کد خبر 847638
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
ناو هواپیمابر چین

در حالیکه هند برای بیش از پنج دهه به دلیل استفاده از ناوهای هواپیمابر پیشتاز در این حوزه در جنوب آسیا بود اکنون با گسترش سریع صنایع دفاعی چین در حال باختن این رقابت است.

به گزارش مشرق، چین آزمایش میدانی بر روی دومین ناو هواپیمابر ساخت خود را در ماه جاری آغاز خواهد کرد و همزمان ، می خواهد پروژه ساخت ناوهای هواپیمابر هسته ای را نیز به پیش ببرد.سرعت زیاد تحولات صنایع دفاعی در چین بویژه در این حوزه که نشانگر اراده پکن برای افزایش قدرت نظامی خود در آب های جهان و از جمله اقیانوس هند در آینده ای نزدیک است باعث نگرانی شدید هند شده است چرا که اکنون دیگر برتری آن در ساخت ناوهای هواپیمابر و همچنین سلطه مطلقش بر بخش بزرگی از آب های جنوب شرق آسیا با چالش جدی روبرو شده است.

سرعت زیاد برنامه های چین در گسترش ناوگان هواپیمابر خود، هند را به سوی رقابت می کشاند. هند بیش از پنج دهه است که از ناوهای هواپیمابر در نیروی دریایی خود استفاده کرده اما اکنون در حال از دست دادن برتری خود در مقابل چین است.

هند تا کنون برای ساخت بیشتر تجهیزات دفاعی خود از جمله کشتی های جنگی به فناوری روسیه متکی بود. در حال حاضر و بنا بر اعلام مقامات هندی، آزمایش های عملی بر روی اولین زیردریایی کاملا بومی هند به نام 'ای ان اس ویکرانت' که فعلا در حال ساخت است، در اواخر سال 2020 آغاز خواهد شد. نزدیک ترین تاریخ برای شروع عملیات آن در نیروی دریایی هند با تمام سیستم های جنگی آن سال 2023 خواهد بود. این بدان معناست که دولت هند برای تکمیل این پروژه که در سال 2003 آغاز شده است به دو دهه زمان نیاز داشته است.

رونق استفاده از ناوهای کوچک هواپیمابر در شرق آسیا

یک پروژه دیگر نیروی دریایی هند در همین زمینه که در سال 2015 آغاز شد هنوز هم به پیشرفت قابل توجهی دست نیافته است.نیروی دریایی هند همچنین طرح استفاده از نیروی محرکه هسته ای در این ناو هواپیمابر را لغو کرد تا از هزینه ساخت آن بکاهد.

تحلیلگران مسایل دفاعی هند هشدار می دهند در حالیکه پس از تایید از سوی دولت هند، ساخت یک ناوهواپیمابر در این کشور نزدیک به یک دهه به طول می انجامد اما چین در حال ساخت ناوهای هواپیمابر داخلی با سرعتی بالا است.
آنها به اشاره به اینکه چین به دنبال ایجاد شش گروه ناو هواپیمابر است که حداقل دو گروه آن هسته ای خواهند بود، خاطر نشان می کنند در حالی که چین اولین ناو هواپیمابر 65 هزار تنی خود را در سال 2012 به خدمت گرفت، دومین را در سال 2019 تکمیل خواهد کرد و ناوهای بعدی آن دارای سیستم های کمک پرواز و به بزرگی ناوهای آمریکا خواهند بود.

آمریکا دارای 10 ناو هواپیمابر هسته ای با وزن هرکدام بیش از 100 هزار تن است. این ناوها می توانند بین 80 تا 90 هواپیما با خود حمل کنند و در مناطق مختلف جهان عملیات انجام دهند.نیروی دریایی هند که هم اکنون 138 کشتی جنگی و 235 فروند هواپیما و بالگرد دارد می خواهد در 10 سال آینده، سال 2027 تعداد کشتی های جنگی خود را به 212 و هواپیماهای خود را به 458 فروند افزایش دهد.

نیروی دریایی هند مصمم است که با افزایش توان عملیاتی خود منطقه اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان را مانند گذشته تحت کنترل خود حفظ کند.این منطقه به دلیل عبور دو سوم نفت و نیمی از محموله های باری جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.هند این منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود می داند و می خواهد به عنوان تنها ارائه دهنده امنیتی ارشد در این منطقه به رسمیت شناخته شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    8 15
    دو روز دیگه معلوم نیست ناو هواپیمابرش مثل ایستگاه فضاییش میخواد رو سر کی خراب شه
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      6 18
      شما نگران نباش امریکا سه سال میخواد یه ماهواره بفرست منفجر میشه فکر کرد غرب سوتی نمیده اره غرب خداست غرب بدون عیب تو خوبی غرب بابا همه اشتباه میکنند هرچیزی مشکل داره غربی ها زرنگن پنهان میکنن
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    5 11
    باید ایران اقیانوس هند رو تحت اختیار خودش درباورد از گذشته اقیانوس هند حیات خلوت ایران بوده
    • سام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      4 1
      بعله بعله
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 9
    10 درصد کل طلاجات جهان در گردن زنان هندیه از این بابت جزو ثروتمندترین کشورهای دنیاست . فقط مشکلش اینه که خیلی به آمریکا تکیه کرده و اونم نمیزاره هند در اینده رقیبی بشه واسش در دریاها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس