کد خبر 839144
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
جیمز متیس

سه سال پس از آغاز جنگ یمن، آمریکایی‌ها بالاخره اعتراف کردند که در این جنگ شرکت مستقیم دارند.

به گزارش مشرق، امروز ژنرال «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با پولیتیکو در پاسخ به سوالی ابتدا گفت که نیروهای آمریکایی در مرزهای شرقی یمن حضور دارند و بعد اعتراف کرد که آمریکایی‌ها در یک عملیات در جایی چند صد کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای شرقی، با اماراتی‌ها عملیات مشترک داشته‌اند.


امارات و عربستان، دو نیروی نظامی خارجی عمده حاضر در یمن هستند و در ظاهر در یک ائتلاف با انقلابیون این کشور می‌جنگند؛ حقیقت اما این است که هر دو کشور در پی تسلط بر بخش‌های بیشتری از زمین‌های راهبردی کشور فقیر و جنگ‌زده یمن هستند.

امارات چندی پیش قرارداد اجاره 99 ساله «سقطرا» بزرگ‌ترین جزیره حدفاصل آب‌های دریای عرب و خلیج عدن را با «منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن امضاء کرد و به اشغال نظامی این جزیره راهبردی، شکل و شمایل قانونی داد.

ژنرال متیس به عنوان وزیر دفاع کشوری که تاکنون حاضر به تأیید رسمی حضور نیروهای نظامی خود در داخل خاک یمن نشده بود و حداکثر، خبر سوخت‌رسانی هوایی به جنگنده‌های سعودی را تأیید می‌کرد، امروز حضور نیروهای نظامی در کنار اشغالگران اماراتی را تأیید کرد.

بیشتر  بخوانید:

جنگنده‌های عربستان ۱۳ بار صنعا را بمباران کردند

آیا در غائله‌های اخیر در ایران پای عربستان در میان است؟



سوال خبرنگار این بود که «آیا در حال حاضر نیروهای آمریکایی در مرزهای شرقی یمن حضور دارند؟»

متیس این‌گونه پاسخ داد: «ما نیروی خیلی کوچکی (در شرق یمن) داریم که در اکثر موارد با اماراتی‌ها و سازمان ضدتروریستی یمن همکاری می‌کنند.»

این ژنرال آمریکایی اما در ادامه، به مثالی از همکاری نیروهای آمریکایی و اماراتی اشاره کرد که محلش ارتباطی به مرزهای شرقی نداشت و با مرزهای عمان، 480 کیلومتر فاصله دارد.

متیس در این خصوص گفت: «مثلاً بندر مکلّا یک سال در کنترل القاعده بود و امارات متحده عربی با مقداری کمک از سوی آمریکا که عمدتاً کمک اطلاعاتی بود، وارد این بندر شد و ظرف 36 ساعت، جایی را که یک سال در دست القاعده بود، آزاد کرد.»

متیس که رسماً از کمک آمریکایی‌ها به یک عملیات در قلب یمن سخن گفته بود، سپس سریعاً سعی کرد سخنان خود را تغییر دهد و گفت: «البته ما آنجا نیستیم. می‌دانید ... سربازان ما در جبهه زمینی این جنگ داخلی نیستند.»

بندر مکلا یکی دیگر از بنادر راهبردی جنوب یمن است که می‌تواند کانال اتصال جزیره سقطرا و سرزمین اصلی یمن باشد؛ حالا همانطور که متیس گفته و توافق امارات و منصور هادی نشان می‌دهد، این جزیره و آن بندر در اختیار اماراتی‌ها هستند.

البته این تنها امارات نیست که سودای فتح سرزمین در کشاکش جنگ یمن را دارد.

عربستان که در ظاهر هم‌پیمان امارات در نبرد علیه مردم یمن است، متوجه حضور پررنگ اماراتی‌ها در خاک یمن شده و اخیراً تعداد زیادی نیرو به منطقه «المهره» فرستاده؛ المهره منطقه حائل بین بیابان‌های غربی عمان و یمن است.

عربستان همچنین در تلاش برای ماندگار شدن در این منطقه، سلفی‌های طرفدار خود را که به صورت سنتی در مناطق شمالی یمن زندگی می‌کنند، به مهاجرت به المهره تشویق کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس