کد خبر 837075
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵
روزنامه خراسان

دولت آمریکا بار دیگر با تلاطم و آشوب مواجه شده است. وضعیت این روزهای کاخ سفید یادآور هفته های نخست آغاز ریاست جمهوری آمریکاست.

به گزارش مشرق، امیرعلی ابوالفتح در یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت:

دولت آمریکا بار دیگر با تلاطم و آشوب مواجه شده است. وضعیت این روزهای کاخ سفید یادآور هفته های نخست آغاز ریاست جمهوری آمریکاست که دولت این کشور با هرج و مرج و افشاگری های تکان دهنده و استعفاهای متوالی مواجه بود.در روزهای اخیر و همزمان با قطع مجوزهای موقت امنیتی حداقل 30 تن از کارکنان ارشد کاخ سفید ، از جمله جرد کوشنر ،  داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا ، اعلام شد که مدیر ارتباطات کاخ سفید نیز از مقام خود استعفا خواهد کرد .

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست در خبری جنجالی اعلام کرد که برخی از کشورها از جمله مکزیک و اسرائیل تلاش کرده اند با بهره گیری از مشکلات مالی داماد رئیس جمهوری آمریکا، به اطلاعات محرمانه دولت این کشور دست یابند. در صورت صحت این خبر، چه بسا مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا و نماینده این کشور در موضوع مذاکرات فلسطینی - اسرائیلی با اتهام خیانت مواجه شود. هم اکنون کوشنر با اتهام تبانی با روس ها در دوران رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا مواجه شده است.از سوی دیگر هوپ هیکس ، مدیر ارتباطات کاخ سفید در جلسه تحقیق 9 ساعته در کنگره آمریکا اذعان کرد ، همکاری با دولت دونالد ترامپ اقتضا می کند گاهی دروغ مصلحتی بگوید . این اظهارات پس از جلسه 9 ساعته تحقیق کنگره آمریکا از هیکس بیان شد و در نهایت مدیر ارتباطات کاخ سفید مجبور به کناره گیری  شد ؛ اقدامی که به عنوان "شوک"  در محافل سیاسی از آن یاد شده است .

بیشتر بخوانید:

پای استرالیا نیز به جنگ تجاری با ترامپ باز شد

ترامپ بدنبال مادام‌العمر شدن جایگاهش

خبرگزاری فرانسه در تحلیلی در این باره نوشت : « نگاهی به عکس مراسم تحلیف دونالد ترامپ در تاریخ 20 ژانویه 2017 و افراد حاضر در این عکس به خوبی گویای ابعاد وسیع استعفاها و اخراج ها در میان حلقه اطرافیان رئیس بزرگ ترین قدرت جهان است. فهرست افرادی که در سه ردیف اول  هستند  و دست شان بالاست و دیگر در کنار رئیس جمهوری آمریکا  نیستند، بهت آور است: استیو بنن (مشاور راهبردی)، رنس پریبوس (رئیس کارکنان کاخ سفید)، اوماروسا مانیگول (مشاور روابط عمومی)، شان اسپایسر (سخنگو)، مایکل فلین (مشاور امنیت ملی)، راب پورتر (مشاور)، کتی والش (معاون رئیس کارکنان کاخ سفید). هر چند جرد کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ، دختر بزرگ رئیس جمهور، هنوز حضور دارد، امّا آینده سیاسی او نیز درهاله ای از ابهام قرار دارد.»تاکنون به نظر می رسید که انتصاب ژنرال بازنشسته ، جان کلی به ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید و اعمال نظم پادگانی از جانب وزیر سابق امنیت داخلی ، نظم را به کاخ سفید بازگردانده است . در حالی که هم اکنون کلی خود در کانون آشوب قرار دارد و زمزمه هایی از رفتن یا برکناری وی بر سر زبان ها افتاده است . بی توجهی وی به سوابق برخی از کارکنان ارشد کاخ سفید در حقیقت دور جدیدی از نابه سامانی ها را در پیرامون رئیس جمهوری آمریکا به راه انداخته است .

به عنوان مثال ، اکنون کاخ سفید و پلیس فدرال ، اف بی آی ، در مظان اتهام قرار گرفته اند که چرا با وجود سوء سابقه و سوء رفتار فردی همچون راب پورتر که به ضرب و شتم همسران سابق اش متهم شده است ، وی را به کار گمارده اند و بی توجه به مجوز امنیتی موقت وی ، اجازه دسترسی پورتر به اطلاعات فوق محرمانه دولتی را فراهم کرده اند . البته پورتر و یکی دو تن دیگر از کارکنان ارشد کاخ سفید از مقام های خود عزل شده یا مجبور به استعفا شده اند ، با این حال ، بحث مجوزهای موقتی و دایم امنیتی و میزان دسترسی حداقل 30 دستیار و مشاور رئیس جمهوری آمریکا از جمله داماد و مهم ترین مشاور وی در کانون توجهات قرار گرفته است .

این ماجرا تا جایی گسترش یافته که کنگره نیز اعلام کرده است در موضوع مجوزهای موقت امنیتی برای برخی از کارکنان کاخ سفید و احتمال سوء استفاده از اطلاعات محرمانه دولتی از سوی افراد فاقد صلاحیت، دخالت خواهد کرد. ورود کنگره به این موضوع ، پرونده امنیتی دیگری را علیه کاخ سفید و شخص رئیس جمهوری آمریکا باز خواهد کرد  در حالی که هم اینک کنگره از طریق رابرت مولر ، بازپرس ویژه ،  تحقیقات درباره پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات اخیر آمریکا را انجام می دهد .گره خوردن این تحقیقات با تحقیقات درباره مجوزهای امنیتی کارکنان ارشد کاخ سفید می تواند دردسرهای فراوانی را برای دولت کنونی و شخص رئیس جمهوری آمریکا به همراه بیاورد . 

به ویژه این که تحقیقات مولر به مراحل حساسی رسیده است و اگر ریک گیتس ، از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 اعتراف کند که پل مانافورت ، رئیس وی و رئیس مالی کمپین به دستور شخص ترامپ با وکیل روس در زمان رقابت های انتخاباتی تماس گرفته بود، رئیس جمهوری آمریکا به طور مستقیم در مظان اتهام قرار خواهد گرفت . کشف حلقه واسط میان ترامپ با مظنونان به تبانی با روسیه تیر خلاصی به ریاست جمهوری ترامپ و آینده سیاسی حزب جمهوری خواه خواهد بود ، آن هم در سال برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره که از دست رفتن تنها دو کرسی در سنا ، دموکرات ها را بر این نهاد مهم مسلط خواهد کرد . البته اگر این آشوب ها و رسوایی ها در داخل دولت ترامپ پایان نپذیرد ، نه فقط شکست هم حزبی های رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات سال 2018 قریب الوقوع خواهد بود بلکه چه بسا به شکست بزرگ تری در دو سال آینده  در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بینجامد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس