کد خبر 840226
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
هاوکینگ

کتاب‌های علمیِ همگانی او به چند ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و میلیون‌ها نفر آن‌ها را خوانده‌اند، اما نمی‌توان ادعا کرد که این کتاب‌ها تأثیر مثبتی در «باعلم کردن» جوامع بشری داشته باشند.

به گزارش مشرق، رضا منصوری استاد دانشکدهٔ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف درباره استیون هاوکینگ نوشت:

رسانه‌های دنیا امروز پر است از گزارش درگذشت استیون هاوکینگ، کیهان‌شناسیِ او، زندگی شخصی او و تأثیرگذاری‌اش در جامعه. در این سال‌ها همواره دیده‌ام که در مورد هاوکینگ نکته‌هایی مغفول می‌ماند و این غفلت شاید ناشی از ابهت علمی او باشد که اجازه تفکر مستقل درباره رفتار اجتماعی او، کتاب‌های ترویجی‌اش و گزاره‌های هر از گاهیِ او در رسانه‌ها نمی‌دهد.

هاوکینگ را اولین بار در سال ۱۹۷۲/۱۳۵۲ در همایشی در مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در شهر تریسته ایتالیا دیدم. هنوز می‌توانست صحبت کند، گرچه روی صندلی چرخدار ساده‌ای نشسته بود. پس از آن در سال ۱۹۸۶/۱۳۶۵ در کنفرانسی در ژاپن او را دیدم، سال قبلش اعلام کرده بود کیهان‌شناسی به انتها رسیده و تنها چند پارامتر مانده است که باید دقیق‌تر اندازه‌گیری شود؛ شبیه ادعاهایی که در شروع قرن بیستم در اروپا مطرح شده بود درباره کل فیزیک و دیدیم که بعد از آن چه انقلاب‌هایی در علمِ فیزیک رخ داد. در کیهانشناسی هم همین‌طور است: در سی سال گذشته، بعد از این ادعای هاوکینگ، تازه کیهانشناسی وارد فاز تحولیِ بسیار پرباری شده است. هیچ‌یک از کیهانشناسان برجستهٔ جهان این حرف او را جدی نگرفته بود. این ادعای او به علم مربوط می‌شد اما این رسانه‌های عمومی بودند که آن را جدی گرفتند.

گزارهٔ او در مورد خدا و کیهانشناسی، که چند سال پیش منتشر شد، گزاره‌ای بود غیرعلمی و بدیهی بود کسی از اجتماع علمی آن را جدی نگیرد، اما باز رسانه‌ها آن را جدی گرفتند. حالا دیگر هاوکینگ شخصیتی بسیار جهانی شده بود. تعجب ندارد اگر گفته شود این ادعاها را می‌شد سریع به پول تبدیل کرد و اگر علمی نبودند چه باک!

بیشتر بخوانید

کتابی که رکورد فروش را زد، چگونه نوشته شد؟ + عکس

نظریه‌های عجیب هاوکینگ در دنیای فوتبال +فیلم

کتاب‌های علمیِ همگانی او به چند ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و میلیون‌ها نفر آن‌ها را خوانده‌اند، اما نمی‌توان ادعا کرد که این کتاب‌ها تأثیر مثبتی در «باعلم کردن» جوامع بشری داشته باشند؛ آن‌ها بیشتر شبیه مطالب هیجان‌انگیزی بوده‌اند که عمدتاً علاقه‌مندانِ «علم تخیلی» را مجذوب می‌کرده‌اند. ما در ایران بسیار مشکل داشته‌ایم تا انحراف‌هایی را که در نتیجهٔ خواندن این کتاب‌ها در ذهن دانشجویانمان وارد می‌شد بزداییم. البته بخشی از این انحراف‌ها ناشی از ترجمه‌های بد بوده اما نه همه آنها. هنوز هم توصیه من به دانشجویان این است که این کتاب‌ها را نخوانند. هستند کتاب‌های علمی‌ای که فیزیکدانان دیگری برای عموم نوشته‌اند و می‌شود با اطمینانْ خواندنشان را توصیه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 12
  • RU ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    ما انقدر شعور داریم که خوب و بد رو تشخیص بدیم بچه نیستیم که تعیین تکلیف می کنید
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      اگر مردم همونقدری شعور داشتن که فکر میکردن دارن، وضعیت دنیا این نبود
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      10 23
      چرا بهت برخورده آقای باشعور ! این بنده خدا نظرش رو گفته که بیخود وقت و عمرتون رو پای کتابهای این آدم بی خدا نذارید
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      4 13
      اگه شعور داشتید که به لیست بی بی سی رای نمی دادین
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    42 97
    جهت اطلاع آقای منصوری باید گفت آن کسی که خبر مرگش اعلام شد فقط یک ربات بود که شبیه هاوکینگ درست کرده بودند و البته نه پیر می شد و نه موهایش سفید می شد! وقتی دیدند گندش دارد در می آید گفتند مرد. در واقع هاوکینگ واقعی حداقل دو دهه قبل مرد. اصولا کسانی که به بیماری او مبتلا شدند هیچ کدام بیش از دهسال بعد از آغاز ابتلا زنده نماندند. به هر حال ربات مذکور صرفا نظرات دیکته شده نظام ماسونی آمریکا را اعلام می کرد.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      27 10
      تو دیگه خیلی درگیر توهم توطئه هستیا.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    47 38
    مشرق بالاخره یک گزارش در این مورد نوشتید اما کافی نیست. در حالی که جریان های رسانه ای به عمد سعی دارند این فرد را یک چهره خدمتگذار به علم معرفی کنند اما متاسفانه مسلمان ها کم کاری می کنند. قبلا هم گفتم اما منتشر نکردید که چند وقت پیش سایت باشگاه خبرنگاران گزارشی در این مورد نوشته بود که بعضی معتقدند این فرد سال ها قبل مرده و فقط یک ربات جای اوست. این که سعی می کنند از یک آتئیست که به علم و انسانیت خیانت کرده چهره ای مظلوم بسازند را بر ملا کنید.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    48 9
    با سلام استاد منصوری از اساتید برجسته فیزیک هستند شکی نیست. ولی توصیه به نخواندن به نر من درست نیست. مطالعه آثار هاوکینگ در کنار آثار دیگری چون آثار میچیو کاکو و دکتر گلشنی بسیار مفید می باشد. به نظر من داشتن سیر مطالعاتی در زمینه فیزیک و فلسفه و خواندن نظرات متفاوت باعث افزایش درک و شناخت می شود.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    52 38
    استیون هاوکینک بیشتر یک قهرمان علمی برای عموم مردم بود تا یک دانشمند برجسته. هاوکینگ به هیچ وجه یک دانشمند بسیار عالی فیزیک نظری مثل ادوارد ویتن یا یک مدرس خوب فیزیک برای عموم مثل ریچارد فاینمن و لئونارد ساسکیند نبوده و نیست بلکه فردی بود که می خواست با سوء استفاده از علم برای باورهای شخصی خودش توجیه بیاره و باورهای عمومی رو نقد کنه و دلیل محبوبیتش هم بین عوام همین بود. وگرنه هاوکینگ به هیچ وجه جزو 20 فیزیکدان برتر 100 سال اخیر هم نبود و نیست.
    • امیرمهدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      7 0
      دوست عزیز ، با کمال احترام اما این صحبت شما نشانه ی بی اطلاعی کامل از مسائل علمی است . احتمالا شما هیچ گونه مطالعه ای حتی در سطح مقدماتی راجب سیاهچاله ها و پژوهش های مربوطه به آن ها نداشته اید
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    47 45
    دم رضا منصوری گرم! هاوکینگ با هیچ معیاری حتی جزو 100 فیزیکدان بزرگ قرن بیستم هم نیست ولی به دلیل نامشخصی تخیلاتش به نام علم جا زده شده و شدیداً از جانب رسانه های غربی در بوق و کرنا شده. رسانه های ما هم که همیشه دنباله رو
  • FR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    8 6
    Beh jahanam
  • جواد IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    44 52
    التماس تفکر دارم براتون‌ واقعا. یه مرغ پخته این حرفارو بشنوه خنده ش میاد .
    • سید GB ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      19 17
      چه اش به تو مرغ خام؟!!!!
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      17 13
      ما هم التماس شفای عاجل برای شما از خداوند متعال
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    33 88
    اين مردك يكي از سران الحاد بوده كه بعد از عذاب كشيدن در دنيا به درك واصل شده لعنة الله عليه و على اتباعه
  • افشین IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    31 18
    راست میگه کتاب های هاوکینگ رو اگر هم اومدید چیزی جز سردرگمی و خطای ذهن گیرتان نمیاد. خالق را هم نیز رد کرده
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    38 39
    احسنت، علت چهره کردن این شخص ، ملحد و کافر بودنش بود. وگرنه نظریات غلط بسیار داشت.
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    29 20
    احسنت بر استاد گرامی
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    40 27
    هاوکینگ زیادم دانشمند بزرگی نبوده فقط توسط رسانه ها گنده شده بود مثلا یبار گفته بود اینقد به بیرون زمین پیام نفرستید شاید این پیام ها به موجودات فضایی مهاجم برسن و به زمین حمله کنن بنده خدا کلا تو فیلم بوده
  • قاسم US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    49 29
    باشه کتاب شما میخونیم
    • سید GB ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      35 33
      تو یکی قضیه ات مثل همان کسی است که گفتند این کار را نکن عقلت کم می شود، گفت اصلاً عقل چی هست؟!
  • 'هدي IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    23 38
    اين آدم بزرگترين دروغ قرن بود. بعدا متوجه شديد كه شيطانپرستان به دستور جن بزرگ چطور يه عليل بيسواد را بر انسان ها كه اشرف مخلوقات اند را مسلط ساخت. براي تحقير انسان
    • smafzaly1383 IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 0
      خیلی از آرایه های ادبی استفاده می کنید آدم گیج می شه الان منظورتون چیه
    • Mohamad IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      0 0
      دوست عزیز شما هنوز نمیدونین این واژه درست نییت که به یک انسان معلول بگین علیل و به انسان بی هرمتی کنین شما نظربده چرا تحقیر میکنین این درست نیست که بخاطره معلولیتشون مورده تمسخرقراربدیمشون اقای هاوکینگ نظریه داده شما میتونین قبول نکنین و شما هم نظریه بدین البته شما از کجا متوجه شدین شیطان پرستا ایشون...؟؟؟
  • میترا IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    30 19
    شما بااین نظرتون بیشتر باعث میشین کنجکاو بشیم بریم حتما کتاب رو بخونیم مرسی از تبلیغ زیرکانه تون
  • تقی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    7 9
    موافقم. هاوکینگ ادعای علم داشت درحالیکه عملا تعلیمات همه پیامبران الهی رو انکار میکرد. این اسمش علم نبود. چیزی که هاوکینگ و امثالش کسب کرده بودن «سواد» بود که این سواد اگر ایمان همراهش نباشه ما رو به جهنم میبره. ولی حقیقت «علم» طبق احادیث عالی ما «نور»ی هست که خدا در دل هر کس که بخاد میندازه... و «نور» هم هرگز منجر به کفر و انکار خدا نمیشه پس نتیجه میگیریم هاوکینگ «علم» نداشت بلکه فقط خیال میکرده که علم داره. هاوکینگ فقط یه کمی «سواد» داشت که بد ازش استفاده کرد همین.
  • بیتا IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    6 0
    خب شما چه کتاب هایی رو در مورد علم کیهان شناسی پیشنهاد می کنین؟
    • یاسین IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
      0 1
      آره چه کتابایی
  • آرمین IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 2
    خب باید گفت علم وقتی توش تخیل باشه پیشرفت می کنه ومیشه عینه معجزه به قول اینیشتن.نه با دانسته ها
  • ارشیا GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    9 0
    هاوگینک واقعا انسان برجسته ای بوده. وصرفا نباید با خداناباوری ورد کردن نظام حکیمانه هستی مورد قضاوتش قرار بدهیم. کسی که بیگ بنگ یا انفجار بزرگ رو به همراه یک فیزیکدان دیگه در دهه ۸۰ میلادی اثبات کرد، هاوکینگ بود(البته قبل از او دانشمندان دیگه ای این رو مطرح کرده بودند). به هر حال برای خواندن کتب این شخص باید حداقل اطلاعاتی درباره فیزیک داشته باشید وکناب های بیشتری رو خوانده باشید وگرنه نه تنها هیچی گیرتون نمیاد بلکه گیج تر و سردرگم تر میشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس