افتتاح خودرو روحانی

حسن روحانی در بحبوحه دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، وعده جهانی شدن صنعت خودروی ایران را بر زبان جاری کرد، وعده‌ای که هیچ انطباقی با واقعیت‌های صنعت خودرو در داخل و خارج از ایران نداشت.

سرویس سیاست مشرق - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ هم‌زمان با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی به ایران خودرو رفت و در مراسمی که «آغاز تولید انبوه پژو ۲۰۰۸» نامگذاری شده بود، سخنرانی کرد.

روحانی در آن روز گفت: این اولین بار است که در صنعت خودرو وارد رقابت جهانی می‌شویم به طوری که ۳۰ درصد خودروهایی که در اینجا به تولید نهایی می‌رسد به دیگر کشورهای جهان، صادر خواهد شد و خودرویی که امروز در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد، ۱.۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است. [۱]

وعده صادرات ۳۰ درصدی محصولات تولیدی پژو در ایران، یکی از وعده‌های برجامی بود که از سال ۱۳۹۴ سر داده شد.

درباره سرنوشت وعده‌های روحانی بیشتر بخوانید:

روحانی گفت: صادرات به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد/ آمار گمرک: رشد منفی داشته‌ایم

روحانی: مسکن مهر تا انتهای ۹۶ تمام می‌شود/ معاون آخوندی: اظهارات روحانی درباره اتمام مسکن مهر تا پایان ۹۶ تبلیغاتی بود

روحانی: در تولید بنزین خودکفا شدیم/ زنگنه: دروغ گفتند که خود کفا شدیم+ سند

در بهمن ۱۳۹۴ که در جریان سفر روحانی به فرانسه، قرارداد مونتاژ محصولات پژو در ایران امضا شد، مسئولان دولتی در واکنش به انتقادات مردم و کارشناسان درباره علت تنزل صنعت خودروسازی ایران به مونتاژ محصولات فرانسوی، اینطور پاسخ می‌دادند که در قراردادهای جدید تعهدات محکمی از فرانسوی‌ها گرفته شده تا اولاً محصولات خود را با حداقل ۴۰ درصد استفاده از قطعات ایرانی، تولید کنند و ضمناً ۳۰ درصد محصولات مونتاژی در ایران را به کشورهای منطقه صادر کنند.

سخنان روحانی در ۱۲ اردیبهشت امسال در مراسم آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ نیز بر مبنای همان وعده‌ها بود.

* بازخوانی

بازخوانی تیترها و مطالبی که رسانه‌های اصلاح‌طلب درباره آغاز خط تولید پژو ۲۰۰۸ استفاده کردند، قابل تأمل است.

"به عنوان مثال، روزنامه اعتماد ۱۳ اردیبهشت نوشت:

بالاخره بعد از دو بار تعویق زمان رونمایی و تولید انبوه خودرویی که قرار است نشانه بارز اجرایی شدن لغو تحریم‌ها در صنعت خودروسازی باشد، روز گذشته حسن روحانی به کیلومتر چهارده جاده مخصوص رفت تا از دو محصول جدید ایران خودرو رونمایی کند. روحانی در حالی به جمع آبی‌پوشان رفت که پیش از این شایبه انتخاباتی بودن این رونمایی موجب شده بود تا زمان رونمایی از این خط تولیدها به زمانی دیگر موکول شود اما گویا بازار تشنه خودرویی کشور مسوولان را متقاعد کرد تا با رونمایی از این محصول با در نظر گرفتن همه حاشیه‌های احتمالی محصولات تازه خود را روانه بازار کنند.

 به نظر می‌رسد با رونمایی رسمی آبی‌پوشان از تولید انبوه دو خودروی جدیدشان باید منتظر تکان خوردن بازار فروش خودرو در کشور باشیم. هرچند ایران خودرو، تولید انبوه خودروی ۲۰۰۸ خود که ثمره‌ای ازتوافق برجام است را پیش از نوروز استارت زد و به گفته معتمدی، مدیرعامل ایکاپ تولید خودروهای پژو ۲۰۰۸ از امروز وارد فاز پیش فروش و عرضه می‌شود.

شاید همین تعویق‌ها هم موجب شد تا برند جدید پژو که قرار است با کمی تأخیر در ایران و فرانسه تولید شود مورد توجه خاص خودروسواران ایرانی قرار بگیرد و هنوز نیامده، متقاضیان خرید آن صف بکشند. قراراست پژو ۲۰۰۸ آبی‌پوشان در محدوده قیمتی ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان به بازار عرضه شود که همین محدوده قیمت هم در افزایش تقاضا مؤثر بوده اما تنها جای خالی در این قرارداد آپشن‌بندی این خودرو است که مشخص نیست دقیقاً این محدوده قیمتی را تا چه حد افزایش خواهد داد. "[۲]

* آمار اشتباه روحانی

سخنانی که روحانی درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح کرد، کاملاً اشتباه بود. او گفت: خودرویی که اکنون در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد، ۱.۵ ماه پیش در فرانسه وارد بازار شده است.

این در حالی است که پژو ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده بود و مشخص نشد چه کسی اطلاعات غلط به روحانی داده بود.

صادرات ۳۰ درصد پژو ۲۰۰۸ تولیدی ایران به خارج که روحانی روی آن مانور کرد نیز از ابتدا مشخص بود که یک ترفند تبلیغاتی است و هیچ‌گاه محقق نخواهد شد زیرا قیمت مدل‌های فرانسوی همین محصول به مراتب کمتر از قیمت آن در داخل ایران است و مشخص است هیچ کشوری در جهان پیدا نمی‌شود پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با قیمت بالاتر به پژو ۲۰۰۸ تولیدی فرانسه و با قیمت کمتر، ترجیح دهد.

شعار تبلیغی دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح بود، داخلی‌سازی ۴۰ درصدی آن بود که به گفته قطعه‌سازان داخلی اکنون فقط رنگ بدنه این خودرو در داخل انجام می‌شود.

نکته دیگری که درباره پژو ۲۰۰۸ مطرح است، این است که ۱۲ اردیبهشت مسئولان دولتی اعلام کردند عرضه پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۸۰ تا ۹۵ میلیون تومان و به زودی شروع خواهد شد. اما اکنون که در روزهای پایانی سال ۹۶ نزدیک می‌شویم آن وعده‌ها به اینجا رسیده که قیمت این محصول مونتاژی به بالای ۱۰۰ میلیون رسیده و به اکثر افرادی که آن را پیش خرید کرده‌اند، هنوز تحویل داده نشده است.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت نیز همین هفته در خصوص وضعیت تولید پژو ۲۰۰۸ نیز با اشاره به تولید ۲۲۰۰ دستگاه از این خودرو گفت: تولید این خودرو از برنامه عقب است ولی قرار است سال آینده به تولید روزانه ۱۲۰ دستگاه و در نهایت ۱۶۰ دستگاه برسیم. به گفته صالحی نیا میزان داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر ۲۲ درصد است.


[۱] - http://www.president.ir/fa/۹۹۰۲۰/printable

[۲] - http://etemadnewspaper.ir/Modules/Middle/NewsDetail.aspx?newsid=۷۳۹۹۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    21 0
    مونتاژکاری ایران (و نه خودروسازی) هیچوقت جهانی نخواهد شد چون کار جهانی می طلبه
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    18 0
    هر کشوری که داره تو بازارهای جهانی خودرو می فروشه تفکرش و عملکردش دوری از فساد و تلاش برای پیشرفت حقیقی در یک بازار رقابتی و درنهایت دادن محصولات خوب و مناسب قیمت به مردمانشان و بردن سود اصلی از بازارهای جهانیست
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    19 1
    آفتاب تابان برجام همه چیز بود !!!
  • SE ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    19 0
    صنعت جهانی خودرو!!!
  • مجتبی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    24 0
    وعده هایی پوشالی که یکی پس از دیگری محقق نشده و نخواهد شد
  • حسین2 IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    20 1
    این وعده ها فقط شعارهایی بود که به درد تبلیغات و رأی آوردن می خورد که دولت تدبیر و امید از ابتدای آمدن یعنی دولت یازدهم در دستور کار خودش قرار داد... و هنوز هم بر وعده دادن پابرجاست
  • کاظم غفاری IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    21 1
    دولت باید قدری هم به فکر اجابت و تحقق وعده هایش باشد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    20 0
    کدو وعده اش درست بود که این باشه
  • علی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    17 0
    از این وعده ها زیاد داده در این دولت!!
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    24 0
    مردم از وعده خوششون میاد و زود فریب میخورند
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    25 0
    وعده های توخالی !
  • مهیار IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    19 0
    برای آون 24 میلیون نفری که بهش رای دادن خوب بود.حتما می خواستن با تیبا و ساینا جهانی بشن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    11 0
    اقای دکتر روحانی حقوقدانه سرهنگ که نیست؛ این حرف ها یادمان نمی‌رود..شنونده باید عاقل باشه .اگه فرداش انکار ویا به گونه ای دیگر تفسیر نکرد حسابه .علی برکت الله
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    11 1
    روحانی و اصلاح طلبان فکر میکردند مدیریت کشور ساده است اما وقتی به قدرت رسیدند متوجه شدند که ضعف های زیادی در مدیریت کشور دارند
  • US ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
    18 0
    وزیر صنعت با افزایش حقوق ورودی خودرو صنعت نوزاد خودرو سازی را برای همیشه به فراموشی سپرد و این وعده رئیس جمهور را نا ممکن کرد ؟
  • ایرانی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    12 0
    اقای رئیس جمهور خودرهای داخلی در جاده ها به اندازه کافی تلفات میدهد خودرو سازان داخلی که به مردم رحم نمی کند لطفا جهانی ؟نکنید مردم دنیا که گناهی ندارند؟
  • اتش به اختیار IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    7 0
    سلام. فکر کنم آفتاب تابان برجام دچار خورشید گرفتگی شده...
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
    7 0
    مثل وعده های دیگه
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    5 0
    اقای روحانی شما در حل مشکلات داخلی و وعده های داده شده مانده اید لطفا وعده های داخلی را بدهید سپس جهانی فکر کنید در انسوی مرزها گفتار همراه با عمل است به شعار بسنده نمی کنند حواستان باشد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس