کد خبر 844487
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
ذوالنور

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه امروزه بانک‌ها با سرمایه مردم در حال سودآوری به نفع خود بوده و به رقیبی برای تولیدکنندگان تبدیل‌ شده‌اند، گفت: دولت و مجلس خود را به اقتصاد نفتی سرگرم کردند.

به گزارش مشرق، امروزه اقتصاد تعریفی فراتر از یک علم داشته و معیار سنجش قدرت یک کشور در دنیا شناخته می‌شود و این قدرت تا جایی پیش رفته که می‌تواند بدون صرف هزینه‌های هنگفت جنگ گرم، کشوری را زیر سلطه خود بیاورد. اما کشورهایی هستند که نمی‌خواهند در مقابل سلطه‌گری غرب و آمریکا تسلیم‌ شده و در مقابل آن قدرتی نوین به نام اقتصاد مقاومتی را تعریف کردند. 

اقتصاد مقاومتی مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از کشور درباره نیازهای اساسی و راهبردی است. توانایی که بر اساس تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن  تأثیر تحریم ایجاد می‌شود و فشارها را به فرصت تبدیل می‌کند.

تاریخچه این کلمه در ایران به دوران قاجار برمی‌گردد اما نخستین بار با معنا و تعبیری کامل و جامع از سوی مقام معظم رهبری بعد از ایجاد فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه غرب و امریکا علیه ایران در سال 1389 مطرح شد که رهبر انقلاب در آن اقتصاد مقاومتی را اقتصادی برون‌نگر و درون‌زا ولی نه درون‌گرا معرفی کردند.

امسال مردم و مسئولان کشور سال 97 را در حالی آغاز کردند که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در نخستین روز سال در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) مانند سال‌های گذشته بر این مهم تأکید کرده و بایدها و نبایدهای لازم را درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی به همه مردم و مدیران کشور گوشزد کردند و با انتخاب شعار سال به‌عنوان "حمایت از کالای ایرانی" بر این مهم برای چندمین سال پیاپی تأکید کردند، این تأکید و سخنرانی باب گفت‌وگویی شد با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تا به تبیین ابعاد دغدغه‌های مقام معظم رهبری پرداخته شود. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. 

انتخاب شعارهای سال در این چند سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد نشان از تأکید ایشان بوده آیا اقدامات انجام‌شده قابل رضایت ایشان است؟

مقام معظم رهبری سال 94 را سال "اقتصاد مقاومتی" اعلام کرده و اگر اقدامات لازم و جامع انجام می‌شد دوباره سال بعد را با یک پسوند سال اقتصاد مقاومتی اعلام نمی‌کردند. تکرار این تأکید در سال 95 به نام "اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل" به معنی این بود که اقدام و عملی در سال 94 انجام نشد که متأسفانه در سال 95 هم با یک سری تعارفات و اقدامات ظاهری و نمایشی تکرار شده و ما شاهد تکرار و تأکید رهبر انقلاب در شعار سال 96 به نام "اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال" بودیم.

مقام معظم رهبری با تأکید هرچه بیشتر بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در کشور و توجه دادن مسئولان به اشتغال، تولید را تنها راه نجات کشور از شرایط کنونی می‌دانند و در واقع هرسال با بیان روشن‌تری سعی در تفهیم این مفهوم به مدیران و مسئولان اجرایی کشور دارند و به همین سبب شعار امسال را نیز در حوزه اقتصاد تعیین کرده که با حمایت از کالای ایرانی کاری در عرصه اقتصادی کشور انجام شود.

تمام تأکید مقام معظم رهبری در شعار امسال بر تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی است، سهم واردات و صادرات نفت در این نوع نگرش چطور تعریف می‌شود؟

باید با تولید و اشتغال، واردات از بین رفته و دیگر بازارهای داخلی از کالاهای خارجی و چینی بی‌نیاز شود، واردات کمر تولیدکنندگان را شکسته است و باید بدانیم حمایت از کالای ایرانی، تولید و اشتغال نیازمند الزاماتی است که گام نخست آن باور مسئولان به توجه به این مقوله و سرمایه‌گذاری همه‌جانبه در عرصه تولیدات داخلی است.

آیا وجود نفت‌، سدی برای رسیدن به این هدف به شمار نمی‌رود؟

تکیه به اقتصاد نفتی، این احساس نیاز به توجه به اشتغال و تولیدات داخلی و ایجاد ثروت را در کنار نفت در بین مدیران از بین برده و متأسفانه به خاطر راحتی ایجاد ثروت از طریق نفت، دولت و مجلس خود را به اقتصاد نفتی سرگرم کردند که باید این نگرش در بین مدیران اصلاح شود.

برای توجه به تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایران چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

نخست فهم این نیاز توسط مسئولان در هر سه قوه و همه نهادها، دوم باور آن و سوم اقدامات عملی موردنیاز است که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را کم شدن تصدی‌گری دولت و تغییر مراحل نفس‌گیر اداری برای ایجاد مشاغل جدید، حمایت مالی کافی از تولید کنند و کم شدن سود بانکی، دانست.

امروزه بانک‌ها خود به قدرت‌های بزرگ اقتصادی کشور تبدیل‌ شده‌اند که در حقیقت مقابله با آن‌ها بزرگ‌ترین چالش کشور به‌حساب می‌آید.

متأسفانه سودهای بانکی یکی از مهم‌ترین عامل رکود اقتصادی کشور است. امروزه بانک‌ها با سرمایه مردم در حال سودآوری به نفع خود بوده و به رقیبی برای تولیدکنندگان تبدیل‌شده‌اند و با گرفتن سودهای کلان اجازه تولید و رونق در کشور را از مردم گرفته‌اند و این در حالی است که بانک‌ها باید حامی و پشتوانه تولیدکننده داخلی در کشور باشند.

باید سود بانک‌ها را کم کرده و با تزریق بودجه لازم به تولیدکنندگان، سرمایه در گردش تولیدکنندگان را افزایش‌ دهیم تا با تمام ظرفیت به تولید بپردازند و سپس لازم بوده تعرفه‌ها در کشور سامان‌دهی شده و کالاهایی که مشابه ایرانی آن در کشور در حال تولید است و رهبر انقلاب ورود این دسته از کالاها را حرام می‌دانند به کشور وارد نشود.

بعد از سود بانک‌ها قاچاق بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان داخلی است، یکی از تأکیدات رهبری نیز بر مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور است، نخستین اقدام در این حوزه را شما چطور می‌بینند؟

مقابله با قاچاق بعد از کاهش سود بانکی قطعاً اقدام بعدی است، متأسفانه در مبادی اصلی کشور قاچاق به‌صورت روزانه و گسترده در حال انجام است، لذا کشور نیازمند برخورد جدی و قانونی با این پدیده بوده و باید در وزارتخانه‌ها از استفاده کالای قاچاق و خارجی  جلوگیری شود، مردم را نمی‌توانیم به کاری وادار کنیم اما باید در دستگاه‌های دولتی استفاده از کالای خارجی ممنوع شود.

وقتی شاهد استفاده فراگیر از کالاهای خارجی در دستگاه‌های دولتی هستیم چطور می‌توانیم مردم را به سمت حمایت از کالای ایرانی دعوت کنیم؟

متأسفانه امروز شاهد استفاده سالانه دو میلیارد یورو کالای خارجی تنها در سه وزارت خانه کشور هستیم، باید با کنترل استفاده از کالای خارجی در وزارتخانه‌ها نخستین گام را در حمایت از کالای ایرانی برداشته و به نشر این فرهنگ در کشور کمک کنیم و شعار را در دستگاه‌های دولتی به عمل تبدیل کنیم.

عمل‌گرایی مدیران کشور مشکلات مردم را در عرصه اقتصاد، اشتغال و بیکاری حل کرده و باید به دغدغه رهبری فراتر از اقدامات نمایشی عمل شود تا شاهد مشکلات معیشتی مردم در سال آینده نبوده و مردم آسوده‌تر زندگی کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس