کد خبر 836338
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
تحولات سوریه غوطه شرقی

با وجود گذشت یک هفته از تصویب قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره برقراری آتش بس یک ماهه در سراسر سوریه هنوز این قطعنامه به مرحله اجرا درنیامده است.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

با وجود گذشت یک هفته از تصویب قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت درباره برقراری آتش بس یک ماهه در سراسر سوریه هنوز این قطعنامه به مرحله اجرا درنیامده است که بخشی از عوامل به محتوای قطعنامه و بخش دیگر به بازیگران دخیل مربوط می‌شود.   درباره محتوای قطعنامه می‌توان گفت که نه زمان دقیقی برای اجرای قطعنامه تعیین شده و نه اینکه سازوکار اجرایی مشخصی در نظر گرفته شده است. 

بیشتر بخوانید:

پاکسازی پایگاه نظامی ۲۷۴ در غوطه شرقی دمشق

افزایش تلفات شبه‌نظامیان کُرد در عفرین به 2300 نفر

درباره بازیگران دخیل نیز می‌توان گفت هر یک از آنها تفسیر خاص خود را از قطعنامه دارند. در این راستا امریکا می‌خواهد رقه و ترکیه نیز عفرین را از شمولیت قطعنامه خارج و اهداف خود را در مناطق اشغالی شمال سوریه دنبال کنند یا رژیم صهیونیستی که همواره یکی از بازیگران آشوب ساز اما نامرئی بحران سوریه بوده از این نگران است که با شکسته شدن محاصره غوطه شرقی واقع در حومه دمشق ارتش سوریه پیشروی‌های خود را به سمت جبهه جنوبی گسترش دهد که این مسئله با توجه به آشکار شدن آسیب پذیری این رژیم در جبهه جولان با توجه به سرنگونی هواپیمای اف ۱۶ آن به یک کابوس به این رژیم تبدیل شده است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره کشف سلاح‌های اسرائیلی در دست مخالفان مسلح سوری نشان می‌دهد که این رژیم نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا به هر طریق ممکن از آزادی غوطه شرقی جلوگیری کند و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از هیاهوی کشورهای غربی در شورای امنیت درباره وضعیت انسانی غوطه شرقی از اعمال فشار مافیای این رژیم ناشی می‌شود. به نظر می‌رسد سفر اعلام نشده بنیامین نتانیاهو به امریکا با هدف وادار کردن امریکا به رویارویی با روسیه در سوریه و به خصوص غوطه شرقی صورت گرفته است. در این میان گروه‌های تکفیری مانند القاعده، النصره و تحریر الشام که از آتش بس یک ماهه در قطعنامه ۲۴۰۱ مستثنی شده‌اند، بیش از پیش بر تلاش‌های خود برای جلوگیری از خروج غیرنظامیان و زخمی‌ها افزوده‌اند تا همچنان در پشت آنها پناه بگیرند. آنها متأسفانه به این نتیجه رسیده‌اند که تنها شرط بقای خود در استمرار سپر انسانی به هر قیمت ممکن است. 

در مقابل روسیه و دولت سوریه با وجود اینکه به وضعیت انسانی غوطه شرقی واقفند و به همین منظور روزانه آتش بس پنج ساعته برای خروج غیرنظامیان و مجروحان در غوطه شرقی اعلام شده است اما ادامه حملات هوایی را به اهداف گروه‌های تکفیری نافی کل قطعنامه ۲۴۰۱ نمی‌دانند چراکه این نوع حملات در آن مستثنی شده است. 

مجموعه‌ای از این عوامل که گوشه‌ای از تضاد منافع قدرت‌های دخیل در بحران سوریه را نشان می‌دهد موجب شده است نه تنها قطعنامه آتش بس یک ماهه اجرا نشود بلکه چه بسا سوریه به صحنه جدیدی برای رویارویی قدرت‌های دخیل به خصوص روسیه و امریکا تبدیل شود که می‌تواند با تحریک رژیم صهیونیستی به یک جنگ جدید تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس