سودای كسب سود 325 هزار تومانی در ازای 5 سكه بانكی، صف های شعب را طویل تر و شبانه كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، كاهش نرخ سكه بانكی در 12 روز گذشته و اختلاف سكه در بازار رسمی و غیر رسمی منجر به هجوم سودجویان به شعب بانك‌ها برای خرید سكه دولتی شده به طوری كه برخی از ساعت 22 شب برای دریافت سكه در روز بعد مقابل شعب بانك صف می كشند.

سیاست از بین بردن حباب نرخ سكه در حالی از سوی بانك مركزی طی 12 روز گذشته(7 آذر ماه ) اجرایی شد كه هنوز نرخ سكه ها در بازار آزاد كاهش چشمگیری نداشته است.

'محمود بهمنی' رئیس كل بانك مركزی 12 روز قبل با اشاره به حبابی بودن قیمت سكه اعلام كرد كه این بانك نرخ سكه را 70 تا 80 هزار تومان كاهش می دهد و بر همین اساس بانك مركزی طی سه روز بیش از 80 هزار تومان نرخ سكه تمام بهار آزادی را كاهش داد.

هر چند با اجرای این سیاست قیمت سكه نیز تا حدودی روندی نزولی گرفت اما بازار همگام با بانك مركزی پیش نرفت و همواره اختلاف زیادی بین این نرخ ها بوده است.

افزایش اختلاف قیمت سكه در بانك و بازار منجر به هجوم مردم و به ویژه دلالان، سودجویان و واسطه گران به شعب بانكی عرضه كننده سكه شد و تشكیل صف های طولانی و ازدحام در مقابل درب شعب بانك ها شده است.

این در حالی است كه شعب بانكی به صورت دلخواه شرایطی را به مشتریان برای فروش سكه اعلام می كنند، به عنوان نمونه شعبه بانكی تنها عرضه 5 قطعه سكه گرمی و یا دو قطعه سكه ربع بهار را به متقاضیان پیشنهاد می كنند.

بانك مركزی برای بهبود این روند از روز چهار شنبه هفته گذشته نیز فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانك كارگشائی در دو نوبت صبح و عصر را آغاز و بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای سامان‌دهی بازار سكه و ارز تاكید می كند.

در همین حال به نظر می‌رسد كه سكه‌های خریداری شده این بار به جای بازار آزاد، بیشتر توسط افراد نگهداری می شود.

به گفته كارشناسان در صورت چنین شرایطی امكان افزایش قیمت ها در این بازار همچنان وجود دارد زیرا سود جویان ترجیح می‌دهند سكه‌هارا فعلا وارد بازار نكنند.

البته با وجودی كه بانك مركزی بعد از گذشت هفته‌ها تصمیم گرفت وارد عمل شود تا حباب سكه را بتركاند اما باید در نظر داشت این امر سبب شد تا سیل تقاضا به بازار فروش سكه بانكی هجوم آورد تا شمش‌های طلایی را كه به گفته رییس كل بانك مركزی می‌تواند جوابگوی نیاز طلای 10 سال آینده كشور باشد صرف تنظیم بازار سكه شود.

با وجودی كه سكه های بانكی در 104 شعبه بانك ملی در سراسر كشور روزانه توزیع می شود و هر شعبه نیز به طور متوسط روزانه به 30 متقاضی سكه عرضه می كند اما اختلاف زیاد نرخ سكه دولتی و آزاد منجر به رشد متقاضیان در این بازار برای كسب سود و ایجاد مشكل برای شعب بانك ملی شده است.

البته شاید این ملاحظات سبب شد تا بانك مركزی در روز جاری پس از 12 روز كه نرخ سكه ها را كاهش می داد اقدام به افزایش قیمت انواع سكه بانكی كند به نحوی كه این بانك قیمت سكه تمام طرح جدید بانكی در شعب بانك ملی در روز جاری پنج میلیون و 262 هزار و 400 ریال اعلام كرد كه این رقم نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 31 هزار و 200 ریال رشد داشت.

نرخ سكه نیم بهار آزادی نیز از سوی بانك مركزی در روز جاری با 15 هزار و 600 ریال رشد نسبت به روز مذكور 2 میلیون و 532 هزار و 400 ریال اعلام شد.

قیمت بانكی سكه ربع بهار آزادی نیز با 10 هزار و 400 ریال افزایش یك میلیون و 268 هزار و 800 ریال و سكه یك گرمی نیز با 5 هزار و 200 ریال رشد 712 هزار و 400 ریال اعلام شد.

این در حالی است كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم در معاملات غیررسمی امروز شنبه بدون تغییر قیمت نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 6 میلیون و 100 هزار ریال معامله شد.

قیمت سكه تمام طرح جدید در بازار آزاد تهران با 20 هزار ریال كاهش نسبت به روز مذكور 5 میلیون و 930 هزار ریال بود.

در معاملات امروز بازار آزاد، نیم سكه بهار آزادی نیز با 10 هزار ریال افت قیمت نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته دو میلیون و 840 هزار ریال معامله شد.

ربع سكه بهار آزادی روز جاری در بازار غیررسمی كشور با 10 هزار ریال افت قیمت یك میلیون و 440 هزار ریال به فروش رفت. منبع : ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس