خشونت

برای بسیاری لندن یک قبله آمال است، با درخشش ویترین‌ها در خیابان آکسفورد و باند و مردم باکلاسی که که در هر شرایطی لبخند می زنند. اما در ورای این، داستان دیگری هم هست.

سرویس جهان مشرق- همه چیز از توئیتی شروع شد که یکی از طرفداران بسیار فعال ترامپ در توئیتر به اسم «زک زیلز»، در 4 ژوئن 2017  در توئیتی نوشت:

"در فرانسه و انگلستان محلاتی وجود دارد که «نواحی ورود ممنوع»(no go zones) هستند...حتی پلیس هم از ورود به ان‌ها می ترسد."

این توئیت جرقه‌ای شد که موجی رسانه‌ای برای بررسی وضعیت جرم و جنایت در لندن و در کل بریتانیا در رسانه‌های بین المللی و فعالان شبکه‌های اجتماعی راه بیفتد.

در 21 دسامبر 2017، اظهارات یک نماینده پارلمان از حزب کارگر به نام «استفن تیمز» (Stephen Timms) درباره وضعیت امنیت در لندن خبرساز شد که تایید توئیت فوق‌الذکر بود. او گفت:

" در حال حاضر، بخش‌هایی از لندن هست که رانندگان جرات نمی کنند به آن‌ها بروند، چون خطر حمله در آن‌ها بالاست."

او افزود: " به گمانم همه ما این را غیرقابل قبول می دانیم که مناطقی در لندن و کل بریتانیا وجود دارد که مناطق «ورود ممنوع»(no go) هستند. اقدامی جدی باید در این زمینه صورت بگیرد."

یکی از بزرگ ترین عوامل ناامنی در خیابان‌های بریتانیا و به طور خاص لندن، حملات با اسید و سایر مواد خورنده یا همان «اسیدپاشی است. میزان این جرم در لندن در سال 2017 آن قدر وخیم بود که لندن در رسانه‌ها «پایتخت اسیدپاشی» دنیا لقب گرفت.

«پلیس می گوید که بریتانیا اکنون پایتخت اسیدپاشی دنیاست»

این ماجرا آن اندازه جدی است که وزیر کشور بریتانیا، «ویکتوریا اتکینز» از بازنگری در برخی قوانین از جمله "افزایش سن خرید اسید از 18 به 21 در این کشور" خبر داد.

«حملات اسیدی: 2017 احتمالا رکورد جدیدی را برای بریتانیا ثبت می کند»

در سپتامبر 2017، خبر اسیدپاشی دوست پسر یکی از سلبریتی‌های معروف تلویزیون بریتانیا به نام «آرتور کالینز» در یک کلوب شبانه در شرق لندن، انگلستان را تکان داد. در این حمله، 14 نفر دچار سوختگی‌ با درجات مختلف شدند. او به 20 سال زندان محکوم شد.

آرتور کالینز به جرم اسیدپاشی در کلوب شبانه به 20 سال زندان محکوم شد
آرتور کالینز، اسیدپاش لندنی

فقط در 6 ماه منتهی به آپریل 2017، 400 مورد حمله با اسید و سایر مواد خورنده، یعنی به طور متوسط دو مورد در هر روز در بریتانیا انجام گرفت. این در حالی است که افسران پلیس لندن معتقدند که این امار تنها بخشی از مجموع موارد حملات با اسید در بازه زمانی فوق الذکر است. در 7 دسامبر 2017، معاون رییس شورای ملی روسای پلیس انگلستان(NPCC) اعلام کرد:

" اکنون یکی از بالاترین نرخ‌های ثبت شده حمله با اسید و مواد خورنده دیگر به نسبت جمعیت، در بریتانیا وجود دارد که به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است."

در واقع، نرخ حملات با اسید در بریتانیا به نسبت جمعیت، حتی از هندوستان و برخی کشورهای شرق آسیا که استفاده از اسید به عنوان یک روش انتقام سابقه تاریخی دارد، پیشی گرفته است. همین مقام ارشد پلیس بریتانیا افزود:

" به نظر می رسد که ما دوباره شاهد افزایش رکوردها در این زمینه خواهیم بود، در حالی که معتقدم نرخ واقعی رویداد این جرم بیش از آن چیزی است که در گزارش‌های پلیس ثبت شده است. آمار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از مداوای سوختگی با اسید بسیار بیش از گزارش‌های ثبت شده ماست."

به گفته او، بسیاری از قربانیان اسیدپاشی از ترس انتقام‌گیری گروه‌های تبه‌کار در بازگشت به محل زندگی خود، به پلیس گزارش نمی دهند.

در 29 دسامبر 2017، روزنامه بریتانیایی «سان» گزارش داد که بسیاری از پیک‌های موتوری که برای اغذیه فروشی‌های لندن کار می کنند، از رفتن به بسیاری از مناطق موسوم به «no go» اجتناب می کنند، چرا که ریسک رفتن به آن مناطق را، به واسطه احتمال بالای حمله با چاقو یا اسید، بسیار بالا می دانند.

گزارش روزنامه «سان» از زبان پیک موتوری‌های لندن درباره بحران اسیدپاشی در این شهر
نقشه نقاط «no go» در لندن به دلیل احتمال بالای اسیدپاشی

یکی از پیک موتوری‌های شاغل در لندن به این روزنامه گفت:

" ما سابقا تا 2 بعد از نیمه شب هم کار می کردیم. حالا خیلی از ما بعد از ساعت 10 شب کار نمی کنیم، گرچه از لحاظ مالی به ضرر ماست. بسیاری از ما بعد از 8 یا 9 حاضر نیستیم به مناطق خطرناک لندن برویم."

در بین محلاتی که به گفته پیک‌های موتوری شرکت کننده در نظرسنجی این روزنامه شرکت کردند، بسیار خطرناک هستند، می توان به «هکنِی»(Hackney) و «استوک نویینگتن»(Stoke Newington) اشاره کرد. یکی دیگر از این محلات، محله «بتنال گرین» در ناحیه «تاور هملتز»(Tower Hamlets) لندن است.

جالب این که در بین محلات و نواحی بسیار خطرناک، نام محله‌هایی دیده می شود که در سالیان اخیر میلیاردها پوند خرج بازسازی و ساماندهی آن‌ها شده است که از آن جمله می توان به «Elephant and Castle» و «Stratford» اشاره کرد. در محله استرتفورد، طبق گزارش پلیس کلان شهر لندن، جرایمی سازمان‌یافته همچون فعالیت شبکه‌های سوء استفاده جنسی از کودکان به شدت افزایش یافته است.

شماری از قربانیان اسیدپاشی در لندن در سال 2017

«جابد حسین»(Jabed Hussain)، یکی از پیک‌های موتوری پیتزابری بود که در جولای 2017، در محله «هگراستون»(Haggerstone) در شرق مورد حمله دو نفر اوباش با اسید قرار گرفت که قصد ربودن موتور سیکلت او را داشتند. جابد که صورت و بدنش در این حمله به شدت دچار سوختگی شد، در مصاحبه روزنامه «مترو»، وزارت کشور بریتانیا را متهم کرد که سعی دارد رشد ویرانگر اسیدپاشی را در این کشور نادیده بگیرد و درگیر مسایلی چون برگزیت شده است. او گفت:

" دولت مشغول سیاست بین‌المللی است، ولی درباره آن‌چه در لندن اتفاق می افتد، چه می کند؟ دولت باید به فکر ما باشد- به فکر خیابان‌ها باشد. این کار وظیفه دولت است."

جابد حسین، پیک موتوری قربانی اسیدپاشی در لندن
«دولت بریتانیا باید حواسش به ما، و به خیابان‌ها باش- این وظیفه دولت است»

در همین حال، در 16 می 2017، لندن به عنوان بدترین شهر بریتانیا برای پرورش کودکان معرفی شد.

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته در می 2017، لندن به خاطر نرخ بالای بزهکاری و قیمت بالای مسکن و اجاره، بدترین شهر برای زندگی خانواده در لندن معرفی شد. در نظرسنجی 5 شاخص قیمت مسکن، دسترسی به فضای سبز، میانگین درآمد، کیفیت اموزش و نرخ بزهکاری به عنوان مبنای سنجش در نظر گرفته شد.

«لندن بدترین شهر انگلستان برای پرورش کودکان»

در 3 آپریل سال جاری میلادی، یعنی همین چند روز گذشته، رویترز به نقل از گزارش‌های پلیس در دو شهر نیویورک و لندن، خبر داد که میزان قتل در لندن از نیویورک جلو زده است. جمعیت این دو شهر تقریبا مساوی و در حدود 8.5 میلیون نفر است، با این تفاوت که در نیویورک قانون اجازه حمل سلاح گرم را می دهد، ولی در لندن حمل سلاح گرم ممنوع است. طبق گزارش رویترز، در فوریه 2018، در نیویورک 14 قتل اتفاق افتاد که در حالی که در لندن 15 فقره قتل رخ داد. در ماه مارچ، 21 قتل در نیویورک و 22 قتل در لندن صورت گرفت.

در پی انتشار این خبر، سخنگوی صادق خان، شهردار لندن، گفت:

" شهردار عمیقا بابت جرایم خشن در پایتخت نگران است. هر جانی که در جرایم خشن از دست می رود، یک تراژدی است."

یک مورد بسیار نگران‌کننده در این میان، شیوع قتل با چاقو در لندن است. از 47 مورد قتلی که از ابتدای 2018 در این شهر رخ داده، 31 مورد با چاقو بوده است. ارشدترین مقام پلیس بریتانیا، «کرسیدا دیک»، رییس پلیس لندن، در مصاحبه با گاردین گفت که دار و دسته‌های اوباش از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای خرید و فروش سلاح سرد استفاده می کنند و دعواهای میان جوانان ظرف چند دقیقه در شبکه‌های اجتماعی تشدید می شود و به درگیری‌های دسته جمعی در خیابان ختم می شود.

«پاتریک گرین»، مدیر موسسه خیریه «صندوق بن کینسلا» در لندن که علیه جرایم با سلاح سرد فعالیت می کند، در گفتگو با رویترز گفت که شبکه‌های اجتماعی یک عامل مهم در دامن زدن به بحران خشونت در بریتانیا هستند:

" امسال(2018) سال وحشتناکی بوده است. به نظر می رسد که بدتر از سال قبل است که خود ان از سال قبل‌تر بدتر بود.....ما در یک بحران هستیم و باید هر چه زودتر فکری به حال آن بکنیم."

طبق گزارش روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، در سه ماهه نخست سال 2018، در هر سه روز یک قتل با چاقو در لندن رخ داده است که نسبت به سال قبل، افزایش 50 درصدی را نشان می دهد. تا 2 آپریل 2018، 9 نوجوان در لندن به قتل رسیده‌اند که 6 تای ان‌ها با چاقو جان باخته‌اند.

امار نگران کننده قتل نوجوان‌ها در لندن
شماری از نوجوانانی که در سال 2018 با ضربات چاقو در لندن به قتل رسیده‌اند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    52 7
    لعنت به این شهر
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      29 3
      لندن هم شد شهر درباره یه جای جدید گزارش بنویسید.
    • محمد GB ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      3 39
      بنده به عنوان کسی که 15 لندن زندگی کردم و در سال 2 بار ایران میام لندن رو امن تر از تهران دیدم. مشرق عکس اول دست آون جوان شیشه الکل نه اسید.
  • GB ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    15 43
    به جای این چرندیات و دروغ‌هاتون یک گزارشی هم از اسید پاشی وحشیها در ایران هم چاپ میکردید بد نبود.
  • US ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    15 46
    در ایران اوضاع بدتر از این هست- واقعیت: این جنایت و ناهنجاری ها در لندن توسط مهاجران صورت می گیرد.
    • DE ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      56 3
      چی اوضاع ایران بدتره ؟ ایران خیلی خیلی از کشورهای اروپایی امن تره . حالا مهاجر یا غیر مهاجر باعث ناامنی در اروپا میشه فرقی نمیکنه . مغرضانه کامنت ننویس و حق رو بگو . این مطلبی که مشرق نوشته درسته .
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      17 7
      مناطقی از لندن اینطوریه مربوط به مهاجرانه؟!
  • .. IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    12 37
    مشرق نیوز چرند نگو
    • امین IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      29 3
      خطاب به 20:01، چرند نیست، عین واقعیته، اگه سواد انگلیسی داری، می تونی به راحتی در موردش در سایت های غربی سرچ کنی( قطعاً چون هیچ دلیلی در رد مطالب منتشر شده مشرق نیوز نمی تونی بیاری، بهتره سکوت کنی).
    • AT ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      2 14
      خطاب به ۲۱:۴۷ یعنی میگی independent و Reuters و the sun و mail و express معتبر هستن؟؟؟ اینها رو که عموماً خود مشرق متهم کرده به دروغگویی!!! عمدتاً در این سالها شاهد بودیم اینها رسانه های صهیونیستی هستن و متعلق به سگهای یهودی پس چطور شد یه دفعه معتبر شدن و بریم سرچ کنیم؟؟؟ یعنی نمی خوایی بگی که مشرق به زیاده خواهی ها و یاوه پراکنی ها و سیاه نمایی های روپرت مرداک و باقی مانسون های صهیونیست اعتماد کرده که؟؟؟ خواستم بگم خیلی باور نکنین این اخبار رو شاید برنامه نفوذ و حاسوسی باشه اگر مشرق منتشر کنه منتظرم بیایی و از رویترز دفاع کنی :)))
    • SE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      6 3
      به AT ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷ خودت را به نفهمی نزن. اقرارالعقلا علی انفسهم جائز. اگر در دادگاه یک متهم کس دیگری را متهم کند حرفش بدون سند قابل پذیرش نیست. اما اگر علیه خودش علیه اعتراف کند می شود سند. آنها هر جه علیه ما می گویند دروغ است یا می تواند دروغ باشد. اما چه دلیلی دارد که علیه خودشان هم دروغ بگویند؟
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    36 10
    رویای ویترینی بعضی ها رو خراب کردید.
    • GB ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
      4 2
      یه چیزی بگم رویای ویترینی شما رو خراب کنم؟ البته اگر مشرق غیر قابل انتشار ندونه ... مشرق شرافت داشته باش و منتشرش کن:))
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    5 23
    افسوس .. جوانان انقلابی ما نباید بدانند شهری به نام لندن که نماد غربی است وجود دارد . مسئولان کجایند؟
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    33 5
    به نظرم ایران باید از افغانستان و پاکستان کریدوری باز کنه و عزیزانی که خواهان زندگی در اروپا هستند رو به اون سمت روانه کنه .
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    11 2
    دو نکته: اولا این چیزها در ایران هم که مد شد تحت تاثیر غرب است. والا کی بلد بود در ایران اسید پاشی کند؟ ثانیا غرب پرست یک اپسیلون حاضر نیستند از بهشت انگاری اروپا دست بردارند
  • Behnam IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    1 15
    کلا مشرق به چرند گویی و انحراف افکار عمومی مشهور است لندن و هر کوفت دیگه انگشت کوچیکه ی ایران هم نمیشن همین امروز یه فیلم منتشر شد که طرف با چاقو تو بیمارستان یکیو میزد مکانشم فکر کنم لرستان بود این مثال یه قطره از دریای آشفته ی ایران هست امنیتی که میگفتین اینه ؟!!
  • کامران IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    8 3
    سرزمینهای کفار همیشه در ظاهر خوبند ولی در باطن رو به سقوطن
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    8 5
    چرا جدیدا به صورت سریالی و پشت هم در مورد کشورهای غربی مطالب منفی چاپ مبکنید؟دلیل این کارتون چیه؟ذهن مردم رو از کجا میخوایین منحرف کنید؟به علت ازادی بیان در غرب تمام مشکلاتشون در نشریات درج میشه و مثل ما پنهان کاری نمیکنند به همین دلیل هم کوچکترین مطلب رو هم بیان میکنند اما کیفیت زندگی در غرب بسیار بالا و غیر قابل مقایسه با ایران است این اراجیفتون چه معنی داره؟تمام مظاهر شهری ما از دوش حموم تا اسفالت خیابون،دارو،برق،اتومبیل،..مبدا غربی داره
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    8 4
    بیچاره ها همشون هم سیاهن.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    3 10
    این سایت مشرق چه سایت احمقانه ایه
  • یه بنده خدا US ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    3 19
    فقط همینو میتونم بگم که حتی پلییییییییسها هم تو کل انگلیس اسلحه گرم حمل نمیکنن. چون نیازی بهش ندارن!
  • حمید AE ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    11 4
    مشرق فیوز جان من میدونم اصلا جا از لندن بدبخت تر تو دنیا نداریم یه لطفی کن یه گزارش راجب اینکه چند نفر آقا زاده تو لندن زندگی میکنن و چقدر از مسئولین واسه تفریح و درمان میرن لندن هم تهیه کن.لندن واسه ما بیچاره فقیرا بده و گرنه واسه تو امثال تو خیلی هم خوبه.
  • Ali GB ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    0 15
    ٩٩ درصدشون كار سياه پوستان هست.خيلي ادمهاي مزخرفي هستن.بيشتر نوجوانان سياه پوست بزهكار هستن.
    • SE ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      6 1
      اگر همان آمریکا این حرف را می زدی متهم به نژاد پرستی می شدی و جریمه ات می کردند.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      11 0
      حالا نه که ایرانیها خیلی سفیدپوستند حس غیرت می کنند نسبت به سفیدها:) به نظر من ایران باید با باز کردن کریدوری برای مهاجران بسمت اروپا رنگ پوست مردم اروپا رو در آینده از شیربرنج به رنگ پوست زیتونی و قهوه ای تغییر بده .بهرحال آب و هوا هم داره گرم میشه و این پوستهای سفید کمرنگ زود در برابر آفتاب مچاله میشه:) در واقع ایران قصد داره به اروپا کمک کنه از نظر حقوق بشری:)
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    4 2
    فاسدها
  • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    4 7
    خطاب به کاربر 21:24 نظرت چیه کریدوری از از اروپا باز بشه تا اونا بیان ایران افغانستان و پاکستان زندگی کنن؟
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
      10 1
      ایران باید تلافی رفتار اروپاییها رو در ایجاد تحریمها و فشارهای بیشتر بر مردم سرشون دربیاره .مگه طرفدار حقوق بشر نیستند این بلوندهای سفیدبرفی؟! مگه نمی خوان ایران رو حتی بخاطر حقوق بشر هم تحریم کنند؟ خب پس پناهنده های ایرانی و افغانی و پاکستانی رو قبول کنند .ترکیب جمعیتی اروپا باید تغییر کنه :)))
  • GB ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
    1 5
    مشرق ولت نمی کنم تا منتشر کنی کاملش رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس