موشك شفق در ارتش و نمونه سايندوايندر هوا به زمين در سپاه هستش كه هر دو موشك يك كاربرد را دارند ولي هر دو نهاد بر روي يك پروژه به صورت موازي كار كردند
  • NL ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 3
    بزرگترين مشكل ما در نيروهاي مسلح و صنعت هوانوردي ما معضل موازي كاري هستش كه اگر اين معضل حل بشه ضمن تجميع توانمنديها و انتقال دانش به يكديگر ميتوان صرفه جوئي بسياري در هزينه ها كرد مثال بارز عرض بنده رو نمايي از موشك شفق در ارتش و نمونه سايندوايندر هوا به زمين در سپاه هستش كه هر دو موشك يك كاربرد را دارند ولي هر دو نهاد بر روي يك پروژه به صورت موازي كار كردند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      6 0
      این که مشکل نیست بلکه حسن است بروید داستان طراحی هواپیمای F-22 را بخوانید که همزمان نیروی هوایی آمریکا پیشنهاد ساخت ان را به کارخانه های لاکهید و مک دانل داگلاس داده بود و دست آخر هواپیمای ساخت لاکهید بهتر بود و به تولید انبوه رسید
  • فدائیه IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    5 0
    درود خدا بر مهندسان بزرگواری که عزت و اعتلای ایران اسلامی را با هیچ چیز جز رضای خدا تعویض نمی کنند .احسن .کورباد اون چشمهای کثیفی که نتوان این همه عزت را دید
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 1
    هما کلن 6 تا ایرباس 320 با 25سال سن (ی دونه زیر 20ساله) داره که باید شوت بشن تو آغال دونی . این کارا دیگه چیه ؟
  • هاتف IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 0
    پژوووو آشغال رو خیلی خوب آمدی .
  • احدی IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 0
    خب اگه یه روزی فرزندان انقلابی این مملکت وارد این عرصه ها شوند لفت و لیس این جماعت از کجا تامین میشود مثال ساده در حال حاضر چه کسانی پشت پرده واردات خودروهای لوکس خارجی هستند مردم؟؟؟؟ یا خود دولتیها تعداد زیادی از آقایان وزرا این دولت دستی در امور اقتصادی دارند حال شما خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل درد ما اینست .
  • ali IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 2
    هر دو اقدام ارزشمند و در جهت کاهش وابستگی هستند لزومی ندارد بلافاصله واکنش و قیاس کنید.
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    5 4
    یعنی چی؟ ارابه فرود هواپیمای a320 تعجب می کنم!!! واقعا دست مریزاد دستشون درد نکنه واقعا کار بزرگی کردند... ممنون... به نویسنده مقاله توصیه می کنم صنعت هوانوردی مسافربری رو هیچ وقت با صنایع مرتبط با هواپیماهای جنگنده مقایسه نکنه این دو تا واقعا دو تا موضوع جدا هستند... و اصلا نمیشه با هم مقایسه شون کرد..
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 3
    دولتی ها ذخیره نظامند اینطور درموردشون حرف نزنید. شما نمیفهمید,ترسوهستیدوازپشت کوه امدید.
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    5 0
    خوب از مانور و تصویری که آنها به نمایش گذاشتند معلومه که نمایش بازی می کنند و دیگر... ولی کسی که برای خدا کار می کند این طور خودش را و کار کوچکش را این قدر بزرگ بزرگ به نمایش نمی گذارد و خودنمایی نمی کند خدا رحمت کند حسن طهرانی را ، که خالق موشک در کشور عزیزمان بود کی ایشان می شناخت بعد از اینکه شهید شدند کجائید ای مردان بی ادعا.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 6
    حالا لازم بود تو سر یک عده خدمتگذار بزنید و زحماتشون رو ناچیز بشمرید؟! حتما باید منم منم بکنید؟!
  • صفایی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 1
    نیروهای انقلابی و سپاه هر جا باشند موفقیت و پیروزی است، هسته ای ، موشکی ، و و و وو
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 3
    حرفتون کاملا درسته ولی می تونید یه مقدار خوش سلیقگی کنید و از یه دید دیگه این انتقاد به بخش های دولتی رو مطرح کنید. در این شرایط دو قطبی کردن به نفع هیچکس نیست. اتحاد تنها راه نجات است
  • دکترای مکانیک IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    11 0
    اصولا از بعد برجام خود غربی ها صادقانه دارن میگن ایران رو ما به عنوان یک بازار مصرف نگاه می کنیم و با اشغال بازار ایران و نابودی رقبای داخلی این کشور رو مثل عربستان و دیگر کشورهای منطقه از طریق خرید نفت و فروش کالا می دوشیم و بیست میلیون شغل در غرب و اروپا ایجاد می کنیم بقیه موضوعات مثل ادعای خنده دار و مضحک سرمایه گزاری در ایران با هدف صنعتی!!! شدن ایران چیزی جز شوهای نمایشی دولت ها نیست..این هم بین خودمون باشه ایران حتی پیش از تحریم های نفتی و بانکی سال 90 هم در صنعت همین آش و کاسه رو داشت فقط کافیه ببینید چرا صنعت نفت و خودروی ایران بعد از 100 سال هنور در سطح مونتاژ مانده در صنعت نفت که کلآ وضع فاجعه تر هست و صد ساله هر سال پول لایسنس یک محصول رو دارن به شرکت های ترکی چینی هندی شرق آسیایی و غربی و حتی اخیرا اماراتی قطری و عربی مدن!!...اصولا اگر در اقتصاد ایران ریز بشیم تقریبا 60 میلیارد دلار واردات ایران تماما همان پول صادرات نفت و گاز ایران هست که با واردات و فروش اون به مردم و چاپ ریال معادل اون واردات و ریختن اون در خزانه برای تامین بودجه های جاری نفتی صورت می گیره...مثل همان زمان احمدی نژاد که با نفت 120 دلاری سیل کالاهای چینی نصف تولید کشور رو به باد داد..خود صنعت خودروسازی ایران هم یک مکانیزم تامین پول نفت از طریق واردات قطعات با پول نفت یا در اصل نفتی برای مونتاژ در ایران و فروش به مردم و گرفتن ریال اون هست..چون دیگه خجالت می کشن مستقیم مثل پنجاه سال پیش با پول نفت برن اصل خودرو رو بیارن
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    11 2
    اورهال در هما نشانه کفایت و درآمد است . اورهال در نیروهای مسلح نشانه عقب ماندگی نظامی است
  • هابیل IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    1 9
    اخه مگه نیروهای مسلح جزو دولت نیستن ؟ لابد خود نیروی هوایی بدون کمک شرکتها این کارو کرده ؟ عقل که ندارین بخدا راحتین
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 0
    عبوس واسه خرید ننگین هم جشن به پا می کنه این خانم الان باید توی دادگاه سقوط هواپیمای یاسوج باشه که
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    10 0
    کاش میشد یه عده تعصب رو کنار بگذارند و با دیدن این پیشرفت های مشهود، بجای پشتیبانی از شعار ما نمیتوانیم(شعار لیبرالها) به حمایت از شعار ما میتوانیم(شعار انقلاب) بپیوندن تا به همت بچه های دانشگاه شریف ودیگر دانشگاها و دیگر جوانان که خارجی ها میبرنشون کشور رو از وابستگی نجات بدیم و دوباره چرخ صنعت هسته ای و هوافضا و دیگر جاها رو به حرکت در بیاوریم.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
    0 0
    اصلاح طلبا که درعمرشون اش ندیدن. طبیعتا به ابدوغ فوت میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس