کد خبر 836572
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
احمد خاتمی

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری اجلاسیه این مجلس با محوریت بررسی مسائل منطقه و طرح‌های مختلف از جمله اصلاح قانون انتخابات خبرگان و برگزاری انتخابات هیأت رئیسه و کمیسیون‌های خبرگان خبر داد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید احمد خاتمی پیش از ظهر طی نشست خبری که در سالن جلسات دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، با اشاره به برگزاری اجلاس خبرگان رهبری در روزهای 22 و 23 اسفندماه اظهار کرد: اعضای شرکت‌کننده در این اجلاسیه 24 اسفندماه به زیارت مرقد امام خمینی (ره) می‌روند و بعد از آن نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و از فرمایشات ایشان استفاده می‌کنند.

وی از آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری به‌ عنوان سخنران مراسم افتتاحیه یاد کرد و افزود: این سخنرانی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه ایراد می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد:‌ رؤسای مجلس خبرگان رهبری پیرامون نطق افتتاحیه با اعضای هیأت رئیسه مجلس خبرگان مشورت می‌کنند و بیانیه پایانی نیز با رأی اعضای مجلس خبرگان تهیه شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نطق‌های پیش‌ از دستور اعضای خبرگان رهبری در اجلاسیه عنوان کرد: طی این اجلاس دو روزه 16 سخنرانی پیش از دستور داریم که زمان هر کدام نزدیک به 15 دقیقه است و در این سخنرانی‌ها بیشتر به مشکلات کشور و حوزه‌های انتخابیه نمایندگان پرداخته می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه گروه مشخصی محورهای بیانیه پایانی را تنظیم کرده و به تصویب اعضا می‌رسانند، مطرح کرد: این متن، بیانیه همه اعضای خبرگان محسوب می‌شود چراکه اعضای خبرگان نظرات و حاشیه‌نگاری‌های خود را در مورد این متن ارائه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله جنتی: برخی در ولایت مطلقه فقیه شبهه ایجاد می کنند

وی خاطرنشان کرد: در این اجلاسیه یک سخنران به‌عنوان مهمان حضور می‌یابد و پیرامون مباحث مهم کشور به ایراد سخن خواهد پرداخت و پنج نفر از اعضای خبرگان هر کدام 10 دقیقه در مورد سخنرانی مهمان اظهارنظر و طرح سؤال می‌کنند.

خاتمی از برگزاری انتخابات اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون‌های خبرگان رهبری در اجلاسیه یاد کرد و گفت: اکنون تعیین موضوع و سخنران مهمان اجلاسیه در حال پیگیری است که بعد از قطعی شدن به رسانه‌ها اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: در این اجلاسیه طرح‌های مختلف از جمله افزایش تعداد کمیسیون‌های مجلس خبرگان از 6 به هشت کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امام‌ جمعه موقت تهران با بیان اینکه در این اجلاسیه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان مورد بررسی قرار می‌گیرد، مطرح کرد: با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، مجلس خبرگان رهبری نخستین مجموعه‌ای است که به این سیاست‌ها لبیک گفته و در راستای عمل به آن، به دنبال اصلاح قوانین موجود است و بر اساس اصل 108، قوانین مرتبط با خبرگان به اعضای این مجلس واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روند انتخابات گذشته مجلس خبرگان رهبری به ویژه انتخابات اخیر که با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد در روند ثبت‌نام‌ها و اجرا از نظر ساختاری خلأهایی را مشاهده کردیم به همین علت طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار داده و کمیسیون آیین‌نامه با برگزاری چندین جلسه، مصوبه‌ای را در قالب 36 ماده و 24 تبصره به هیأت رئیسه ارائه کرد و اکنون این طرح در دستور کار بررسی اعضای مجلس خبرگان رهبری قرار می‌گیرد اما به نظر بنده بررسی این طرح به این جلسه اجلاسیه محدود نمی‌شود و به اجلاس آینده منتقل می‌شود.

خاتمی بیان اینکه از آغاز دوره پنجم تاکنون 182 جلسه در مجلس خبرگان رهبری برگزار شده است، تبیین کرد: برخی می‌گویند که برگزاری دو جلسه در سال کار خاصی نیست، درحالی که کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس خبرگان به صورت مستمر فعال هستند و در هر ماه جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند.

وی به اهمیت تشکیل هیأت اندیشه‌ورز اشاره و با تاکید بر اینکه آیین‌نامه هیأت اندیشه‌ورز تدوین شده است، گفت: بررسی پیشرفت‌ها و پس‌رفت‌های نظام اسلامی در حوزه‌های مهم توسط رهبر انقلاب اسلامی به مجلس خبرگان رهبری واگذار شده است به همین علت به‌دنبال تشکیل هیأت اندیشه‌ورز هستیم و حق همه خبرگان است که در این هیأت انتظار حضور داشته باشند که در این راستا کارگروه اندیشه‌ورز را تشکیل داده تا به ندای رهبر انقلاب اسلامی لبیک گفته و در این اجلاس با یک طرح دو فوریتی تعداد و شیوه انتخاب اعضای هیأت اندیشه‌ورز را بررسی می‌کنیم.
خاتمی ادامه داد: در مورد هیأت اندیشه‌ورز، مجلس خبرگان قرار نیست متصدی کار باشد چراکه کاری بسیار بزرگ است اما در ابتدا باید کارگروه‌های مختلف دین و فرهنگ، علم و فناوری، حقوقی قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تشکیل شوند و در مرحله دیگر باید به دنبال استفاده از تجربیات و نظرات شخصیت‌های برجسته در حوزه‌های مختلف باشیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از مسائل منطقه‌ای به‌عنوان موضوع اصلی اجلاسیه خبرگان رهبری یاد کرد و گفت: خبرگان نمی‌تواند از این مباحث غفلت کند چراکه این مباحث در رخدادهای سیاسی داخلی نیز تاثیرگذار بوده است، در فتنه‌های اخیر پول عربستان تاثیر بسیاری داشت و طراحی توطئه‌ها از سوی دست‌نشانده‌های آمریکا در منطقه صورت گرفت.

خاتمی در پایان با بیان اینکه مبارزه با فساد در عرصه‌های مختلف یکی دیگر از مباحث اصلی اجلاسیه خبرگان رهبری خواهد بود، عنوان کرد: اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها تا خردادماه سال آینده در جایگاه خود قرار خواهند داشت، اما با توجه به اینکه تا شهریورماه آینده اجلاسیه رسمی نداریم انتخابات داخلی خبرگان را برگزار می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس