دلار سرمایه گذاری

آمار بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می‌دهد به طوری که خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ منفی ۳۲ میلیارد دلار شده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - حساب سرمایه نشان‌دهنده میزان سرمایه ورودی و خروجی کشور و بیانگر خالص سرمایه‌گذاری‌ خارجی در داخل کشور است، بدان معنا که چنانچه این حساب مثبت باشد حاکی از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل کشور و منفی بودن آن نشانه معکوس شدن روند جریان سرمایه به سمت خارج از کشور است. به عبارت دیگر مازاد در حساب سرمایه به معنای جریان داشتن سرمایه به داخل کشور است و کسری در این حساب،‌ به‌عنوان جریان سرمایه از داخل به سوی خارج از کشور است.

بیشتر بخوانید

پس از برجام چقدر سرمایه خارجی جذب شد؟

 قبل از اجرای برجام در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، خالص حساب سرمایه کشور مثبت شده بود به طوری که تا پایان دی‌ماه سال ۱۳۹۴ خالص حساب سرمایه به مثبت یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون دلار رسیده بود. اما با اجرای برجام، خالص حساب سرمایه، منفی شد به طوری که در پایان سال ۱۳۹۴ این شاخص به منفی ۲ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار رسید.

در سال ۱۳۹۵ که آثار اجرای برجام، بیشتر نمایان شد خالص حساب سرمایه از کشور به شدت منفی شد و به منفی ۱۸ میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید؛ به عبارتی در سال اول اجرای برجام، بیش از آن که سرمایه خارجی به کشور جذب شود، منابع ارزی از ایران خارج شد.

بیشتر بخوانید

سرمایه‌گذاران خارجی در پسابرجام روی خوش نشان ندادند+جدول

در سال ۱۳۹۶ نیز آنطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان آذرماه خالص حساب سرمایه منفی ۱۴ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار شده است. بنابراین با احتساب مجموع خالص حساب سرمایه در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ می‌توان گفت که در دو سال پس از برجام، به طور خالص ۳۲ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

 این آمار کاملاً برخلاف جهت تبلیغات مستمر دولتی‌ها درباره آثار برجام در گشایش ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور است. اگر آنطور که در تبلیغات و وعده‌های مسئولان دولتی بیان می‌شد، با اجرای برجام موج جذب سرمایه خارجی به کشور راه افتاده بود و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گرفته بود، خالص حساب سرمایه باید ده بیست میلیارد دلار مثبت می‌شد، نه این که در دو سال اخیر به منفی ۳۲ میلیارد دلار برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    33 18
    خدا نگذره از اونهایی که به این لیبرال های اشراف رای دادند.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    5 5
    همین که یاد ما هستی دمت گرم
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    6 4
    ممنون
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    4 2
    در سال ۱۳۹۵ که آثار اجرای برجام، بیشتر نمایان شد
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    5 2
    کاری نداره که همه چیز روبراه است خخخخخخخخخ
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    4 12
    هالو گير آوردين؟ يني فرق خروج ارز از كشور رو با سرمايه گذاري نميفهيمن؟ اولي تعمدي ه و بنا به صلاحديد حاكمين صورت ميگيره خدايي انقدر يني مخاطبينتون رو احمق فرض كردين:))
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    11 4
    خب خدا رو شکر که خود اینا به علت اصلی افزایش قیمت دلار اعتراف کردند. بابا ملت امیدی به این اقتصاد ندارند و پول ها رو دارند می برند بیرون.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    10 0
    سه درصد هم صرافی ها خورده باشند میشه یه میلیارد دلار. علی برکت الله
  • US ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    10 0
    ادم عادی میتونه این همه دلار خارج کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • سیامک DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    5 1
    قرار چنین بود که با برجام سرمایه وارد ایران شود نه اینکه از ایران خارج گردد. به همه کسانی که به خاطر منافع شخصی سرمایه های میهن را خارج می کنند و ایران را دچار زیان و خسارت می کنند می گویم که اگر ایران از دست برود آنها هم هیچ چیزی نخواهند داشت. کشورمان را فدای عافیت طلبی و طمعکاری خودمان نکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس