کد خبر 839294
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
اذری جهرمی

آذری جهرمی درباره راهکار رفع وابستگی به قابلیت رسانه‌ای تلگرام گفت: دستگاه‌های متولی رسانه امروز معتقدند شیوه فعلی همین است و نیاز به تغییر را احساس نکردند.

به گزارش مشرق، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه جشنواره فاوا درباره اینکه یکی از دلایل اقبال تلگرام بین مردم قابلیت رسانه این پیام‌رسان است، برای پاسخگویی به نیاز رسانه مجازی در کشور و پُر کردن این خلاء و رفع وابستگی به این قابلیت تلگرام در عین حال که وزارت ارتباطات متولی رسانه و محتوا در کشور نیست، چه راهکاری و پیشنهادی وجود دارد، اظهارداشت: باید این سوال را مسئولان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما پاسخ بدهند که متولی رسانه هستند. این دستگاه‌ها امروز می‌گویند شیوه ما همین است و احساس به نیاز تغییر نمی‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اما قطعاً این حوزه از دید من به عنوان یک شهروند و استفاده کننده از ظرفیت رسانه‌ای نیاز به تغییر دارد.

بیشتر بخوانید:

هشدار مجلس به جهرمی درباره پیام‌رسانان داخلی

به گفته وی، متولی این تغییر مشخص است و شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی باید به این مسئله ورود کنند و سیاست‌گذاری کلان انجام دهند.

جهرمی گفت: دستگاه‌های متولی از جمله وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما و فعالان این عرصه از جمله رسانه‌ها باید نیازهای خود را برای تغییر شرایط فعلی و تدوین سیاست‌های  کلان جدید به شورای عالی فضای مجازی اعلام کنند.

*لیست پیام‌رسان‌های مجاز مورد حمایت در مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده است

جهرمی در پاسخ به این سوالی درباره نحوه انتخاب پیام‌رسان‌های بومی برای قرار گرفتن در لیست حمایتی و اینکه تسهیلات 5 میلیارد تومانی به پیام‌رسان‌های خارج از لیست تعلق نمی‌گیرد، اظهار داشت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان‌های بومی آمده پیام‌رسان‌های مجاز می‌توانند از این خدمات بهره بگیرند که برخی از این شرایط عددی (تعداد کاربر) است. مرکز ملی فضای مجازی با تشکیل کارگروه بین دستگاهی درباره پیام‌رسان‌های مجاز تصمیم‌گیری و لیست آنها به ما مکتوب اعلام کرده است.

*احتمال ناتوانی پیام‌رسان‌های بومی در بازپرداخت تسهیلات 5 میلیاردتومانی 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مشکل پیام‌رسان‌ها داخلی اختصاص مبلغ نیست بلکه بی اعتمادی مردم است آیا اختصاص تسهیلات 5 میلیارد تومانی می‌تواند این مشکل را حل کند یا با ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات به بروز مشکل در نظام بانکی در آینده منجر می شود، اظهار داشت: سند حمایتی از پیام رسان‌های بومی بندهای مختلفی دارد. اینکه به نظر می‌رسد یک وام داده‌ایم که مشکلشان حل شود اینطور نیست قطعا تنها مشکل، مشکل مالی و بی‌اعتمادی نیست. وقتی صبحت می‌کنیم از اینکه مردم باید روی پیام‌رسان‌های داخلی بیایند و کسب وکارهای خود را به این پیام‌رسان منتقل کنند باید امنیت، کیفیت و سرعت بالاتر وجود داشته باشد. از نظر حاکمیتی نیز کلان داده‌های ما نباید در خارج از کشور ذخیره شود و باید نظام اقتصادی را بتوانیم داخل کشور خود مدیریت کنیم‌. آیا اگر این اپلیکیشن‌ها نظام پرداخت نداشته باشند می‌توانیم از مردم دعوت کنیم که بیایند؟ آیا بدون اعتماد می‌توان از مردم دعوت کرد؟ باید اعتماد، امنیت و زیرساخت‌های پرداخت فراهم شود.

وی ادامه داد: این مصوبه کامل است و وظایف دستگاه‌ها را تعیین کرده است. وزارت ارتباطات وظیفه تامین زیرساخت داشت که بیش از 300 گیگ پهنای باند رایگان،‌ رک و فضای سرور فراهم کرده و آنها را به بانک معرفی کرده‌ایم. طبق اجازه قانون تسهیلات می‌دهیم که اگر سفته‌های امضا شده را بدهند می‌توانند وام‌های خود را بگیرند.

*از دستگاه‌ها و پیام‌رسان‌ها درباره تکالیف‌شان مطالبه شود

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر از جمله آموزش و پرورش، بانک مرکزی، قوه قضاییه،‌ وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما وظایف مهمی در حمایت از پیام رسان ها برعهده دارند. مرکز ملی فضای مجازی گزارشی را در این باره به رئیس جمهور ارسال کرده که هر دستگاه چه میزان اقدامی پیش برده است. همه دستگاه‌ها به عنوان حاکمیت باید زیرساخت‌های مصوب را انجام دهیم و این مطالبه صحیحی است و باید پاسخگو باشیم.

جهرمی گفت: البته خود پیام‌رسان‌ها نیز وظایفی را برعهده دارند. این حمایت‌ها انجام می‌شود که آنها هم کارهایی انجام دهند. امروز چهارچوبی که می‌بینیم این است که یک عده به صورت کلی از وزارت ارتباطات مطالبه دارند که باید پیام‌رسان بومی را راه بیندازد. در قالب چارچوب مصوب وظایفمان را انجام می‌دهیم و با مابقی دستگاه‌ها نیز تاکنون بیش از سه بار مکاتبه کرده‌ایم. خود پیام‌رسان‌ها هم باید اقداماتی را انجام دهند.

*عده‌ای رفته‌اند نام‌های کانال‌های معروف را در پیام‌رسان‌های بومی گرفته‌اند

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد امروز بنای همه دستگاه‌ها بر این است که بگویند دستگاه‌های دیگر چه شدند؟ یک روز یک شرکت مصاحبه می‌کند و می‌گوید 5 میلیارد کم است و باید 10 میلیارد بدهند، چرا سفته از ما می‌گیرند؟ چرا رک بیشتری اختصاص ندادند؟ زیرا نمی‌خواهند بحث کیفیت خود را جواب دهند. این یک موضوع ملی است و شرکت‌های پیام رسان باید روی کیفیت خود کار کنند و شفاف باشند و کسی انتظار ندارد این شرکت‌ها روز اول در تراز یک بین‌المللی باشند. اکنون برخی کانال‌ها هستند که در سایر پیام‌رسان‌ها نام دارند و اکنون که می‌خواهند به پیام‌رسان‌های بومی بروند،‌ یک عده‌رفته‌اند این نام‌ها را برای خود گرفته‌اند . باید با هماهنگی با وزارت ارشاد و سامانه شامد و در چارچوب قانون آنهایی که ثبت شده و شناسنامه‌دار هستند امکانات را برایشان تسهیل شود، کیفیت را بهبود ببخشند و نسبت به درخواست‌های خارج از ضوابط و مقررات محکم باشند و پاسخگوی حریم خصوصی مردم باشند.

* بومی شدن زیرساخت پیام‌رسان یک ضرورت در تحول دیجیتال است

وی گفت: از تمام دستگاه‌های مخاطب مصوب شورای عالی فضای مجازی خواهش می‌کنم این موضوع ملی را پیگیری کنند. بومی شدن زیرساخت پیام‌رسان یک ضرورت در تحول دیجیتال است که نمی‌توانیم مباحث مالی و نظام پرداخت را به سرویس‌دهندگان خارجی واگذار کنیم و از سوی دیگر به نیازهای مردم نیز نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و از خود این شرکت‌ها هم باید مطالبه شود. بعضا می‌بینیم که این شرکت‌ها فقط مطالبه می‌کنند آنها هم باید به مردم و نیازهای کسب و کارها پاسخگو باشند.

*سود 8 درصدی پیام رسان‌ها، ارزان‌ترین نوع تسهیلات است

جهرمی در پاسخ به این سوال که سود وام 8 درصدی برای پیام رسان‌ها به صرفه نیست گفت: تسهیلات یک سال تنفس دارد و با حداقل تضمین و ارزان‌ترین نوع تسهیلات به آنها واگذار می‌شود. آنها اعلام می‌کنند نمی‌توانند سفته دهند که سفته دادن ساده‌ترین نوع ضمانت است و اگر قانون به ما اجازه دهد که بدون اخذ ضمانت پرداخت کن مشکلی نداریم. چون منابع دولت در اختیار ما است و دولت برای هزینه مجوز می‌خواهد و  وزیر و دستگاه وزارت مجوز ندارد که پول بلاعوض بدون ضمانت قانونی به کسی بدهد.

*شرکتی که نمی تواند یک سفته بدهد اشکالی وجود دارد

وی ادامه داد: این شرکت‌ها باید سرمایه‌گذارانی جذب کنند مکانیزم رشد بخش خصوصی مشخص است شرکتی که می‌خواهد عهده‌دار ظرفیت پیام‌رسانی تعداد زیادی از ایرانی‌ها و یکی از ارکان توسعه فضای مجازی باشد وقتی می‌گوید یک سفته نمی‌توانم بدهم یک اشکال است. طبیعتا باید بروند اعتماد سرمایه‌گذاران را جذب کنند بخشی از سهام خود را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند و پشتیبانی مالی جذب کنند. نمی‌توانیم زیر ساخت فضای مجازی را پیوند بزنیم به شرکت‌هایی که توان اقتصادی لازم را ندارند. علاوه بر این، برای این موضوع هم تصدی‌گری دولت دیده نشده که برود پیام‌رسان دولتی راه بیندازد و به لحاظ فنی، اقتصادی و مدل پیام‌رسان‌ها دولت‌ها به این عرصه ورود نمی‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس