داورزنی

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تعامل بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان گفت: هدفگذاری‌مان در بازی‌های آسیایی قرار گرفتن در رده‌های چهارم تا ششم است.

به گزارش مشرق، در روزهای پایان سال ۹۶ به گفت و گو با محمدرضا داورزنی نشستیم که بزودی دومین نوروز را در پست معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش سپری خواهد کرد. در این مصاحبه نظریات این مدیر ورزشی که سابقه مدیر کلی تربیت بدنی در استان‌های خراسان، سمنان، کردستان و کرمانشاه و همچنین ریاست فدراسیون‌های سوارکاری، چوگان و والیبال را در کارنامه دارد را در مورد مسائل مختلف از جمله شرایط بحرانی کشتی و حضور بانوان در استادیوم‌ها را جویا شدیم.

گفتگو با داورزنی را در ادامه می‌خوانید:

* فدراسیون‌های ورزشی باید در چارچوب‌های اصلی نظام حرکت کنند

معاون ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش در آغاز صحبت‌هایش گفت: به اندازه کافی در کشور مشکلاتی وجود دارد که اگر این مشکلات را به درستی مدیریت نکنیم کشور دچار چالش‌های جدی می‌شود. به‌ هر حال وقتی با ۵۰ فدراسیون سر و کار داریم که هر کدام شاخص ها و تعاملات متفاوت با جهان دارند را به درستی رصد نکنیم هر کدام احتمال دارد با مشکلاتی روبرو شوند. باید به گونه‌ای رفتار شود که فدراسیون‌ها علاوه بر استقلال، آزادی عمل هم داشته باشند و در چارچوب‌های اصلی نظام حرکت کنند.

مجموعه عوامل متعددی که در کشور هستند، از رسانه‌ها گرفته تا نهادهای دیپلماسی باید مسیر حرکت کشور را به گونه‌ای طراحی کنند که این راه نه به اندازه‌ای تنگ و محدود شود که جلوی آزادی عمل را بگیرد و نه باید آن را کامل آزاد گذاشت که مبادا از مسیر منحرف شویم. باید همه افراد دلشان به حال ممکلت بسوزد و با خلوص نیت وظایفشان را انجام دهند. رسالت رسانه به عنوان یک قوه اثرگذار در تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای نقد و ارزیابی است و روز به روز شاهد آن هستیم که رسانه‌ها شرایط جدیدتری پیدا می‌کنند، چرا که هر نقصی راهکار خودش را دارد. برای هر مساله و مشکلی باید راه حل‌ها را مورد ارزیابی قرار داد و سپس کم هزینه‌ترین راه را انتخاب کرد. معتقدم با تدبیر و هم فکری زمانی که همه هدفشان منافع ملی باشد می‌توان تصمیمات درست گرفت.

* در تصمیمات بین المللی ورزش دست‌های پشت پرده و مسائل سیاسی نقش دارند

داورزنی در ادامه به صحبت درباره کشتی پس از اتفاقات اخیر در مورد مواجهه با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس و همچنین بیانیه‌های رسول خادم مبنی بر کناره گیری از ریاست فدراسیون کشتی آن هم دو ماه پس از انتخاب مجددش پرداخت و گفت: بعضی وقت‌ها گرفتن برخی تصمیمات جایگاه خاص خودش را دارد. سیاست‌های کلان نظام را وزارتخانه‌ها و دولت ها تبیین نمی‌کنند. سیاست‌های کلی نظام همان آرمان‌هایی است ‌که نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب آن شکل گرفته است. یک وزارتخانه یا دولت نمی‌تواند در حوزه آرمان ها و ارکان نظام تصمیم گیری کند. باید از همه ابزارها در تمام حوزه ها استفاده شود تا تصمیماتی گرفته شود که هم آسیب کمتر و هم برد بهتری در تعاملاتمان با نهادهای بین‌المللی داشته باشد. در طول تاریخ ۳۹ ساله انقلاب با نهادهای کلان بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت همیشه چالش داشتیم و مرتبا علیه ایران قطعنامه صادر کرده و ما را محکوم می‌کردند. در موضوعات مختلف با بررسی رفتار نهادهای بین‌المللی متوجه می شویم که آن‌ها یک لایه ظاهری و یک لایه پنهانی دارند که این لایه دوم همان دست‌های پشت پرده است. باید در شرایط مختلف با تدبیر عمل کرد چنانچه که امام خمینی (ره) در زمان جنگ قطعنامه صلح را برای حفظ عزت ملت و منافع نظام پذیرفت و یا در موضوع انرژی هسته ای تعاملاتی را با نهادهای بین‌المللی بر قرار کردیم و تدبیر این شد که به مذاکره و گفت‌وگو بپردازیم و با دادن برخی امتیازات توانستیم امتیازات دیگری را به دست بیاوریم.

داورزنی با تاکید بر نقش دست های پشت پرده در گرفتن تصمیمات بین المللی ورزشی افزود: مواردی که اشاره کردم فراتر از بحث یک رشته خاص ورزشی است. در طول تاریخ مواردی وجود داشته که یک کشور کامل المپیک را تحریم و در آن مسابقات شرکت نکرده است و دلایل این تحریم ها برای کشورها متفاوت بوده است. چنانچه که در مسائل مختلف سیاسی – اجتماعی با مذاکره مسائلمان را حل و فصل کردیم باید در مسائل ورزشی هم با مذاکره و تدبیر پیش برویم. باید پذیرفت که منشور المپیک دارای یک بایدها و نبایدهایی است و کمیته‌ بین‌المللی المپیک اعلام کرده که هر کسی می‌خواهد در  المپیک حاضر شود باید در قالب این چارچوب‌ها حرکت کند. این لایه ظاهری است و روی دیگر سکه همان لایه پنهان و دست های پشت پرده‌ای است که بین قدرتها وجود دارد. بده بستان‌ها و لابی‌هایی در دنیای بین‌الملل وجود دارد که مسائلی از قبیل اعطای میزبانی ها و برخورد با کشورهای مختلف نمونه هایی از این موارد است. مثلا در مورد دوپینگ ورزشکاران روسیه و محرومیت ورزشکارانش باید بگویم که این جریان کاملا سیاسی است، چرا که این اتفاق زمانی رخ داد که روسیه با غرب دچار چالش شد. اخذ این چنین تصمیماتی ابزارهایی در دست غربی‌ها است که با این ابزار قصد دارند همه چیز را تحت کنترل خود در آورند. هر کسی ظاهر این منشورها و قوانین را نگاه کند می پسندد و همه اذعان‌ دارند که باید در چارچوب آن حرکت کنیم اما آیا واقعیت مسائل پشت پرده همین است؟ آیا همه اتفاقات در  المپیک و میزبانی دادنها در چارچوب یک نظام عقلایی و منطقی صورت می‌پذیرد یا مبتنی بر مناسبات پشت پرده است؟ باید کمی از سطح ظاهری مسائل فاصله بگیریم و عمیق تر به موضوعات نگاه کنیم. اگر تحلیل درستی از مسائل پشت پرده داشته باشیم می‌توانیم تصمیمات درستی را اخذ کنیم. در مورد کشتی‌ و مسائل پیش آمده آن تنها بحث یک رشته خاص ورزشی مطرح نیست، چرا که در طول چهار دهه پس از انقلاب ورزشکاران ایرانی بیش از ۲۰۰ بار با ورزشکاران رژیم صهیونیستی مبارزه نکرده‌اند و این مورد را به عنوان یک اصل کلی پذیرفته‌ایم.

او تصریح کرد: در زمان مبارزه با هر حریفی در المپیک یکی از اولین مشخصه‌های آن تیم یا ورزشکار پرچمی است که بر سینه او قرار دارد. چنانچه شاهد بودیم در مورد کویت و پس از مسائل پیش آمده برای این کشور عربی کمیته‌ بین‌المللی المپیک اعلام کرد که ورزشکاران کویتی از پرچم این کمیته‌ به جای پرچم کویت استفاده کنند. در واقع با این گونه تصمیمات با کشورها برخورد می‌کنند. در المپیک زمستانی که کشور روسیه تحریم شد با پرچم دیگری ورزشکارانش حاضر بودند. این به این معنا است که وقتی کمیته‌ بین‌المللی المپیک راجع‌ به یک ورزشکار نظر بدهد در مورد ملیت و هویت آن فرد و پرچمی که بر روی سینه‌اش قرار دارد تصمیم گیری می‌کند و اظهار می کنند که چون نمی‌خواهیم حقی از ورزشکار ضایع شود باید از پرچم المپیک استفاده کند تا تلاش هایش نادیده انگاشته نشود.

* تعیین و تکلیف مسئله رویارویی با ورزشکاران صهیونیستی بر عهده نهادهای کلان و تصمیم گیرنده نظام است

سه دهه است که به شکل های مختلف ما را تحریم کرده‌اند و اجازه تبادلات پولی به ما نمی‌دهند و یا در مساله هسته‌ای مشکلاتی را برایمان ایجاد کرده‌اند. این‌ها  همه مسائل کلان نظام هستند که در هر کدام با تدبیر و مذاکره پیش رفته‌ایم به موفقیت رسیده‌ایم ولی باز هم غربی‌ها به خاطر این که امتیازاتی را در بر جام به ایران داده است از ابزارهایی دیگر استفاده می‌کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند. به خاطر آرمان های نظام جوانان ما جانهایشان را داده‌اند و شهید شده‌اند پس آیا حق داریم این اصول را زیر سوال ببریم؟ لایه ظاهری قوانین و تصمیمات کاملا شفاف است، اما پشت پرده چیست که در یک جایی پیشنهاد می‌شود که شما رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسید سپس هر پستی در کمیته‌ بین‌المللی المپیک خواستید اعطا می‌کنیم. دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند این سوال را دارند که چرا در عرصه رقابت‌های بین‌المللی ورزشی برای حل مشکل رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی تعیین تکلیف نمی‌شود؟ برای اتخاذ راه‌حل باید به چند نکته توجه داشت؛ در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران کشوری به نام "اسرائیل" را به رسمیت نمی شناسیم و کسی در این باره تردیدی ندارد و با این دید نباید با ورزشکاران اسرائیلی مسابقه بدهیم اما در این مدل دچار تعارضات با نهادهای بین‌المللی می‌شویم. حال باید بررسی کرد که چگونه می‌شود ورزشکاران ایران با صلابت در مسابقات شرکت کنند و با صلابت مقابل ورزشکاران اسرائیلی بازی نکنند. تعیین و تکلیف این مسئله بر عهده نهادهای کلان و تصمیم گیرنده نظام است. ما به عنوان وزارتخانه برای نهادهای بالا دستی تعیین تکلیف نمی‌کنیم. نهادهای کلان و بالادستی باید تصمیم بگیرند که فدراسیون‌های ورزشی چه برخوردی در رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی داشته باشند. در مورد کشتی‌ باید با تدبیر بیشتری با مسائل برخورد کرد. برخی از مسائل و مشکلات باید در درون سیستم مورد بررسی قرار بگیرد و همه آثار و جوانبی که مرتبط با این موضوع است مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و سپس تصمیم مقتضی گرفت.

*  تصمیم وزارت ورزش و جوانان حفظ ثبات در کشتی است

منهای بیانیه‌ای که توسط رسول خادم در فضای مجازی منتشر شده بود تا همین الان هیچ استعفای مکتوبی را از شخص آقای خادم دریافت نکرده‌ایم. خادم دو ماه پیش به عنوان رییس فدراسیون برای چهار سال آینده انتخاب شد و برای بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کرده‌ و باید فدراسیون کشتی‌ برنامه‌هایش را ادامه‌ دهد. طبیعی است که مردم انتظار زیادی از کشتی‌ دارند و امیدوارند کشتی‌ ایران بتواند تعداد قابل توجهی مدال‌ در  المپیک و بازی‌های آسیایی را کسب کند. جدا از موضوع مبارزه کردن با ورزشکاران رژیم صهیونیستی، مردم نگران نتایج کشتی‌ هستند و انتظار دارند برنامه‌ها و اردوها به صورت ‌دقیق اجرا شود. حساسیت بر روی کشتی‌ در بین مردم و همچنین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک وجود دارد و این دغدغه‌ را داریم تا آسیبی به برنامه‌های کشتی‌ وارد نشود. نگرانی مردم و مسئولان با توجه به کسب نتایج ضعیف در مسابقات آسیایی و جهانی اخیر بیشتر هم شده است چرا که نتایج نگران کننده بوده است. بنابراین همه باید تلاش کنیم تا از دغدغه‌های رسول خادم در ریاست فدراسیون کشتی کم کنیم. انصافا در طول دو سال اخیر وزارت ورزش و جوانان به صورت کامل از برنامه‌ها، اردوها و سفرهای تدارکاتی کشتی‌ حمایت کرده است. آقای خادم دو ماه پیش به عنوان رییس فدراسیون کشتی‌ برای چهار سال انتخاب مجدد شده و حکم‌شان هم صادر شده است و با این مبنا که آسیبی به برنامه‌های کشتی‌ در جاکارتا و  المپیک ۲۰۲۰ وارد نشود تصمیم وزارت ورزش و جوانان بر حفظ ثبات است.

*  خادم رسما و قانونا رییس فدراسیون کشتی‌ است

داورزنی با اشاره به سکوت رسول خادم اظهار کرد: در طول یک هفته‌ پس از بیانیه خادم هم زنگ زدیم و همه به او پیام فرستادیم ولی گویا فعلا تصمیم گرفته‌ که کمی فاصله بگیرد و در دسترس نباشد. در واقع مذاکرات وزارت ورزش و جوانان با خادم از طریق همین دو بیانیه‌ای بوده که او در فضای مجازی منتشر کرده است. جدا از این که آیا انتشار بیانیه در فضای مجازی به این صورت کار درستی است یا خیر، باید بگویم که رسول خادم رسما و قانونا رییس فدراسیون کشتی‌ است. متاسفانه برخی از رسانه‌ها که در این مورد خاص از شاخه ای به شاخه ای دیگر می پرند و به مسائل مختلف اشاره می‌کنند در واقع به بی ثباتی دامن می زنند. معتقدم رسول خادم از مفاخر ورزشی ایران است و اگر دغدغه‌ی دارند این نگرانی مجموعه ورزش و کشور است و باید با تدبیر با آن برخورد شود.

او با انتقاد تلویحی از صدور بیانیه‌های این چنینی در فضای مجازی گفت: حتی پیش از مطرح شدن مسائل کشتی‌ ما به دنبال این موضوعات بودیم و جلسات متعددی داشتیم. شاید اخذ تصمیم در مورد رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی سخت باشد، اما این تصمیم گیری نه در فضای مجازی اتفاق میافتد و نه توسط کسانی که از خارج از ایران می‌خواهند ما را اداره کنند. خیلی عجیب است که ما مسائلی در داخل کشور داریم که باید نظام در مورد آن تصمیم گیری کند اما تجزیه و تحلیل این مسائل را رسانه‌هایی از خارج کشور انجام می‌دهند و این‌ در حالی است که منابع مالی چنین رسانه هایی توسط رژیم صهیونیستی و نظام استکبار تامین می‌شود. نباید در موضع انفعال قرار بگیریم و ببینیم که آن‌ها چه می‌گویند و سپس تصمیم بگیریم. این مدل که بیگانگان ورزش ایران را تجزیه و تحلیل کنند و ما بر اساس ارزیابی آن‌ها تصمیم بگیریم کاملا مدل اشتباهی است و متاسفانه شاهد هستیم که برخی از نقدهایی که توسط بیگانگان مطرح می‌شود در داخل کشور توسط برخی از مسئولان نیز بازگو می‌شود. به هیچ عنوان نظام در موضع انفعالی تصمیم گیری نمی‌کند و تصمیم مقتدرانه خواهد گرفت. مردم برای امنیت و صلابت و استقلال کشور خون‌های زیادی داده‌اند و اجازه نمی‌دهند بمباران تبلیغاتی بر عزتشان خللی وارد کند. اگر روزی شبکه ‌های ضد انقلاب از ما تعریف کردند باید به همه چیزمان شک نکنیم، چرا که چنین شبکه‌هایی به دنبال مسائلی هستند تا همه اقدامات نظام را مخدوش کرده و زیر سوال ببرند. این‌ها موضوعاتی نیستند که در حد عموم جامعه در موردشان بحث شود و هر کسی نظری بدهد و باید نهادهای مربوطه در این باره تصمیم بگیرند و باید تصمیمی گرفته شود که هم  هزینه و هم آسیب کمتری برای نظام داشته باشد، اما در حال‌ حاضر نباید به کشتی‌ لطمه ای وارد شود.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان افزود: ما چند بار پیغام دادیم که رسول خادم بیاید و بیشتر با هم حرف بزنیم. یک باره او تصمیمی را گرفته و ارتباطش را به طور کامل قطع کرده است و تنها در فضای مجازی و از طریق بیانیه ها نطقه نظرات خادم را متوجه شدیم. سعی می‌کنیم حتما با خادم نشستی را داشته باشیم مگر این که خودش اصرار داشته باشد که نخواهد ادامه‌ دهد. بالاخره قطار کشتی‌ نباید متوقف شود و باید با افتخار به مسیرش ادامه‌ دهد. کشتی‌ یکی از رشته‌های اصلی ایران در بازی‌های آسیایی است که باید با قدرت در مسابقات شرکت کند. امیدوارم رسول خادم که سال‌ها برای عزت و افتخار ایران تلاش و مبارزه کرده با هم فکری با مسئولان به حل و فصل این موضوع کمک کند. نباید حس بی ثباتی به بدنه کشتی سرایت کند و اردوها را تحت تاثیر قرار دهد. قطعا نشستی را با هیات رییسه کشتی خواهیم داشت و امیدوارم هیات رییسه هم بتواند کمک کند تا رسول خادم در تصمیماتش تجدید نظر کند و ما هم سعی می کنیم تا این تجدید نظر اتفاق بیفتد. البته دوست داریم رسول خادم هم در جلسه هیات رئیسه حضور داشته باشد و پس از شنیدن حرف‌های او تصمیم مناسب تا هفته آینده برای وضعیت کشتی‌ گرفته شود.

* هدفگذاریمان در بازی‌های آسیایی 2018 ایستادن در بین رده‌های چهارم تا ششم است

داورزنی درباره پیش بینی‌اش از نتایج کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و این که آیا در این دوره از بازی‌های آسیایی نتیجه بهتری نسبت به دوره قبل که کاروان در شرایط اقتصاد مقاومتی اعزام شد، انتظار می‌رود؟  گفت: معتقدم تحلیل و پیش‌بینی نتایج ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا را باید پس از قطعی شدن تعداد تیم‌ها و ورزشکاران اعزامی انجام دهیم و آن موقع می‌توانیم جمع بندی کنیم که آیا می‌توانیم جایگاه پنجمی دوره قبل را تکرار کنیم. باید جایگاه چهارم را هدف خود قرار دهیم یا حتی هدفگذاریمان را بین رده‌های چهارم تا ششم قرار دهیم.

او با اشاره به نقش میزبان در تعیین و تکلیف برای رشته ها و اوزان مختلف ادامه داد: تصمیماتی که در جاکارتا برای تعداد رشته‌ها و حذف و ‌اضافه کردن برخی از اوزان بر مبنای کشور میزبان گرفته شد بر نتایج سایر کشورها تاثیر می‌گذارد. در واقع میزبان اعلام می‌کند که در چه رشته‌ها و اوزانی می‌تواند نتایج خوبی بگیرد و با این مدل کشورهای دیگر را کمی دچار محدودیت می‌کند و معادلات را برای کسب مدال تغییر می‌دهد. تمام سعی میزبان بر این است که خودش را در رده بندی مدالی بالا بکشد. متاسفانه اتخاذ چنین تصمیماتی متاثر از همان تعاملات پشت پرده ای است که اشاره کردم.

داورزنی اعلام کرد: به نظرم آخر فروردین ماه لیست نهایی تیم‌ها و رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی معلوم شود. همچنین حضور برخی از رشته‌ها مانند اسکواش و تنیس روی میز را منوط به مسابقاتی کرده‌ایم که در پیش رو دارند و پس از بررسی عملکردشان تصمیم قطعی برای حضورشان گرفته خواهد شد. در حال‌ حاضر در جلساتی که با ستاد بازی‌ها در کمیته‌ المپیک داشتیم بر این موضوع تاکید داریم که کاروان اعزامی هم کیفی‌تر باشد و هم به برخی رشته‌های مادر و پر مدال فرصت رشد و کسب تجربه بدهیم. ضروری است که در مورد رشته‌های پر مدال و مادر هزینه کنیم و نگاه ویژه‌ تری داشته باشیم. باید بپذیریم  که حفظ پنجمی هم در آسیا کار بسیار دشواری است و باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم و ببینیم در بین رده‌های چهارم تا ششم در چه جایگاهی قرار می گیریم.

* تلاش وزارت ورزش و جوانان تعامل کامل با کمیته ملی المپیک و تنش زدایی است

او در مورد همکاری وزارت با کمیته المپیک گفت: یکی از  مهم‌ترین مسائلی که پس از آمدن دکتر سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان شاهد آن بودیم دوری از حاشیه‌ها و تنش زدایی بوده است. باید بپذیریم که وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک هر دو در یک کشتی در حال‌ حرکت هستند و باید با همدلی و همکاری سعی کنیم تا این کشتی به ساحل آرامش برسد و هر اتفاقی هم که در داخل این کشتی رخ دهد به ورزش کشور آسیب خواهد زد. سیاست کلی وزارت ورزش و جوانان بر تعامل کامل با کمیته ملی المپیک است. بخشی از وظایف فدراسیون‌ها در حوزه وزارت ورزش و جوانان و بخشی دیگر در حوزه کمیته ملی المپیک تعریف شده است و این تعامل فی مابین به هم افزایی کمک می‌کند. باید انرژیمان را صرف افتخار آفرینی و افزایش سرعت و شتاب موفقیت‌هایمان کنیم و نباید این انرژی صرف مقابله با هم شود. خوشبختانه  رییس کمیته ملی المپیک، هیات اجرایی و ستاد بازی‌های تعامل بسیار خوبی با وزارت ورزش و جوانان دارند. تلاش می‌کنیم تا فدراسیون‌ها برنامه‌هایشان را در زمان مناسب اجرا کنند و به برنامه‌هایشان برسند.

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا حضور سجادی در کمیته ملی المپیک به کاهش ارتباط آنها با وزارت ورزش و جوانان منجر شده است؟ گفت: اصلا این گونه نیست. سجادی از نیروهای خوب نظام است و نگاه وزارت ورزش و جوانان هم به این انتخاب کاملا مثبت است. حداقل هم به لحاظ شخصی من رابطه نزدیکی با سجادی دارم و هم دکتر سلطانی فر  هم دیدگاهی نزدیک با نظرات سجادی دارند. من این بحث را به شدت رد می‌کنم و کاملا سجادی را به عنوان یک نیروی ارزشی و ورزشی خوب قبول داریم و امیدوارم تنش‌هایی که در اعزام‌های قبل بوده کاملا از بین برود و به نظرم یکی از آرام‌ترین دوره‌ها را سپری می‌کنیم. بالاخره هیات اجرایی کمیته ملی المپیک راجع‌ به نظرات تصمیم می‌گیرد. حتما مشورت انجام می‌شود. شش نفر از اعضای هیات اجرایی هم روسای فدراسیون ها هستند و تلاش وزارت ورزش و جوانان بر آن بوده که بیشتر افراد در تعامل نزدیک با کمیته ملی المپیک باشند تا این نزدیکی دیدگاه‌ها به کسب نتایج خوب کمک کند.

داورزنی درباره مسائل پیش آمده مبنی بر مشکلات قانونی شهنازی، دبیر کمیته ملی المپیک و نداشتن حق امضا گفت: در این مورد وزارت ورزش و جوانان دخالت نمی‌کند و رسیدگی به آن باید در داخل کمیته ملی المپیک صورت بپذیرد و هیات اجرایی کمیته ملی المپیک باید در موردش تصمیم بگیرد. یک بحث کلیدی راجع‌ به اساسنامه کمیته ملی المپیک وجود دارد که دو دیدگاه را مطرح می‌کند. یک دیدگاه این است که دبیر کل با همین شرایط فعلی باشد و ادامه‌ دهد و یک دیدگاه دیگر این که دبیر اجرایی همانند کمیته‌ بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی والیبال منصوب شود. در مورد اساسنامه این بحث ها مطرح است که در نهایت باید در کمیته مربوط در دولت مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که هر دو حالت مورد قبول کمیته‌ بین‌المللی المپیک است.

او درباره انتخابات دبیر کل کمیته ملی المپیک و وجود برخی اعتراضات در جلسه رای گیری اظهار کرد: ما کاملا به رای مجمع احترام می گذاریم. در جمع کاندیداهای مطرح شده دو نفر بیشتر اقبال را برای دبیری کمیته ملی المپیک داشتند. با صحبت‌هایی که به گوش ما می رسید از بین چهار نفر ثبت‌نام کرده هم رقابت اصلی بین دو نفر بود. حرف و حدیث هایی که بعدا پیش آمد به بیشتر شدن کدورت‌ها کمک می‌کند و شکاف را بیشتر می‌کند. علی نژاد احساس وظیفه کرد و معتقد بود که می‌تواند این کار را انجام دهد و از طرف دیگر هم شاهرخ شهنازی که چند سالی در این سمت بود احساس کرد که کماکان می‌تواند این کار را انجام دهد. اگر در روند اجرایی مشکلاتی پیش می‌آید باید هیات اجرایی تصمیم بگیرد و نباید به این فکر کنیم که در پشت پرده مسائل دیگری رخ داده است. اعضای مجمع افراد را انتخاب کرده‌اند و در نهایت خود این اعضا هستند که بر روند اقدامات مجمع نظارت می‌کنند.

* به عدالت و دموکراسی در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها نزدیک تر شده ایم

داورزنی در پاسخ به این سؤال که با توجه به ثبت نام تعداد زیادی از مدیران وزارت ورزش و جوانان در مجامع انتخاباتی آیا این وزارتخانه در انتخاب روسای فدراسیون‌ها نقش داشته است؟ گفت: ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا هر کسی احساس وظیفه می‌کند که نامزد ریاست فدراسیون شود بتواند کاندیدا شود و هر کسی برنامه‌ای دارد، ارائه کند و اعضای مجمع هم در نهایت به آن فردی که معتقدند ارجح‌ است، رای بدهند. سوال من اینست که اگر وزارت ورزش و جوانان شخصی را به عنوان سرپرست معرفی می‌کرد و او کارش را ادامه‌ می داد، آیا مشکل قانونی داشت؟ اگر وزارت ورزش و جوانان می‌خواست دخالت کند می‌توانست به لحاظ قانونی سرپرستی را برای فدراسیون معرفی کند و سپس آن سرپرست روسای هیات ها را چینش کند و در انتخابات رای اکثریت را بیاورد، اما برای نمونه وزارت ورزش و جوانان افشین داوری را به عنوان سرپرست فدراسیون بوکس پس از استعفای ناطق نوری انتخاب کرد تا او شرایط برگزاری مجمع را مهیا سازد. حتی در این مورد خاص امسال بوکس دغدغه‌هایی داشت و خیلی ها معتقد بودند که افشین داوری رییس فدراسیون بوکس خواهد شد، اما در نهایت فرد دیگری انتخاب شد و در انتخابات برخی فدراسیون‌ها نتایج شمارش آرا بسیار نزدیک بود و اصلا تا لحظات پایانی معلوم نبود چه کسی رییس می‌شود. یک زمانی هست که می‌گویند وزارت ورزش و جوانان هیات های استانی را گزینش می‌کند و تحت فشار قرار می‌دهد تا آرا تغییر کند و این شائبه پیش می‌آید که شاید وزارت ورزش و جوانان در رای گیری‌ها نقش داشته باشد.

می توانید از تک تک روسای هیات ها در این باره سوال  بپرسید. حتی من به کارکنانم در حوزه معاونت قهرمانی تاکید کرده بودم که با استان‌ها از باب مشورت هم صحبت نکنید. این که یک استان با استان دیگر صحبت کند تا هوای فرد خاصی را داشته باشند ربطی به وزارت ورزش و جوانان ندارد. هیچ هیات استانی را پیدا نمی‌کنید که بگوید وزارت ورزش و جوانان نظرش را به دادن رای به کاندیدای خاصی به ما تحمیل کرده است.
 

* مطمئن هستم ضیایی می‌تواند به والیبال کشور کمک کند

داورزنی که خود سابقه ریاست ده ساله بر فدراسیون والیبال را دارد، با اشاره به مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال افزود: بحث والیبال جدا از رشته‌های دیگر است. والیبال رشته‌ای بود که مجمع به ثبات در این فدراسیون رای داد. ضیایی نائب رئیس فدراسیون والیبال بود و در جریان برنامه‌های پیش رو برای لیگ جهانی، قهرمانی جهان و  المپیک ۲۰۲۰ قرار داشت و مجمع به برنامه‌های فدراسیون رای داد و اعضا معتقد بودند ضیایی می‌تواند بهتر این مسیر را ادامه‌ داده و اصلاحات را انجام دهد تا انتظاری که مردم از والیبال در المپیک ۲۰۲۰ را دارند جامه عمل بپوشاند. در مورد انتخابات فدراسیون والیبال یک استان را پیدا کنید که من زنگ زده باشم و گفته باشم که حتما باید به فلان شخص رای بدهید. حتی پیش‌بینی‌ها هم نشان می داد که ضیایی انتخاب می‌شود ولی انتظار داشتم که چند نامزد دیگر حضور پیدا کنند و در مجمع حاضر شوند. خیلی تلاش هم کردیم تا همه افراد ثبت‌نام کرده در مجمع حاضر شوند. حتی خود من هم رای ندادم و مجمع رای کامل را داد. سعی وزارت ورزش و جوانان بر این بود که مرتبا مجامع فدراسیون‌ها را برگزار کند و شرایط را برای حضور همه کاندیداها فراهم کند. در اساسنامه جدید تعداد افرادی که در مجمع توسط رییس فدراسیون انتخاب نمی‌شوند بیشتر شد تا میزان تاثیر رییس فدراسیون بر اعضای مجمع کاهش یابد. به نظرم به عدالت و دموکراسی که لازم است در مجامع فدراسیون‌ها حاکم باشد نزدیک تر شده ایم. البته باید این را هم در نظر گرفت که وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند به سرنوشت فدراسیون‌ها بی تفاوت باشد. بنابراین شرایط احراز را سفت و سخت گرفتیم تا لااقل افرادی که کاندیدای نهایی هستند ویژگی‌های اولیه را داشته باشند.

او همچنین در مورد انتصاب برخی افراد غیر ورزشی در هیات رئیسه فدراسیون والیبال گفت: باید به این نکته توجه داشت که در ترکیب هیات رییسه باید افراد مختلف و متنوعی حضور داشته باشند و یکی از اولین ویژگی‌های افراد حاضر در هیات رئیسه باید این باشد که بیشترین تعامل و دیدگاه‌های مشترک تری را با رییس فدراسیون داشته باشند. به همین خاطر در هیات رئیسه می‌بینیم که  مسعود صالحیه به عنوان خبره ورزشی و همچنین امیر حسین منظی و محمود افشار دوست به عنوان چهره‌های والیبالی حضور دارند. حضور در هیات رئیسه پست نیست و افراد انتخاب شده نفراتی هستند که در استان‌های مختلف مدیریت کرده‌اند و توانمندی هایی دارند که می‌توانند به هیات رئیسه کمک کنند. در واقع جمع افراد هیات رییسه باید در زوایا و بخش‌های مختلف به رییس فدراسیون کمک کنند. منظمی و افشاردوست افرادی هستند که گوشت و پوستشان والیبالی است و به مسائل فنی آشنا هستند. از طرف دیگر برای اداره یک فدراسیون و اجرای استراتژی‌هایش نیاز به افرادی است که در تصمیم سازی و تصمیم گیری به رییس فدراسیون کمک کنند. با توجه به شناختی که ضیایی از این افراد دارد مطمئن هستم که این افراد می‌توانند به والیبال کشور کمک کنند.

* این که پس از جام جهانی چه اتفاقی می‌افتد به کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال مربوط است

داروزنی در واکنش به برداشت‌هایی که از مصاحبه اخیرش در مورد کارلوس کی‌روش و این که گفته بود در شرایط فعلی حضور تیم‌ ‌ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مهم‌تر از رفتن یا ماندن کارلوس کی‌روش است گفت: از من پرسیده شد که آیا پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کارلوس کی‌روش از ایران می‌رود یا خیر؟ تصمیم گیری در این باره به فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش بر می‌گردد و نه به کسی دیگر. اولویت ما این است که تیم‌ ‌ملی فوتبال مقتدرانه در جام جهانی روسیه شرکت کند و باید از همه برنامه‌های کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال حمایت کنیم. این که پس از جام جهانی چه اتفاقی می‌افتد به کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال مربوط است و من نباید در این موضوع پاسخی بدهم. ما در تصمیمات فدراسیون‌ها در حوزه فنی به هیچ عنوان دخالت نمی‌کنیم.

او درباره بار مالی سنگین کی‌روش اظهار کرد: فدراسیون‌ها فقط از دولت یک کمکی می‌گیرند و منابع مالی‌شان را باید بر اساس برنامه‌ریزی و مارکتینگی که دارند تامین کنند. فدراسیون فوتبال هم به عنوان رشته‌ای که علاقه‌مندان زیادی دارد، جدا از امکاناتی که وزارت ورزش و جوانان به عنوان زیر ساخت ها در اختیار فدراسیون فوتبال قرار می‌دهد تقریبا یک ششم منابع مالی‌اش را وزارت ورزش و جوانان تامین می‌کند. فدراسیون‌ها تلاش می‌کنند تا منابع مالی جدیدی را پیدا کنند. این که به فدراسیونی تحمیل کنیم تا از مربی خاصی استفاده کند کاملا خلاف واقع است. وزارت ورزش و جوانان عملکرد فدراسیون‌ها را رصد می‌کند، اما در امور داخل فدراسیون‌ها دخالت نمی‌کند. معتقدم هیات رییسه‌های فدراسیون‌های مختلف فنی‌ترین و واردترین افراد برای تعیین تکلیف در مورد ادامه‌ همکاری با مربی خاص هستند. هم چنان که وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون‌ها حمایت می‌کند و نظارت دارد و به تصمیمات فنی هیات رییسه فدراسیون‌ها احترام می‌گذارد.

* اتفاقات شهرآورد در شان حضور بانوان نیست

معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پایان درباره عدم اجازه نیروی انتظامی به حضور بانوان در شهرآورد تهران آن هم پس از حضور اخیر خانواده ها در دیدارهای بسکتبال و رشته‌های دیگر و همچنین در پاسخ به این سوال که شرایط حضور بانوان در چه مرحله ای است، گفت:

در خیلی از رشته‌های ورزشی شرایط فراهم شده و دغدغه‌ علما نسبت به محیط ورزشی و اتفاقات آن به ویژه‌ در مسابقات ملی رفع شده است. فضای فیزیکی محل‌های ورزشی در حال‌ حاضر فضای خوبی است و محل تردد، ورود و خروج، سرویس‌های بهداشتی و محل نشستن کاملا جدا است و نوع رشته هم به لحاظ شرعی مشکلی ندارد. باید فضای استادیوم ها را به سمتی ببریم که این محیط برای حضور خانواده‌ها امن شود. در حال‌ حاضر این شرایط برای خیلی از رشته‌های ورزشی مهیا شده است اما در برخی دیگر به لحاظ مشکلات شرعی امکان حضور بانوان نیست.

محمدرضا داورزنی در پایان درباره حضور بانوان در مسابقات فوتبال گفت: به خاطر حساسیت‌هایی که وجود دارد و حضور بانوان جزو التزامات بین‌المللی است خواهش این بود که زیاد به این مورد پرداخته نشود چرا که هر بار به این موضوع پرداخته شد بلافاصله موضع گیری اتفاق افتاده است. در حال‌ حاضر به سمتی در حرکتیم که در برخی از مسابقات ملی بانوان در استادیوم ها حاضر شوند. در مورد شهرآورد هم باید بگویم که آن دختران دستگیر نشدند و چون نمی‌توانستند به استادیوم بروند نیروی انتظامی آنها را سوار کرد و به جای دیگری هدایت کرد. هنوز برخی از علما نسبت به حضور بانوان در استادیوم ها موضع شدید دارند و ما هم نمی‌خواهیم در این موضوع حرفی بزنیم که کل رشته های دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهیم. حفظ آرامش در مورد حضور بانوان می‌تواند به حل این مورد کمک کند تا در فضای آرام و بدون تبلیغات تصمیم درست گرفته شود. معتقدم اتفاقاتی که مثلا در شهرآورد تهران رخ می‌دهد در شان حضور بانوان نیست.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس