روزنامه های یکشنبه 2 اردیبهشت

جنگ قدرت میان حزب اتحاد ملت (اعضای حزب منحله مشارکت) و حزب کارگزاران (به ریاست کرباسچی) و اوضاع به هم ریخته شورای شهر و شهرداری تهران، موجب نگرانی بسیاری از اصلاح طلبان شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برجام کشور را از مشکلات خلاص کرد، آمریکا هم خارج شود، ما ادامه می‌دهیم

«حسین انصاری‌راد» از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«عملکرد دولت در برجام کشور را از بحرانی بسیار خطرناک نجات داد و دولت امروز هم بر برجام پافشاری می‌کند و مصر است بتواند 1+5 را در برجام نگه دارد یا حداقل اروپاییان را در آن حفظ کند...کشور ما در یک بحران عظیم اقتصادی و سیاسی قرار داشت و برجام کشور را از مشکلات خلاص کرد. امروز هم برجام به عنوان یک سپر در برابر تهاجم خارجی می‌تواند مقاومت کند و نفی برجام و اخلال در آن بی‌شک بر خلاف مصالح و امنیت کشور است. کسانی که در کار دولت اخلال ایجاد می‌کنند و برجام را فاجعه می‌دانند کشور را به طرف جنگ و درگیری حرکت می‌دهند».

این نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در ادامه گفت:

«اعتبار جهانی برجام با خروج امریکا کم نمی‌شود...لذا ایران تا جایی که می‌تواند و دیپلماسی عمل می‌کند و ارتباط با اروپا امکان‌پذیر است باید برجام را حفظ کند مگر اینکه همه از برجام خارج شوند که در این صورت دولت باید تصمیم قاطعی بگیرد و کسانی هم که برجام را نقض کرده‌اند از نظر افکار عمومی در سطح جهان از درجه اعتبار ساقط خواهند شد».

ظاهراً اصلاح طلبان دچار ضعف حافظه شده‌اند. روزنامه آرمان-فروردین 97- در مطلبی نوشته بود: «شاید از یک منظر لغو برجام خیلی بهتر از این باشد که هر ۴ ماه یکبار ترامپ آن را به حالت تعلیق در آورد چرا که اگر این وضعیت متزلزل برجام همچنان ادامه پیدا کند به طور قطع هیچ منفعتی برای ایران نخواهد داشت. اگر برجام توسط آمریکا لغو شود شاید بتوان گفت برای ما هم بهتر خواهد بود زیرا تکلیف برای همه روشن می‌شود و بدون امید بیهوده داشتن به برجامی که سودی ندارد می‌توان بر اقتصاد داخلی و تولید داخلی متمرکز شد و به باز شناسی و باز یابی ظرفیت‌های نهان و آشکار مادی و سرمایه‌های انسانی و اکولوژی کشور پرداخت و توان تبدیل دارایی‌ها را به ثروت تجربه کرد و آنها را در جهت تقویت بخش خصوصی مولد مؤثر به‌کار گرفت تا رشد تولید داخلی واشتغال و برون رفت از رکود میسر گردد».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «آنچه مد نظر دولتمردان در خصوص نتایج برجام بود به دست نیامد زیرا تاثیرات برجام بر اقتصاد کشور به هیچ وجه احساس نشد».

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «دولت ماه‌ها پس از توافق هسته‌ای، به هوای چیدن میوه‌های برجام نشست و بر پایه این دلخوشی، برنامه‌ها و سیاست‌های کاری خود-دوران پسابرجام- را نوشت اما ماحصل این انتظار، فرصت سوزی، از دست رفتن منابع موجود به هوای گشایش برجام و در نهایت کاهش صبر اجتماعی با استمرار فشارهای اقتصادی بود».

** افشاگری شکوری راد از جنگ قدرت میان اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «محرمانه‌های کناره گیری شهردار» نوشت:

«با گذشت حدود ۱۰ روز از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، دیگر وجود اختلاف دو حزب «اتحاد ملت» و «کارگزاران سازندگی» - دو فراکسیون اصلی شورای شهر تهران – بر کسی پوشیده نمانده است. این اختلاف ابتدا در استعفای نجفی خود را نشان داد. کارگزاران از استعفا استقبال می‌کرد و اتحاد ابراز نگرانی. موضوع استعفا در دل خود آبستن چالش دیگری بود؛ مسئله انتخاب «شهردار بعدی» و این دقیقاً اختلاف دوم این دو حزب اصلاح‌طلب است. اختلاف در سطح عمومی و در لابه‌لای موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌ها ظهور و بروز یافت؛ وضعیتی که بزرگان اصلاح‌طلب را نگران می‌کرد. عبدالله‌نوری پا پیش گذاشت و میانجیِ گفت‌وگوی سران این دو حزب شد تا مانع از تنشی شود که اجتناب‌پذیر بود. گویا جلسه خوب پیش رفت. اما چند روز بعد، گزارشی در روزنامه سازندگی- ارگان رسمی حزب کارگزاران- این نشست را خبری و طرف مقابل را به «نقض عهد» متهم کرد.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه در مصاحبه با «علی شکوری راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت نوشت:

«حقیقت این بود که قبل از استعفای آقای نجفی، میل اینکه آقای نجفی از شهرداری برود، از طرف کارگزاران در سطح جامعه از سوی برخی از اعضای این حزب مطرح شد. یعنی این میل ابراز می‌شد که آقای نجفی از شهرداری برود... با اینکه آقای نجفی در گذشته عضو کارگزاران بود، در جایگاه شهردار، هیچ گرایشی به کارگزاران از خود بروز نداد. همین می‌توانست باعث گله‌گزاری شود. البته به این دلیل که دبیرکل کارگزاران قبلاً شهردار تهران بود، شاید این انتظار به‌طور منطقی از طرف آنها هم وجود داشت که با آنها بیشتر مشورت صورت بگیرد. اما مشورت‌ها به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت نبود.»

«علی شکوری راد» در ادامه گفت:

«(در جلسه خانه عبدالله نوری) از طرف حزب اتحاد ملت، من، خانم منصوری، آقای جلایی‌پور و آقای سعید شریعتی و از طرف کارگزاران هم آقایان کرباسچی، مرعشی و قوچانی حضور داشتند... فضای جلسه هم خیلی خوب بود و فضا بیرونی هم خیلی آرام شد، تا اینکه گزارشی در روزنامه کارگزاران با عکس آقای نوری در صحفه اول چاپ شد که در آنجا حزب اتحاد به «نقض عهد» متهم شد...وقتی از آنها پرسیدیم که این نقض عهد چیست؟ گفتند این بود که قرار بود آقای نجفی تضعیف نشود اما قرار نبود که آقای نجفی تقدیس شود و شما خیلی از آقای نجفی تعریف می‌کنید.. ما همچنان می‌خواهیم [این توافق] که ما اختلافاتمان را با کارگزاران رسانه‌ای نکنیم، رعایت کنیم. دلیلی ندارد که اختلافاتی را که می‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم، از طریق رسانه دنبال کنیم؛ این مهم‌ترین توافق ما بود.»

گفتنی است جنگ قدرت میان حزب اتحاد ملت (اعضای حزب منحله مشارکت) و حزب کارگزاران (به ریاست کرباسچی) و اوضاع به هم ریخته شورای شهر و شهرداری تهران، موجب نگرانی بسیاری از اصلاح طلبان شده است. اصلاح طلبان بارها هشدار داده‌اند که احتمال دارد، شورای شهر پنجم به سرنوشت شورای اول دچار شود.

شورای شهر اول به دلیل اختلافات گسترده حزب مشارکت و کارگزاران در انتخاب شهردار، با حواشی گسترده‌ای روبرو بود و در نهایت این شورا توسط دولت اصلاحات منحل شد.

** اعتماد: ادبیات و لحن روحانی به هیچ عنوان شایسته نبود

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «سخنان سینوسی روحانی» نوشت:

«در حالی روز گذشته شاهد یکی از سخنرانی‌های پرشور رییس‌جمهوری بودیم که سخنرانی‌های آقای روحانی بعد از انتخابات به نوعی حالت سینوسی پیدا کرده و یک روز مردم و حامیان دولت به طور کامل از سخنان و ادبیات رییس‌جمهور ناامید شده و نوبت بعد، روحانی با سخنان خود امید حامیان را زنده می‌کند و در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم براساس اظهارات اخیر قضاوت کنیم که آیا رییس‌جمهوری می‌خواهد با این سخنرانی دولت را در یک سیر صعودی قرار دهد یا احیاناً در ادامه راه، شاهد عقب‌نشینی دولت در کلام و عمل خواهیم بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«در بخش‌هایی از همین سخنرانی شاهد استفاده از ادبیات و لحنی نامتعارف ازسوی رییس‌جمهوری بودیم و درحالی که حق نظارت، انتقاد و اطلاع، شعار اصلی دولت بوده است، در این سخنرانی تاکید شد که نهادهای نظارتی در امور اجرایی دخالت نکنند و فارغ از محتوای سخنان رییس‌جمهوری، ادبیات و لحنی که ازسوی ایشان مورد استفاده قرار گرفت نیز به هیچ عنوان شایسته نبود. این ادبیات نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری هنوز جایگاه نهادهای نظارتی را در ذهن نپذیرفته و این درحالی است که به هر حال نهاد نظارتی وظیفه دارد از مسوولان اجرایی سؤال کند...مسوولان اجرایی موظف به پاسخگویی منطقی به نهادهای نظارتی هستند».

گفتنی است روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت- اول اردیبهشت- در حالی که مجدداً از منتقدان خواست که دولت و مدیران دولتی و حتی رئیس‌جمهور را نقد کنند، درحالی‌که دستگاه نظارتی را خطاب قرار داده بود، منتقدان دولت را "ناقص‌العقل" خواند.

این اظهارنظر تأمل برانگیز، پنجاه‌وپنجمین توهین رسمی روحانی خطاب به منتقدین بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    12 1
    الان معلوم میشه که قالیباف چه مدیر خوبی بود.یادش بخیر
  • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    5 1
    واقعاً تهوع آورند اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    5 1
    آره برجام ایران را از شر فن آوری و دانش هسته ای خلاص کرد ... واقعا
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    4 1
    قالیباف بهترین گزینه شهرداری تهرانه
  • بافقی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    0 1
    انصاری راد الهی برات بمیرم که اینقدر جاهل تشریف دارین نمی فهمین یا خودتو به اون را می زنین .واستون دعا می کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس