کد خبر 837760
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
اعتراض ايران به استفاده ابزاري از شوراي امنيت

مسکو برای حل مناقشه یمن همان راه مذاکرات دیپلماتیک را پیشنهاد نموده و به آمریکا و متحدانش اجازه نمی‌دهد تا پای ایران، متحد روسیه، را نیز به این مناقشه باز کنند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: تشدید وخامت اوضاع در سوریه، بخصوص در منطقه غوطه شرقی و ردوبدل کردن اتهامات در خصوص نقض آتش‌بس، باعث شد تا عملا یکی دیگر از عرصه‌های رویارویی جدی بین روسیه و کشورهای غربی در صحن شورای امنیت سازمان ملل چندان مورد توجه جامعه جهانی قرار نگیرد. قضیه بر سر تصویب قطعنامه‌ای در مورد اوضاع یمن و موضع گیری قاطع روسیه در دفاع از ایران در جریان آن است.


شورای امنیت عرصه رویارویی روسیه و غرب


به دنبال تصویب قطعناکه شماره 2401 در مورد برقراری آتش‌بس 30 روزه در سوریه، شورای امنیت اوضاع در یمن را نیز مورد بررسی قرار داد. در ابتدا مسئله غیرمنتظره‌ای پیش بینی نمی شد: دیپلمات‌ها می بایست سندی را بررسی و تایید می کردند که در نظر داشت تا ماه مارس سال 2019 رژیم تحریم‌هایی علیه رهبران جنبش انصارالله یمن اعمال کند. البته شورای امنیت رژیم منع ارسال تسلیحات به یمن را در ماه آوریل سال 2015 تصویب کرده بود و این پیش نویس در واقع تمدید این دوره بشمار می رفت. در این سند که از سوی انگلیس تهیه شده بود، و هدف اصلی مقامات لندن هم این مسئله بود، آمده بود که ایران محاصره تسلیحاتی یمن را نقض کرده است. ولی طرف روسی با استفاده از حق وتوی خویش در شورای امنیت، مانع از تصویب این پیش نویس شد.

بیشتر بخوانید:

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره سوریه

لاوروف: آمریکا به دنبال تجزیه سوریه است



"واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بوضوح تاکید کرد که «این سند می بایست در رابطه با یمن باشد، نه در مورد ایران.» بولیوی هم به این سند رای مخالف دارد و چین و قزاقستان نیز با وضع گیری محتاطانه تری، به آن رای ممتنع دادند. دیپلماتهای روسی بلافاصله پیش نویس تنظیم شده خود را به شورای امنیت ارائه دادند که در آن به جمهوری اسلامی ایران دیگر اشاره‌ای نشده بود. این سند مورد تایید قرار گرفت.

البته کار به همینجا ختم نشده و "کیلی کوری" نماینده آمریکا در این نشست روسیه را متهم به کارشکنی در تصویب قطعنامه پیشنهادی انگلیس نموده و هشدار داد که واشنگتن این اقدام مسکو را به یاد خواهد داشت و این عمل بدون پاسخ نخواهد ماند. نماینده ایران در سازمان ملل هم آمریکا و انگلیس را متهم نمود که از شورای امنیت در جهت رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می کنند.

بحران یمن از سال 2014 تاکنون ادامه دارد و این مناقشه از سال 2016 به اینطرف با آغاز عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در این کشور و محاصره همه جانبه آن، گسترش یافته و به مناقشه منطقه‌ای تبدیل شده است. مقامات تهران از اقدامات نیروهای انصارالله برای دفاع از خاک کشورشان حمایت و از اقدامات مداخله جویانه اتحاد عربی به رهبری ریاض، انتقاد می کنند.


مواضع بی‌طرفانه مسکو مبنی بر لزوم مذاکره برای حل مناقشه یمن


در رابطه با مسکو باید گفت که تاکنون روسیه تا جای ممکن تلاش کرده است تا موضع گیری کاملا بی‌طرفانه‌ای در قبال مناقشه در یمن داشته باشد. زمانی که شورای امنیت در آوریل سال 2015 قطعنامه ممنوعیت ارسال تسلیحات نظامی به یمن را تصویب کرد و این محاصره تا به امروز ادامه دارد، روسیه به این سند رای ممتنع داد، در حالیکه سایر اعضای شورا به این قطعنامه رای مثبت داده بودند.

موضع گیری مسکو کاملا قابل توجیه است: از یک سو، نیروهای انصارالله از حمایت عاطفی ایران برخوردارند و تهران همکاری بسیار نزدیکی در حل و فصل مناقشه سوریه و دیگر مسائل منطقه‌ای با مسکو دارد. و از سوی دیگر، عدم حمایت از محاصره تسلیحاتی به منزله مخالفت با "منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن بود. این در حالی است که در شرایط کنونی روسیه تلاش می کند تا روابط خود با عربستان سعودی را سرو سامان بدهد. بنابراین مقامات مسکو برای حل و فصل مناقشه در یمن همان نسخه‌ای را تجویز می کنند که برای اکثر مناقشات در خاورمیانه ارائه داده اند: مذاکره. دقیقا این موضع گیری است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ 3 ماه مارس (12 اسفند) بار دیگر بر آن تاکید کرد.

لاوروف در مصاحبه با مجله «TheReporter» اتیوپی گفت: «ما کما فی السابق بر این عقیده هستیم که پایان دادن به مناقشه داخلی در یمن که پای اتحاد عربی به رهبری عربستان هم به آن باز شده است، تنها از طریق انجام مذاکرات عادلانه و در نظر گرفتن منافع همه نیروهای سیاسی در یمن و بدون دخالت و اعمال زور از خارج، امکان پذیر خواهد بود.»

البته واضح است که هر نوع تلاش کشورهای غربی برای اینکه پای ایران را هم به مناقشه یمن بکشانند، در آینده نیز با مخالفت مسکو روبرو خواهد شد. بنابراین شکی نیست که این رویارویی همچنان ادامه خواهد داشت، برای اینکه مقامات واشنگتن علنا اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی، اصلی ترین تهدیدات برای امنیت ملی آمریکا بشمار می روند و در واقع این سه کشور را به یکدیگر مربوط کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
    0 1
    واالله من نمی دانستم ایران هم در سازمان ملل نماینده دارد. گویا مثل ظریف خیلی خنثی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس