کد خبر 840049
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
ناتو

سازمان ناتو با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت کامل از مواضع لندن در زمینه حمله به جاسوس روس تبار در سالزبری، از روسیه خواست تا به سوالات لندن در این زمینه پاسخ دهد.

به گزارش مشرق، تمامی 29 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای از روسیه خواستند تا به پرسش بریتانیا در زمینه مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» جاسوس روس تبار انگلیس، پاسخ دهد.


در این بیانیه آمده است: «بریتانیا امروز به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی درباره استفاده از گاز اعصاب در شهر «سالزبری» در چهارم مارس اطلاع داده است. بریتانیا به کار گیری این گاز در سطح نظامی به وسیله روسیه را تائید کرده است و به دیگر کشورهای ناتو اعلام کرده که احتمال زیادی وجود دارد که روسیه در این زمینه مسئول باشد. بریتانیا همچنین تاکید داشته که این حمله‌ای تبعیض‌آمیز و توام با مسئولیت‌نشناسی بود چرا که زندگی افراد بی‌گناه را هم در معرض خطر قرار داده است.

براساس این بیانیه، کشورهای هم‌پیمان مراتب نگرانی خود را از به کار گیری گاز اعصاب برای نخستین بار از زمان تشکیل سازمان ناتو در کشورهای عضو اعلام می‌کنند و بر همبستگی با بریتانیا تاکید دارند و از تحقیقات آتی در ارتباط با این واقعه حمایت می‌کنند ضمن اینکه از روسیه می‌خواهند تا به پرسش بریتانیا پاسخ دهد و تمامی اطلاعات را درباره برنامه نویچوک به اطلاع سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برساند.»

بیشتر بخوانید:

چرا ناتو در سوریه به کمک اردوغان نمی‌آید؟

آیا در غائله‌های اخیر در ایران پای عربستان در میان است؟



نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه به روسیه اولتیماتوم داده بود تا توضیحاتی در رابطه با مسمومیت این جاسوس روس‌تبار ارائه دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «اعضا اعتقاد دارند که این حمله که برای نخستین بار در کشورهای عضو رخ داد، نقض قواعد و توافق‌های جهانی بود. از سال 1997 یعنی زمانی که کنوانسیون تسلیحات شیمیایی آغاز به کار کرد، تبدیل به یکی از ارکان رژیم منع گسترش جهانی شد. این کنوانسیون مانع از توسعه، انتقال و استفاده از تسلیحات شیمیایی می‌شود. کشورهای عضو متعهد هستند که به توسعه، تولید و یا دیگر اقدامات مربوط به کلاهک و یا موارد مربوط به تسلیحات شیمیایی و انتقال مستقیم و یا غیر مستقیم به دیگر طرف‌ها مبادرت نکنند. این کشورها همچنین نباید در هیچ اقدام نظامی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی وارد شوند و یا همکاری و حمایت داشته باشند و یا کشوری را وادار به مشارکت در اقدامات اینچنین کنند.

ناتو بارها استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم کرده است و از طرف‌هایی که در این زمینه نقش دارند، خواسته است که مسئولیت اقدام خود را بر عهده بگیرند. این سازمان هر گونه استفاده از تسلیحات شیمیایی را به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی می‌بیند.»

«سرگئی اسکریپال» پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرد.

هفته گذشته وی به همراه دختر 33 ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر «سالزبری» انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند.

آمریکا روسیه را به نقش داشتن در مسمومیت یک جاسوس دوگانه و دخترش که هفته گذشته در لندن اتفاق افتاده بود، متهم کرد.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم مدعی شده بود که اسکریپال و دخترش توسط یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده‌اند. او ادعا کرد که به احتمال زیاد روسیه عامل این حادثه بوده است.

می همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف 36 ساعت آینده درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر «سالزبری» توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده» قلمداد خواهد کرد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای هرگونه مداخله در این مسئله را کاملا رد کرده است.

ترزا می امروز با سخنانی در پارلمان این کشور درباره مسمومیت اخیر اسکریپال در انگلیس گفت روسیه در این اقدام مجرم و چنین اقدامی در تضاد با قانون بین‌الملل است.

ترزا می گفت که لندن 23 دیپلمات روس را اخراج می‌کند و مدعی است که این افراد عوامل اطلاعاتی هستند و در مسموم کردن یک جاسوس روس‌تبار نقش داشته‌اند. وی گفت انگلیس روسیه را در پاسخ به نقض حقوق‌بشر تحریم خواهد کرد و دارایی‌های روسیه بلوک خواهند شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    24 5
    مرگ بر انگل ستان
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    1 1
    باتوجه به اینکه به انتخابات روسیه نزدیک میشویم اینکار سرویس ها جاسویی غربی و شاید انگلیسی است که جاسوس را بکشند و خودشان مدعی خون او باشند . در لبنان حریری را کشتند تا به حزب الله حمله کنند در ایران ندا اقا سلطان و ...را کشتند که به ج.ا.ا حمله کنند . به هر حال خودشان می دانند که پوتین رای می اورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس