کد خبر 843394
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
حسن رشوند نمایه

حمایت از کالای ایرانی فراتر از ترجیح خرید محصولات تولیدی داخلی است.

به گزارش مشرق، «حسن رشوند» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

فلسفه نامگذاری سال‌ها از ابتکارات ارزنده رهبر معظم انقلاب اسلامی از دهه ۱۳۷۰ تاکنون است. این نامگذاری‌ها از نگاه فاخر و شناخت عمیق ایشان از نیازها و ضرورت‌های جامعه منبعث می‌شود که معظم له را هر سال به سمت شعاری برای سال جدید سوق می‌دهد.

در شعار امسال که به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد، بار دیگر رهبری انقلاب در کنار مطرح کردن مباحث اقتصادی در سال‌های اخیر همچون اقتصاد مقاومتی، اشتغال و ... و توجه دادن مسئولان به این مباحث مهم برای برون رفت از چالش‌های موجود، همانند شعارهای سال‌های دهه ۱۳۷۰ همچون «وجدان کاری و انضباط اقتصادی»، همزمان مردم و مسئولان را در شعار سال جدید خطاب قرار دادند.


در نامگذاری امسال، چند نکته حائز اهمیت است:

۱- در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب تلاش داشته‌اند با نگاه جامع، اقتصاد را جبهه جدید و اصلی‌ترین صحنه تخاصم و تقابل دشمن با نظام اسلامی و ملت ایران معرفی کنند و واضح است که تمام تلاش دشمن باز کردن جبهه‌های متعدد و البته وسیع و تلاش برای برهم زدن اولویت‌های نظام در افق ۱۴۰۴ و نظام فکری جمهوری اسلامی و عدم تخصیص بهینه منابع و توان درونی به اولویت‌های حقیقی است. از این روست که سکاندار کشتی انقلاب، با درایت همیشگی و بدون فوت وقت و در گیر شدن با جبهه‌های ساختگی یا با اولویت کمتر، جبهه هدف‌گذاری شده دشمن را شناسایی کرده و مکرر چند سال است نهیب بر می‌آورند که مراقب تنگه‌های نفوذ دشمن باشیم.


۲- نامگذاری سال‌های اخیر از یک قاعده جامعیت نگری پیروی می‌کند. بدان مفهوم که تمام عناوین سال‌های اخیر که حوزه فرهنگ اقتصاد و مصرف را نشانه می‌گیرد، همه آنها اجزایی از یک شبکه مفهومی است؛ بدان معنی که باید یک خط پدافندی را در مقابل دشمن آرایش داد تا هم در مقابل هجمه‌های او تاب مقاومت داشت، هم مسیر پیشرفت کشور را بیشتر فراهم نمود. بنابراین وقتی گفته می‌شود حمایت ازکالای ایرانی، در واقع منظور حمایت از کار ایرانی، حمایت از کارگر ایرانی، حمایت از سرمایه ایرانی، حمایت از کارخانه، تولید ملی، خانواده ایرانی، اقتصاد ایرانی و در واقع تقویت وجهه ملی که موجبات عزت نظام اسلامی را فراهم می‌آورد و با یک همگرایی ملی کشور را از چالش‌های بیشتر نجات می‌دهد، است.


۳- حمایت از کالای ایرانی فراتر از ترجیح خرید محصولات تولیدی داخلی است. در حقیقت رهبری معظم انقلاب با انتخاب این نام قصد داشتند تعصب به ساخت کشور و اشاعه و ترویج این تفکر و تلاش برای ایجاد فضا و وجهه مثبت برای ساخت و استحکام درونی را دنبال می‌کنند.


دلایل زیادی وجود دارد که کالای ایرانی در این شرایط سختی که دشمن با همه عده و عده خود به میدان آمده تا نظام مستقل جمهوری اسلامی را به زانودر آورد، می‌تواند نسخه نجات بخش کشور باشد و در نهایت اقتصاد مقاومتی را در این کشور محقق سازد. در این نوشتار کوتاه، ۱۵ دلیل را برای حمایت از کالای ایرانی، آن‌هم در چنین شرایطی می‌توان بر شمرد:

۱- چرخ صنایع و تولید ملی با حمایت از کالای ایرانی به حرکت در خواهد آمد.


۲- اشتغال را برای جوان ایرانی به ارمغان خواهد آورد. اگر آمار حدود ۱۲ میلیون بیکار را در کشور بپذیریم و نگران حدود یک میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در سال و ضرورت اشتغال آنها باشیم حتماً باید به‌دنبال نسخه حمایت از کالای ایرانی برای بازگشت چرخ تولید و اشتغال این جمعیت قابل توجه در کشور بود.


۳- حمایت از کالای ایرانی در آمد کشور را افزایش می‌دهد و زمینه را برای فعالیت عمرانی بیشتر در کشور فراهم می‌کند.


۴- قاچاق کالا را کاهش خواهد داد. امروز با وجود تلاش‌هایی که برای جلوگیری از قاچاق کالا شده است ما با یک رقم ۱۲ میلیارد دلاری قاچاق کالا مواجه هستیم. این رقم را اگر با دلار ۴۸۰۰ تومان فعلی محاسبه کنیم بدان معنی است که بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان در سال قاچاق صورت می‌گیرد و این یعنی سهم هرخانواده ایرانی از این پول حدود ۲۵۰ هزار تومان در سال خواهد بود. این قاچاق یعنی ۲۵ درصد واردات کشور و ۵۰ درصد در آمد نفتی ما در سال و ۱۰۰ بودجه عمرانی سالانه کشور.

۵- حمایت از کالای ایرانی مانع از واردات کالای مصرفی می‌شود که تماماً در داخل تولید می‌شود ولی به دلیل واردات آنها از خارج، کالای ایرانی یا تولید نمی‌شود یا در صورت تولید، بدون مشتری سرمایه سرمایه گذار ایرانی راکد می‌ماند.

۶- حمایت از کالای ایرانی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری همچون فقر، طلاق واعتیاد خواهد شد.

۷- تحریم‌های دشمن را بی اثر خواهد کرد.

۸- آثار مخرب فرهنگی استفاده از کالاهای وارداتی را کاهش می‌دهد.

۹- رونق پایدار را به اقتصاد ملی خواهد آورد و موجب خروج واقعی از رکود اقتصادی می‌شود.

۱۰- با تقویت صنایع داخلی کیفیت محصولات داخلی ارتقا یافته و بازارهای صادراتی ایران گسترش می‌یابد.

۱۱- وابستگی اقتصاد ملی را به ارزهای خارجی و نوسانات ناشی از قیمت آن در تحولات خارجی کم خواهد کرد.

۱۲- امید به جامعه را افزایش و جوانان را نسبت به آینده خود و کشور را امیدوارتر می‌کند. شعار امسال از یک جامعیت بیشتر برخوردار است و تکلیف را نه فقط بر دوش دولت، بلکه بر دوش آحاد جامعه قرار داده است. دولت موظف به بستر سازی برای تولید کالای ایرانی و مانع از خروج ارز برای خرید کالای خارجی است و تک تک مردم نیز وظیفه دارند با خرید کالای ایرانی به تولید و اشتغال در کشور کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
    0 0
    با سلام یکی از مهمترین الزامات حمایت از کالای ایرانی ، ایثار و از خودگذشتگی مصرف کننده به ویژه جوانان مؤمن انقلابی است که حاضرند انواع و اقسام جان فشانی ها را در راه امام حسین انجام دهند تا نام او را در زمینه اقتصاد هم بر بلندای اقتصاد جهان حک کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس