امام خمینی

در سال های پایانی عمر بابرکت حضرت امام(ره) برخی از چهره های موسوم به جناح چپ در نامه ای از ایشان برای ایجاد یک تشکل سیاسی جدید به موازات جامعه روحانیت مبارز کسب تکلیف کردند.

به گزارش مشرق، مصطفی طاهری در یادداشت روزنامه خراسان نوشت:

 در سال های پایانی عمر بابرکت حضرت امام(ره) برخی از چهره های موسوم به جناح چپ در نامه ای از ایشان برای ایجاد یک تشکل سیاسی جدید به موازات جامعه روحانیت مبارز کسب تکلیف کردند. ایشان در پاسخ به نامه ای که این موضوع را مطرح کرده بود، پاسخی نگاشتند که به «منشور برادری» معروف شد. بنیان گذار کبیر انقلاب در این نامه ضمن به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه، توصیه های مهمی را به این افراد که پس از آن مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند ایراد کردند. حضرت امام(ره) در بخشی از این نامه تأکید می کنند: «در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا می‏کند که نظرات اجتهادی- فقهی در زمینه ‏های مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد...». همین فرازها به خوبی نشان دهنده ضرورت وجود سلیقه های مختلف در ساختار قدرت و به رسمیت شناختن آن از سوی انقلاب اسلامی است.  حضرت امام (ره) در ادامه به موضوع اصول مشترک میان جریان های سیاسی توجه می دهند و تصریح می کنند:«اختلاف اگر زیربنایی و اصولی شد، موجب سستی نظام می‏شود و این مسئله روشن است که بین افراد و جناح های موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است ولو این که شکل عقیدتی به آن داده شود، چرا که همه در اصول با هم مشترک اند و به همین خاطر است که من آنان را تأیید می‏نمایم» حضرت امام(ره) در ادامه توصیه های مهمی به دو جریان مهم کشور مطرح و درخصوص حفظ اصول اسلام و حفظ خشم و کینه انقلابی علیه دو قدرت آن روز جهان تأکید می کنند: «... هر دو گروه باید توجه کنند که دشمنان بزرگ مشترک دارند که به هیچ یک از آن دو جریان رحم نمی‏کند.» رهبر کبیر انقلاب در این پیام که هفت ماه پیش از عروجشان نگاشتند تأکید کردند: «شما آن قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‏کند، در برابرش قاطعانه بایستید.» امام امت در بخشی از این منشور، انذاری تلویحی نیز به دو جریان سیاسی کشور می دهند و می فرمایند: «اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی ‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آن که به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است».

وظیفه جریان های سیاسی درباره منشور برادری امام

این روزها و پس از گذشت 29 سال از این پیام تاریخی، گویی هنوز هم این توصیه ها تازگی دارد. خلف صالح امام(ره) نیز در سخنرانی های مختلف خود به شخصیت ها و جریانات سیاسی گوناگون این دست توصیه ها را مکرر مطرح کرده اند و در عمل نیز رهبر معظم انقلاب همواره ضمن به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه ها، در انتصابات سال های گذشته خود به اصلاح طلبان میدان داده اند و در میان این اشخاص می توان به راحتی از چهره هایی مانند آیت ا.. نور مفیدی، آیت ا... محسن قمی، محمدرضا عارف، سید محمد صدر، مجید انصاری و... یاد کرد. علاوه بر این، براساس  نقل قول های  منتشرشده، حضرت آیت ا... خامنه ای مقابل  بحث  حذف کامل جریان اصلاحات در سال های اخیر نیز به صراحت ایستاده اند. محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق ارشاد در سخنانی از مخالفت رهبر انقلاب با حذف جریان اصلاحات خبر داده بود: «هر وقت افرادی پیشنهاد حذف کامل سران جبهه اصلاحات را می دادند حضرت آقا با این قضیه مخالفت می کردند و با حذف این جبهه و عدم تنوع سلایق مخالف بودند و توصیه ایشان این بود که مردم به مرور آگاه شوند که برخی از اعضای این گروه چه خیانتی به ملت و نظام کرده اند.» قطعا این تاکید ایشان همواره بر یک توصیه همیشگی استوار بوده است و آن هم حرکت نکردن در خط دشمن  و مرزبندی با آن هاست . رهبر انقلاب در توصیه های خود به فعالان سیاسی،  بر  لزوم مرزبندی با کسانی که قصد خیانت دارند اما وارد چارچوب های داخلی می شوند تاکید دارند: «اگر مرزها شفاف نشود، عده‌ای می‌توانند با قصد خیانت و بدون این‌که شناخته شوند، وارد چارچوب شوند. ضمن این‌که عده‌ای دیگر نیز بدون آن‌که متوجه باشند، از مرزها خارج می‌شوند. بنابراین عدم مرزبندی اشتباهی بزرگ است.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان؛ 6 اسفند 1388)  همان طور منشور برادری هم نشان می دهد امام خمینی (ره) با تاکید بر ضرورت وجود نگاه ها و سلایق مختلف سیاسی در کشور بیش از هر چیز نگران «لطمه وارد شدن به انقلاب اسلامی» بوده اند و مبتنی بر همین نگرانی به دشمنان مشترک جریان های سیاسی اشاره و تاکید کرده اند: «شما آن قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‏کند، در برابرش قاطعانه بایستید». اکنون این توصیه در پیشگاه جریان های سیاسی و به خصوص کسانی است که چهره های نزدیک به آن ها (چه اصولگرا و چه اصلاح طلب )ندای اپوزیسیونی سر داده و مسیر براندازی را می روند. لذا توصیه امام برای «قاطعانه ایستادن» مقابل چنین افرادی اکنون نیازمند توجه بزرگان جریان اصلاحات است که به وضوح افرادی در این جریان هنوز مرزبندی مشخصی با براندازان و دشمنان ندارند. مخصوصا که این روزها در بین برخی اصلاح طلبان سخنی از ضرورت مرزبندی با براندازان به میان آمده است امروز زمان آن شده است که مواضع و زمزمه های آنان درباره لزوم مرزبندی با براندازان، جامه عینیت به خود بگیرد و بزرگان این جریان با کسانی که با نقاب اصلاح طلبی به دنبال افراطی گری و براندازی و همصدای با اپوزسیون خارج نشین هستند به صراحت و به دور از هرگونه رفتار دو پهلو و به قول امام خمینی(ره) «قاطعانه» ایستاده و مرزبندی کنند آن ها باید بدانند بسیاری از بدنه اجتماعی اصلاحات می خواهند در چارچوب قانون اساسی به فعالیت سیاسی بپردازند و تا این مرزبندی صورت نگیرد، راه برای سیاست ورزی بی دغدغه آنان فراهم نمی شود.

جریان اصلاحات برای فعال شدن نیاز به مرزبندی با برانداز و مخالفان نظام با نقاب دروغین اصلاح طلبی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس