بمب شیمیایی

واقعیت ماجرا شاید تا ابد در پرده ابهام باقی بماند، اما دست کم چهار دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد نمی‌توان به ادعای رسانه‌ها و مقامات غربی اعتماد کرد.

سرویس جهان مشرق- بار دیگر حمله شیمیایی در سوریه، بار دیگر نگرانی مقامات و رسانه‌های غربی از اتفاقی که در سوریه رخ داده و بار دیگر توجیه حضور نامشروع نیروهای خارجی بدون رضایت دولت سوریه در این کشور. این اولین بار نیست که چنین نمایشی به هزینه جان بیگناهان و استقلال سوریه برگزار می‌شود، بدون اینکه سند قطعی یا تحقیق مستقلی بتواند مدعیات رسانه‌ها و مقامات غربی را در مورد حملات گذشته اثبات کند.

واقعیت ماجرا شاید تا ابد در پرده ابهام باقی بماند. در معرکه جنگ هزاران اتفاق ریز و درشت رخ می‌دهد که برخی از آنها هیچ‌گاه ثبت نمی‌شود، آن هم جنگی مثل تحولات سوریه که ده‌ها بازیگر داخلی و بین‌المللی در آن مشارکت دارند. اما این واقعیت نیز غیرقابل انکار است که دست‌کم به چهار دلیل روشن، نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده علیه دولت سوریه را به این شکل پذیرفت. به بیان دیگر شاید نتوان اثبات کرد چه کسی راست می‌گوید، اما دست کم از تناقض‌ها می‌توان دریافت چه کسی دروغ می‌گوید.

چرا نمی‌توان به ادعای رسانه‌ها و مقامات غربی در مورد استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی اعتماد کرد؟

دست کم چهار دلیل در این مورد موجود دارد که تمام منابع و مستندات آن در انتهای گزارش آمده است:

۱- سوریه پیش از این ذخائر شیمیایی خود را تحویل داده است.

۵ سال پیش و در پی حمله مشکوک شیمیایی در غوطه شرقی دمشق، باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا که پیشتر گفته بود حمله شیمیایی خط قرمز ماست، تهدید کرد آماده لشکرکشی به سوریه است. دولت سوریه با میانجیگری ایران، روسیه و سازمان‌های بین‌المللی پذیرفت که ذخائر شیمیایی خود را تحویل دهد، امری که پیش از آن سرسختانه مقاومت می‌کرد. همین موجب شد که اوباما دستور حمله را صادر نکرده و به قول خودشان «به دیپلماسی فرصت دهد» تا سوریه از این مواد خطرناک که ممکن بود مورد هدف شورشیان قرار گرفته و در منطقه منتشر گردد، خالی شود.

ترامپ پس از دیدار اخیر با بن سلمان در سفر ولیعهد سعودی به واشینگتن گفت اگر ریاض می‌خواهد آمریکا در سوریه بماند، باید هزینه آن را بپردازد.
حالا اگر مداخله نظامی ترامپ در سوریه بیشتر شود، به چه نتیجه‌ای می‌رسیم؟

حالا گویا برخی یادشان رفته که خود، سوریه را خلع سلاح شیمیایی کرده‌اند و انگار افکار عمومی غرب را آن‌قدر فراموشکار می‌دانند که این اتفاق مهم در ۵ سال پیش را بالکل از یاد برده و به خود اجازه می‌دهند دوباره همان اتهامات را بدون سند مشخص، مطرح کنند. آن کس که مواد شیمیایی خود را تحویل داده، متهم اصلی است یا گروه‌های تروریستی که دلسوزی‌شان برای بشر در عملیات انتحاری و بمبگذاری‌های متعدد و خونبار، روشن شده است؟

۲- منابع اطلاعاتی خبر از عدم تطابق نوع مواد شیمیاییِ استفاده‌شده در حمله‌ها با آنچه سوریه تحویل داده است، می‌دهند.

همان زمان یعنی ۵ سال پیش که ۱۳۰۸ تُن مواد شیمیایی از سوریه تحویل شد، آزمایش روی آن مواد و نمونه‌هایی که از غوطه شرقی برداشته شده بود نشان از عدم تطابق میان آنها بود. به همین دلیل بود که سوریه بخاطر آن حمله وحشتناک، رسماً محکوم نشد و به همین دلیل بود که ماجرای آن حمله مشکوک در رسانه‌ها مختومه شد، چون شواهد نشان می‌دهد کسی غیر از دولت سوریه عامل آن حمله بوده است.

۳- انتقال تسلیحات لیبی به شورشیان سوریه را یادتان هست؟

سیمور هِرش روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی که از برندگان جایزه پولیتزر است، در دو یادداشت در  London Review of Books و مصاحبه‌های پس از آن فاش کرد که بخش بزرگی از انبار تسلیحاتی قذافی پس از سرنگونی وی با مدیریت هیلاری کلینتون و توافق چند کشور منطقه‌ای به شورشیان سوریه داده شد. این اتفاق در سال ۲۰۱۲ افتاده یعنی پیش از حمله مشهور به غوطه شرقی در آگوست ۲۰۱۳ که منجر به تحویل مواد شیمیایی از سوی دولت سوریه شد. او می‌نویسد «سیا با حمایت ام‌آی‌سیکس مسئول انتقال انبار تسلیحات قذافی به سوریه بوده است». در همان زمان هزاران جنگجوی لیبیایی در سوریه مشغول مبارزه با حکومت مرکزی بودند.

سیمور هرش

سیمور هرش تصریح ندارد که این مهماتِ منتقل شده، بمب‌های شیمیایی بوده‌اند اما پیش از این شواهد متعددی ارائه شده بود که حکومت قذافی در حال انبار تسلیحات کشتار جمعی از جمله بمب‌های شیمیایی است. بنابر این هیچ بعید نیست که در میان تسلیحاتی که به شورشیان داده شده است، بمب‌های شیمیایی نیز قرار داشته باشد. تقسیم غنائم حکومت لیبی پس از سنگونی قذافی بسیار مفتضحانه بود تا جایی که اخیراً یورونیوز گزارش داد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۰ میلیارد یورو از سرمایه‌های مسدود شده دولت سابق لیبی از حسابهای «یورو کلییر بانک» (Euroclear Bank) ناپدید شده است.

۴- چرا اسد باید در آستانه پیروزی چنین حماقتی بکند؟

اصلاً همه اینها به کنار. «آیا انتظار دارید ما باور کنیم که آیا ما باور کنیم که رژیم اسد یک حمله وحشیانه را علیه کودکان و زنان، آن هم در لحظه‌ای که چیزی تا پیروزی قاطعانه در غوطه شرقی باقی نمانده، و دقیقاً در زمانی که ترامپ اعلام کرده قصد دارد نیروهای آمریکا را از سوریه بیرون بکشد، انجام داده است؟» این را جاستین رایموندو نوشته و ران پل، سیاستمدار آمریکایی که ۲۲ سال سابقه نمایندگی در مجلس آن کشور را دارد در پایگاه اینترنتی خود بازنشر داده است. در واقع به نظر می‌رسد مانند هر اتفاق مشکوک دیگر در دنیای سیاست، برای پیداکردن عامل اولیه آن باید به بررسی پایان آن بپردازیم و اینکه نهایتاً چه کسی از آن سود می‌برد.

آیا انتظار دارید ما باور کنیم چنین حمله‌ای از سوی اسد رخ داده در حالی که می‌داند ترامپ بارها انتقادات شدید خود را علیه انصراف اوباما از حمله به سوریه پس از وقوع رخداد مشابه در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرده است؟ آیا اسد با اینکه می‌داند رسانه‌ها و مقامات غربی چگونه از اتفاقات مشابه در گذشته برای توجیه حضور نامشروع خود در سوریه بهره گرفتند، باز هم دستور به حمله شیمیایی داده است!؟ آیا حکومت کنونی سوریه با اینکه می‌داند جان بولتون مشاور جدید امنیتی ملی ترامپ پیش از این از تغییر رژیم در سوریه حمایت کرده، چنین بهانه بزرگ و عالم‌پسندی را به دست او داده؟

جالب است که به نوشته خبرنگار تحقیقی، کریستوف لِمان، حمله شیمیایی آگوست ۲۰۱۳ نیز دقیقاً پس از پیروزی بزرگ ارتش سوریه در بازپس‌گیری «جوبَر» در دو کیلومتری شمال شرقی دمشق رخ داد. جوبر پایگاه اصلی مهمات بود که شورشیان به خوبی از موقعیت آن برای حمله هوایی به دمشق بهره می‌گرفتند. از آن جالبتر اینکه تکراری‌بودنِ این سناریو موجب شده چند روز پیش از حمله شیمیایی اخیر یعنی در روز ششم آوریل ۲۰۱۸ میلادی وزارت دفاع سوریه خبر از تحرکات مشکوک و برنامه‌ریزی جبهة‌النصره و ارتش آزاد سوریه برای حمله شیمیایی با گازهای سمی در مناطق تحت تصرف خودشان بدهد.

جمع‌بندی

بولتون پیش از این نوشته بود ما نباید طرح خروج از عراق در ۲۰۱۱ میلادی را در مورد سوریه پس از نابودی داعش تکرار کنیم و باید «متعهدانه» (!) برای آینده سوریه در آن بمانیم. حالا ترامپ در حالی که وی را به عنوان مشاور عالی امنیت ملی آمریکا منصوب می‌کند، می‌گوید قصد خروج فوری از سوریه را داریم! اکنون نیز با وقوع حمله شیمیایی مدعی است طرح حمله به سوریه در دست بررسی است. به نظر می‌رسد شواهد بیش از آنکه علیه اسد باشد، علیه دولت آمریکا است. از این رو اگر قرار است تحقیقی صورت بگیرد، باید ابتدا در مورد نقش آمریکا در حمله شیمیایی اخیر در غوطه شرقی متمرکز شود، نه ارتباط این حمله به دولت اسد، به ویژه اینکه یادمان نرفته دولت بوش چگونه در مورد تسلیحات کشتار جمعی صدام به کنگره و دولت‌های متحد خود دروغ گفت و یک جنگ بزرگ را بر مبنای همان دروغ‌ها به راه انداخت.

منابع

https://www.alternet.org/world/exclusive-interview-seymour-hersh-dishes-saudi-oil-money-bribes-and-killing-osama-bin-laden

https://www.antiwar.com/blog/2018/04/06/boltons-terrible-ideas-for-syria

https://english.almanar.com.lb/478256

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2018/april/09/trump-is-he-stupid-or-dangerously-crazy

https://nsnbc.me/2013/10/07/top-us-and-saudi-officials-responsible-for-chemical-weapons-in-syria

https://www.globalresearch.ca/hillary-clinton-approved-delivering-libyas-sarin-gas-to-syrian-rebels-seymour-hersh/5522647

http://fa.euronews.com/2018/03/08/ten-billion-euro-of-libyan-seized-money-lost-in-belgian-bancs

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    64 53
    و به 40 دلیل نمیتوان به اخبار 20:30 اعتماد کرد.
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      61 14
      تو اعتماد نکن
    • امین IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      14 20
      خطاب به 17:13 ،یکی از این چهل دلیل را بگو، در ضمن خیلی وقت ها باید به عقل خودت مراجعه کنی و بتونی خبرها را تحلیل کنی.
    • محمد(لندن) GB ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      12 19
      احتمالا انتن اخبار شما به سمت کدخدا تنظیم شده!
  • US ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    32 59
    چرا آمریکا اینقدر لفتش میده؟
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      34 27
      باور کنید این حلقه و حلقه هایی که داره غرب میچینه یکی از دلایلش همین برجامه که بتونن امتیاز بگیرن.قوی باشیم و پاسخ سخت و محکمی بدیم غرب حساب کار دستش میاد.فعلا که تا یکشنبه گفتن نهایت حمله میکنن ببینیم چه میشود
    • majid IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      24 23
      برای اینکه حرفاشون توخالیه، آمریکا همین به تازگی جلوی کره شمالی مجبور به عقب نشینی شد چه برسه به روسیه و ایران و ... .. آمریکا مثل یه لات می مونه که فقط داد و بیداد و هیاهو میکنه .. و تاریخ هم نشون داده تنها وقتی به یه کشور حمله میکنه که اون کشور ضعیف و دست بسته باشه
    • شایان GB ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      7 9
      چون منتظر دم تکانی و حمایت حامیان کدخداست.
    • عماد IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      14 0
      شما حالا خیلی درد میبری که چرا آمریکا زودتر حمله نمیکنه؟!!!! یاللعجب
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    53 33
    مرگ بر شیطان بزرگ آمریکا- حامی درجه یک داعش و مروج خشونت و تنفر
    • کارشناس IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      14 45
      دست ایران و امریکا تو یک کاسه . بیچاره ملت بیسواد . این وسط عربستان احمق ، ملت بیچاره یمن و سوریه و فلسطین . سود ایران و امریکا و روسیه از فروش تسلیحات
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      13 7
      تو کار شناس نیستی کور شناسی
  • محسن IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    25 37
    اینا همه بازیه بعد هم روسیه و آمریکا توافق می کنن که ایران از سوریه باید خارج بشه.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      18 12
      آبکی تر از این نمی شد نشون میده هیچی نودونی
  • US ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    16 51
    منتظر حمله آمریکا هستیم
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      14 22
      مقصر اردوغان ه داره موش میدونه دیدارروحانی و پوتین در آنکاررا زود فراموش کردید و این یعنی اردوغان این آش را برای روسیه پخته..
    • majid IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      18 26
      بله منتظر ضایع شدن و شکست آمریکا و ترامپ بلوف زن هستیم
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    29 20
    خب چه فرقی بحال ما گداگشنه ها می کنه؟
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      14 13
      به حال و تو امثال تو هیچی همونی که هستید میمونید شاید گشنه تر شید ولی سیر نمیشید
  • صالح ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    28 15
    این نسل کثیف انگلیسی آنقدر در طول تاریخ به بشریت دروغ گفته که کسی دیگه دروغهای آمریکایی وانگلیسی جماعت رو باور نمی کنه. اونایی هم که ادعای باور داشتن رو درمیآورند هم پالگی وهم پیمانهاشن یا از روی ترسه
  • محمد US ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    11 24
    سلام انصافا خودت اینا رو که گفتی باور کردی؟
    • شایان GB ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      3 3
      حتما متن رو مطالعه نکرده نظر دادی دوست من! اون همه مدرک و دلیل همراه با رفرنس. open your eyes please.
  • رضا IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    21 26
    ما به شما اعتماد نداریم مشرق جان
  • رضا IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 20
    ما که وضع مالیمون خرابه فرقی نمیکنه
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    19 13
    این زنیکه «خیکی خیلی» از این حرفا زیاد می زنه! قطعاً امریکا و دارودسته ش تو منطقه این همه سرمایه گذاری نکردن که راحت ول کنن و برن! اونا همه ی زورشون رو خواهند زد... و کسی پیروز است که آخرین ضربه را تحمل کند!
  • majid IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 8
    آمریکا خودش بزرگترین جنایات رو در جهان انجام داده مثل حمله اتمی به ژاپن و قتل عام صدها هزار انسان بی گناه، این موضوع هم بهانه ای جدید برای آمریکا است ...
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      6 20
      خوده ژاپن هم قبول کرده که کشورشون هم مقصر بودن حالا شما کاسه داغ تر از آش نشو
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    17 4
    این زنه خودش انگار قربانی شیمیایی هستش بدبخت
  • امیر مهدی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    12 5
    مشرق جان مطالب شما منطقی و عقلانی به نظر میرسد . ممنون........ لطفا متن را مجدد ویرایش نمایید چون چند غلط املایی داشت .
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    5 28
    چه كسي دروغ مي گويد .معلومه ايران و روسيه و اسد جاني . برو بابا حنات ديگه رنگي نداره
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      4 6
      اصلاح طلب ها واقعا دیگه تعطیل در تعطیل شده اند بعد از رو شدن دخالت بریتانیا در انتخاب ترامپ از طریق فیس بوک و ........ روباه پیر اول قضیه جاسوس روسی رو برپا کرد ولی وقتی دید قیس بوک به کثافت کاری و فریب مردم امریکا توسط عجوزه بریتانیا ادعا کرد و مردم امریکا به این قضیه پی بردند بلافاصله توسط امریکا قضیه مواد شیمیایی رو روی زبون ها انداخته ولی دارند رسوا میشن انشاالله . در ضمن پاتریوت و موشک امریکایی دانه 2 ریال حراج ؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    15 4
    این زنیکه عکس کسایی را که با کمک تروریستها کشته را داره نمایش میده واقعا برای کاریکاتور مناسبه که پخش بشه
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    8 22
    هیتلر. استالین. صدام. اسد.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
      22 6
      هیتلر استالین نتانیاهو ترامپ ال سعود وهابی
  • یه بنده خدا US ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    23 9
    اخه مگه اسد مغز خر خورده وقتی میدونه که یه کشوری مثل امریکا منتظر یه همچین بهانه ایه بخواد یه همچین کاری کنه اون تو این شرایط که پیروزیهای محور مقاومت هر روز ادامه داره! اصلا از ماجرای مسمومیت جاسوس روسی تو انگلیس یجورایی میشد حدس زد قراره چه اتفاقی بیفته!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    23 3
    این عفریته شیطان صفت چرا عکسی از کودکان مظلوم یمن را در بغل ندارد
    • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      5 3
      شما چرا عکس بچه های عفرینو علم نکردی
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    14 3
    بسیار متن خوبی بود. وقتی یکی می بازه، بمب شیمیایی میزنه... مثل صدام تو سال ۶۷ وقتی داعش ساخت آمریکا باخت، کی شیمیایی میزنه؟
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    24 2
    زنیکه بی شرف سردشت و حلبچه پر بود از این عکسها که ندیدی بر پدر و مادر مخترعین بمب شیمیایی لعنت
  • US ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    3 10
    حالا دلار بایین میاد بوتین هیچ وقت منافعش رو فدای بشار اسد نمیکنه حمله به فرودگاه حمص از طرف صهیونیستای نجس با هماهنگی روسها بود
  • majid IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    14 4
    خطاب به اون کاربری که گفته خود ژاپن هم قبول کرده کشورش مقصر بوده !! مردم ش هم جنایات آمریکا رو قبول کردن ؟ میلیون ها مردم کشته شده ویتنام و عراق و ... هم قبول کردن آیا ؟؟
  • majid IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    11 2
    یه عده هم انگار کور هستن، خود ترامپ زمان انتخابات کیلینتون و اوباما رو متهم میکرد که با سیاست هاشون داعش رو به وجود آوردن، و چقد سخنرانی برضد اعراب میکرد، حالا شده حمایت کننده آل سعود کثیف و داعش
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    14 3
    این عجوزه چرا یه بار عکس بچه های بیچاره یمنی رو تو دست کثیفش نمیگیره ، این مدعی آزادی ، تا زمانی طرفدار آزادی بیان و حقوق بشر هست که با منافع خودشون همسو باشه ، وگرنه یمنی های حوثی هم حق آزادی دارن خودشون سرنوشت خودشونو انتخاب کنن
  • US ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    3 17
    خب ظاهرا ما و حزب الله نیروهایمان را از سوریه خارج کردیم.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    3 1
    همه چی زیر سر انگلیسی هاست که نمی خوان آتش جنگ در سوریه خاموش بشه
  • حسین IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    2 8
    مشرق کاش صادقانه در مورد سوریه حرف می زدی حتی یکبار
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    8 2
    خود هیلی شیمیاییه
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    2 4
    مردم سوریه اگر ارتش داشتند باید جنگ را با اسراییل که حمله شیمیایی و موشکی کرده را شروع می کرد
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    زنیکه جنایتکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس