ماهواره

سازمان فضایی در حالی طی روزهای اخیر از بهره گیری دستگاههای مختلف از خدمات ماهواره «ایرانست» سخن می گوید که بررسی ها نشان می دهد این ماهواره، همان محصول تحت مالکیت و اداره کمپانی «عرب ست» است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، قطع شدن تلفن ۶۰۰ روستای محروم و دور افتاده کشور در استانهایی چون سیستان بلوچستان، هرمزگان و کرمانشاه در روزهای اخیر که به علت قطع ارتباط ماهواره ای رخ داد، بار دیگر اهمیت بحث انتقال اطلاعات و برقراری ارتباطات صوتی و تصویری به وسیله ماهواره را که از جمله مسائل مهم و نشان های توسعه یافتگی یک کشور به شمار می آید، نشان داد.

امروزه بسیاری از کشورها حتی برخی از کشورهای نه چندان توسعه یافته آفریقایی، سامانه های ماهواره ارتباطی خود را در اختیار داشته و امور مخابراتی و انتقال اطلاعات در سطوح عادی و موارد طبقه بندی شده خود را با استفاده از این ماهواره های متعلق به خود انجام می دهند و به عنوان مثال، کشورهایی مثل پاکستان، بنگلادش، اندونزی، قزاقستان، ویتنام و بولیوی از جمله کشورهای دارنده ماهواره های ارتباطی هستند که یا به صورت بومی یا با مشارکت کشورهای صاحب فناوری، این سخت افزارهای فضایی را ساخته ولی عمدتا کنترل آن را خود به دست دارند.

**داستان عجیب ایران و ماهواره های ارتباطی عرب ست

اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با ویژگی های حساس اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که کشورهای مختلف منطقه ای و بین الملل، در تلاش برای دریافت اطلاعات دقیق و مفصل از زیرساخت ها و فعالیت های بخش های مختلف آن و البته ضربه زدن به اقتدار، امنیت و رفاه عمومی آن هستند، خدمات ماهواره ای خود را چگونه تامین و صدالبته "امن" می کند؟ این خدمات، چه بخش هایی را شامل می شود؟

بررسی ها نشان می دهد، حداقل موارد مهم و حساسی چون ارتباط شبکه‌ های بانکی کشور، جایگاههای توزیع سوخت و تعدادی از شبکه‌ های زیرساختی دیگر، از طریق پهنای باند ماهواره به کاربران دولتی و خصوصی، خدمات ارائه می‌کنند. اما نکته ای که با قطع شدن تلفن روستاهای فوق، جزییات مهم و قابل اعتنایی از آن منتشر شده، شریک خارجی نهادهای رسمی کشورمان در این ارتباطات ماهواره ای مهم و نیازمند امنیت است. پاسخ کلی؛ "عرب ست" است.

قبل از پرداختن به روابط قابل تامل ایران و عرب ست بهتر است ابتدا با این شرکت خدمات ماهواره ای آشنا شویم. شرکت خدمات ماهواره ای "عرب ست" یک مجوعه مهم ماهواره ای است که «سهام دار اصلی آن با حدود ۳۶ درصد، عربستان سعودی» بوده و مرکز اصلی این شرکت نیز در شهر ریاض پایتخت حکومت سعودی قرار دارد.

**وضعیت پوشش ماهواره بدر ۵ در وب سایت رسمی شرکت عرب ست**

با توجه به آنچه که در سالهای اخیر و در روابط بین ایران و برخی از کشورهای عربی وابسته به آمریکا، خصوصا عربستان سعودی رخ داده قاعدتا صحبت و تکیه بر خدمات ماهواره ای یک شرکت که سهام دار اصلی آن عربستان سعودی و سایر سهامداران آن کشورهایی چون امارات، کویت و لیبی هستند شاید برای بسیاری از افراد با وجود داشتن کمترین دانش امنیتی یا سیاسی امری مسخره باشد اما باید تاکید کرد که این اتفاق، دقیقا در حال انجام است و اطلاعات حساس و حیاتی کشورمان از طریق این شرکت، منتقل می شوند!

حال که از حدود یک هفته گذشته، ارتباط تلفنی ۵۰۰ روستای دورافتاده کشورمان به دلیل مشکلات با یک سرویس دهنده (که بررسی ها نشان می دهد، یک مجموعه خدمات ماهواره ای روسی است و مشکل به وجود آمده نیز مالی است) قطع شده، مشخص شده برخی مسئولین ایرانی در وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران، راه چاره را در عوض کردن نام سرویس دهنده دیده اند! چراکه به گفته علی صادقی نایینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی این شبکه از ابتدای هفته جاری در حال انتقال از ماهواره خارجی به ماهواره ایرانست ۲۱ است.

**ماهواره "ایرانست"؟ مسئله این است!

شاید برای برخی این سوال پیش بیاید که ایرانست ۲۱ چیست؟ باید گفت آنچه که در اصل و واقعیت قضیه وجود دارد، آن است که مسئولان دولتی کشورمان، قراردادی با شرکت ماهواره ای عرب ست برای استفاده از خدمات این مجموعه عربی منعقد کرده اند تا ماهواره بدر ۵ آنها که اسم دیگر آن ARABSAT 5B است، بخشی از ظرفیت خود را (چند ترانسپوندر) به ایران واگذار کند و نام این بخش از ظرفیت بدون آنکه مالکیت کل ماهواره در اختیار کشورمان باشد؛ در اقدامی ابتکاری "ایرانست ۲۱" نامگذاری شده است!

این ماهواره در سوم ژوئن ۲۰۱۰ میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شده و طراحی آن بر پایه ماهواره های سری Eurostar E۳۰۰۰ ساخت شرکت ایرباس و محموله داخلی آن نیز توسط شرکت ایتالیایی – فرانسوی Thales Alenia Space ساخته شده است. یعنی به طور خلاصه، ماهواره ساخته شده توسط شرکتی ایتالیایی- فرانسوی که مالکیت آن در اختیار شرکتی مستقر در عربستان است، به عنوان لینک ارتباطی بخش های حساس اقتصادی کشورمان مانند شبکه بانکی و توزیع سوخت مورد بهره برداری قرار می گیرد.

**وابستگی به عربستان سعودی حداقل تا ۲۰۳۰ ادامه دارد

اگر تصور می کنید فاجعه و بی توجهی به مسائل امنیت ملی به همین جا ختم می شود باید توجه داشت که سخت در اشتباه هستیم و طبق اعلام مسئولان مربوطه، حداقل تا سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی حدودا ۱۲ سال دیگر، بخش مهمی از ارتباطات ماهواره ای کشورمان توسط شرکت عرب ست تامین خواهد شد.

نکته جالب تر اینجاست که محسن بهرامی رییس وقت سازمان فضایی کشور در گفتگوی ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۹۶ خود اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰، نیاز مخابراتی ایرانی با ماهواره بدر ۷ ( Arabsat-6B ) تامین خواهد شد. این ماهواره در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با موفقیت به فضا پرتاب شده و جزو جدیدترین سری از ماهواره های شرکت عرب ست محسوب می شود؛

این خبر در حالی رسما اعلام شده که در سال ۱۳۹۶، شاهد خصمانه ترین و بی ادبانه ترین برخوردها و اقدامات مسئولان سعودی و اماراتی، علیه کشورمان بودیم و در همان ایام، ما با خوشحالی از تامین ارتباط ماهواره ای توسط شرکت وابسته به همین حکومت های جلاد و کودک کش در یمن، سخن گفته ایم.

با این تفاسیر باید گفت بخش مهمی از مکالمات جامعه روستایی ایران در مناطق مرزی همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان از این پس، از طریق این ماهواره و شرکت منتقل شده و در کنار آن، باید مرثیه انتقال تراکنش های بانکی و سیستم سوخت کشور را از زیر دست شرکتی خواند که از سازنده تا مالک آن، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران ید درازی دارند.

البته ممکن است این استدلال از سوی مسئولان سازمان فضایی یا اپراتورهای خدمات ماهواره ای مطرح شود که با در اختیار داشتن لینک ها و ترانسپوندرهای اختصاصی، امکان جاسوسی و نشت اطلاعات برای بهره گیری کشورهای دیگر وجود نخواهد داشت که این ادعای بزرگ، به دلیل مختلف قابل نقد و زیرسوال بردن است چراکه مگر می شود سازنده و مالک یک ماهواره، نتوانند ظرفیت واگذار شده به کشور ثالث (در اینجا ایران) را کنترل و رصد کنند و همه چیز در اختیار کشوری باشد که با او، خصومت دیرینه دارند!؟

ضمنا قطع غیرقانونی و ناگهانی شبکه العالم از ماهواره بدر ۴ در سالهای گذشته نیز نشان می دهد، حداقل هر زمان که لازم باشد، آنها می توانند این خدمات را قطع کنند و قطعا اطمینان در این حوزه به کشورهای همگام و همسو همچون روسیه، از اعتماد اینچنینی و کامل به شرکتی با تسلط عربستان، قابل اعتناتر است؛ هرچند که باید تمامی جوانب حقوقی و مالی ارتباط با شرکت های مستقر در کشورهای دیگر -حتی روسیه یا ترکیه- را نیز مد نظر قرار داد.

مسئولین دولتی چندین سال است صحبت هایی درباره در نوبت بودن پرتاب ماهواره های ایرانی یا تلاش برای ساخت ماهواره های ایرانی مطرح می کنند و واعظی وزیر وقت ارتباطات که اکنون نیز مسئولیت مهم دولتی بر عهده دارد، در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ خبر از پرتاب نخستین ماهواره ارتباطی ایرانی در ۱۰ سال آینده داده؛ وعده ای که همچون بسیاری از سخنان مسئولین دولت یازدهم و دوازدهم درباره پرتاب ماهواره های ایرانی پوچ از آب در آمده و به نظر می رسد این بار نیز سندی با افق ۲۰۳۰؛ همچون سند مورد تایید دولت در حوزه آموزش و پرورش، در برنامه فضایی کشورمان در حال اجراست.

لذا به نظر می رسد به جای آنکه عباراتی چون کارشکنی طرف خارجی، توجیه کننده مشکلات موجود در راه توسعه ارتباط ماهواره ای دستگاههای مسئول در کشورمان و سنگری برای عدم اجرای توافقات بین المللی باشد، بهتر است برنامه ای جامع و با در نظر گرفتن تمامی جوانب سیاسی، امنیتی و اقتصادی در این حوزه طراحی و پیاده شود تا ضمن حذف واسطه هایی که هنوز هم سراغ برخی حکومت های حاشیه خلیج فارس برای تامین نیازهای کشورمان می روند، خاطره برخورد و رفتارهای مسئولان عربستانی با مدیران ایرانی، در حوزه ای دیگر و مهمتر، تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    ها ها ها، واقعا شما هنوز منتظر پرتاب ماهواره ایرانی و پرواز قاهر هستید؟!!!! قاه قاه قاه
    • محمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      پرتاب ماهواره در این دولت اتفاق نمی افته تحقیقات فضایی تعطیل شد رفت تا چند سال دیگه باید التماس امارات بکنیم برا پرتاب ماهواره انشالله تقاص خیانتشون پس بدن
    • ناصر IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      67 16
      وقتی ایران به دست خودش به اسم برجام میره قطعنامه رو امضا می کنه که تا سالها فروش و ساخت تسلیحات تهاجمی رو برای ایران ممنوع میکنه همه چیز روشنه!! تازه حضرات داخلی و امریکایی اسراییلی و عربستانی دنبال دائمی کردن برجام هستن!!
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      33 24
      عزیزم چرا قار قار میکنی :))
    • ویلیام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      41 7
      ناصر جان دقت کن اصلاح طلبان دنبال دائمی کردن محدودیت های برجام و قطعنامه در بخش تسلیحاتی موشکی و هسته ای هستن که از خود برجام به مراتب بدتره و اشغال غیر رسمی ایرانه...
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      52 11
      خیر. تا دولت روحانی تموم نشه منتظر هیچ یک نمیتوان بود. اونایی که به این دولت رای دادن باید از خودشون خجالت بکشن
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      11 6
      مرض درد بی درمان
    • US ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      21 25
      زمان احمدی نژاد همه ماهواره هایی ک پرتاب شدند فقط از لحاظ تبلیغاتی ارزش داشتند و بعد چند ماه ب زمین سقوط میکردند و دیگر هیچ...مشکل ما هنوز دسترسی ب مدارات بالاست و تکنولوژی های خاص مخابراتی..فعلا ی ماهواره بسازید اگر تکنولوژی مخابراتی رو دارید بدید شرکت اسپیس ایکس اگر نقض تحریم نبود برامون پرتاب کنه!
    • مهندس نادر IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      29 15
      اسپیس ایکس جان! ماهواره برهای سیمرغ و قائم رو با پنج و ده برابر لود قوی تر از پرتاب گر زمان احمدی نژاد از روی سکوی پرتاب از ترس کدخدا بر می داری لانچ موشک های غیر نظامی که حتی یک کشور اشغال شده مثل ژاپن و هند داره رو متوقف می کنی بعد با کمال وقاحت اسپیس ایکس اسپیس ایکس می کنن!!؟ گوش های مخملی ما هم درازه!شما حتی نمی دونی زمان احمدی نژاد شروع برنامه فضایی ایران بود که داغش ماند به دل کسایی که دوست داشتن زمان اصلاح طلبان تعلیق و بتن باشه اگر با همان شیب زمان دکتر احمدی نژاد در زمان دولت تعلیق و بتن جلو می رفتیم الآن پرتاب گر سپهر یا سریر عملیاتی شده بود شما حتی توانایی نداری شیب رشد رو مقایسه کنی...
  • مونا IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    67 52
    اونی ته مقتدر بود رو بهش انگ انحراف چسبوندید،حالا هم جواب بدید اقایون مشرق
    • مهران IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      41 22
      اونی که مقتدر بود خودش رو خراب کرد و خودش رو چسبوند به دو سه نفر و همه دوستانش رو حتی رهبر رو فدای اون دو سه نفر کرد
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    73 12
    بایدمسولان درنظر داشته باشندال سعود بامنافقین هم رابطه بسیار تنگا تنگی دارند واطلاعات ممکن است به منافقین هم داده شود
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      49 5
      کدوم مسئول!؟ مسئولینی که دغدغش امنیت اسراییل هست مسئول ایرانه؟ حتی اگر فرضا فارسی صحبت می کنه!؟
    • NL ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      28 5
      اره منافقین کوردل اطلاعلا مارو می گیرند و بمفع خودشون استفا ه می کنند
  • فرهاد واعظی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    70 23
    به قرآن اگر مشرق نبود, نصف ماجرای نفوذ در کشور هویدا نمی شد
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      20 49
      والا اینا نفوذ نیست صرفا دغدغه مشرق نیوزیا واسه کره شمالی سازی ایرانه
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    63 7
    پروژه های ماهواره ای و مایه افتخار و عزت این کشور چی شد دولت تدبیر و امید؟ !!!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    48 9
    از دولتی ها آبی گرم نمیشه اینا معلوم نیست چند چندن با خودشون... اهتمام این ها فقط مهندسی افکار عمومیه برای انتخاب های بعدی
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      28 0
      اکثر اینها یا خانواده رو بردن اون طرف یا بعد پست سریع میرن پیش دوستان اصلاح طلب در لندن و فرانسه و بی بی سی فارسی
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    59 5
    مردم ایران با دست خودشون به نابودیشون رای دادند.....بشینید و تا 1400 منتظر باشید...اعراب ذره بینی خلیج فارس هر روز ما رو تهدید نظامی میکنند ، هر روز یک جاسوس جدید از این دولت پیدا میشه و همزمان کود انسانی هم وارد میکنن تا عزت ایران به طور کامل از بین بره....خدا نگذره از کسانی که به اینها رای دادند.
  • مهران IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    41 21
    اگر دکتر احمدی نژاد بود تا حالا ماهواره های مخابراتی ایران به فضا پرتاب و مورد بهره برداری قرار گرفته بود با آمدن روحانی در صنعت هسته ای و هوافضا خیلی عقبگرد داشتیم .
    • NL ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      6 21
      اره با صندلی تخیلیش!!
  • حامد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    59 7
    در پنج سال گذشته ، کشور با شتاب عجیبی به نا کجا آباد میرود.فضایی_نظامی_۲۰۳۰_برجام_سیل و خشکسالیهای عجیب_قرض الحسنه های غیر مجاز_اختلاسها_اختشاشات و.....؟؟؟
    • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      24 5
      از .. توقع چی دارید ؟ تا 1400 توی پاچه ملت منگل ایران
    • NL ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      5 7
      همیشه همینطور بوده همیشه اخراش تلخه
  • مولانا DE ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    17 7
    خدایا ما را از شر این عربهای سعودی برای همیشه رها کن!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      5 5
      باید درست دعا کرد. با این دعا یهو دیدی خدا شمارو کشت و اینجوری از دست عربستان راحت شدید.
    • US ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      10 1
      میزنن تلفونهامون قطع میکنن هیچی نگو
    • AU ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      4 1
      خدا میگه از تو حرکت از من برکت!
  • دکترای هوافضا IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    32 1
    متاسفانه در 5-6 ساله اخیر نه فقط در بخش فضایی آنهم با آن اهمیت هم امنیتی و هم اقتصادی و حتی توریسمی مثل توریسم فضایی در دهه های آینده بلکه در بخش هوایی دریایی و.. هم کشور شاهد یک عقب گرد تاریخی هست از 50 طرح کلان علمی کشور مثل شناور دریایی سه هزار تنی خلیج فارس زیر دریایی کلاس بعثت ماهواره بر کلاس ژئو لیزر گداخت دره سیلیکون ایرانی ماهواره بر مدار ژئو و...اکثرا یا متوقف شدن یا به قول رهبر انقلاب نیمه تعطیل هستن جای تاسف هست که کشوری که نهایتا تا 20 سال آینده وقت داره برای ادامه خام فروشی نفتی و بعد از آن با سقوط نفت به زیر ده و 5 دلار عملا اگر صنعتی نباشه به به خاطر این حجم از واردات و خرید محصول تکنولوژی به فنا میره این طوری صرفا به خاطر خام فروشی خودشو زده به بیخیالی به اسم اعتدال در اصل تحویل بازار ایران به رقبای خارجی صرفا برای تهاتر پول نفت با واردات و چاپ ریال های نفتی معادل این واردات نفتی و بستن بودجه الان چند ساله تنها بخش هایی که پیشرفت دارن تسلیحات سبک و نیمه سنگین و نیروی زمینی هست
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    15 15
    تا ابد درود بر دکتر احمدی نژاد
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      9 11
      لعنت ابدی خداوند بر احمدی نژاد. لطفا سابقه تعطیل کردن استفاده از مدارهای ماهواره های را مطالعه کنید
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    15 2
    چشممون روشن. مدیریت ثبت احوال، مرکز آمار و مخابرات هم بسپاریم به شاهزاده های عربستان و صهیونیست ها.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    18 1
    خدا لعنت کنه افساد طلبهای خاین رو
  • محمد IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    22 2
    اين هم نمونه اي از بي غيرتي در عرصه ارتباطي است.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    21 7
    و البته ضربه زدن به اقتدار، امنیت و رفاه عمومی آن هستند.. رفاه عمومی!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • ویلیام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      19 3
      گوساله وقتی امنیت از بین بره رفاهی خواهد ماند!؟
  • کارشناس AE ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 14
    تلگرام فیلتر شد.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      21 6
      آپدیت های خود تلگرام هست برای دور زدن فیلتر کارشناس!!!!!!!!!
    • کارشناس AE ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      2 3
      چه جالب ما که به دور زدن عادت کردیم . این دور زدن از نوع خوبش بود
  • Evenstar IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    34 4
    جدا از حال و روز این روزای احمدی نژاد,ما در زمان ایشون در حوزه هوا فضا ,هسته ای و کلا کارهای علمی تحقیقاتی پیشرفت فوق العاده و حیرت انگیزی داشتیم بنا به اعتراف خود غربی ها که حتی هیلاری کلینتون تو کتاب خاطراتش به اون اشاره کرده ولی متاسفانه در این دولت رشد شاخص علمی کشور به شدت کاهش یافته و کارای تحقیقاتی به امون خدا رها شدن
  • دانشمند US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    19 2
    تازمانی که برخی تیشه به ریشه خودی می زنند و کلیه زیرساخت های چندین ساله یک مجموعه را با یک تصمیم بچگانه و فکر احماقانه به تعطیلی می کشانند از اینگونه تصمیمات زیاد خواهیم داشت
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    23 4
    خدایا تو این مملکت چه خبره، یعنی خطاهای ( اگر نگوییم خیانتهای) امنیتی در این مقیاس رخ میدهد هیچکس هم نیست که جلوگیری کنه،
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    21 1
    خاک بر سر هرچه خیانتکاره
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    19 6
    دولت روحانی باید هرچه زودتر برود
    • US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      8 5
      طبق قانون ک تا 1400 رییس جمهور قانونی کشور هستند.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    4 26
    مشرق جان، اطلاعات رمز گذاری میشوند و صاحب ماهواره نمیتواند رمز گشایی کند. مگر اینکه خودمان خنگ بازی دربیاوریم و رمز گذاری نکنیم.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    10 17
    تکنولوژیش رو نداریم آقا جان شوخی که نمی کنیم تکنولوژی مهندسی در ایران نسبت به استانداردهای بین المللی خیلی پایین تره
    • مهندس نادر IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      6 1
      گوش های ما هم درازه! ماهواره بر قائم چند ساله توی انبار داره خاک می خوره تو گفتی نداریم ما هم مثل گوسفند باور می کنیم و سر تکان می دیم!! کشوری که پرتاب گر رو از روی سکوی پرتاب از ترس کدخدا بر می داره باید هم کارش به دروغ گویی برای توجیه ماست مالی برسه!!!
  • سید IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    22 6
    ای خاک بر سر این تدبیر ! که بی تدبیری و حماقت ، از اون موج می زنه !!
  • US ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    11 3
    ماهواره مخابراتی بسازید شاید شرکت اسپیس ایکس براتون پرتاب کرد :) تازه میگن ارزون درمیاد پرتابش :)
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      6 11
      وجود مفید تو روی زمین واقعا اصرافه کسی که باید پرتاب بشه تویی
    • رضا US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      21 0
      12 ساعت اینده ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یا به اختصار تس ک توسط ناسا ساخته شده توسط اسپیس ایکس پرتاب میشه! ما هم چند سالی میشه برنامه فضاییمون تعطیله..!!!
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      16 0
      کارشناسان هوا و فضا رو هم مفتکی به امارات بخشیدیم راستی فرزندانمان در مورد ماها چه خواهند گفت لطفا نظر بدهید
  • سید IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    6 23
    دارید از کم اطلاعی مردم سوئ استفاده میکنید. متأسفانه گزارش، بسیار یکطرفه و پرنقص بود. این قرارداد در دولت نهم و دهم بسته شده و از سال 2010 هم داره خدمات میده. این ظرفیت کاملا در مالکیت ایرانه و تحت حقوق فرکانسی ایران هم داره بهره برداری میشه بهتره قبل از هوچی بازی اطلاعاتتون رو کامل کنید.در خصوص شبکه العالم هم اطلاعات بی خود ندید کاملا غلط نوشتید
    • نادر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      12 2
      شما واقعا اصلا مقاله مشرق رو خوندی یا فقط اومدی طبق معمول یه چیزی بگی و بری؟ مشرق داره میگه چرا برنامه های توسعه با همان شیب زمان احمدی نژاد جلو نرفت و به شدت پس رفت کردیم و حتی درجا زدیم و مجبور شدیم یک حرکت رو دوباره تکرار کنیم و اون رو به عنوان یک دستاورد رونمایی کنیم!!! شما میگی چرا مشرق دروغ میگه! در خواب شیرینت باش با دلار 6700 تومنی بخواب
  • US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 1
    مشرق فکر نکنم امریکا بزاره مثل کره شمالی بشیم...چون موقعیت ما تا اونا فق داره...
    • کوروش IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      4 1
      روح و جسمت بازنده امریکا و بن بستی به نام برجامه وسط ذهن بی هویتی القا شده به شما توسط غرب گرایان افراطی دوست عزیز توجه شما رو به کشور پاکستان و هند جلب می کنن که با آن همه فقیر الان یک قدرت هسته ای یا فضایی هستن!!..خود چین چهل سال پیش بدتر از الآن ایران بود از نظر اقتصادی الآن به کجا رسیده! ...
    • مهندس نادر IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      9 1
      کره شمالی اصلا برنامه فضایی حرفه ای داره!!!؟؟؟ توی شرق آسیا پرتاب گرهای سنگین رو فقط ژاپن و چین و کره جنوبی می سازن!...کره شمالی!!!! توی غرب آسیا هند و اسراییل و چند سال دیگه ترکیه و امارات....
  • US ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    12 0
    چشم انداز 1404 بسیار دیدنیه
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      0 1
      در چشم انداز 1404 مقدار بودجه کشور باید به 2000 میلیارد دلار می رسید که دولت تقدیر امید در گردشی 180 درجه ای بودجه را به 72.5 میلیارد دلار گاهش داده است یعنی خاک بر سر ما که موارد مورد نظر بریتانیا را در اقتصادمان انجام دادیم یعنی خودمان را با انتخاب و رای خودمان به نفع بریتانیا و غرب استثمار کردیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    6 0
    وای! نگید! کشور دوست و برادرم الجبیر!
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 1
    درست میشه، درست میشه.
  • کوروش IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    4 1
    قرار بود ایران قدرت اول فضایی منطقه بشه اما الآن وابسته به کشوری شده که همیشه مسخرش می کرد عربستان!!! مشرق نیوز قبلآ هشدار داده بود که اعراب دارن در فضا پیشرفت می کنن و حتی در یکی دو دهه آینده از کاربر و مصرف کننده بودن به سمت تولید کننده بودن هم حرکت می کنن کاری که اخیرا امارات و ترکیه بعد از اسراییل شروع کرده.....
  • رضا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    10 1
    برنامه فضایی در ایران به شدت سیاسی شده بخصوص با فشار غرب وگرنه پرتاب گر قائم مثل سیمرغ که خیلی ها باور نمی کردن ساخته شده باشه خیلی وقته ساخته شده و در انبار فقط خاک می خوره..آنقدر سیاسی مثل کامنت های سیاسی و غیر فنی دوستان اصلاح طلب که مثل دلغک سیرک راهی جز تمسخر ندارن!
  • ناشناس IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    2 7
    مشرق جان سایت شما یک مشکل فنی دارد اگر زوم صفحه اول رو از 135 بالاتر ببریم فقط 2 مطلب سر تیتر مشاهده می شوند و باقی مطالب قابل رویت نیستن اما در سایت های دیگر مثل فردا نیوز و جهان نیوز و غیره زوم صفحه تا 170 یا بالاتر تمام مطالب قابل رویت هستن ان شاءالله این مشکل رو سریعتر بر طرف نمائید.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    1 14
    خوب تراکنش ها توسط ماهواره عربستانی منتقل بشه ، مشکل چیه ؟ تا زمانی که اطلاعات به درستی رمز نگاری یا encrypt بشه هیچ مساله و مشکلی نداره. اگر اینجوری فکر کنید باید شبکه تلفن همراه رو هم در ایران تعطیل کنیم ، چون در تجهیزات مخابراتی ، ماژول های ساخت آمریکا و اسرائیل هم وجود داره
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
      0 1
      بشین بابا حال نداری
  • رضا US ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    10 0
    ماهواره Arabsat-6a امسال توسط راکت قدرتمند فالکن هوی پرتاب میشه..! وما هم هیچ برنامه ای نداریم.
  • US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    35 1
    این هم یکی از شاهکارهای دولت مافوق تدبیر ایران نیاز به مسئولان با تعصب و باسواد داره
  • US ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    16 1
    با این حساب هر موقع آل سعود اراده کرد بساط ارتباطی کشور بسته میشه و اون موقع دیگه روحانی هم وجود نداره چون از عمرش همش 3 سال مونده .
  • ناشناس IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    1 0
    یعنی اینقدر بی مخ هستین که از ماهواره عربست استفاده میکنین بعدشم میگن عرب اون عرب این هههههه یعنی بدجوری ابروریزی کردین
  • ناشناس IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
    2 0
    چه قدر دولت ما ناکارامده که از این مخ های ایرانی استفاده نمیکنه و میزاره همین جوری فرار مغز ها داشته باشیم خودتون فکرکنید ۴۳ درصداگر اشتباه نکنم ناسا ایرانی هستن دیگه بالاتر از ناسا برای فضا نیست چرا اینا را همین جوری بهشون اهمیت نمیدین میزارین برن
  • عابر ES ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    2 0
    الحق و الانصاف جا داره در لغت نامه ها این مثال رو در توضیح هر چه بیشتر «گاف» اضافه کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس