کد خبر 837051
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
 پارلمان عراق

کردها ادعا می‌کردند که سهم 17 درصدی گذشته باید برای اقلیم تصویب شود، اما در مقابل، دولت مرکزی احتساب میزان واقعی جمعیت کردستان را مبنای تخصیص سهم بودجه قرار داده است.

به گزارش مشرق، با وجود مخالفت فراکسیون‌های کردی پارلمان عراق با قانون بودجه سال ۲۰۱۸ این کشور، از تحریم نشست‌های پارلمان تا تهدید به خروج از پروسه سیاسی، بودجه ۵۸ ماده‌ای عراق با اکثریت آرای اعضای پارلمان به تصویب رسید.

کردها ادعا می‌کردند که سهم 17 درصدی گذشته باید برای اقلیم تصویب شود، اما در مقابل، دولت مرکزی احتساب میزان واقعی جمعیت کردستان را مبنای تخصیص سهم بودجه قرار داده است و بر این اساس، سهم اقلیم کردستان از بودجه عراق به 12 درصد رسید.

تصویب قانون بودجه سال 2018 عراق واکنش‌های گسترده‌ای را در اقلیم کردستان به همراه داشت. اگرچه سلیم جبوری رئیس پارلمان عراق متعاقب تصویب بودجه اعلام کرد که درخواست‌های کردها در خصوص حقوق کارمندان و نیروهای پیشمرگ در بودجه لحاظ شده است اما واکنش‌ها به تصویب بودجه عراق در میان کردها افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

کُردهای پارلمان عراق به نتیجه نرسیدند

کردها کارت فشاری ندارند

احمد حاج رشید رئیس فراکسیون جماعت اسلامی و دبیر کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق در واکنش به تصویب قانون بودجه عراق با انتقاد از احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان گفت: کردها با هدف اجرای درخواست‌های خود هیچ کارت فشاری علیه دولت مرکزی ندارند.

وضعیت کنونی متوجه مبلغان برگزاری رفراندوم است

کاوه محمد عضو پارلمان عراق از فراکسیون جنبش تغییر در واکنش به تصویب قانون بودجه عراق از سوی پارلمان این کشور گفت: مهمترین عامل چنین وضعیتی را می‌توان در تضعیف جایگاه کردها در بغداد دانست که مسئولیت اصلی آن هم متوجه مبلغان برگزاری رفراندوم است و اینک باید مردم اقلیم کردستان باج آن را بپردازند. وی اعلام کرد وضعیت کنونی کردها در عراق نتیجه سیاست شکست خورده احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان است که در اشتراک سیاسی کردستان در عراق امروزی موفق نبوده اند و عمده فعالیت آنها کسب منافع شخصی و حزبی بوده است. کاوه محمد مهمترین عامل برون رفت از وضعیت کنونی کردها در عراق را مشارکت گسترده مردم کرد در انتخابات سراسری این کشور خواند تا بدین گونه احزاب حاکم به سزای سیاست های چندین دهه خود برسند.

مدیریت شکست خورده اقلیم کردستان/ درخواست از روحانیون کردی

دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق با انتقاد از وضعیت معیشتی مردم اعلام کرد: مردم کردستان عراق به انواع و اشکال گوناگون در سایه حکمرانی کردی، مشکلات معیشتی را تجربه می‌کنند. صلاح الدین بهاالدین در نشستی با حضور شماری از روحانیون کرد در شهر سلیمانیه گفت: شکست مدیریت اقلیم کردستان در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی بر زندگی روزانه مردم تاثیرگذار بوده است. وی از روحانیون کرد درخواست کرده است که نقش مثبتی را در آرامش درونی مردم ایفا کنند.

اقدامات حزب دموکرات کردستان علیه حیدر العبادی

در واکنش به تصویب قانون بودجه عراق یک عضو پارلمان این کشور از حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی اعلام کرد نخست وزیر عراق در قانون بودجه این کشور، مردم کرد را تحریم اقتصادی کرده است. نجیبه نجیب تهدید کرد حزب دموکرات کردستان با خروج از پروسه سیاسی و عدم شرکت در انتخابات سراسری عراق به این اقدام یکجانبه العبادی پاسخ خواهد داد. وی از  تمام احزاب و جریان های سیاسی کردستان عراق درخواست کرد موضع مشترکی در مقابله با تصویب قانون بودجه اتخاذ کنند.

پلان B بارزانی علیه حیدر العبادی

یکی از روزنامه نگاران وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که مسعود بارزانی متناسب با وضعیت کنونی اقلیم کردستان پلانB را به اجرا گذاشته و سرنوشت اقلیم را رها نخواهد کرد. کارزان صباح هورامی که از وی به عنوان یکی از  نامزدهای این حزب برای شرکت در انتخابات سراسری عراق یاد می‌شود گفت که محتوای برنامه بارزانی فاش نشده است، اما آینده اقلیم کردستان به شیوه کنونی نخواهد بود. پیشتر نیز کاکه مین نجار از اعضای دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده بود که احتمال سازماندهی مجدد عناصر تروریستی داعش در عراق وجود دارد و بارزانی هم بالاخره سکوت سیاسی خود را خواهد شکست. از سوی دیگر کمال کرکوکی عضو دیگر دفتر سیاسی این حزب و فرمانده محور غربی کرکوک نیروهای پیشمرگ تهدید کرده است که وضعیت کنونی کرکوک تداوم نخواهد یافت و کردها از طریق گفتگو و یا به اشکال دیگر به این شهر بازخواهند گشت.

نشست شورای وزیران کابینه محلی اقلیم کردستان عراق

نشست شورای وزیران کابینه محلی اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود و به گفته یک مسئول محلی، تصویب قانون بودجه عراق با وجود مخالفت کردها در این نشست بررسی می‌شود. نوری عثمان از مسئولین مربوطه در نخست وزیری اقلیم کردستان عراق گفته است که بدون تردید واکنش رسمی حکومت محلی اقلیم به تصویب قانون بودجه اعلام خواهد شد.

در انتظار واکنش حکومت اقلیم کردستان

آریز عبداله رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق هم در واکنش به تصویب قانون بودجه عراق گفت: اگرچه شماری از درخواست‌های کردها در این قانون لحاظ شده است اما درخواست‌های مهمتری وجود داشته است که دولت مرکزی عراق به آن بی توجه بوده است. این عضو کرد پارلمان عراق اعلام کرد که در انتظار واکنش رسمی حکومت اقلیم کردستان خواهیم بود که یا با بغداد به توافق برسد و یا کردها از پروسه سیاسی عراق خارج شوند. وی واکنش متحد کردها را در این خصوص خواستار شد.

باج رفراندوم

ریزان شیخ دلیر از اعضای کرد پارلمان عراق، تصویب قانون بودجه عراق و کاهش سهم اقلیم کردستان را باج رفراندوم برگزار شده مسعود بارزانی دانست و اعلام کرد فشارهای بین المللی و خروج از پروسه سیاسی، مهمترین اقدامی است که کردها باید برای آن تلاش کنند، اما در عین حال گفت که رئیس جمهوری کرد عراق و رهبران اقلیم کردستان تاکنون انگیزه‌ای برای ترک بغداد نشان نداده‌اند.

با شکست رفراندوم و تثبیت حاکمیت دولت مرکزی به ویژه در فضای پس از پیروزی علیه گروه تروریستی داعش و حامیان آن، انتظار می‌رفت اربیل در پاسخگویی به مطالبات قانونی بغداد و رسیدن به یک توافق پایدار عجله کند، امری که با توجه به وضعیت معیشتی مردم به نوعی مطالبه اکثریت ساکنین کردستان عراق هم محسوب می‌شود. اما آشفتگی و عدم شفافیت در پرونده نفتی اقلیم، منجر به واهمه طبقه حاکم از توافق با دولت مرکزی شده است و سران حکومت محلی اگرچه درخواست چاره یابی مشکلات را در چارچوب قانون اساسی عراق مطرح کرده‌اند اما تنها به امید فشارهای خارجی بر بغداد، آینده را به انتظار نشسته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    25 7
    کردها طبق معمول گلایه و ناراضی
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    4 10
    کردها خیلی ادمای خوبی هستن.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    11 3
    پر توقعا.رفراندوم برگزار میکنن ادعای خاک میکنن تجزیه طلبی میکنن خون مردمو زمین میریزن بعد میگن چرا ما رو مث قبل دوست نداری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس