F 35

ژاپنی ها با علم به محدویت های بین المللی خود، از حرکت و برنامه ریزی نظامی دست نکشیده و تلاش کرده اند امکانات موجود را با استفاده از تجهیزات مناسب، تبدیل به یک برتری قابل توجه کنند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ژاپن به عنوان یکی از کشورهای شکست خورده در جنگ دوم جهانی، بر اساس پیمان هایی که اجبارا بعد از شکست امضاء کرد، از داشتن برخی سلاح ها و تجهیزات نظامی همچون ناوهواپیمابر منع شد چراکه ناو هواپیمابر در آن دوره و حتی در زمان حال به نوعی از نمادقدرت فرامنطقه ای و ابزار دیکته کردن حاکمیت ملی در نقاطی فراتر از سرزمین خودی به حساب می آید؛ هرچند که اعتبار سیاسی و ترس نظامی از آن نسبت به دهه های قبل، کاملا افول کرده است.

بسیاری از کشورهای دنیا فاقد توانایی های مالی، برنامه ای یا فنی برای خرید یا ساخت ناوهواپیمابر بزرگ و استاندارد مثل نمونه های آمریکایی یا فرانسوی هستند اما در این میان، برخی ناوهای بزرگ بالگرد بر گزینه ای سبک و ارزان قیمت را به این کشورها پیشنهاد می کنند که نمونه هایی از این ناوهای سبک امروزه در ایتالیا، تایلند، ترکیه، ژاپن، برزیل و کره جنوبی وجود دارد.

سامورایی ها به فکر افتادند

توسعه شدید نیروی دریایی چین در چند دهه اخیر از جمله ساخت ناوهای هواپیمابر توسط این کشور باعث شد تا مقامات ژاپنی به فکر افتاده و توسعه نیروهای مسلح از جمله نیروی دریایی خود را شدیدا افزایش دهند که البته در این راه، بحث ناوهای هواپیمابر و داشتن توان هوا دریای سنگین در شکل جنگنده همچنان یک مشکل بزرگ بر اساس توافقات قدیمی و اجباری برای ژاپنی ها بود. ژاپنی ها در سالهای اخیر دست به توسعه شناورهای بسیار بزرگی تحت کلاس " ناوشکن های بالگردبر" زدند که در حقیقت همان ناوهای بالگردبر یا به عبارتی دیگر می توان به آنها ناوهای هواپیمابر کوچک گفت.

ژاپنی ها در ابتدا با دو فروند ناو کلاس Hyūga به وزن نهایی تقریبا ۱۹ هزار تن و سپس دو فروند ناو کلاس Izumo با وزن نهایی ۲۷ هزار تن را ساختند که هر ۴ فروند از این دو کلاس نیز در حال حاضر در خدمت ژاپنی ها هستند.

ناو بالگرد بر Hyūga

در ابتدا ژاپنی ها بالگردهای ضد زیردریایی مثل مدل سی هاوک را بر روی این شناورها قرار دادند و اعلام کردند ماموریت اصلی این شناورها کنترل و فرماندهی ناوگروه ها و جنگ ضد زیردریایی خواهد بود اما در همان زمان بسیاری از کارشناسان دفاعی این احتمال را مطرح کردند که این دو کلاس از شناور، در حقیقت می توانند به عنوان ناو هواپیمابر با استفاده از هواپیماهای عمود پرواز به کار بروند اما مقامات ژاپنی دائما این تحلیل را تکذیب می کردند.

ناو بالگرد بر Izumo

در زمان توسعه این ناوها، هنوز جنگنده F-۳۵B به شکل کامل به بهره برداری نرسیده بود و شاید تنها گزینه در دسترس برای مجهز کردن این شناورها جنگنده های قدیمی تر عمود پرواز هریر بودند اما با گذشت زمان و جلو رفتن برنامه جنگنده اف ۳۵ مدل عمود پرواز آن یعنی F-۳۵B که در اصل برای سپاه تفنگداران دریایی آمریکا و نیروی دریایی انگلیس توسعه پیدا کرده مراحل توسعه خود را پشت سر گذاشته و تقریبا می توان گفت به وضعیت عملیاتی رسیده است.

جنگنده اف ۳۵ بی

آنچه این ناوها برای فعال کردن و استفاده عملیاتی از اف ۳۵ بی نیاز دارند تنها یک سازه معروف به اسکی جامپ در جلوی شناور است که عمل پرواز را برای پرنده هایی در کلاس اف ۳۵ بی بسیار آسان کرده و از طرف دیگر عمل فرود نیز به صورت عمودی انجام می شود. منابع خبری از تصمیم ژاپن برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف ۳۵ بی خبر می دهند.

در حقیقت ژاپنی ها با علم به محدویت های بین المللی خود، از حرکت و برنامه ریزی نظامی دست نکشیده و تلاش کرده اند امکانات موجود را با استفاده از تجهیزات مناسب، تبدیل به یک برتری قابل توجه کنند.

کره جنوبی؛ به دنبال راهی شبیه به ژاپن

کره جنوبی دیگر کشور حاضر در جنوب شرق آسیا است که علاوه بر مشکلات فراوان نظامی و امنیتی با همسایه شمالی خود، چین را نیز در نزدیکی خود دارد و در سالهای اخیر تلاش بسیار گسترده ای را برای توسعه نیروهای مسلح خود از جمله در بخش دریایی کرده است.

کره جنوبی مثل ژاپن دچار بحران قانونی برای خرید یا ساخت ناوهواپیمابر نیست ولی در هر حال یک برنامه مدون برای توسعه نیروی دریایی برای آب های آزاد را آغاز کرده و در حال حاضر در حال توسعه و عملیاتی کردن ناوهای بالگرد بر است.

ناو Dokdo

نیروی دریایی کره جنوبی یک فروند ناو بالگرد بر از کلاس Dokdo را در حال حاضر در اختیار دارد و یک فروند دیگر از این شناور را به زودی تحویل می گیرد. این ناوها در حدود ۱۹ هزار تن در حالت عملیاتی کامل وزن دارند و به صورت استاندارد برای حمل ۱۰ فروند بالگرد توسعه پیدا کرده اند اما به مانند نمونه های ژاپنی امکان استفاده از جنگنده های عمود پرواز بر روی آنها نیز وجود دارد. برآوردهای بین المللی نشان می دهد در سالهای آینده منطقه جنوب شرق آسیا تبدیل به بزرگترین بازار خرید سلاح خواهد شد که بر این اساس، آمریکا نیز برنامه ای مفصل برای استفاده از این اختلافات منطقه ای دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    57 58
    هیچ جنگنده ای در جهان به F-22 Raptor نمیرسه. جنگنده ای که به دلیل حساسیت های تکنولوژی، امریکا به هیچ کشوری نفروخت. و در سال 2024 باید بروز رسانی نیمه عمر شوند با تکنولوژی های نوین.
    • عادل IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      47 53
      مشکل قطعی اکسیژن خلبان در ارتفاع بالا برای اف 22 حل شده؟؟
    • RO ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      18 24
      عادل , خواستی حرف زده باشی ؟
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      14 58
      تبلیغات عزیزم همینطور اف چهارده برای ترساندن روسیه استفاده شد با پول ایران ساخته شد و به هیچ کشوری داده نشد توسط سیستم های زمینی سام متاسفانه شکار میشد
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      25 6
      این مشکلات برای f-22 کاملا رفع شده. اف 35 هم تا سال قبل از این قبیل مشکلات داشت.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      9 23
      پس چرا برنامه تولیدش متوقف شد.....1000 اف 22 دیگه حرفی برای گفتن نمی گذاشت .....بقول پایتخت ولکه....
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      56 10
      13:30 اف-14 اصلا قرار نبود به منطقه دشمن بره که توسط سام شکار شه چرا مزخرف میگی؟ اف-14 با پول ایران ساخته نشد اینا توهما ذهنی خودته. صرفا برای محافظت از ناوهای هواپیمابر امریکایی ساخته شد و ایران هم در جنگ ازش برای نفوذ به خاک دشمن استفاده نمیکرد. یه زمانی میگ25 های شوروی خیلی راحت به آسمان ایران تجاوز میکردن که بعد از رهگیری یکیشون توسط اف-14 گستاخی کمونیست ها تموم شد. در اینکه جنگنده های امریکایی 50 سال از آبگرمکن های روسی جلوتر هستند شکی نیست یه نکاه به جنگ خودمون بنداز تازه ما جنگنده هامون از طرف شرکت سازنده ساپورت نمیشدن به خاطر تحریم.
    • US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      25 6
      توقف تولید f-22 raptor بخاطر شکست پروژه نبوده. این جنگنده بخاطر هزینه بسیار بالای ساخت در دوره اوباما با فشار ایشون به کنگره تولیدش متوقف شد.ولی تا 2060 با بروز رسانی در خدمت خواهد ماند...بی-2 هم کلا 21 عدد تولید شد و تا سال 2058 قرار بود در خدمت باشد که تصمیم گرفتند زودتر از موعد جای خودش رو به 200 عدد بمب افکن بی-21 بده.
  • مهدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    28 18
    مشرق صحبت ازاین جور چیز ها نکنکه بعضی ازدولتمردان ما عوض ژاپنی ها از آمریکا مجبور می شوند برجام دیگری را قبول کنند که آنها هم حق ندارند ناو درست کنند .
  • مهدی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    12 14
    مشرق صحبت ازاین جور چیز ها نکنکه بعضی ازدولتمردان ما عوض ژاپنی ها از آمریکا مجبور می شوند برجام دیگری را قبول کنند که آنها هم حق ندارند ناو درست کنند .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    17 28
    F-35B هنگام پرواز به قدری به باند حرارت تزریق می کند که ساختار ناو صدمه می بیند.
    • RO ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      13 10
      شما حرف نزن !
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    50 23
    داشتن تجهیزات نظامی قوی خوبه به شرطی که با شرایط اقتصادی هماهنگ باشه اگر اقتصاد را فدای تجهیزات نظامی کنیم ما بازنده ایم چون عملا به قدرت کشور اضافه نکرده ایم فقط از یه جایی برداشته ایم و به جای دیگر اضافه کرده ایم
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      20 10
      فکر میکنی به نظامی خرج نمیکردن میدادن به من تو نه عزیز ژن ها خوب در کشورهای خارجی میخوردن یه ابم روش
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      10 3
      در ایران که تنها 5 درصد بودجه اش مربوط نظامی گری است این حرف شما چه معنایی دارد؟ برو ببین بقیه کشورها چند درصد بودجه شان نظامی است
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      6 2
      در ایران که تنها 5 درصد بودجه اش مربوط نظامی گری است این حرف شما چه معنایی دارد؟ برو ببین بقیه کشورها چند درصد بودجه شان نظامی است
    • SE ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      10 7
      یک عده برای شکم قدرت دفاعی که هیچ ناموسشون رو هم فدا میکنند
  • عادل IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    18 14
    خانم کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در زمان جنگ 33 روزه گفت که جنگ اسرائیل و حزب الله مقیاس کوچکی از جنگ امریکا و ایران است، با همان پیامدها و همان نتایج.
  • آوا IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    26 12
    تحریما رو دور زده؟؟؟ میشه بگید کدوم تحریما؟ همین ناوهای بالگرد بر ژاپنی کلی تجهیزات آمریکایی دارند یعنی اونا نمی دونستن این تجهیزات برای چی دارند به ژاپن می فروشند. اگر ژاپن داره یواش یواش این ناوهای بالگرد بر رو ارتقا میده به هواپیما بر به خاطر جلوگیری از تحریک چین و کره شمالی هست نه تحریم های نداشته اش
  • NL ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    7 33
    ما ناو بالگرد بر و عیره خیلی وقت پیش ساختیم اما نکته اینجاست که مسئولان از کره ای که تو کشتی سازی از ما عقبه می خوان کشتی بخرن. ما فعلا دستمون به این مسئولان نمی رسه اما بی برو برگرد برسه اعدامشون می کنیم و خانوادهایشان را به اتش خواهیم کشید
  • US ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    5 6
    دنیای گفتمان ها:خخخخخ
  • میثم IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    17 15
    ژاپن متحد استراتژیک آمریکا و غرب است و هیچگونه تحریمی نیستند و هر سلاحی که بخواهند را میخرند و بیشترش را هم تولید میکنند
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      9 4
      از زمان جنگ جهانی تحریم هستند
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      12 1
      آلمان هم اوایل جنگ جهانی دوم متحد شوروی بود.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    14 6
    پس قاهر فیبرکربنی چی شد.....میگ 29 اثتیلنت آی ار چی شد .....
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    15 4
    اونها مثل برخی که چه عرض کنم اکثر مسئولین ما خائن نیستن اونها واسه کشورشون جون میدن نه واسه پورسانت و رشوه خارجیها وطن و ناموسشون رو بفروشن
    • SE ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      7 25
      مگر مثل ما دیووانه اند با امریکا مذاکره کنند
  • بابک IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    9 51
    فعلا که آمریکا، اسرائیل، اروپا و عربستان و ... با تمام امکانات فوق پیشرفته نظامیشون توی باتلاق یمن گیر کردن. اول مشکلشون تو یمن رو حل کنن بعدش احوالشون رو میپرسیم.
  • مبارز IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    108 3
    چه خبر از ناو غرق شده ی دماوند؟
    • مصطفی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
      3 6
      غرق شده؟؟؟؟؟!!!!!"!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    10 1
    کاش مردم ایران هم مثل ژاپنی ها بودن اگه اینطور میشد با توجه به سرزمین غنی که داریم ابرقدرت جهان میشدیم در حقیقت جغرافیای ایران زیر دست ما ایرانیا داره حروم میشه.
  • محمد مسلم IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    3 1
    ظاهراً رژیم سهیونیستی هم برنامه مشابهی دارد و در حال برسی آف ۳۵ بی است
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    2 5
    فقط قاهر :)
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    2 0
    یه خبر میخوای با چند تا توییت مختلف بزنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس