اخبارویژه

اعضای شوراهای اسلامی کشور در صورت علاقه مندی به عضویت در هیئت مدیره یا هیئت رئیسه این تشکل ها، باید استعفانامه رسمی خود را ارائه کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

هرزگی‌های کاوه مدنی به کنار!جرم اصلی او جاسوسی است


روزنامه اطلاعات در اقدامی سؤال‌برانگیز و مشکوک، به دفاع از جاسوس فراری پرداخت که در پوشش معاون سازمان محیط زیست به برخی مراکز اداری مهم نفوذ کرده بود.


این روزنامه در یادداشتی با عنوان «تجسس» نوشت: «یکی از این مسائل و از مهم‌ترین آنها، حریم خصوصی و حرمت آبرو و حیثیت شخصی شهروندان است. باید همه مردم مراقبت کنند و بر این خصیصه اصرار داشته باشند که حیثیت یک هموطن و شهروند و بلکه یک انسان، و راز و حریم شخصی وی، به مثابه ناموس و آبروی کل جامعه است؛ همچنان که ریختن خون یک انسان با کشتن تمام مردم برابر دانسته شده است.
به اشتراک نهادن تصاویر و نامه‌ها و مسائل شخصی مردم، امری زشت و قبیح است.


... این مقدمات از آن رو نوشته شد تا شکایت و نقدی مطرح شود از کسانی که بدون درنگ و تامل، و با استفاده از مقام و قدرتی که مردم به ودیعت در اختیارشان نهاده‌اند، پرده‌های حریم خصوصی افراد را دریده و مقام و حیثیت شخصی را بی‌اعتبار کرده‌اند. زمانی مرحوم امام خمینی(ره) به برخی اعضای کمیته‌ها خطاب کرده بودند (قریب به این مضمون) که اگر برای تعقیب ضدانقلاب و منافقین، به ناچار وارد منزلی شدند و در آنجا مشاهده کردند که در محیط خصوصی مشغول لهب و لعب و استعمال و شرب حرام هستند، نباید پیگیری و افشا کنند و حق تعقیب ندارند. زیرا حریم خصوصی باید از هر نظر امنیت داشته باشد و بالاترین سطح امنیت اجتماعی برای ایجاد همین احساس امنیت درنظر گرفته می‌شود. روایات و اقوال از گفتار و سیره ائمه اطهار(س) نیز بر همین امر گواهی می‌کند. به همین دلیل آزادی و امنیت افراد در حریم خصوصی بسیار مورد تاکید در شرع و عرف و قوانین موضوعه بوده و هست.


با این اوصاف چگونه کسانی به خود اجازه می‌دهند اسباب و تصاویر و اسرار زندگی مردم را به اسم امنیت و مسئولیت در این حیطه بکاوند و سپس گزیده‌ای از این اسناد و برخی از این اسرار یا تصاویر شخصی را در شبکه‌های عمومی در معرض عموم و مرآی همگان قرار دهند؟ دستگاه‌هایی که اجازه و امکان و مهم‌تر از همه مجوزهای قانونی و مشخص برای تجسس دارند باید کارآزموده‌ترین و وثیق‌ترین و بهترین کادرها را برای این امر درنظر گیرند و همان‌ها را نیز تحت نظارتی سخت‌گیرانه و پاسخگو قرار دهند. نمی‌توان به کسی قدرتی فوق‌العاده در این عرصه داد که فاقد باور و شرایط و تعهدات سنگین باشد. این امر نیازمند فرهنگ و ظرفیت اخلاقی و آموزش ویژه است.


صریح و واضح بر اساس یک مصداق مشخص سخن می‌گویم. تصویرهای خصوصی از معاون سازمان محیط زیست کشور چه دلالتی دارد جز انحطاط و سقوط اخلاقی در برخی از حساس‌ترین مدارج و دستگاه‌هایی که باید حرمت نگه‌دار و پاسدار حیثیت و حریم و آبروی تک‌تک مردمان این وطن باشد؟! وقتی اخبار کوچ و هجرت برخی از جوانان بااستعداد، نخبگان، متخصصان و سرمایه‌داران و کارآفرینان‌مان را می‌شنوم و می‌خوانم بی‌اختیار این بیت خواجه به خاطر حزین خطور می‌کند، که ای کاش به ذهن مدیران جامعه نیز خطور می‌کرد:
«چو پرده دار به شمشیر می‌زند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند»


این نوشته مغالطه‌آمیز درحالی است که اولا تصاویر مربوط به عیاشی و هرزگی و رقص کاوه مدنی معاون متواری سازمان محیط زیست، مربوط به یک برنامه عمومی در سفر خارجی وی به یکی از کشورهای شرق آسیاست و نه «تصاویر خصوصی و حریم شخصی»! و ثانیا با وجود اینکه ارتکاب این هرزگی از افراد عادی هم قبیح و نپذیرفتنی است چه رسد به معاون معاون رئیس‌جمهور در سازمان محیط زیست، اما اتهام اصلی نامبرده، فعالیت در یک شبکه بزرگ جاسوسی در پوشش محیط زیست است بلکه به بیان دقیق‌تر، کاوه مدنی با سوءاستفاده از موقعیت، راه نفوذ شبکه دشمن به مراکز مهم برای جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات و همچنین انهدام مناطق روستایی و دادن آدرس‌های غلط در زمینه مصرف آب در کشور را گشوده است. این مهره دوتابعیتی که از انگلیس به ایران آمد و برساخته انگلیسی‌ها بود، عضو ارشد همان شبکه‌ای است که کاووس سیدامامی، مهره کوچک آن محسوب می‌شد. بنابراین جای سؤال است که آیا نویسنده مطلب مغالطه‌آمیز روزنامه اطلاعات، سر و سری با شبکه جاسوسی مذکور دارد؟!



شگرد همیشگی نفوذی‌ها صحنه‌سازی درگیری و مظلوم‌نمایی


مرور شگردهای عناصر نفوذی ضدانقلاب و افراطیون مدعی اصلاحات برای صحنه‌سازی مظلومیت و ایجاد تشنج و بهره‌برداری تبلیغاتی از آن، این احتمال را تقویت می‌کند که ماجرای درگیری اخیر چند زن بدحجاب با مأمور پلیس گشت ارشاد صحنه‌سازی و اقدامی از پیش طراحی شده بوده است. تیم همراه آن توهین کننده به مأمور پلیس به نحوی صحنه را فیلمبرداری کرده‌اند که گویا از قبل منتظر همین درگیری بوده‌اند.


پیش از این امیرفرشاد ابراهیمی از عناصر نفوذی که از کشور گریخت، ضمن مصاحبه‌ای فاش کرد: «ما از کارگزاران (سازندگی) پول می‌گرفتیم و به آنها فحش می‌دادیم. یعنی به ما می‌دادند تا علیه‌شان تبلیغ کنیم. بحث حرکت زنان و دوچرخه‌سواری آنها که آن زمان توسط فائزه هاشمی مطرح شده بود به خاطر دارم که ما از خود خانم حبیبی و خانم (فائزه)  هاشمی پول می‌گرفتیم و عکس‌هایی که آنها در چیتگر و استادیوم‌های ورزشی داشتند، عکس‌ها خود خانم فائزه هاشمی که با آقایی به نام مسعود قندی هماهنگ کرد، رفت کیش گفته بود من می‌روم کیش پاتیناژ بازی می‌کنم، سوار قایق می‌شوم، شما بیایید مثلا از من مخفیانه فیلمبرداری کنید. بعدا فیلمش را همه جا پخش کنید.

خانم هاشمی به ما پول می‌دادند تا بر علیه‌اش تبلیغ کنیم. یک فقره‌اش را به خاطر دارم که من و آقای مصطفوی و مسعود قندی به دفتر ایشان رفتیم. چیزی حول و حوش 3-4  تومن به ما پول داد که آن عکس‌هایی که ما از توی کیش و مجموعه چیتگر از ایشان گرفتیم بزرگ کنیم و با عنوان (کل یوم عاشورا) مطرح کنیم. بعدا فهمیدیم که ایشان معتقد بوده‌اند که چون گروه ]...[  در جامعه به عنوان یک گروه افراطی شناخته شده هستند، به هر کس که فحش بدهد آن فرد در جامعه محبوب می‌شود. درست در همان زمان بود که ما از کارگزاران (سازندگی) پول می‌گرفتیم تا به آنها فحش بدهیم. می‌گفتند به ما فحش بدهید تا ما بتوانیم در مجلس پنجم نماینده بفرستیم مجلس، آن موقع ما از شما حمایت می‌کنیم. مثلا آقای کرباسچی و خانم هاشمی با ما هماهنگی کردند که ما می‌رویم در مسجد نازی‌آباد سخنرانی می‌کنیم شما بیایید آنجا ما را بزنید»!!


احکام غسل و نماز پیشکش!لااقل از وطن‌نفوذی‌ها می‌پرسیدید


رئیس‌جمهور در حالی ادعا می‌کند در گزینش‌ها سخت‌گیری می‌شود که اگر حداقل اصول گزینش مراعات می‌شد، عناصر نفوذی به جای جستن رخنه و منفذ، شاهراه نفوذ نمی‌زدند!


آقای روحانی دیروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: چقدر در گزینش‌ها سوال و جواب‌هایی داریم که هیچ ربطی به گزینش نداشته و از آباء و اجداد و نحوه غسل و محل کار می‌پرسیم، اما نمی‌پرسیم که آیا متعهد هستیم که به مردم خدمت کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم یا خیر؟ اگر در سوال‌های گزینش، چنین نکته‌ای بود، من همه حرف خود را پس خواهم گرفت اما در گزینش، تنها سراغ اجداد، قبیله و حزب می‌رویم.


این ادعا در حالی است که در برخی عزل و نصب‌های مهم دولتی، کمترین ملاک‌های گزینش رعایت نشده است، چه رسد به سوال از غسل و نماز و آباء و اجداد فرد. چراکه اگر حداقل ملاک‌ها رعایت می‌شد، نباید افراد دوتابعیتی مانند دری اصفهانی، کاوه مدنی، فلان مدیر غارتگر و فراری وزارت نفت و ... به سمت‌های بالایی نظیر عضویت در تیم مذاکره‌کننده، معاونت سازمان محیط زیست و برخی مناصب مهم بانکی و نفتی می‌رسیدند.


در حقیقت حتی از وطن و تابعیت این افراد سوال نشده که مثلا در مذاکرات مهم و خطیر هسته‌ای، فلان مشاور بانکی و مالی عضو تیم، قرار است طرف ایران را بگیرد یا طرف آمریکایی را که تابعیتش را گرفته و برای خدمات در زیر پرچمش سوگند یاد کرده است؟! دقیقا به همین دلیل کاوه مدنی را از انگلستان و از وسط اجرای شوهای شبکه‌ دولتی انگلیس می‌آورند و در معاونت معاونت رئیس‌جمهور گماشتند و او سرپل نفوذ شبکه‌ بزرگ جاسوسی در پوشش محیط زیست شد، الحاق به توافق آب و هوایی پاریس را توجیه کرد، آدرس‌های غلط درباره برنامه‌ریزی محیط زیست داد که به نابودی روستاها و برخی منابع آبی منجر شد و زمینه جاسوسی علیه برنامه نظامی و موشکی را فراهم کرد.


یادآور می‌شود سایت شبکه دولتی بی‌بی‌سی، دیروز این تیتر قابل تامل را برای سخنان روحانی انتخاب کرد و در تیتر اول خود قرار داد؛ «روحانی: نباید خیلی فکرمان را مشغول دشمنان کنیم!»


گروکشی اصلاح‌طلبان شدت گرفت/مخالفت با شهردار شدن محسن هاشمی


یک سایت حامی دولت می‌گوید خاتمی و طیفی از اصلاح‌طلبان با شهرداری محسن هاشمی مخالف هستند.


نامه‌نیوز نوشت: بعد از برگزاری جلسات متعدد و رایزنی‌های سنگین میان چهره‌های اصلاح‌طلب و نیز طیف‌های مختلف این جناح، فهرست گزینه‌ها محدودتر شده و گویا اکنون رقابت اصلی میان حناچی و محسن هاشمی است.

خبرنگار نامه‌نیوز مطلع شده که محمد خاتمی با شهرداری محسن هاشمی مخالفت کرده است. براساس این گزارش نظر برخی اصلاح‌طلبان و خاتمی روی شهردار شدن حناچی است.


پیروز حناچی در دولت اصلاحات، معاون نظام مهندسی وزیر مسکن و شهرسازی بوده است.

خراسان

لغو مجوز احمدی نژاد درباره ایجاد یک کارگروه ویژه

در حالی که بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی دولت نهم در سال 1389 که به تایید محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت نیز رسید، کارگروه ویژه ای با نام "راهبری دفاتر پیشخوان خدمات" با حضور 11 مسئول مهم کشوری تشکیل شده بود، یک مسئول ارشد اجرایی طی روزهای اخیر با صدور ابلاغیه ای به اعضای کابینه، اعلام کرده حسب موافقت با پیشنهاد واصله از سوی دو عضو دولت، این مجوز رئیس جمهور وقت لغو می شود.

هشدار 2 شغله بودن به برخی اعضای شورای شهر

بر اساس ابلاغیه جدید یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و نهادها، با اشاره به اصلاحات به عمل آمده در ماده 32 قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور که 21 مرداد سال گذشته رسما منتشر شد، متذکر شده است عضویت در هیئت مدیره و هیئت رئیسه تشکل های صنفی تابع قانون نظام صنفی به ممنوعیت های پیشین برای اعضای شوراهای اسلامی کشور اضافه شده بنابراین اعضای شوراهای مذکور در صورت علاقه مندی به عضویت در هیئت مدیره یا هیئت رئیسه این تشکل ها، باید استعفانامه رسمی خود را ارائه کنند و تسلیم اعتبارنامه نیز منوط به ارائه مدرک رسمی پذیرش استعفای آن ها از عضویت در شورا خواهد بود.

ایران


وزیر دادگستری بازداشت مرتضوی را تأیید نکرد

وزیر دادگستری در واکنش به اخباری مبنی بر دستگیری سعید مرتضوی در شهرری، گفت: این خبر را تأیید نمی‌کنم. علیرضا آوایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق خبری که به من دادند دستگیری مرتضوی در شهرری تأیید نشده است و من این موضوع را تأیید نمی‌کنم.

همسر سعید مرتضوی که پیش از این گفته بود «مگر می‌شود از همسرم بی‌خبر باشم» در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین نسبت به خبر بازداشت مرتضوی اظهار بی‌اطلاعی کرد. مرتضوی دادستان سابق تهران است که در پرونده کهریزک به دو سال حبس محکوم شده و از چند روز پیش که موعد اجرای این حکم فرا رسیده، هیچ اطلاعی از او نیست.

ارائه درخواست اعاده دادرسی در پرونده حمید بقایی

وکیل‌ مدافع حمید بقایی گفت: با توجه به اینکه ما معتقدیم هیچ کدام از اعمال ارتکابی نسبت داده شده به آقای بقایی جرم نبوده است، دیروز تقاضای اعاده دادرسی را تقدیم دیوان عالی کشور کردیم.

به گزارش انتخاب؛ مهران عبدالله‌پور افزود: درخواست اعاده دادرسی به استناد بند چ ماده 474 را ارائه کردیم. پس از تأیید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدید نظر استان تهران و قطعیت آن مأمورین پلیس 22 اسفندماه سال گذشته نسبت به دستگیری و معرفی بقایی جهت اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و 43 میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده و وی به زندان معرفی شد.

ادعای ائتلاف عربی علیه ایران

انصارالله یمن، عربستان را مورد هدف موشکی قرار داد و باز هم ائتلاف عربی مدعی دست داشتن ایران در این حمله شد. به‌گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کرد که نیروهای حوثی(انصارالله یمن) که مورد حمایت ایران هستند جمعه ساعت10:02 صبح موشکی از استان صعده یمن به سوی عربستان شلیک کردند که پدافند هوایی عربستان آن‌ را منهدم کرد و خسارت جانی به‌دنبال نداشت.

نتانیاهو: در برابر هر تهدیدی از سوی ایران آماده‌ایم!

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی در تل‌آویو باز هم ادعا کرد: ارتش اسرائیل در برابر هرگونه تهدیدی از سوی ایران آماده است! به‌گزارش تابناک، «بنیامین نتانیاهو»، ادامه داد: تهدیداتی را از سوی ایران می‌شنویم. نظامیان ارتش اسرائیل و شاخه‌های امنیتی ما برای هر رویدادی آماده هستند.

وی در ادامه مدعی شد، نظامیان این رژیم بهای سنگینی را به طرف مقابل تحمیل خواهند کرد!«رئوین ریولین» رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی هم در مراسمی به‌ مناسبت روزی که مدعی‌ هستند «هفتاد سالگی استقلال» رژیم صهیونیستی است، مدعی شد: «در خاورمیانه کسانی هستند که صلح را نمی‌خواهند. دولت ایران به تهدید امنیت جهانی ادامه می‌دهد. این چالشی برای همه جهان است و همه جهان باید با این مقوله مقابله کنند. همه ما باید هر کاری برای توقف ایران انجام دهیم.»

آرمان

توضیح درباره اشتباه لفظی رئیس‌جمهور

وزیر ارتباطات گزارش داد: در 2 سال گذشته بالغ بر 200هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است و این روند امسال نیز پیگیری می‌شود. «محمد جواد آذری جهرمی» این مطلب را در حاشیه اجلاس هم اندیشی مدیران ارشد دولت، در خصوص اظهارات رئیس جمهوری مبنی بر ایجاد 2 میلیون شغل در سال 96 بیان کرد.

وی گفت: گزارشی که خدمت رئیس‌جمهوری در این زمینه ارسال شده است، این بود که در 2 سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر 200 هزار شغل ایجاد شده، فکر می‌کنم که بیان 2 میلیون شغل یک اشتباه لفظی از سوی رئیس جمهور بود. آذری جهرمی با بیان اینکه همان روند توسعه 200هزار شغل که در دولت مد نظر بوده بوده و امسال نیز بر آن تاکید شده را ادامه می‌دهیم، افزود: فرمایش رئیس جمهوری این بود که ما شاخص‌های اشتغال در فضای مجازی را پیگیری کنیم. وزیر ارتباطات درباره استقبال از پیام رسان‌های داخلی نیز گفت: مقرر شده گزارش مدونی در مورد این موضوع و میزان انتقال داوطلبانه کانال‌ها در راستای حمایت از تولیدات داخلی از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی تهیه شود.

نباید فقط زمان انتخابات دغدغه داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نباید فقط زمان انتخابات دغدغه داشت بلکه هر زمان که توانش را داشتیم، باید برای حل مشکل مردم اقدام کنیم. سعید جلیلی در ادامه سفر خود به استان کردستان، در سقز و در دیدار با خانواده شهید عمر بهرامی از شهدای اهل سنت دفاع مقدس، این شهدا را نمونه همبستگی ملی در دوره های مختلف در برابر دشمنان توصیف کرد.

سعیدجلیلی همچنین در دیدار با اعضای شورای شهر سقز، با تاکید بر اینکه «جمهوریت» و «قدرت رای مردم» در نظام جمهوری اسلامی یک واقعیت بزرگ است، گفت: تک تک شما عزیزان نیز به وسیله رای خود مردم انتخاب شده اید و این بسیار ارزشمند است. وی ادامه داد: بر همین اساس علیرغم تمام اختلافات سیاسی اگر جایی مشاهده کردیم رقیب ما دارد کار درستی انجام می دهد وظیفه داریم از آن حمایت کنیم نه آنکه حتی خدای ناکرده آن را تخطئه کنیم.

سوریه در روزهای مظلومیت به ما کمک کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سوریه یکی از متحدین ما بود که در روزهای مظلومیت به ما کمک کرد. امروز که ما به سوریه کمک می‌کنیم درسی برای ملت‌های دیگر است که مطمئن می‌شوند که به دوستانمان کمک می‌کنیم.

محسن رضایی با اشاره به وقایع و تحولات منطقه افزود: چند سال پیش که دشمنان وارد دمشق شدند، با حضور فرزندان شما و با بهره گیری از تجارب شما، توانستیم در آزاد سازی سرزمین سوریه کمک کنیم ولی آمریکایی‌ها به دنبال توطئه‌های جدیدی هستند. البته ملت سوریه بیدار شده است. در تحولات سوریه، روسیه پیش ما آمده است و ما نزد روسیه نرفته ایم. اگر ما به اوکراین می‌رفتیم و در کنار روس‌ها می‌جنگیدیم کسی می‌توانست ادعا کند که ایران از روسیه خط می‌گیرد . این روس‌ها بودند که بعد از مدتی در کنار ما قرار گرفتند. البته ما حواسمان هست که مساله اصلی در زمین اداره می‌شود. زمین در اختیار مردم وارتش سوریه است.

افزایش حقوق نداریم

سخنگوی دولت گفت: اصلاحیه قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی دولت به مجلس ارسال شده است و مجلس در حال بررسی این اصلاحیه‌هاست. امیدواریم مجلس به بررسی این اصلاحیه‌ها اولویت دهد. محمدباقر نوبخت افزود: یکی از اهداف این اصلاحیه‌ها این است که نابرابری‌ها در پرداخت چه به شاغلین و چه به بازنشستگان برطرف شود. آرزو می‌کنم مجلس با اولویت دادن به اصلاح این قانون، زمینه کاهش این نابرابری‌ها و حذف هرگونه تبعیض در پرداخت‌ها را فراهم کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در خصوص شاغلین اقدامی که ما انجام می‌دهیم که سالانه حقوق این افراد را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم. در مورد بازنشستگان نیز علاوه بر این افزایش، سال گذشته و امسال سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم و به بازنشستگان پرداخت کردیم. برنامه‌ریزی ما هم این است که در سال آینده این رقم از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. وی در پایان با رد افزایش محرمانه حقوق کارمندان آموزش و پرورش،‌ گفت: طرح رتبه‌بندی فرهنگیان را در مقطعی اجرا کردیم و شاید افزایش حقوق مربوط به این موضوع باشد و هیچ افزایش حقوق محرمانه‌ای در این زمینه نداریم.

مطبوعات سخنگوی فقرا باشند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی دیدار کرد. این دیدار با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی، «روزبه کردونی» مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و حاضران به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای خود پرداختند.

ربیعی، گفت: ما از جهت‌های مختلفی وزارتخانه شما محسوب می‌شویم و به‌دلیل گستردگی فعالیت‌های مجموعه وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیازمند نشست، تبادل‌نظر و هم فکری بیشتر با مطبوعات هستیم. هم از جنبه سابقه فعالیت مدیر مسئولی و روزنامه‌نگاری خود را به رسانه‌ها نزدیک می‌بینم و هم به‌دلیل ماهیت فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وزارتخانه که وزارتخانه مردم است باید ارتباطات سامان یافته‌تری با مطبوعات داشته باشیم. باید مطبوعات بیش از پیش مورد حمایت قرار بگیرند. وی دراین نشست درباره درخواست برای اختصاص شعبه خاص رسیدگی به دعاوی مطبوعاتی درحوزه روابط کار اعلام کرد: ساز و کار لازم برای این موضوع اندیشیده شده و ظرف چند روز آینده این امر عملیاتی می‌شود.

ماموران گشت ارشاد قاضی نیستند

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در ارتباط با فیلم برخورد مامور گشت ارشاد با یک دختر جوان گفت : فیلمی در روز پنجشنبه 30 فروردین 1397 در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که مربوط به برخورد تند ماموران گشت ارشاد با یک دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران بود.

رفتار ماموران با توهین و برخورد فیزیکی همراه بود. پخش این فیلم موجب بروز واکنش‌های فراوانی از سوی مردم و مسئولان و نیز جریحه دار شدن احساسات عمومی شد. بررسی اصول قانون اساسی نشان می‌دهد که اقدام ماموران یادشده با اصول مختلف این قانون از جمله بند 14 اصل 3، اصل‌های 8، 20، 32، 37، 39 ، بند 4 اصل 156 و به ویژه نصوص اصول 22 و 36 مغایرت آشکار دارد. بی تردید همه شهروندان باید از امنیت حقوقی و حق زندگی توام با رعایت حق کرامت، حیثیت و احترام برخوردار باشند و هیچ شخص خصوصی یا دولت، حق تعرض به زندگی، کرامت، شرافت و حقوق شخص دیگر ندارد (اصل 20 و 22 قانون اساسی). دولت و دستگاه‌های اجرایی و انتظامی زیر نظر آن با توجه به قوانین مختلف و به منظور حفظ نظم عمومی شامل امنیت عمومی، آسایش عمومی، بهداشت عمومی و حفظ اخلاق حسنه حق دارند بر فعالیت‌های اشخاص نظارت کنند و در صورت وقوع نقض قوانین و تخلف ، مشروط به وجود دلیل و مستند بر این امر، می‌توانند موضوع را در مرجع صالح مطرح کنند ولی خود حق برخورد فیزیکی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس