ویدئو چک

مقامات فیفا این روزها بسیار پر مشغله و فعال هستند، جلسه پشت جلسه و این بار نوبت به ماجرای ویدئو چک رسید. روسیه اولین جام جهانی همراه با تکنولوژی بازبینی توسط داور.

سرویس ورزش مشرق – منابع خبری نزدیک به فیفا از دو جلسه طولانی و بسیار پر حاشیه درباره استفاده از تکنولوژی ویدئو چک در جام جهانی 2018 روسیه خبر داده اند. مخالفان تعدادشان بیشتر بوده اما اینفانتینو که جلسه اول را به صورت غیر حضوری و انلاین هدایت کرده اصرار بر استفاده از این تکنولوژی دارد.

در جلسه دوم اما پیش از رای‌گیری مجمع عمومی، انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و همچنین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به نمایندگی از دیگر اعضای شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال (IFAB)، تجزیه و تحلیل نتایج استفاده از «ویدئو چک» از سال ۲۰۱۶ که توسط دانشگاه ملی بلژیک صورت گرفته بود را برای دیگر اعضا ارائه و تشریح کردند.

قرار بر این شد که به صورت قطعی از این تکنولوژی در روسیه استفاده گردد اما برای آن چارچوب و قوانین مشخصی در نظر گرفته شود. یکی از تجربیات منفی در این گزارش مهم استفاده های بی مورد و خسته کننده از این تکنولوژی بوده که باید حذف شود. به عنوان مثال داوران پراشتباه با وجود این تکنولوژی با خیالی آسوده به قضاوت می پردازند و در طول یک مسابقه رکورد 15 بار استفاده وجود داشته که هرگز قابل قبول نیست.

دلیل مهم مخالفت با وجود تکنولوژی ویدئو چک در جام جهانی 2018 روسیه، کاهش سرعت و هیجان در فوتبال است اما کمیته داوران بر این باور است که اگر سرعت فوتبال کمی کاهش پیدا کند ارزش آن را دارد که خطای داوران به صفر نزدیک شود و دیگر بی عدالتی در کار نباشد.

پیش از این سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران نیز درباره ویدئو چک اظهار نظر کرده بود که در رسانه های موافق این تکنولوژی بازتاب گسترده ای داشت، سرمربی تیم ملی ایران درباره استفاده از سیستم ویدئو چک در رقابت‌های جام جهانی گفته بود:

باید از هر کاری که بتواند به پیشرفت اعتبار فوتبال کمک کند استقبال کنیم. ما نیاز داریم تا جایی که می‌توانیم جلوی سوءتفاهم‌ را بگیریم. به اعتقاد من وقتی شما مشکلی دارید، باید با راه حلی آن را برطرف کنید نه این که بخواهید با یک مشکل، مشکل دیگر را حل کنید. البته استفاده از این سیستم نوپاست و تنها چند سال در بعضی کشورها و لیگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. اما مطمئنم پس از ۸ یا ۱۰ سال همه چیز بهتر می‌شود.

سیستم VAR (ویدئوچک) پیش از این در برخی از لیگ‌های اروپایی همانند فرانسه، ایتالیا، آلمان و جام کنفدراسیون‌های 2017 روسیه مورد استفاده قرار گرفته است. البته استفاده از این سیستم در ایتالیا اعتراض باشگاه‌های این کشور را به‌دنبال داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس