کارگران نمایه

سفره شب عید کارگران در استان مرکزی درحالی خالی‌تر از همیشه است که کارگرانی که زیر چرخ بی‌تدبیری مسئولان دولتی له می‌شوند.

به گزارش مشرق، کمی که دورو برمان را نگاه کنیم چهره‌های خسته و نا امیدشان را می‌بینیم کارگران را می‌گویم، در یک استان صنعتی مانند مرکزی  که بخش عمده‌ای از جمعیت آن را کارگران تشکیل می‌دهند پیدا کردنشان کارسختی نیست، آنقدر پررنگ هستند که با کمی دقت دستان خالی آنها را که حاصل سوءمدیریت مسئولان است را به وضوح ببینیم.

زندگی امروز کارگران معضلی‌ شده که به نظر می‌آید در شرایط اقتصادی فعلی هیچ راهکاری برایش پیدا نمی‌شود، اصل ۴۳ قانون اساسی تامین نیازهای ابتدایی و ضروری مردم مانند مسکن و آموزش را برعهده دولت گذاشته، نه تنها دولت در این سال‌ها هیچ اقدام مناسبی در این مورد انجام نداده بلکه رکود و گرانی، دست‌مزدهای چند برابر زیر خط فقر کارگران را از همیشه خسته‌تر کرده است.

 حقوق‌های معوقه از ۲ ماه تا ۱۲ ماهه کارگران در استان مرکزی

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر استان مرکزی با اشاره به وضعیت حقوق کارگران گفت: کارگران حدود ۶۷ درصد نسبت به حقوق واقعی خود عقب ماندگی و معوقه دارند و باید این معوقه جبران شود ولی هیچگاه دولت‌ها یا نتوانسته و یا تمایلی برای به تصویب رساندن حقوق واقعی کارگران  در شورای عالی  کار  نداشته و ندارند به گونه‌ای که سفره کارگران روز به روز تهی‌تر از گذشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سه چالش تعیین مزد ۹۷ کارگران

حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم تعیین نمی‌شود

داود میرزایی افزود: متاسفانه وضعیت جامعه کارگری در کشور و استان مرکزی به عنوان یک قطب صنعت کشور رضایت‌بخش نبوده و از آنجایی که شاهد حقوق‌های معوقه از ۲ ماه و بعضا تا ۱۲ ماهه از سوی برخی شرکت‌ها هستیم، ضرورت پیگیری مشکلات این قشر را دوچندان شده است.

وی ادامه داد: مسئولین باید بررسی کنند چه طور می‌توانند با این بحران کنار بیایند و آن را بپذیرند و آیا قابل قبول است  که  پدر و مرد یک خانواده کارگری آن هم در شب عید  با دست و جیب خالی شرمنده خانواده باشد و از سویی با توجه به وضعیت مالی حاکم، اداره خانواده به چه نحو خواهد بود؟ هرچند بصورت مکتوب این مسئله را به مسئولین اعلام کردیم.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر استان مرکزی تصریح کرد: باید مسئله به صورت جدی پیگیری شود، کارفرمایی که مشکل دارد، مشکل ایجاد می‌کند و به هر دلیلی نتوانسته طی سال‌ها و ماه‌های گذشته  مزایای کارگران را پرداخت کند در آستانه  شب عید نسبت به پرداخت آن اقدام کند که نگرانی و دغدغه خانواده عزیزان کمتر شود.

بحث افزایش حقوق ۱۰یا ۱۵درصدی کارگران تاکنون قطعی نشده است

میرزایی بیان کرد: بحث افزایش حقوق ۱۰یا ۱۵درصدی کارگران تاکنون قطعی نشده و همکاران ما نیز در شورای عالی کار بخاطر اعتراض به این مصوبه مجلس و تاییدیه شورای نگهبان دوبار بصورت پیاپی جلسه  را ترک و حاضر به حضور در جلسه  نشدند و تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده  قرار بر این است به جمع‌بندی نهایی برسند هرچند در مجلس با توجه به لایی‌گری‌های صورت گرفته و از پیش تعیین شده نسبت به این مصوبه جای نگرانی است. 

وی افزود: از دوستان در شورای عالی کار و سازمان تامین اجتماعی انتظار می‌رود حقوق کارگر به حقوق واقعی با توجه به مولفه هایی چون سبد خانوار، تورم و معیشت نزدیک  کنند که علاوه بر برطرف کردن نگرانی این عزیزان انگیزه لازم برای سازندگی در عرصه تولید را داشته باشند.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر کارگران چندین واحد تولیدی معوقه دارند که باید فکری به حال آنها شود.

 درحالی که دولتی‌ها با شعارهای تدبیر و امید آینده‌ای بهتر از دیروز را وعده دادند، ولی اکنون شب عید است و سفره کارگر خالی و نگاهش را از زن و فرزند می‌دزدد، و باید امروز به این مسئولان دولتی بگوییم تدبیر و امیدتان برای فردایی بهتر پیشکش همین امروز، همین عید کارگران را دریابید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    1 0
    کارفرمادر بخش خصوصی هم تاب این افزایش حقوق را ندارد....هرچند که این افزایش دردی از کارگر هم دوانمبکنه....شرکتها در محاصره پرداختهای نجومی بابت انواع مالیات،ارزش افزوده،بیمه و اقسام جرایم هستند....بعد صحبت از اشتغالزایی میشه.....اخذ مالیات منصفانه هیچ اشکالی نداره....
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    1 0
    من کارگر خدماتی یا حجمی باور کنید هیچ ندارم
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 0
    برجام هنوز گلابی نداده و شاید هم داده به مدیران و مسئولین رسیده به کارگران و مردم نرسیده
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    2 0
    انسان اگر انسانیت داشته باشه باید از شرم بمیره
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    3 0
    خاک بر سر تدبیر و امیدی که محصولش سفره خالی کارگر باشد
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
    3 0
    جهانگیری کجاست که می گفت در دولت ما کسی سر گرسنه برزمین نخواهد گذاشت ؟ کجایید قهرمانان لاف و وعده و دروغ ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس